hennen broeds af maken

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maartje1990

Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

hennen broeds af maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-09 00:06

Een beetje naar aanleiding van een ander kippentopic hier op bokt. Vroeg ik me af welke methode de bokkers gebruikte om hun hen broeds af te maken.

Ik heb wat op internet rondgesnuffeld. Watvoor methodes er nu 'allemaal' zijn om je kip broedsaf te maken. Waar ik een verhaal las van iemand die tevergeefs iedere keer die kip van dat nest haalde maar uiteindelijk toch het lootje legde, die persoon vond het erg cru om de kip in een emmer water te stoppen (wat schijnt te helpen).

Toen wij eerder ook kippen hadden én kippen die zo'n beetje elke week broeds waren (maar ontzettend slecht broeden :+ ) hadden wij ook een methode om ze broeds af te maken. Ik heb een vreemd vermoeden dat het in de ogen van veel (jonge) bokkers erg cru en 'sielugh' is, maar het werkt wel en liever dat dan een 'dooie' kip. Want men neme een broedse kip, een wasmand, men stoppen de kip onder de wasmand en dan komt het, men pakt de tuinslang (je voelt 'm al aankomen) hupsakee sproeien maar. Zoals ik zei misschien wat cru, maar je kip is wel broedsaf (en het belangrijkste ze leeft nog!)

Maargoed welke methode gebruiken de bokkers dus om hun kippen broedsaf te maken? Als ze dus geen zin hebben in kuikentjes?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: hennen broeds af maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 00:20

Normaal gaat een kip toch niet dood van broeden? (wat is het probleem van een broedse kip?)

Ik heb mij laten vertellen dat de meest effectieve en diervriendelijke manier als volgt gaat;
Je maakt een (kleine) kooi in de normale ren waar de kippen lopen en daar zet je je broedse kip in op een bodem van alleen zand, 's avonds na donker zet je haar bij de rest in het nachthok maar zorg ervoor dat de legnesten afgesloten zijn. 's morgens zet je haar weer apart enz.
Na 3 a 4 dagen is je kip niet meer broeds.

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

joketje

Berichten: 274
Geregistreerd: 21-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 00:31

Dat van de emmer heb ik onlangs uitgeprobeerd en dat werkte echt niet :n. Heb dan maar gewoon gewacht tot het vanzelf oover ging. Ik hoorde ook eens iets van een soort van badje in het legnest te plaatsen, dat wanneer de kip wilt broeden erin gaat zitten en schrikt maar heb er geen idee van of dat zou helpen...

countrygirl

Berichten: 1493
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 00:38

Een goed broedse kip is behoorlijk fanatiek. Ze zal net zo lang blijven zitten op het nest tot ze dood gaat. Ze gunnen zich geen tijd om te eten, willen het nest niet verlaten.
Als er geen bevruchte eieren zijn, of je wilt geen kuikens, zul je idd. in moeten grijpen.
Onze ervaring is dat water niet veel helpt. Wij plaatsen zo'n kip in een kleine transportbench en hangen die dan vrij hoog op.
Op die manier kan de wind er onderdoor waaien, ze kan afkoelen en dit zul je echt drie dagen vol moeten houden.
In de meeste gevallen is het daarna over. De fanatiekelingen daargelaten, die krijgen in geval van meteen terugkeren naar het nest en doorbroeden, 'n extra dag kooi arrest.
In die paar dagen krijgt zo'n kip natuurlijk wel gewoon water en een klein beetje voer.
Teveel voeren zal het langer laten duren.

PORTUGAL: Zin in een zonnige vakantie??
Rijden op 'n Tennessee Walker of 'n Lusitano? Het kan!
http://www.sonhocabana.nl


Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: hennen broeds af maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 06:44

Wij hebben maar 2 kippen (en een haan) dus bij ons is het gewoon, we sluiten het hok af overdag. Dan mogen we ze 's avonds wel van het hok halen maar dan is de kip overdag (na even dan) gewoon aan het schooieren. Het langste dat ze is blijven zitten is een kwartier, toen heb ik haar maar op de waterbakrand gezet. Ze is er zelf half ingedonderd. Maar daarna was ze wel wakker, en ging ze weer scharrelen. Overigens nog steeds broeds.

Het is gelukkig maar één kip die regelmatig broeds is. Soms zijn we er op tijd bij en blijft het bij een paar dagen. Haar record staat echter op 4 weken.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

potverdikkie
Berichten: 5905
Geregistreerd: 01-07-07

Re: hennen broeds af maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 06:47

tjee zeg..... :oo

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Re: hennen broeds af maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 08:14

Wij hebben hier een zijdehoen die echt om de haverklap broeds is. En dan ook zo broeds dat ze gewoon niet meer van het nest afkomt, en dus ook al een keer of 3 er echt bijna aan onderdoor is gegaan. Haar zusje zijn we ook op deze manier verloren. Als het nu weer zover is zetten we haar gewoon elke dag buiten, zodat ze in elk geval eventjes wat graantjes kan pikken. Nog een voordeel: de kalkoen beschouwt haar als moeder, dus als het echt te lang gaat duren komt die haar wel van het nest afhalen :Y)

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: hennen broeds af maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:57

Ik gooi ze gewoon uit het hok en laat ze een paar dagen in de tuin rondlopen.
Met een dag of 2/3 zijn ze er wel klaar mee.

Apocalatch

Berichten: 3088
Geregistreerd: 22-08-06

Re: hennen broeds af maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:00

Ik heb gehoord dat je de kip dan op een (ander) nest moet zetten (of een pan met stro erin ofzo) en daar een stuk 12 nepeieren/stenen in moet leggen. De kip krijgt dan het idee dat het nest vol is, en dat ze dan kan stoppen met broeden.
Bij de kippen van mijn oma werkte het in ieder geval :)

Wendy_Komen

Berichten: 6281
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:02

Die van mij zijn nog niets broed geweest (zijn 1 april uit het ei gekomen) maar leggen ook nog geen eieren. Zodra ze wel broeds zouden worden, gooi ik ze denk ik 's ochtends gewoon naar buiten, en sluit het nachthok af. En dan 's avonds het nachthok weer open. Het zijn Cochin Krielen (4 dames) dus waarschijnlijk staat het broedszijn me nog wel te wachten..

sibbe
Berichten: 747
Geregistreerd: 03-10-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:08

Als een van mijn kippen broeds is dan zet ik haar 24 uur in een donker hok (bij mij het oude kippen hok) en dan gewoon weer terug zetten en dat lukt tot nu toe ;)
Maar de hokken dicht doen overdag lijkt mij niet slim een kip legt niet sávonds.
En nu het weer veranderd gaan ze toch minder leggen.
of heb ik het verkeerd ;)

Saronno KWPN ruin Metall/Hamilton L2 + 6
Don diego Westfale ruin Pr. H. Pik Labionics/Weltmeyer. B + 1

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: hennen broeds af maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:16

Maar je kunt het broeds zijn natuurlijk ook 'leuk' maken, zoals bv de kip elders op bokt die al kalkoenen en pauwen heeft uitgebroed.

Je kunt via marktplaats allerlei bevruchtte eieren kopen, is toch leuk om af en toe eens een experimentje te doen. :+
Ik zou het iig wel grappig vinden :)

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

Bluebontje

Berichten: 2654
Geregistreerd: 18-02-06

Re: hennen broeds af maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:04

Je moet wel plek hebben voor expirimentjes!

anneliesdj

Berichten: 29308
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: In het boshuis!

Re: hennen broeds af maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:08

Ach je stopt toch geen 6 kippen in een ren waar er eigelijk maar 5 passen? Als je ren een beetje ruim is kun je best eens wat proberen, experimenteren hoeft niet perse met kalkoenen of pauweeiren ;)

Leonard, can you tell me what's going on between Sheldon and Amy?
Well, it's kind a like the Loch Ness monster, maybe there's something there, maybe there isnt, we'll probable never know.
But sometime's its fun to creap yourself out just thinking about it.

A cat can have kittens in the oven, but that dont make them biscuits.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 16:12

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-23 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Pluttersput

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:01

Lisa91 schreef:
Ik heb gehoord dat je de kip dan op een (ander) nest moet zetten (of een pan met stro erin ofzo) en daar een stuk 12 nepeieren/stenen in moet leggen. De kip krijgt dan het idee dat het nest vol is, en dat ze dan kan stoppen met broeden.
Bij de kippen van mijn oma werkte het in ieder geval :)


Een kip broed om kuikentjes uit te broeden, niet om het nest vol te krijgen :) Over het algemeen stoppen ze pas als ze kuikens hebben, of als je ze dus broeds-af maakt.

_janet_

Berichten: 8633
Geregistreerd: 29-09-05
Woonplaats: Nagele

Re: hennen broeds af maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:04

Ik gooide ze elke dag van de nesten af, om de eieren weg te halen. na een paar dagen waren ze broeds af.
Toen ik een kip had die maar broeds bleef deed ik overdag het nachthokje dicht. Zodat ze niet binnen konden zitten broeden.

***Major Dundee***Isa***Legend***


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: chantal_bel, chinnie, Escada, Faniek, ievie, kascar, MarinkeB, YandexBot en 44 bezoekers