aanleren nog mogelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
hellgirl
Berichten: 162
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: brugge

aanleren nog mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 18:39

sinds kort heb ik een leasepaardje dat in de manege staat.Het is een franse dravers merrie van 19 jaar , maar nog zeer levendig en energiek. Ze is voor mij 6jaar het leasepaardje van iemand anders geweest, en daarvoor was ze eventjes een manegepaard, maar was daar niet geschikt voor.
Nu heb ik al een aantal keren met haar kunnen rijden , ze doet al de basisoefeningen zeer lenig en luistert goed naar mn benen.
Enkel lukt het niet om haar aan de teugel te kunnen rijden . Het is niet het probleem dat ze stijf of zenuwachtig is , ze loopt zeer ontspannen en rustig, zelf verzameld (enkel met een rechte nek); maar in de voorbije 6 jaren (als ze van dat meisje was) is ze nooit echt dressuurgericht gereden of nooit aan de teugel gereden geweest.
Ik heb dan ook in de manege even gevraagd of ze dat wel geleerd is , maar dat weten ze niet, hebben ze nog nooit gezien.
Zou ik het haar terug kunnen leren of gewent maken op haar leeftijd?
Wijken snapte ze precies ook niet, zou ik het haar nog kunnen leren?
Prive les nemen is deze maand niet meer mogelijk, door de overbevraging momenteel van prive-les.


Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:49

Hoe ik het heb geleerd is dat je een paard niet "leert" aan de teugel te gaan, maar dat je dat bereikt door te drijven, de achterhand er goed onder te rijden en het komt komt dat vanzelf naar beneden. Dit kan natuurlijk wat moeite opleveren omdat ze vrij oud is... Neem instructie en werk er aan zou ik zeggen Haha! Wijken valt wel aan te leren Knipoog Je kunt beginnen met vanuit een volte de achterhand naar buiten te zetten. En daarna vanaf de A-C lijn Knipoog Veel succes!

Wie helpt mij aan een verzorgpaard? Haha! Graag 1tje in de buurt van Groningen Lachen
(Profiel bijgewerkt!)

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:36

Ik heb zelf een draver van dezelfde leeftijd met hetzelfde probleem Haha!
En het is net of je mijn verhaal verteld
Dat "neus in de lucht"geval,is typisch iets voor een draver
Heeft ook met de bouw te maken.
Ik moet de mijne enorm aan het been rijden,constant drijven.
Sinds kort gebruik ik een thiedeman teugel,wat enorm goed werkt.
Als je deze gebruikt,is het wel belangrijk dat je met je benen zijn achterhand er goed onder houdt!
Anders drukt ie zijn rug weer weg.

Wel raadt ik je aan om,voordat je dit gaat proberen,je goed te laten informeren over het gebruik van de teugel.
Want nogmaals,verkeerd gebruik kan nare gevolgen hebben Verdrietig
Succes!

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:38

Oja,en met veel geduld kun je heel veel bereiken hoor!
Dan is leeftijd ook niet aan de orde Haha!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:58

Aan te teugel rijden is geen truucje. Het is ook niet iets wat je bereikt door je paard met een hulpteugel in een bepaalde positie te dwingen.

het is een kwestie van correct rijden en dan gaat hij zijn lichaam op zo'n manier gebruiken dat hij nageeflijk wordt. Een van de dingen die dan gebeurd is dat hij zijn hals gaat buigen.

Als je paard niet nageeflijk is zal hij ook nooit verzameld kunnen lopen. dan wordt namelijk de achterhand ondergebracht, waarbij zijn rug bol wordt zodat hij jou beter kan dragen. En wat er dan ook automatisch gebeurd is dat je paard nageeflijk loopt.

Ii zou zeggen: kijk eens in de sticky.

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 03:46

Niet zo jong meer dus is het zaak om hem na 19 paardenjaren duidelijk te maken wat je graag van haar wilt. Als ze het kan zal ze het voor je doen. Dus trek je instructeur aan zijn mouw en doe het samen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 08:24

In Bit van een 2 of 3 maanden terug stond een verhaal dat je met een paard dat ouder is dan 12 geen andere dingen moet gaan doen dat dat hij in de eerste 12 jaar van zijn leven heeft gedaan.
Als dit paard niet aan de teugel kan lopen omdat hij dat in zijn leven nooit gedaan heeft verwacht dan niet dat je hem dat nu nog kunt gaan leren. Als hij het vroeger wel gedaan heeft dan kun je het proberen.

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:30

Dat slaat dus helemaal nergens op!
Geloof je alles wat er geschreven staat Verward
Waarom leer ik mijn paard van 19 nog steeds elke keer weer dingen,en pikt hij het allemaal op?
Hij heeft nooit geleerd om aan de teugel te lopen,maar doet het nu toch mooi maar OK dan!

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:17

Volgens mij leert een jonger paard wel wat sneller dan een oudere (net als bij mensen) maar mijn beste pony (nu ZZ) kreeg ik pas toen ze bijna 18 was en zij had voordat wij haar kregen alleen nog maar voor de kar gelopen. Dus kun je nagaan!

Geef dus niet op, begin met rustig basiswerk, neem les en je zult zien dat het gaat verbeteren.

Buitenkans voor de paardenliefhebber, ons droomhuis nu te koop ivm emigratie 2011

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:02

je moet me ff uitleggen hoe een paard verzameld kan lopen zonder nagevelijk te zijn..

waaruit haal je dat die verzameld is?

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

vencedor
Berichten: 9350
Geregistreerd: 27-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:11

ik had een paard van 16 en die kon het ook nog niet...binnen een jaar was het voor elkaar...eerste wedstrijd 168 punt

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:15

Jippie schreef:
In Bit van een 2 of 3 maanden terug stond een verhaal dat je met een paard dat ouder is dan 12 geen andere dingen moet gaan doen dat dat hij in de eerste 12 jaar van zijn leven heeft gedaan.


Dit vond ik ook een van de meeste onzinnige opmerkingen die ik ooit in Bit heb gelezen.

hellgirl
Berichten: 162
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: brugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 18:08

wel m3isSi3j, dat paardje loopt helemaal verzameld, achterbenen goed ondergezet, op achterbenen meer gewicht gezet,enkel met een recht nek.En aangezien de lesgevers in de manege zeggen bij het voorbijkomen dat ze goed verzameld is, enkel de nek nog, dan zal ze wel verzameld lopen zeker!

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:13

hellgirl schreef:
wel m3isSi3j, dat paardje loopt helemaal verzameld, achterbenen goed ondergezet, op achterbenen meer gewicht gezet,enkel met een recht nek.En aangezien de lesgevers in de manege zeggen bij het voorbijkomen dat ze goed verzameld is, enkel de nek nog, dan zal ze wel verzameld lopen zeker!


Haha! ... dit is dus echt onmogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:18

hellgirl schreef:
wel m3isSi3j, dat paardje loopt helemaal verzameld, achterbenen goed ondergezet, op achterbenen meer gewicht gezet,enkel met een recht nek.En aangezien de lesgevers in de manege zeggen bij het voorbijkomen dat ze goed verzameld is, enkel de nek nog, dan zal ze wel verzameld lopen zeker!

Dromen dream on.......

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:44

schrok al.. dacht ben toch niet de enigste he die dit voor onmogelijk aan ziet.. thnx jippiej en appie Knipoog

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

hellgirl
Berichten: 162
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: brugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 18:48

denk wat jullie willen, maar ik ga toch mn lesgevers geloven, moeten jullie maar eens zo n paardje hebben, zou je wel anders praten.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:49

hoe zouden we dan praten hellgirl?

of er is spraken van miscommunicatie.. of..

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

hellgirl
Berichten: 162
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: brugge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 18:51

en dit is totaal weer iets anders dan wat ik gevraagd had, moet je niet over iets anders gaan beginnen, blijf bij mn vraag, als ik wil dat julllie je zegje doen over verzamelen, vraag ik toch dat.. bij deze vraag ik het niet!

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:53

ik vraag me af wat jij onder nagevelijkheid verstaat als je kan beweren dat je paard verzameld loopt zonder zn nagevelijk te zijn.. Verward

ps.. nagevelijk is dus aan de teugel lopen.. ff voor de duidelijkheid..

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 19:07

Het is altijd erg moeilijk om vanaf de computer zinnig Rijtechnisch advies te geven. Wij zien immers het paard niet en moeten afgaan op de informatie die geschreven is.

Ik geloof dat de Topicstarter inmiddels voldoende informatie heeft om dit te bespreken met haar lesgevers.

Verzameld lopen zonder nageeflijk te zijn klinkt als 'niet mogelijk'. Wel mogelijk is dat je paard netjes recht loopt en zn achterhand goed gebruikt. Dan is alleen 'het krulletje' nog niet aanwezig.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 19:34

Het artikel in Bit gaat juist over ruiters die geen realisitische verwachtingen van hun paarden hebben. Er wordt gesteld dat wanneer je paard tot zijn 12de recreatief is bereden je niet de illusie moet koesteren om met datzelfde paard ooit nog eens Z te worden. Die verwachting is niet eerlijk naar je paard. Mocht het toch lukken dat is dat echt een kadootje!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:59

en zo is het wel!

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 01:41

dravers zijn uberhaupt niet echt het ras bij uitstek om z-dressuur mee te lopen.
UITZONDERINGEN DAAR GELATEN *LOL* OK dan!

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:05

dravers hebben idd vaak een hoge kruin en korte broekspier waardoor ze iets minder makkelijk hun achterhand er onder zetten. Daarbij worden ze vaak getrained op de baan waar er ook niet echt dressuur matig gewerkt word..

ben het helemaaal met danielle eens!!

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 bezoekers