gebroken griffelbeentje!!!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
l_a_u_r_a

Berichten: 132
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Hengelo

gebroken griffelbeentje!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 18:15

Ik heb vanmorgen gehoord dat Kobus een gebroken griffelbeentje
heeft Huilen
Aanstaande woensdag wordt ie eraan geopereerd.
Ik wou graag weten of er hier mensen op bokt zijn die daar ervaring mee hebben.....
Als het goed is wordt het wel weer helemaal beter, maar dat duurt alleen een hele lange tijd.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:17

Ik heb er geen ervaring mee, maar wil je desondanks wel ff succes wensen.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:20

Bij ons op stal is een paard die het heeft, die is nog niet geopereerd, zo ver ik weet. De eigenaresse was nog aan het dubben tussen 2 verschillende operaties die konden worden uitgevoerd. Verder weet ik er niet zo veel van. Maar heel veel sterkte met je paard.

_ortiz_

Berichten: 523
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:21

hey het paard van me les-geef-mens heeft ook een gebroken griffelbeentje gehad. en het is helemaal goed gekomen. ze heeft 6 weken alleen maar op stal gestaan.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:20

Ik heb geen ervaring met een gebroken griffelbeentje. Maar wel met een gebroken kootbeen, een deel van haar kootbeen was helemaal verbrijzeld.
De DA gaf me weinig kans, ik had 4 mogelijkheden, 2 operatie's van 2000 en 4000 euro ( kon er dan niet weer op rijden), in het gips of inlaten slapen.
Heb toen gekozen voor gips. Ze is toen in speciaal gips gezet, er zijn gipsmeesters geweest van het AZG en iemand van de gipsfabriek.
Het was een test, ze hadden dit nog nooit geprobeerd bij een paard met zo'n zware breuk.
Dit is half januari gebeurt, ze heeft tot eind mei in het gips gestaan. Vanaf mei mocht ik kleine stukjes met haar lopen. In juni mocht ze naar buiten toe, eerst op een heel klein stukje. Nu loopt ze over het hele land.
In stap zie je er niet zoveel van. Ze is dan ook wel regelmatig, in de draf is ze wel kreupel maar dat wordt steeds minder. In de galop zie je het ook niet zo erg.
De DA had dit nooit verwacht, hij gaf me 30 procent kans dat het aan elkaar zou groeien. Hij heeft wel gezegd dat ze blijvend kreupel is en dat zef niet meer gebruikt kan worden voor de sport, af en toe er mee stappen zou nog wel kunnen. Ik wacht het allemaal wel af, het zou natuurlijk heel leuk zijn als ik nog wat meer met haar zou kunnen dan alleen stappen. het kost alleen wel heel veel tijd.

Machonito

Berichten: 1614
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: ergens tussen de Noordpool en de Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:37

Vajramani schreef:
Ik heb geen ervaring met een gebroken griffelbeentje. Maar wel met een gebroken kootbeen, een deel van haar kootbeen was helemaal verbrijzeld.
De DA gaf me weinig kans, ik had 4 mogelijkheden, 2 operatie's van 2000 en 4000 euro ( kon er dan niet weer op rijden), in het gips of inlaten slapen.
Heb toen gekozen voor gips. Ze is toen in speciaal gips gezet, er zijn gipsmeesters geweest van het AZG en iemand van de gipsfabriek.
Het was een test, ze hadden dit nog nooit geprobeerd bij een paard met zo'n zware breuk.
Dit is half januari gebeurt, ze heeft tot eind mei in het gips gestaan. Vanaf mei mocht ik kleine stukjes met haar lopen. In juni mocht ze naar buiten toe, eerst op een heel klein stukje. Nu loopt ze over het hele land.
In stap zie je er niet zoveel van. Ze is dan ook wel regelmatig, in de draf is ze wel kreupel maar dat wordt steeds minder. In de galop zie je het ook niet zo erg.
De DA had dit nooit verwacht, hij gaf me 30 procent kans dat het aan elkaar zou groeien. Hij heeft wel gezegd dat ze blijvend kreupel is en dat zef niet meer gebruikt kan worden voor de sport, af en toe er mee stappen zou nog wel kunnen. Ik wacht het allemaal wel af, het zou natuurlijk heel leuk zijn als ik nog wat meer met haar zou kunnen dan alleen stappen. het kost alleen wel heel veel tijd.


Je bent een mens met een goed hart niet veel mensen doen dit de meeste geven het op .
Ik wens heel veel geluk met je paardje en heel veel succes. OK dan!

Ik heb met Röntgenfoto's gewerkt en zat paarden langs zien komen en voldoende mensen met paarden die zeer snel op gaven .

Met geduld word je beloond

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:22

Om een paard zomaar in te laten slapen zonder iets geprobeerd te hebben ging mij wat te ver. Ik heb de merrie 7 jaar, was onbeleerd toen we haar kochten, heb drie nakomelingen van haar lopen en was net Z1 met haar gestart. En om dan te zeggen laat haar maar inslapen, nee, dat kon ik niet. Als het niet zou aanslaan dan kon dat altijd nog. Gelukkig gaat het nu allemaal goed met haar, gaat ze volgend jaar weer bij de hengst. En is de gedachte van in laten slapen uit mijn hoofd. Ben ook heel blij dat ik heb doorgezet, vooral nu ik haar lekker in het land zie staan.
Maar ik heb ook veel te danken aan de DA, als hij die mensen niet had ingeschakeld was het niet mogelijk geweest om haar in het gips te zetten.

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:26

Het paard van een kennis van mij heeft het ook gehad, die is er aan geopereerd en das weer helemaal goed gekomen. Het paard loopt ook weer in de sport.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:31

Ook het kootbeen kapot of het griffelbeentje?

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:11

Mijn paard is ook geopereerd aan een gebroken griffelbeen. Dat is helemaal goedgekomen. Je moet er rekening mee houden dat je in totaal ongeveer 4 maanden bezig bent voordat je weer volop alles met het paard kan/mag doen.

Bij mij ging het zo:
3 weken op stal (met drukverband, dat zijn ze na 10 dagen komen verversen)

3 weken op een klein stukje zand (omdat hij op stal gek werd), met weer drukverband, na 10 dagen gekeken, mocht eraf. Zijn been zag er mooi uit, de dag erna wel vochtophoping. Dus, stappen aan de hand 10 minuten, evt afspuiten om de doorbloeding op gang te brengen.

Daarna mocht ik 2a 3 weken lang alleen maar stappen aan de hand. 10 a 15 minuten.

Daarna een maand erop, 20 min tot 30 min tot 45 min stappen.

Daarna mocht ik rustig weer beginnen met rustig draven e.d. GOED opbouwen in overleg met je DA.

Maar, het is voor ieder paard anders. Misschien dat het bij jou langer duurt, misschien ook wel korter.

Het been is iets dikker gebleven dan het andere been, hoeft niet perse, maar meestal is dat wel zo omdat ze toch de bloedvaten doorsnijden. Zo'n been is dan gevoeliger voor warm/koud/vochtophoping e.d. Dat is overigens niet erg, het is alleen wat minder mooi. Mijn paard heeft er absoluut geen last van.

Succes, het komt allemaal goed als je maar rustig aandoet en braaf de instructies van je DA opvolgt Knipoog

Groetjes!

Lisjuh87

Berichten: 3665
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:13

Ik heb geen ervaring mee maar een paard bij ons op stal had het het is wel zo dat je blij moet zijna ls het de pezen neit beschadigd heeft. en als je er neit goed mee omgaat kan het genezen lang duren...

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 20:11

Ik heb zojuist weer voor het eerst sinds een half jaar op mijn paard gezeten, wel met knikkende knieën overigens, de angst dat er weer iets zou gebeuren zat er goed in ( heeft toen haar kootbeen gebroken onder het rijden).
Heb er ongeveer tien minuten mee gestapt. Ze had er geen last van en heeft ook een paar bokkensprongen gemaakt.
Volgens mij genoot ze zelf ook wel, want ook daarna was ze nog gek aan het doen in het land. Bokken en steigeren. Ze werd aardig vrolijk en dat is voor mij een teken dat ze er zelf geen last van had, ondanks dat ze nog niet helemaal regelmatig loopt.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 23:50

Het paard dat ik te rijden heb is net hersteld van een griffelbeenbreuk, ze is niet geopereerd maar met boxrust hersteld. Het betrof hier een mooie rechte breuk. Als een operatie noodzakelijk is, gaat het hier waarschijnlijk om een breuk waarbij het griffelbeentje in meerdere stukken is gebroken cq verbrijzeld, of dat er sprake is van botsplinters.

Het komt idd weer helemaal goed, maar het kan een aantal maanden zijn voordat het herstel volledig is.

l_a_u_r_a

Berichten: 132
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-04 12:05

Heel erg bedankt voor al jullie reacties, ik zie de operatie nou wel positief tegemoet...
Kobus moet sowieso 6 weken stalrust hebben is mij vertelt, maar ja dat is natuurlijk voor elk paard anders.
Het griffelbeentje is inderdaad op twee plaatsen gebroken, de losse gedeeltes worden er gewoon uit gehaald en als het goed is komt het dan weer helemaal goed
Ik hou jullie op de hoogte!!!!!!!

kikebeest
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-08-04
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 12:17

Mijn deelpony heeft 5/6 jaar geleden ook haar griffelbeentje gebroken doordat ze in de wei getrapt is. Ze is toen geopereerd en hebben het griffelbeentje eruit gehaald. Ze moest eerst voor een bepaalde tijd echt alleen maar op stal staan en mocht er echt niet uit dus ze had zich lekker helemaal rond gegeten!!!Volgens mij was dat wel een aantal weken:( Toen mochten we weer beginnen met stappen aan de hand 2x 5 min ofzo.... En dan natuurlijk weer opbouwen, maar nu kan ze gelukkig weer alles!!!! Ze kan gewoon springen en door de zware duinen rennen!!! Dus het gaat allemaal wel goed komen, het duurt alleen wel ffies.... veel succes ermee!!

Tienn
Berichten: 3557
Geregistreerd: 04-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:29

Mijn pony heeft het niet een keer gebroken maar gescheurd ofzo..
wij hadden er mazzel mee want dan hoefde hij niet geoipereerd te worden!
inderdaad veel rust en rustig weer opbouwen! dan komt het wel weer goed!
succes! OK dan!

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 16:34

Rebbel heeft een aantal jaar geleden ook zijn griffelbeentje gebroken, hij is er aan geopereerd en heeft 3 maanden boxrust gehad en heeft er verder geen last meer van gehad!

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:58

Bij mij op stal staat ook een paard die zijn griffelbeentje gebroken heeft. Ze is er ook al een tijdje mee bezig.. suc6 ermee!

laukjefreak

Berichten: 1456
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Borculo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-04 10:16

ach laura wat rot! nou veel suc6 dan.

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 09:23

Kobus wordt vandaag geopereerd dus Laura, Heeeeeel veel succes en geef kobus een dikke knuffel.

l_a_u_r_a

Berichten: 132
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 09:27

Dank je
Ik ga vanmiddag gelijk al ff kijken hoe het is gegaan...
Ik zie je wel op stal!!!!!

kimmie1

Berichten: 2342
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 10:50

Veel sterkte laura, het komt vast allemaal weer goed!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 18:56

Heb het meegemaakt; griffelbeen was 'mooi' gebroken en behandeld met shockwave therapie. 3 dagen boxrust daarna stappen aan de hand (10 a 15 min). Dit langzaam opgebouwd tot 30 min stap. Ben er redelijk gauw op gaan zitten omdat hij anders niet te hanteren was (in overleg met de DA). Na ca 10 weken mocht ik weer 5 min draven. Dit alles wel op een harde verende bodem (binnenbakhoefslag die goed aangestampt was).
Mijn paard was onder behandeling van Van Schie. Als de breuk mooi is, vindt hij behandeling met shockwavetherapie beter. Boxrust: je paard moet daar tegen kunnen. Die van mij werd al snel zo gek als een deur en begon te piafferen en steigeren. Dit is niet bevorderlijk. Heb hem gestapt met muisjes/calmivet. Let wel op: voer echt drastisch terugbrengen: arm hooi - veel van geven en geen krachtvoer. Die van mij kreeg per maaltijd 1 handje basisbrok, wat worteltjes en een appel in stukjes. Dit om te voorkomen dat ze teveel energie krijgen. Sterkte!

l_a_u_r_a

Berichten: 132
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-04 21:20

Ik ben vanmiddag even wezen kijken bij Kobus....
Het ging echt hartstikke goed, hij zag er in ieder geval wel vrolijk uit.
Als alles goed blijft gaan mag ie misschien zaterdag alweer naar z'n eigen stalletje
En dan begint de ellende pas echt!!!! Met +/_ 6 weken boxrust.......
Gelukkig is ie van zichzelf vrij rustig, dus ik hoop dat ie het volhoudt.
Ik ga morgen weer even terug om te kijken.

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 14:16

He laura,

waarom stond kobus nog niet in zijn eigen stalletje dit weekend? er zijn toch geen complicaties hoop ik??????????