Middendraf'knop' zoek: help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Middendraf'knop' zoek: help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 16:35

Zoals de meeste Groningers die ik heb beleerd, vond Hercules het aanvankelijk niet gemakkelijk om in galop aan te springen en door te galopperen. Het afgelopen jaar zijn we daarin sterk vooruit gegaan, gelukkig (veel buitenritten gemaakt, sprongetjes gemaakt & daarbij consequent gebleven, etc.).

Nu vindt hij het zo vanzelfsprekend om bij een beenhulp aan te galopperen (wat hij erg netjes doet), dat het heel lastig is om hem in een gewone middendraf te krijgen. Dat is al lastig omdat hij niet zo ruim draaft van nature, maar sinds ik hem 'overtraind' heb op de galop is het natuurlijk erger geworden. Scheve mond

Eerst hamerde mijn instructeur er steeds op dat ik 'te veel' deed. Dat klopte ook. Alleen nu lijkt de overgang naar de middendraf gewoon onvindbaar. Na een half uur trainen wordt het beter en staat hij scherp aan de hulpen, maar hebben jullie tips om hem in het algemeen weer lekker aan de hulpen te krijgen in draf? Verward Ik wil hem namelijk niet continu afstraffen voor een handeling die hem zoveel moeite heeft gekost met aanleren (aangalopperen). Hij is namelijk wel werkwillend. Lovers

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/


Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 16:51

PS: drafbalkjes werken in dit stadium al niet meer, helaas...

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:28

Rij wat overgangen terug en weer vooruit in de draf.
Eerst heel licht, daarna al duidelijker.
Maak hem eerst duidelijk dat er een verschil is tussen de galop en de middendraf hulp.
Beloon hem uitbundig als ie ook maar iets doet wat in de richting komt.
Veel succes ermee.

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:10

Je moet een DUIDELIJK verschil creeren tussen verruimen en aangalloperen, wat ik niet snap, want aangaloperen doe je toch om je binnenbeen en verruimen moet je allebei je benen gebruiken.

Richtsje
Berichten: 13
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:20

Ik ben ook erg bezig met middendraf...
Als ik meer aanspoor om te verruimen, gallopeert ze gewoon aan Verward
Ze maakt zowieso geen grote stappen in draf...
Ik straf haar nu elke keer als ze meteen aanspringt,
Maar dit heeft niet veel zin
Wie weet wat ik er wel aan kan doen?

mirjamalvaro

Berichten: 14635
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:05

controleer eerst zelf of je op 2teugels en met 2 benen rijdt
Je paard afstraffen heeft inderdaad weinig zin moet je ook niet doen want hij denk dat hij het goed doet na het aangalopperen rustig terugnemen en opnieuw proberen als het na een poosje nog neit gelukt is effe iets anders doen en later opnieuw proberen
aks die het 1 keer doet als is het maar een paar pasjes stoppen met deze oefening en uitgebreid belonen en de volgende dag pas weer verder gaan.

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:25

De kunst is om steeds maar hele kleine stukjes te proberen en je hulpen heel goed te doseren. als je bats in 1 keer been geeft, dan springen ze snel aan. Probeer de overgangen heel klein te houden, dus niet doorzetten, maar alleen de reactie krijgen en dan weer terug en dat langzaam uitbreiden naar een paar passen extra. Straffen heeft in mijn ogen ook geen zin. Heel voorzichtig proberen meer. mijn pony sprong steeds aan wanneer hij meer voorwaarts moest draven (kon alleen maar een sukkeldrafje in het begin) door steeds een beetje meer te vragen en het tempo wat te verhogen ging hij groter en actiever draven.

Wil je paard alleen niet verruimen of springt hij ook aan bij het versnellen van het tempo?

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:18

Ik heb hetzelfde probleem..
Ook mijn merrie heeft moeite met de galop, veel getraind met aanspringen en doorgalopperen, maar daarna werd het opeens wel heel gek voor d'r toen er verwacht werd dat ze ging verruimen in draf.
Ik moet er heel goed op letten dat ik goed begrens met mijn buitenteugel, als ik dat niet doe, kan ze weg over d'r buitenschouder en zo in galop "vallen"
Om mezelf te controleren dat ik genoeg begrensde aan die buitenkant (aan beide kanten eigenlijk natuurlijk) heb ik in eerste instantie alleen maar geschakeld naast de hoefslag, dus op de binnenhoefslag, de diagonaal of een gewone willekeurige lijn. Dan merk je het meteen als hij wegvalt over de buitenschouder, op de hoefslag merk je dat minder snel.
En idd niet meteen veel verwachten, in het begin is 1 pas goed verruimen al genoeg! Dan weer rustig (!) terugrijden naar je arbeidstempo en later nog een keer zo verruimen. In het begin ben je daar wel een lange zijde/diagonaal mee bezig om vloeiend vooruit en terug te rijden, ondanks dat je maar heel weinig passen echt verruimd.
Succes!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:55

heel veel gaan schakelen in de draf,dus niet enkel vooruit rijden,maar ook terug rijden,en dan vanuit een 'trage' draf weer voorwaarts rijden. Zo krijgt ze iig door dat voorwaarts moet ipv aan te galopperen

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Gimli_

Berichten: 4910
Geregistreerd: 13-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:23

Fjordje dat ik rijd heeft daar ook een probleem mee..
Haar krijg ik in de middendraf door tijdens de draf met mn tong te klakken en niet mn benen te gebruiken.. Lachen
omdat dit tijdens een wedstrijd niet erg gezellig is (:P) kun je als hij goed in de middendraf gaat ook (tijdens het klakken) met je benen werken..
De fjord die ik rijd snapte dus t verband tussen het klakken en mijn beenhulpen en sindsdien loopt hij middendraf op mijn beenhulpen Haha!
t proberen waard misschien..

'What doesn't kill you, makes you smaller.'

~ Mario


[ITP] Mijn gouden Trakehner-mannetje @ zonnige fotoshoot

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:50

ik snap er ff niets meer van.. wat is het probleem nou.. dat als jij wilt veruimen in draf dat die aangalopeerd?

in dat geval.. doe een schouder binnenwaards en steek dan schuin over en rij hem wat voorwaards.. begin met een korte zijde (bv na de B de schouderbinnewaards in zetten en iets voor de F naar K oversteken..) dat die als het ware na 5 passen tegen de schutting loopt en dus niet kan aanzetten.. elke keer als het goed gaat verleng je die zijde..

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:22

Ik denk dat je zelf heel duidelijk moet zijn, want het probleem ligt niet bij het paard, maar bij jou. Omdat jij waarschijnlijk verkeerd aangalopeert, dmv ook het buitenbeen aandrukken, krijg je bijna dezelfde hulpen als het verruimen. Tenminste, een andere verklaring kan ik niet bedenken. Ik denk dat jij het aangaloperen weer opnieuw moet aanleren, dmv het paard echt op het binnenbeen aan te laten galoperen. Het verruimen moet je met duidelijke hulpen aangeven, bv door allebei de benen tegelijkertijd aan te drukken, terwijl je normaal om en om drijft.
Je moet in ieder geval iets doen waardoor je paard weet dat hij moet verruimen. En in het begin vooral korte stukjes doen. En je voelt wanneer hij wil aangaloperen, dus dan gelijk er al VOOR zijn. En voor elk klein stukje belonen.

roos_numan

Berichten: 1201
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:15

mariette ( fjord ) doet dat ook, alleen opde manege doet ze het wle gewoon dat verruimen maar thuis niet:S maar nu staan er een hoop tips maar er is er geen een echt duidelijk, vind ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 19:37

Tulandro schreef:
Je moet een DUIDELIJK verschil creeren tussen verruimen en aangalloperen, wat ik niet snap, want aangaloperen doe je toch om je binnenbeen en verruimen moet je allebei je benen gebruiken.

Precies. Ik denk dat je duidelijke hulpen moet geven. Staat jepaard wel scherp aan de galop-hulp? In dat geval kun je hem gewoon terugnemen wanneer hij ongewenst aangaloppeerd.


Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 23:50

Bedankt voor de tips! Zal in 'de realiteit' even checken of ik idd niet verkeerd aangaloppeer. Ik dacht het niet, maar het kan er best ongemerkt er ingeslopen zijn. Ik snap ook heel goed dat het probleem bij mij ligt hoor. Hij is nog vrij jong en wil heel graag z`n best doen. Als hij het niet meer begrijpt, laat hij het wel weten.

Alleen gaat hij -naar mijn idee- veel te gemakkelijk in galop op het moment. Niet alleen onder het zadel, maar ook voor de wagen.

Pluspuntje: uitgerekend vandaag, na het plaatsen van dit topic, heb ik een buitenrit met hem gemaakt waarbij ik amper gegalopeerd heb en juist veel gedraafd. En, warempel: HIJ DOET HET! Aanvankelijk ging hij vooral versnellen ipv verruimen. Fout natuurlijk, maar hij doet tenminste IETS. Hij heeft weliswaar een stukje verruimd uiteindelijk! Dat is dus veel sneller dan ik had gehoopt! En zonder er continu mee bezig te zijn.
Laatst bijgewerkt door Uums op 20-08-04 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 23:52

PS: Dat ik hem niet wil afstraffen heb ik er juist bijgezet omdat ik dat ECHT niet wil of doe trouwens, voor alle duidelijkheid Knipoog

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/

Richtsje
Berichten: 13
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 14:52

Ik moet zowieso duidelijke hulpen geven, maar dat lukt nog niet echt.
Toen ik mijn verzorgpaard kreeg, sukkelde ze maar wat om in draf, was sloom en na 10 keer aansporen kwamen we in draf... Galop lukte al helemaal niet...Ze liep verkeerd, blokkeerde haar rug, hoofd stijf omhoog.
Nu ben ik haar aan het los rijden, bijgezet enzo. Ze loopt nu goed door, draf gaat ook beter maar ze springt nog heel snel aan in galop, alleen in de rechter.
Ik ga nu goed opletten of ik haar wel goed begrens, galloperen begin ik nu eerst niet meer aan en ik zal proberen haar voor te zijn voor ze weer aanspringt....
Ik zie dan wel weer hoe het met haar gaat

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 18:41

Uums schreef:
Bedankt voor de tips! Zal in 'de realiteit' even checken of ik idd niet verkeerd aangaloppeer. Ik dacht het niet, maar het kan er best ongemerkt er ingeslopen zijn. Ik snap ook heel goed dat het probleem bij mij ligt hoor. Hij is nog vrij jong en wil heel graag z`n best doen. Als hij het niet meer begrijpt, laat hij het wel weten.

Alleen gaat hij -naar mijn idee- veel te gemakkelijk in galop op het moment. Niet alleen onder het zadel, maar ook voor de wagen.

Pluspuntje: uitgerekend vandaag, na het plaatsen van dit topic, heb ik een buitenrit met hem gemaakt waarbij ik amper gegalopeerd heb en juist veel gedraafd. En, warempel: HIJ DOET HET! Aanvankelijk ging hij vooral versnellen ipv verruimen. Fout natuurlijk, maar hij doet tenminste IETS. Hij heeft weliswaar een stukje verruimd uiteindelijk! Dat is dus veel sneller dan ik had gehoopt! En zonder er continu mee bezig te zijn.

Je paard moet op je binnenbeen aangalloperen, dat buitenbeen ligt er alleen als begrenzing. Bij verruimen gebruik ik allebei je benen, dus je hebt kans dat jij niet duidelijk aangallopeert. Moet je maar eens opletten, ik ben benieuwd!

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 18:56

Ik heb zelf ook een half jaar achter elkaar terug genomen, maar,
toen heb ik het een tijdje laten rusten,
Toen een tijdje het geoefend en het ging al veel beter,
En toen een tijdje geoefend zonder galop te rijden,
En nu doet hij het ook, Misschien een tip voor alle anderen?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:07

ipv je overgangen vooruit te rijden (dus gewoon - verruimen - gewoon ) andersom oefenen: gewoon - 'verzamelen' - gewoon

Liess__
Berichten: 2032
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:38

Mijn pony had er ook pro. mee. Maar oefenen enz. door blijven gaan. Niet echt inhouden maar als je voelt dat ie aanspringt neem je hem al terug gewoon lekker vlot draven dan gaat het misschien al ietje beter

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 12:47

Ok, nog even een korte update.......HET GAAT GEWELDIG!!!!!!! Niet dat Hercules ineens de sterren van de hemel strekt, maar vorige week na les heb ik Kimmy nog ge-PB`d of het niet in belang van het dier zou zijn om er maar gewoon mee te stoppen omdat het echt niet ging (niet alleen middendraf, maar ik reed toen mee in een ponyles en het springen ging toen zo chaotisch -links en rechts ingehaald worden, bovenop de rem moeten, balkjes te dicht op de sprong- kortom: dat was een fikse kater)en nu is hij er gewoon helemaal weer!

Mijn beenhulpen waren inderdaad niet duidelijk en consequent genoeg, ontdekte ik afgelopen weekend. Gister tijdens de les waren we maar met twee ruiters. We hebben dus vrij intensief gelest en hij was erg goed aan het been en stond super aan de hulpen! Vooral door op m`n handen te letten werd het een stuk beter. Hij is nog twee keer 'loos' in galop aangesprongen, dat was al tijdens het springen. Middendraf ging eigenlijk heel redelijk.

Bedankt voor de tips dus!

Z dressuur met mijn prachtige Groninger :)
Auteur van onder meer paardenboek De Groningin en Schoem: http://www.greunenkriek.nl/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 bezoekers