Keukens: wat wel en wat niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Fitzroy

Berichten: 25096
Geregistreerd: 11-01-01

Keukens: wat wel en wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 20:26

In navolging van de badkamers van RK moet ik me ook nog eens op keukens gaan orienteren.
Daar is ook vreselijk veel in te koop met nog de nodige inbouwapparatuur.

Een collega van mij heeft bv. een kraan waar kokend water uit komt en een ingebouwd zeeppompje. Zelf vond ze dat erg handig maar dat lijkt mij dus een overbodige luxe.

Wat hebben jullie aan inbouwapparatuur en wat is echt onmisbaar?

Ook foto's zijn in dit topic van harte welkom Knipoog

Wat ik absoluut wil is een vaatwasser, dus die komt er zeker in.
Verder dacht ik zelf aan een combi-magnetron.

Wat is fijn koken: inductie, een gewone ouderwetse gaskookplaat, electrisch, keramisch?

Kortom, leef je uit in dit keukentopic

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:31

Ik zou niet uit de voeten kunnen met alleen een combi magnetron.
Ik bak redelijk wat in de oven. Dan is een combi ding al snel te klein (bijv. zelfmaak bakplaat pizza of 2 taarten tegelijkbakken, een flinke ovenschotel).

Verder zou ik iig een aantal laden of een zgn apothekerskast in mijn keuken willen. Daar kan je makkelijk bij. Geen dingen achterin je kastje waar je totaal niet bij kan.

Verder is RVS een praktische afrader (hier in dit huis zat een mooie keuken, maar dus met RVS onder en achterplaat + afzuigkap) Het is best mooi, maar je ziet er ALLES op. Ik moet 'm minstens 2 x in de week GOED schoon maken. Met ff snel een doekie lijkt íe nog viezer dan íe is met een paar vetspetters.

:evaw:

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:32

Inductie heb ik, omdat het in het huis zat dat we kochten. Zelf zou ik er nooit voor kiezen. Ik heb allemaal nieuwe (peperdure!) pannen moeten kopen, omdat alleen speciale pannen geschikt zijn.
Pannen moeten een kwartier voorwarmen (gietijzer), als je dat niet doet en je gooit je vlees er te snel in, is het niet heet genoeg en je krijgt het dus ook nooit meer heter. Gevolg: je biefstukje staat te koken, in plaats van te bakken.

"Echte koks koken op gas", heb ik me eens laten vertellen.

En effe als moddie: easy on the pictures please Scheve mond anders wordt het een verzameltopic... (en dat mag niet Knipoog )

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:34

Hier een foto van onze keuken:
Afbeelding
Wat ik mis is een magnetron. Ik heb er ook geen ruimte voor of hij moet op de aanrecht staan, maar dat vind ik geen gezicht.

Onder het barretje wat je ziet zitten allemaal laden, perfect!
Verder heb ik alleen nog een inbouw koelkast + vriezer (drie vriesladen onder, koelkast erboven).
De dim spotjes geven veel sfeer zoals je ziet Lachen

Oh en wat ik nog wilde zeggen, ik kook op gas. Ik heb nog niet veel anders gedaan maar het lijkt mij toch het fijnste.

Oh en de vaatwasser hebben we natuurlijk! ook ingebouwd.

Nog een afrader: Doe geen (ongecoate) grindvloer in je keuken! Die zat er bij ons in. Is wel mooi, maar niet erg praktisch. Vooral niet als je weleens wat laat vallen Schijnheilig of huisdieren hebt.
Ik liet pas een aardappel vallen waar ik per ongeluk op ging staan Bloos
Maar dat zit dan meteen helemaal in het grind Boos! brrrr.
Laatst bijgewerkt door Sjimmy op 20-08-04 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

:evaw:

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:34

Wij hebben sinds twee jaar een andere keuken en hij bevalt echt super. Wat zit er allemaal in?
Om te koken hebben we inductie, bevalt werkelijk geweldig. Is ontzettend snel warm en makkelijk te regelen. Dan hebben we een combi-magnetron, wordt veel gebruikt en bevalt ook goed. Deze magnetron zit verwerkt in een soort wand, waar we ook de koelkast in hebben (met een klein vriesvakje) en een apothekerskast. Zo'n apothekerskast vind ik echt een aanrader trouwens, erg makkelijk en past veeeeel in
Wij hebben twee hoeken in de keuken, eentje met een hele caroussel voor de pannen, andere hoek hebben we een zgn "halve" caroussel. Spullen die minder gebruikt worden staan wat verder achterin en zo benut je toch alle ruimte. Is bij ons ook wel nodig want de keuken is maar klein.
Wij hebben een kraan waarvan je de "kop" zeg maar kan uittrekken. Dit hebben wij met oog op het kleuren van haren Haha! Klinkt erg vaag, maar bij ons op de douche kun je geen kleurspoeling uitspoelen omdat het kunststof de kleur opneemt. Dus vandaar dat we dat in de keuken moeten doen. Is niet erg handig dat het zo moet, maar aan de kraan ligt het iig niet Haha!
Naar de gootsteen hebben wij zo'n bakje waar je bijv even wat groente-afval in kunt doen. Zit bij ons aan de linkerkant, heeft nog heel wat bedenktijd gekost Haha! Boven dat bakje zit een ingebouwd zeeppompje en ik moet zeggen, das erg handig. Anders heb je altijd ergens een flesje zeep staan en dat schiet niet erg op. Zo'n ingebouwd iets past mooi in je keuken en is erg makkelijk bij te vullen

Pfff ik denk dat dit het wel zo ongeveer was...

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:36

Ook ik ga deze winter aan een nieuwe keuken. Bij mij komt er sowieso hetvolgende in:

* gasfornuis met 5/6 pitten
* aparte échte oven
* aparte magnetron
* grooooote koelkast
* vaatwasser
* close-inboiler

Zelf heb ik al op vanalles gekookt, en blijf eerlijk gezegd toch plakken aan het ouderwetse gasfornuis. Inductie, keramisch en halogeen vond ik echt helemaal niks.

Toos paardloos

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:40

voldoende stopcontacten (liefst uit zicht onder een randje aan je hangende kastjes oid) is ook erg handig!

:evaw:

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:42

Toen we 7 jaar geleden ons huis kochten en er een hele nieuwe keuken in moest heb ik voor keramisch koken gekozen. Zal niet zeggen dat ik er superveel spijt van heb, maar in m'n volgende keuken komt wel gewoon weer gas, toch praktischer. Ben wel erg blij met m'n over (een redelijk grote) en met de anderhalve spoelbak. Neem verder kastjes die gemakkelijk af te nemen zijn en houdt dat ook echt regelmatig bij Schijnheilig

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Fitzroy

Berichten: 25096
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 20:43

Sjimmy, zo'n keuken als jij hebt is ook een beetje mijn idee met dat wit en is het beuken?
Ik vind het iig een mooie keuken.
Zat deze al in je huis of heb je hem zelf uitgekozen?

Edit: ik zie nu dat hij er al in zit. Geen verkeerde keuken!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:47

zat erin maar was wel onze smaak. We hebben het huis erop uitgezocht Knipoog Nee geintje, maar we vonden 'm wel mooi!
Vanille met beuken inderdaad! (Het is een Tulp keuken uit '99)
En RVS details.
Er zit geverfd 'bouw' behang op de muur, wel vuilwerend maar niet erg mooi vind ik dat (zo van veraf gaat het nog wel). Liefst zou ik zelf tegeltjes willen of een mooie achterplaat! Ik heb dat pas bij iemand gezien die pas een nieuwe keuken had, dat is echt heel mooi.
Bijvoorbeeld ook een beukenachterplaat, dat staat echt sjiek!

:evaw:

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:48

Idd geen lelijke keuken Cool .

Persoonlijk ga ik dadelijk voor een landhuiskeuken-achtig iets, creme oid met een houten of een granieten blad. Als het een granieten blad wordt, wil ik ook weer een granieten gootsteen, da's dan echt af!

Toos paardloos

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:07

In ieder geval als je een keuken hebt met een hoek, wel iets van een draaiplateau (hebben wij niet en is vreselijk onhandig als je net die pan achteraan moet hebben).
Ook hebben wij een houten vloer waarbij er redelijk wat tussen de spleten gaat zitten.
Op gas koken is heerlijk! misschien een aparte wokpit erbij? Ook een aparte oven.

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:10

Wij hebben een beukenhouten keukenkasten met granietenblad en beukenachterwand, inbouw electrisch fornuis, inbouwafwasmachine en om dat zonde was aan de andere kant los een grote koelkast, grote diepvrieskast en magnetron en nog twee kasten.
Als je toch over keukens info wilt. Waar ga je hem halen?
Zit veel verschil in en is absoluut moeite waard om bij aantal te vergelijken. Wij kwamen het beste uit qua prijs/kwaliteit bij Wolters keukens die zit in Terwolde, Deventer en geloof in Lochem ofzo. Als ze toch over keuken vertellen waar heeft iedereen hem dan vandaan?

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:18

Een draaiplateua vind ik niet echt een aanrader, hadden we in onze oude keuken. Ten eerste wilde de kat er altijd in spelen (maar dat ligt waarschijnlijk aan onze kat). De pannen met grote stelen bleven vaak hangen achter randjes, maar wat nog wel het ergste is, is om dat ding schoon te houden. De plateaus gaan nog wel, maar probeer maar eens achter in dat kastje te komen, onder de plateaus dus. Dan moet je dat hele ding slopen.
Ik heb nu grote lades voor mijn pannen, net zoals bij veel horeca keukens, ideaal. We hebben een hele grote hoekkeuken, en het gasfornuis is schuin in de hoek geplaatst. Wel ruimteverlies, maar het geeft een heel speels effect. Voor de rest heb ik nog een apothekerskast (heel handig, en vooral heel duur), een koelkast (vriezer in de bijkeuken), een combimagnetron (ben niet zo'n keukenprinses dus das genoeg ruimte voor mij), gas, een mooie afzuigkap, een vaatwasser, één van de bovenkastjes heeft een glazen front, en in dat kastje zit een spotje, spotjes onder alle bovenkastjes. Wat ik ook bijzonder vind, is dat de monteur een luifel heeft gemaakt in de hoek, langs de afzuigkap en daar spotjes ingezet heeft. Dat zet ik 's avonds vaak aan als sfeerverlichting. Oh, ja we hebben geen radiator meer in de keuken, maar een verwarmingselement in de plinten van de keuken. Nu kan de eetkamertafel lekker bij het raam staan.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:22

Een combi magnetron vind ik toch wel een must en natuurlijk een afwasmachine. Koken....dat doet vriendlief dus het maakt mij niet veel uit of het nu op gas, elektrisch of iets anders is.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:53

ohja, misschien nog een ideetje. Wij hadden aan een muurkant bij de keuken een klein stukje over, dat zou gewoon een spleet worden. Maar nu is daar een rekje weggewerkt wat je uit kan schuiven voor je hand- en theedoek Erg handig en je ziet het niet hangen!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:57

Zo'n groot gasfornuis, zo'n ouderwets lijkend ding maar dan in modernere look! Daar zitten veel pitten op, en ik hoor van meerdere mensen dat dat erg handig is, want je kan er lekker veel pannen op kwijt.. ( hoor mij over gasfornuizen praten, ben 16 Haha! ) Misschien een aparte oven.. En een grote koelkast met vriesvak.. Dat inbouwbare pompje en kokend water uit de kraan lijkt mij indd wat overbodig..

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:58

Ik vind gas het fijnst koken. Verder heb ik een hete lucht oven en een gewone magnetron. Een vaatwasser wil ik percé in de nabije toekomst!

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:00

ja 5 pits zou ik ook welwillen met zo'n extra grote in het midden voor hele grote pannen of een wokpan bijvoorbeeld

*Maak mij niet gek dat kan ik zelf veel beter*

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:01

ja precies dat bedoel ik! Zo'n langwerpig in t midden! En dan zo'n overn met een klapdeurtje eronder... Haha!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:06

Afbeelding

zoiets dus, alleen vind ik deze niet supermooi!

Afbeelding deze koelkast is in t echt echt geweldig!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 23:31

2 jaar geleden keuken in laten bouwen, vanille met kersen.
Waar ik echt blij mee ben is m'n apothekerskast (al noemen wij het een hypothekerskast haha) m'n draaiplateau in de hoek voor de pannen, veel laden onderin ipv alleen maar kastjes. Koel/vries combi ingebouwd, combi oven (hetelucht) en gewoon gas, alles van Bosch. (niet echt nodig, je bespaart veel geld als je een goedkoper merk neemt)

Fitzroy

Berichten: 25096
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 01:26

Die apothekerskast is echt handig begrijp ik van iedereen, maar duur.
Is hij het geld waard?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 01:35

Je hebt ook gas onder glas... Is duur maar je hebt dan wel de voordelen van keramisch en gas. Wel heel makkelijk schoon te maken dus en uit is ook echt uit, net als bij gas. Makkelijk de temperatuur direct te regelen dus. Mijn zus heeft een natuurstenen blad wat ik heel erg mooi en praktisch vind. Anderhalve/dubbele spoelbak vind ik heel handig. Close-in boiler is ook handig.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 02:10

Fitzroy schreef:
Een collega van mij heeft bv. een kraan waar kokend water uit komt en een ingebouwd zeeppompje. Zelf vond ze dat erg handig maar dat lijkt mij dus een overbodige luxe.

Zo'n ding hebben wij ook thuis en tja, het is op zich wel overbodige luxe maar ook verdraaid handig. Mijn moeder zegt altijd dat dat hetgene waar ze absoluut het meest blij mee is van de hele keuken Haha!

Verder idd absoluut draaiplateau's voor de hoeken: véél praktischer! Een apothekerskast hebben we ook en die is handig, maar niet onmisbaar.

En de kookplaat is elektrisch, wat ook heel prettig is Kook heel fijn, snel, en makkelijk schoon te houden.

You can either agree with me or be wrong.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Iris, aliida, Amazonbot, Anoukjuuuhh, Apacheshadow, ardanwan, Ballard_L, brennie85, Dewii, ellen05, Facebook, Floemii, floorsxm, Gaabje, GrapeshotBot, IASCrawler, jasmijn16, juval, kwii, Lau07, Letje01, lobkewikjem, Lucia88, Mette, nnicolex, Paardennamen, petraaken, Pieke_Gwen, Sanniejtjuh, Schuur_, Sky_As, Winna, Yentaah, ynskek en 216 bezoekers