veulen bijt? Wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

veulen bijt? Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 17:15

hoi, mijn veulen van 5 weken bijt. Dan komt ze naar je toe lopen en dat is het eerst knuffelen en dan opeens oortjes in de nek en hap. Echt gemeen doet ze dit. De laatste tijd doet ze het ook wel eens met schoppen. Ik geef haar dan een tik maar wat kan meot ik nog meer doen?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:17

idd een goede tik
geen softe, maar 1 waar hij ff avn onder de indruk is.
Zeker omdat hij het doet met de oortjes naar achter.
Het lijkt kei hard tegen zo'n klein beestje, maar nu is het snel de kop in te drukken en dat is voor hem ook fijner.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:30

Een goeie tik, maar dan moet je het wel binnen een seconde doen. Wat ook helpt als 'ie zo naar je toekomt is een goede schreeuw en met je armen zwaaien. Doe of je hem op gaat vreten. Schrikt 'ie en rent 'ie weg dan doe je ineens weer normaal. Zo leren ze dat ze alleen op een vriendelijke manier naar je toe mogen komen.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:31

Idd direct afstraffen. Als je dat nu niet doet heb je straks een paard dat blijft bijten.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:46

Ja een fikse dreuk die hij zijn leven niet meer vergeet! Anders de truuk van de hete aardappel (gehoord van een boer). Maak een aardappel heet en zodra het monster probeert te bijten, douw je die aardappel tegen zijn lippen aan Verward

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:08

Ik denk dat je op het juiste moment een duidelijke tik moet geven. Maar dat moet je wel goed inschatten. Het veulen kan nooit te vroeg zijn plaats leren kennen tov de mens. Schat je de situatie niet goed in en reageer je niet juist dan kan dat tegen je werken. En een tik, mits het terecht is kan helemaal geen kwaad.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:57

niet dat je het moet goedkeuren hoor! maar vaak bijen ze ook,omdat ze tanden krijgen toch?
net als baby's dat doen?

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:05

gewoon op het zelfde moment precies even in zijn of haar lip knijpen.
dan schrikken ze wel hoor en als ze bijt gewoon weer doen.dan word het vanzelf wel minder hoor. maar dus wel volhouden he slaan werkt alleen maar averechts. dan word ze alleen maar schuw van,en dat wil je toch ook niet toch. succes ermee hoor. maar hou wel vol.. OK dan!

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:07

Jantine2 schreef:
Ja een fikse dreuk die hij zijn leven niet meer vergeet! Anders de truuk van de hete aardappel (gehoord van een boer). Maak een aardappel heet en zodra het monster probeert te bijten, douw je die aardappel tegen zijn lippen aan Verward

als je zo met je paard omgaat vind ik je er niet voor geschikt hoor beul

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:35

...wow.

Ben jij echt 36?

*is er een beetje stil van*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:40

Flinke schop met de wreef van je voet. Of een keer een flinke dreun moet ook voldoende zijn. Beter een graad te hard zijn in je bestraffing, dan een graad te zacht. Want daar krijg je pas vervelende veulens van.

Hete aardappel lijkt me een beetje omslachtig. Die truuk had ik ook al eerder gehoord, maar zou hem zelf niet toepassen.

Je suis Charlie.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:41

Ja ik zou ook nooit die aardappel toepassen, maar dat was weer zo'n wazig boerenverhaal Lachen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:42

Ja ik zou ook nooit die aardappel toepassen, maar dat was weer zo'n wazig boerenverhaal Haha! Haha! .
Veulens bijten meestal omdat ze denken dat wij ook paard zijn en dat we vast wel willen spelen Hyper!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:44

Mexx2 schreef:
niet dat je het moet goedkeuren hoor! maar vaak bijen ze ook,omdat ze tanden krijgen toch?
net als baby's dat doen?


Ze knabbelen op halstertouwen en halsters, op boxranden of aan je trui, idd omdat de tanden doorkomenm, maar behoren eigenlijk niet hun tanden in jou te zetten. Maar met oortjes op je aflopen en ineens in de aanval gaan getuigd toch echt van een characterfout of een foutje in de opvoeding (vrees het laatste)

Je suis Charlie.


ellepel

Berichten: 47320
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:06

weet je wat pas echt goed werkt?
terug bijten! en goed hard ook. van slaan wordt een paard schuw.

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:10

runningkawa schreef:
idd een goede tik
geen softe, maar 1 waar hij ff avn onder de indruk is.
Zeker omdat hij het doet met de oortjes naar achter.
Het lijkt kei hard tegen zo'n klein beestje, maar nu is het snel de kop in te drukken en dat is voor hem ook fijner.


Volgens mij het enige juiste antwoord.

Terug bijten en zulk soort dingen Scheve mond

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:25

Terugbijten? Ik zie de toegevoegde waarde er niet van hoor. Een ander paard bijt ook niet altijd terug, soms is het een schop. Het allerbelangrijkste is dat je hem binnen 1 seconde HEEL duidelijk maakt dat je zoiets NIET toelaat. En ik ben een groot aanhanger van het 'liever 1x goed hard en duidelijk als 100x "nee-heejj, maaaag nieeeet!" pricipe'.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:31

ellepel schreef:
weet je wat pas echt goed werkt?
terug bijten! en goed hard ook. van slaan wordt een paard schuw.


Zie hem dan maar te pakken te krijgen als hij op je afloopt, bijt en meteen de benen neemt. De bestraffing moet meteen volgen, niet pas na een half uur als het paard weer bij je komt

Je suis Charlie.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:40

Zorg dat je consequent bent. Laat het veulen ook niet aan je kleren snuffelen of aan je hand likken. Snuffelen is leuk, bijten niet meer, maar da's een heel dun lijntje voor zo'n veulen. Hou hem dus op afstand.

Ik vind het trouwens wel erg jong hoor, 5 weken en dan al oortjes in de nek en schoppen? Kun je wat meer over de achtergrond van dit veulen vertellen?

In plaats van slaan (of bijten Haha! ) kun je ook direct met de punt van je vinger hard op z'n neus 'prikken', dit lijkt op een bestraffende hap van een ander paard.
Laatst bijgewerkt door ellenlouise op 20-08-04 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:40

Dat is leuk als je vader tandarts is en te weinig werk heeft Tong uitsteken

Lady_Promiss

Berichten: 712
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:40

rashida schreef:
als je zo met je paard omgaat vind ik je er niet voor geschikt hoor beul


kon dat niet iets netter? Verward
ze doet toch alleen maar een suggestie ?
ze zegt toch ook niet dat zij het doet?

Met mijn gedachten ergens anders,,.....

ben ik altijd overal !!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:45

punkies schreef:
Dan komt ze naar je toe lopen en dat is het eerst knuffelen


Niet meer knuffelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:08

Waarom zou je met dat veulen gaan knuffelen? Lijkt misschien wel schattig maar veulens hebben andere ideetjes over knuffelen dan mensjes.
Zet 'm lekker op de wei bij andere merries met veulens. Dan kunnen die andere 4-voeters je veulen wel opvoeden. Dat doen paarden onderling op die leeftijd veel beter dan wij als mensen.
En zo af en te loop je een stuk met je veulen aan het halster en als ie dan lastig is geef je een flinke lel of je draait het velltje op zijn hals om.

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:20

Aqua8horse schreef:
Ik denk dat je op het juiste moment een duidelijke tik moet geven. Maar dat moet je wel goed inschatten. Het veulen kan nooit te vroeg zijn plaats leren kennen tov de mens. Schat je de situatie niet goed in en reageer je niet juist dan kan dat tegen je werken. En een tik, mits het terecht is kan helemaal geen kwaad.


OK dan!
ben het helemaal met je eens. Het is niet omdat ie zo schattig en lief is, dat hij mag bijten.

. . .
. . .
. . .

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 12:48

o dacht ff dat jullie erg gemeen zijn maar toch hou ik het op die knijp in de neus heb al verschillende ervaringen met veulens en bij mij werkt het goed vandaar dus. en wat heeft mijn leeftijd hier mee te maken????????


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Foreverkliek, Gigixponys en 104 bezoekers