Een huis kraken, hoe zit dat nou eigenlijk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Een huis kraken, hoe zit dat nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 17:05

Mijn stiefbroer denkt slim te zijn door een huis te kraken. Het is een vrijstaand slooppand in Wassenaar. Hij denkt door het nu te kraken straks in aanmerking te komen om het te huren voor een klein bedragje. Volgens mij slaat dit nergens op, omdat de oude eigenaren waarschijnlijk uitgekocht zijn en omdat de projectleider, neem ik aan, allang een sloopvergunning heeft.
Wat iemand hoe het precies zit?


Jorrit

Berichten: 70
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Bleiswijk City

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:07

Weet het niet zeker, maar volgens mij wordt je er gewoon uitgekickt en dan wordt het gesloopt.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:14

Heeft hij nog een kamer vrij, ik wil ook wel eens op stand wonen Knipoog

Volgens mij moet het pand al 1jr leeg staan,bij het kraken zorgen dat matras,stoel en tafel mee is. Dan lijkt het bewoond enne binnen 24 uur melden bij de politie.
Hij moet zorgen dat hij met een aantal mensen gaat enne kijk uit voor knokploegen

Ik heb een race tinker.......

Wederom welkom terug SP en onterechte ban voor Marreke

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 17:16

Maar aangezien het pand genomineerd staat voor sloop lijkt het me sterk dat hij er ooit echt mag wonen.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:19

Je weet maar nooit als hij in overleg kan treden met de projectontwikkelaar kan het wel eens lukken.

Ik heb een race tinker.......

Wederom welkom terug SP en onterechte ban voor Marreke

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 17:20

jeanie schreef:
Je weet maar nooit als hij in overleg kan treden met de projectontwikkelaar kan het wel eens lukken.


Ja, op antikraakbasis waarschijnlijk, maar volgens mij is het plan om binnenkort te beginnen met de bouw en daarvoor moeten de huizen worden gesloopt.

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:21

Slopers worden er altijd uitgetrapt, ze mogen nooit blijven voor zover ik weet

Lady_Promiss

Berichten: 712
Geregistreerd: 01-08-03
Woonplaats: Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:21

jeanie schreef:
Heeft hij nog een kamer vrij, ik wil ook wel eens op stand wonen Knipoog

Volgens mij moet het pand al 1jr leeg staan,bij het kraken zorgen dat matras,stoel en tafel mee is. Dan lijkt het bewoond enne binnen 24 uur melden bij de politie.
Hij moet zorgen dat hij met een aantal mensen gaat enne kijk uit voor knokploegen


je klinkt als een beroeps kraker Knipoog:D

Met mijn gedachten ergens anders,,.....

ben ik altijd overal !!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 17:26

jeanie schreef:
Heeft hij nog een kamer vrij, ik wil ook wel eens op stand wonen Knipoog


Het huis ligt langs een drukke doorgaande weg, ik zou er niet eens willen wonen. Verder weet ik zeker dat je binnen no-time gillend gek wordt van m'n stiefbroer.

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:44

Hier tegenover zitten ook een groep jongeren die een huis kraken, ze zijn voorzien van gas water en licht en zitten er voorlopig al weer een paar jaar denk ik..


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 17:54

Ik heb weer even gezocht op internet en ik kwam een kraakhandleiding tegen. Haha! Ik citeer even een stuk: (OvJ staat voor Officier van Justitie)

"Als je binnen bent, bel je direkt de politie en nodig je de wijkagent uit om langs te komen. Hij vraagt en kijkt of het huis leeg staat, hoe lang het leeg staat en waarom en maakt hiervan een kraakrapport op. Het is verstandig om niet meer dan twee agenten binnen te laten, aangezien ze anders nogal eens moeilijk gaan doen. De wijkagent geef je een kraakbrief. Ondertussen heb jij ook al een kraakbrief bij de OvJ laten bezorgen. De wijkagent zal ook informatie vragen aan de eigenaar. Al deze informatie geeft de wijkagent aan de OvJ.

Op grond van al deze informatie beslist de OvJ of er sprake is van lokaal- of huisvredebeuk of een gelukte kraak: oftewel een negatieve dan wel een positieve uitspraak. Deze uitspraak krijg je meestal via de wijkagent te horen. Een positieve uitspraak betekent dat je kan blijven wonen!
[...]
Als het lukt…
Als de OvJ beslist dat je mag blijven zitten, kun je niet meer van de ene op de andere dag ontruimd worden. Je kan er dus gerust gaan wonen, opknappen en gas, water en licht aansluiten, etc.

Ontruiming is nu pas mogelijk op grond van een rechterlijke uitspraak (bijvoorbeeld na een kortgeding), maar wacht niet tot het zover is! Je kunt zelf vanalles doen om een ontruiming tegen te gaan. Houd mogelijke reden voor ontruiming in de gaten en kijk die redenen kloppen, dan wel of je er iets tegen kan doen. Verzamel zoveel mogelijk informatie over je pand en de eigenaar en maak media en je buurt attent op je inspanningen! Het Kraakspreekuur kan je hier uitgebreide informatie over geven.

Als het niet lukt…
De meest voorkomende redenen van een negatieve uitspraak zijn:
-geen of te korte leegstand (minder dan een jaar).
-er zijn (onlangs) bouw- en of sloopvergunningen afgegeven.
-het pand is (onlangs) verhuurd/ verkocht.

Met name de laatste twee zouden niet altijd een reden voor een negatieve uitspraak moeten zijn. Voorbeelden: als er al een erg oude sloopvergunning is, of geen nieuwbouw plannen zijn voor na de sloop, er na verkoop of verhuur weer niets gebeurt, etc, etc.

Als het niet lukt, zijn verschillende dingen mogelijk:

1) Weggaan: je verlaat je pand en gaat op zoek naar een andere droomvilla
2) Kortgeding tegen de Staat aanspannen."

Het lijkt me heel erg sterk dat mijn stiefbroer dit allemaal gedaan heeft of dat de OvJ een positieve uitspraak heeft gedaan, aangezien er nieuwbouwplannen zijn.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:59

Een ex kraker die kraakte in de jaren 80 lang geleden dus. Ik heb nu een doorzonwoning Lachen

Ik heb een race tinker.......

Wederom welkom terug SP en onterechte ban voor Marreke

Nadir

Berichten: 12704
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 19:17

Dus als ik goed de post van Tessebes heb doorgelezen, kan ik heel simpel stellen dat je al krakend aan een huis kunt komen?

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:01

Kan hij zich niet aansluiten bij de antikraakbeweging of hoe dat dan ook heet?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 12:41

Fitzroy schreef:
Kan hij zich niet aansluiten bij de antikraakbeweging of hoe dat dan ook heet?


Ik denk dat te legaal voor hem is. Knipoog
Hij heeft wel vaker van die wilde plannen, waar dan niets of slechts tijdelijk wat van terecht is gekomen.

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 14:00

Fitzroy schreef:
Kan hij zich niet aansluiten bij de antikraakbeweging of hoe dat dan ook heet?


Hij wil kraken dan lijkt een antikraakbeweging niet het juiste adres Knipoog

Ik heb een race tinker.......

Wederom welkom terug SP en onterechte ban voor Marreke

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-04 14:19

jeanie schreef:
Hij wil kraken dan lijkt een antikraakbeweging niet het juiste adres Knipoog


Bij de antikraak beweging, mag je tijdelijk voor een klein prijsje in een enorme villa wonen, zodat het niet gekraakt wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:51

Ik vind het te ziek voor woorden dat je een huis kan kraken en er nog in MAG wonen ook. Gewoon op straat zetten dat soort idioten. Misselijk

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 20:02

Fitzroy schreef:
Kan hij zich niet aansluiten bij de antikraakbeweging of hoe dat dan ook heet?


Om je aan te kunnen sluiten, moet je vaak worden geintroduceerd door iemand die er al huurt. Bij Ad Hoc werkt dat in ieder geval zo. De huur ligt doorgaans idd laag terwijl je er flink te ruimte hebt. Nadeel is dat je eruit moet zodra zij 't willen, maar ook dat kan wel 's een jaar of meer duren.

black_kelpie

Berichten: 7808
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 21:36

Sorane schreef:
Ik vind het te ziek voor woorden dat je een huis kan kraken en er nog in MAG wonen ook. Gewoon op straat zetten dat soort idioten. Misselijk


Waarom?
Een huis kan niet zomaar gekraakt worden, er zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden.
Bovendien, de eigenaar van het huis kan makkelijk voorkomen dat het huis gekraakt wordt, bijv. er dingen in opslaan, dan mag het niet gekraakt worden.

Als je van plan bent een huis te kraken kun je het best contact opnemen met het Kraakspreekuur Utrecht (KSU site). Die helpen je met de kraak, eventueel met het vinden van een huis, het inbouwen van een nieuw cilinderslot (dat moet voor de politie ter plekke is) en helpt ook bij een evt. kortgeding.

Eigenlijk vind ik het een goede opvulling van ruimte waar toch niks mee gedaan word...


stukje van de site van de KSU
Citaat:
In Utrecht is er nog steeds een groot gebrek aan woonruimte, toch staan veel huizen en kantoorpanden leeg. Zo'n leegstaand ruimte kan je kraken als politieke daad tegen leegstand en speculatie en als praktische oplossing van je woningnood.

Gekraakt wonen is niet strafbaar! Je hebt net als iedereen recht op gas, water en licht. Ook is er sprake van huisvrede. Dit houdt in dat niemand zonder jouw toestemming het huis binnen mak komen (dus ook de eigenaar, politie, etc. niet). Kraken is niet, zoals nog weleens gedacht wordt, makkelijk en goedkoop. Kraken betekent zelfwerkzaamheid en je aktief opstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:15

Waarom??
Het is gewoon asociaal om een andermans eigendom te misbruiken!!!
Dat doe je niet!

black_kelpie

Berichten: 7808
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:26

Die eigenaar doet er niks mee, en zeker in een stad met woninggebrek is een leegstaand huis onzinnig.
Door het te kraken heeft het weer een functie,
dus weer iemand (of meer personen) minder op zoek naar een woonplek.

De eigenaar kan het ook mooi laten slopen en dr wat nieuws op bouwen,
of het verhuren, of als opslag gebruiken, of wat dan ook...
Doet ie dat niet, tja, dan is het gewoon ruimteverspilling.
Too bad, dan krijg je krakers, of je het leuk vind of niet Haha!

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:33

Ad -Hoc is een commerciele niet zo een frisse organisatie. Stichting Camelot is wel een goede organisatie waar je idd voor een kleine huurprijs kan wonen.
Camelot heeft panden voor bewoning in heel Nederland.

Ik heb een race tinker.......

Wederom welkom terug SP en onterechte ban voor Marreke

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:34

Sorane schreef:
Waarom??
Het is gewoon asociaal om een andermans eigendom te misbruiken!!!
Dat doe je niet!



Je gebruikt het pand van een ander dat is geen misbruik.

Ik heb een race tinker.......

Wederom welkom terug SP en onterechte ban voor Marreke

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:44

Ja ik vind dat wel misbruik, dat zijn volgens mij mensen die zelf geen goeie baan hebben...en dan maar iemands andersmans huis kraken Scheve mond

Zieke mensen...gooi ze op straat..laat ze zelf werken voor een huis Scheve mond