pony reageert steeds slechter op bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

pony reageert steeds slechter op bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 17:37

Ik heb een pony en heb ook les. Sinds een tijdje zijn we begonnen met aan de teugel rijden maar om hem aan de teugel te krijgen moet ik heel hard trekken. Hij doet het nu wel maar wil niet meer stoppen als ik nog harder aan de teugels trek. Zodra ik mijn teugels losgooi en wil stoppen, luistert hij meteen. Wie weet er iets, en is een hackamore misschien de oplossing. Ik reed nml een keer met halster en hij ging netjes aan de teugel en wilde ook snel stoppen als ik dat vroeg. Hij is alleen wel eigenwijs dus denk ik; met een hackamore is hij niet te houden als hij het in zn bol krijgt....... Scheve mond

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie


Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:48

Als ik dit zo hoor wordt het tijd voor een andere instructrice....
Het is nooit de bedoeling dat hij aan de teugel gaat lopen door te trekken, en ook halthouden moet niet door te trekken maar door een ophouding te geven en weer los te laten.
Een hackamore zou je kunnen proberen, maar ik denk dat het voornamelijk een rijtechnisch probleem is.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:51

Ik ga met richtje mee............... andere instructie kan wonderen doen

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:38

Richtje schreef:
Als ik dit zo hoor wordt het tijd voor een andere instructrice....
Het is nooit de bedoeling dat hij aan de teugel gaat lopen door te trekken, en ook halthouden moet niet door te trekken maar door een ophouding te geven en weer los te laten.
Een hackamore zou je kunnen proberen, maar ik denk dat het voornamelijk een rijtechnisch probleem is.

Geen hackamore!!!!
Als je er al te hardhandig mee omgaat kun je je paards neusbeen breken!!
Het is echt een grote fout van je instructeur. Je mag je paard niet in de krul trekken/zagen. Het is een kwestie van drijven met je benen en vragen met je handen. Zoek maar iemand anders die je les kan geven want op deze manier verpruts je je pony gigantisch

vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:49

Ik zou idd niet zomaar een hackamore gebruiken. Hier moet je mee om kunnen gaan.
Ik ga met de rest mee, andere instructie kan wonderen verrichten, want het is duidelijk dat die van jou er niet veel begrijpt. Knipoog

De bedoeling is je paard van achter naar voor te rijden met je been en dat op te vangen van voren. Je mag zeker niet terug gaan werken met je hand.
Jou pony wordt hard in zijn mond door het getrek en gezaag. Ik zou maar gauw wat vriendelijker gaan worden... Ach gut

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:52

waarom gooi je der niet een slof om?
als die niet wil stoppen als je trekt, trek je toch zijn kin op zijn borst!?
en gooi er een scherper bitje in, een stang, of mss een westernbit met lange scharen aan
wedden dat ie gaat stoppe,

Als je dit serieus neemt wat ik zeg, dan heb ik compassie met uw pony Scheve mond
stop met trekken in die mond,en neem les bij iemand die je leert rijden MET je paard, in plaats van OP je paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:54

Hoe meer te trekt hoe sterker je pony word.
En denk maar niet dat je touwtrekken m=van hem wint..

aan de teugel lopen komt uit ontspanning, niet uit trekken.
Aan de etuegel lopen komt door energie die je er in stopt om te drijven en voor zachtjes weer op te vangen.
kan je instructrice je dit niet normaal leren, idd hoog tijd voor een nieuwe

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:56

dutske schreef:
waarom gooi je der niet een slof om?
als die niet wil stoppen als je trekt, trek je toch zijn kin op zijn borst!?
en gooi er een scherper bitje in, een stang, of mss een westernbit met lange scharen aan
wedden dat ie gaat stoppe,

Als je dit serieus neemt wat ik zeg, dan heb ik compassie met uw pony Scheve mond
stop met trekken in die mond,en neem les bij iemand die je leert rijden MET je paard, in plaats van OP je paard...

Helemaal mee eens. het is toch mode om met slof een paard de vernieling in te rijden@!!!!!!!!!!!!

vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 22:11

sorryy, ik kan er ook niks aan doen. Ik doe zelf altijd zachtjes en probeer zoveel mogelijk met mijn zit te werken. Ik doe echt wel mijn best om hem niet in zijn mond te verpesten maar ik heb nou eenmaal les en een andere instructrice gaat een beetje lastig om meerder redenen. Ik vind het gewoon heel vervelend als iedereen zo reageert, jullie snappen toch wel dat ik mn pony'tje ook niet wil verpesten?

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:13

Niemand zegt dat jij je pony wil verpesten.
We zeggen alleen allemaal dat het idd niet goed is hoe het nu gaat, dus geven we je gelijk Lachen

Maar waaron kan een andere instructrice niet?
Als die van mij me niet zint, en ik vandaag nog weg.

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:17

tip van de eeuw: neem les van iemand die de juiste diploma's heeft, en het goed kan uitleggen.
om vooruit te kunnen:
probeer gewoon rustig te rijden, hou licht contact, maar blijf uit de mond, rij veel overgangen, en vergeet het hoofd
als je daarbij goede les hebgt kun je in no-time je paard aan teugel rijd EN stoppen ZONDER aan de teugels te moeten trekken

spettic

Berichten: 777
Geregistreerd: 01-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:28

Shetfan schreef:
sorryy, ik kan er ook niks aan doen. Ik doe zelf altijd zachtjes en probeer zoveel mogelijk met mijn zit te werken. Ik doe echt wel mijn best om hem niet in zijn mond te verpesten maar ik heb nou eenmaal les en een andere instructrice gaat een beetje lastig om meerder redenen. Ik vind het gewoon heel vervelend als iedereen zo reageert, jullie snappen toch wel dat ik mn pony'tje ook niet wil verpesten?

Sorry, ik reageer wel een beetje te heftig Bloos
Is niet mijn bedoeling, maar ik kan me ze opvreten over mensen die hun paard/pony zo hardhandig in de krul trekken. In jou geval krijg je dan de opdracht om zo te rijden.
Nogmaals snorry Knipoog

vertrouwen is de basis voor een goede samenwerking

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:31

ik vond het zo'n raar verhaal dat ik deze vraag niet eens serieus nam...
Als het dus wel serieus was, zou ik inderdaad heel rap proberen een instructeur te vinden die zich niet zo blind staart op die voorkant en dat met alle kracht erin wil trekken, maar iemand die let op hoe jij je pony zit, netjes je figuren en overgangen rijdt en je leert om aanleuning te krijgen zonder trekken en schoppen...
Succes... Is natuurlijk moeilijker als je afhankelijk bent van anderen...

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:59

trekken om aan de teugel te gaan,dat moet je me een keer uitleggen. Ik dacht dat een paard wat aan de teugel liep ontspannen zou moeten zijn,door te trekken gaat dit niet lukken. Als je lesgeefmens je zegt dat je moet blijven trekken zou ik heeeeeel snel op zoek gaan naar andere instructie. Of bedoel je met les dat je 1x in de week de manegegroeples meerijd? In dat geval zou ik eens op zoek gaan naar priveles

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 12:08

Ik geloof ook dat ik het wel heel hard over laat komen. Natuurlijk zit ik niet te trekken en te schoppen. Mijn pony is gewoon zo sterk, in het begin werkte hij alles tegen, toen moest ik sterk terug zijn en nu gaat hij met steeds minder hulpen lekker ontspannen aan de teugel lopen, en de aandacht ligt heus niet alleen op de voorkant, ik moet veel figuren rijden, veel drijven, en veel overgangen rijden, maar dat is het probleem nou juist, die overgangen gaan zo moeizaam. Ik vraag gewoon wat tips om de overgangen makkelijk te kunnen rijden zonder veel met de teugels te doen want dat is het doel uiteindelijk. Ik hoop dat het wel wat duidelijker wordt dat ik mn pony echt niet keihard in zn mond zit te rukken, er gebeurt tijdens de les echt wel meer dan dat.

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:26

Shetfan schreef:
Ik geloof ook dat ik het wel heel hard over laat komen. Natuurlijk zit ik niet te trekken en te schoppen. Mijn pony is gewoon zo sterk, in het begin werkte hij alles tegen, toen moest ik sterk terug zijn en nu gaat hij met steeds minder hulpen lekker ontspannen aan de teugel lopen, en de aandacht ligt heus niet alleen op de voorkant, ik moet veel figuren rijden, veel drijven, en veel overgangen rijden, maar dat is het probleem nou juist, die overgangen gaan zo moeizaam. Ik vraag gewoon wat tips om de overgangen makkelijk te kunnen rijden zonder veel met de teugels te doen want dat is het doel uiteindelijk. Ik hoop dat het wel wat duidelijker wordt dat ik mn pony echt niet keihard in zn mond zit te rukken, er gebeurt tijdens de les echt wel meer dan dat.

Ik heb toch altijd geleerd zelf los te laten als de pony voor sterkt wordt. Daarbij hoor je de overgangen ook niet met je teugels, maar op je zit te rijden. En om dat te leren, daar kan toch echt alleen je instructrice je mee helpen....
Succes!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Duhelo

Berichten: 28523
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:27

probeer eens een urr met losse teugel te rijden
en dan ook echt rijden he,
dus proberen voltes, van hand veranderen, stappen,draven,galoperen, enz.
zoveel mogelijk op uw zit
als je dat zonder problemen kunt,dan kun je je teugels terug erbij pakken Knipoog

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 12:28

okde, dankjewel, ik zal het eens proberen

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

lautjuh85

Berichten: 2182
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:31

Leer hem terug te komen op je "zit".
Houd je handen netjes op druk..ga diep in het zadel zitten (alsof je jezelf door het zadel heen wil boren) en knijp een keer aan met je handen (los vast) Dit een paar keer herhalen en hij snapt dat wanneer jij je zwaar maakt met je zit dat hij terug moet komen.

Je hoeft niet goed te zijn om de beste te zijn als je maar beter bent dan de rest!

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:13

Wat mijn instructrice ook altijd zegt is dat ik bij een overgang terug mijn hals/nek lang moet maken als die Afrikaanse vrouwen met die ringen om hun hals Haha! (dus korte ophouding, ontspannen en lang maken = stap, overgang terug van galop naar draf is gewicht naar de buitenkant (zitbeenknobbel) verplaatsen. Als je heel hard drijft en je teugels straks houd, dan geef je tegelijk gas en rem je... Dan snapt je pony er niets meer van... Je mag wel even weerstand bieden, maar als je tijdens het rijden alleen maar weerstand moet bieden omdat je paard anders omhoog komt, dan gaat er iets niet goed... Succes met lessen


_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:22

Je doet veel te hard! Je moet hem in de teugels rijden, tenminste bij mijn pony is dat zo, als ik ga vragen dan gaat hij te diep en in een valse krul( komt ook door zijn bouw, dat hij daar snel invalt.) en als ik mijn handen stil zet en drijf, een halve ophouding dus, en dan meteen weer ontspan, echt het moeten sec zijn waar je over praat, loopt hij wel iets voor de


loodlijn, maar ik heb totaaaal niks in mijn handen, heb heel licht contact, en hij neemt zijn achterbenen goed mee, en loopt heerlijk los door zijn lijf.. Dat iets dieper lopen komt wel, nu is het nog niet erg dat hij er ff voor loopt, het duurde een tijd voordat ik het doorhad, heb tijden dus verkeerd gereden en ik dacht maar dat t voor een groot deel aan hem lag! Ik bedoel hoe stom, ik was gewoon te veel voor zijn mond, en daardoor liep hij te diep en ik deed t fout..


Wat ik hiermee wil zeggen is dat je een paard niet in de krul trekt, dat is geen aan de teugel lopen dat is in een vals krulletje lopen, je moet hem goed tegen die teugel in drijven, dmv halve ophoudingen en dan wordt hij heel licht en loopt hij heerlijk door zijn lijf, weet niet of je bij elk paard zo hem aan de teugel krijgt maar voor de gevoelige paardenmond zoals bij mij helpt t perfect!

Geen hackamore of iets anders, je bent te grof met als gevolg dat je pony alleen maar harder in zijn mond wordt, ik zou zeggen, gewoon even niks meer aan doen en lekker voorwaarts rijden en dan goede instructie nemen, ik weet niet of je begrijpt wat ik bedoel met die ophoudingen en in de teugels rijden.. Als je hiermee doorgaat dan gaat het steeds erger worden, weet nietr of je instructie had of en als je die wel had zou die zich moeten schamen!!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:29

ohja, als de overgangen niet gaan ligt dat ook vaak aan dat je je pony niet lekker los hebt in zijn hals, is dit wel het geval dan hou je hem te vast in een overgang, je mag wel iets druk hebben, maar maak voordat je een overgang maakt een ophouding en blijf drijven, maar hij moet wel langzamer gaan( moeilijk uitleggen) maar zodat je een actieve overgang hebt!

Dus in de overgang ontspannen, want als je denkt hij gooit zijn kop omhoog, en je houd hem daarom vast gaat hij juist zijn kop omhoog gooien als protest, want hij wordt dan gedwongen ergens in te lopen waarin hij geen correcte overgang kan lopen, daarom doet hij zijn kop omhoog, dus ontspan!

Je moet dus ook absoluut niet terug vechten, heb ik ook wel ns gedaan, met als gevolg dat hij alleen maar vaster werd, ga er niet tegenin! Als je ertegen moet vechten is het een teken dat je hem verkeerd rijd, je moet hem niet naar beneden vechten, maar rijden, dmv bijv ophoudingen en je zit en benen..

Dus als je moet vechten rijd je hem dus niet goed naar beneden, ook al gaat hij bij de halve ophoudingen niet meteen goed lopen, dat komt wel, mijne was deze week wat hard in zijn mond, door mijn toedoen, ik heb het deze week een beetje zitten v e r k l o t e n en dus was hij hard in zijn mond, want ik ging een beetje t gevecht aan, toen dacht ik nee ik doe t zo niet goed, ging met halve ophoudingen werken met als gevolg dat hij super licht werd, als hij te diep ging lopen en hangen wist ik hee ik doe t veel, ontspan en los die handen! Dus na een paar passen merk je t verschil al en het hoeft echt niet in 1 dag te werken hoor, heb geduld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:31

Als je pony in dit geval naar verloop van tijd alleen maar slechter wordt moet je de oplossing duidelijk bij jezelf zoeken.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:32

precies jippie! dat bedoel ik dus in 1 lap tekst met uitleg/tips te zeggen! Bloos! Haha!

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 23:18

ik wil ff zeggen dat veel druk op de hand best mag als je er van achteruit ook veel druk op zet. maar het moet natuurlijk geen gewoonte worden, ik zou gewoon de teugels op een zeer losse verbinding zetten en wachten totdat ie vanzelf komt. maar houd hem beneden als die naar boven gaat heb je zowieso verloren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers