Paard heeft 3 maanden in stand gestaan....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Paard heeft 3 maanden in stand gestaan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 15:43

en kwam er niet uit, kan hij ooit weer helemaal gezond worden met lopen? Hij zal nu wel erg stijf zijn denk ik....


Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:58

Is zeker niet goed voor een paard. Zal echt goed opgebouwd moeten worden. Maar wie laat nou zijn paard drie maanden in een stand staan. Sorry, maar dat noem ik nou dierenmishandeling. Je verhaal is niet helemaal duidelijk.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 16:02

Nee dat klopt, maar ik ga hier niet alles vertellen, omdat de mensen waar het om gaat misschien ook wel op bokt zitten. De paarden stonden in een koeienstal en de hengst stond vastgebonden aan het hek..... Ik heb hem gekocht en laat hem castreren, maar ik schrok nogal toen ik hoorde dat ie dus de laatste paar maanden de stal niet uit is geweest...

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:09

wie doet dat nou? ik zal wel even conteroleren of hij wel goed loopt, en idd op bouwen, hij kan nu niet eens werken...

royena mijn supper knollie Haha!
sjoerd bedankt voor de fijne tijd,.... marlot veel plezier van hem Lachen
"geen beter hulpmiddel als een beloning"

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 16:23

Ja zowiezo niet omdat ie gecastreerd wordt Knipoog . Ik denk dat ik begin met stappen op het harde langs de weg (gewoon ernaast). Hij moet ook nog ingereden worden.

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:28

laat maar lekker lopen!

ik heb vroeger paarden verzorgd bij een boer, en die stonden soms nog wel langer op stand...
zo zitten boeren in elkaar. met nat weer komt het spul niet in de weide.

gewoon dat paard in een bak gooien, hij zal ongeveer een twintig minuten als een gek gaan bokken, sprintjes trekken en weet ik veel wat, maar daarna komt de rust wel weer.
ongeveer een week lan zal ie heel druk daardoor kunnen zijn, maar het vaklt wel wat mee.

de paarden die ik vroeger verzorgde waren dan echt knettergek, en was een heel mooie gezicht om te zien hoe blij ze waren om na maanden weer naar buiten te kunnen.

maar stijfheid viel wel mee. pas wel op met voer, want hij kan nu wel gevoeliger zijn voor tying-up.

Nano05

Berichten: 2195
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: hier en niet daar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:31

Zou ik dus nooit doen na 3 maanden, maar dat is mijn mening. Ik heb al lang geleden ondervonden dat in de paardenwereld iedereen er andere ideeen op na houden. Als ik een paar maanden niet gesport heb, ga ik ook niet gelijk de maraton lopen (bij wijze van spreken), heb ik ook eerder kans op een (zware) blessure. Maar nogmaals, iedereen denkt er anders over.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 16:38

Ja inderdaad een boer, die zo zijn eigen ideeën heeft over paarden op een weiland, maar ja niks aan te doen. Mijn grootste zorg is of hij er niet iets aan overhoudt....
Wat is tying up???

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:42

ik zou denk ik ten eerste het paardje wel laten keuren door een diernarts, dat is wel zo verstandig, deze kan ook vast stellen of het paardje hier weer bovenopkomt.

royena mijn supper knollie Haha!
sjoerd bedankt voor de fijne tijd,.... marlot veel plezier van hem Lachen
"geen beter hulpmiddel als een beloning"

Machonito

Berichten: 1614
Geregistreerd: 15-04-04
Woonplaats: ergens tussen de Noordpool en de Zuidpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:13

Jantine2 schreef:
Ja inderdaad een boer, die zo zijn eigen ideeën heeft over paarden op een weiland, maar ja niks aan te doen. Mijn grootste zorg is of hij er niet iets aan overhoudt....
Wat is tying up???


SPIERBEVANGENHEID (MAANDAGZIEKTE / TYING-UP)

Spierverzuring (ook wel maandagziekte of tying-up), berust op een te grote vorming van melkzuur als afbraakprodukt in de spieren, dat niet meer voldoende met het bloed kan worden afgevoerd. De spier 'verzuurd' en gaat minder efficient werken (prestatieverlies).
Zorg dat het paard nooit overbelast wordt tijdens trainingen of wedstrijden. Zorg er verder voor dat je altijd een rantsoen verstrekt dat in relatie staat tot de prestatie die het dier moet verrichten.
De belangrijkste fout die vanuit voeding gemaakt wordt in deze is dat het paard tijdens rustdagen dezelfde hoeveelheid voer krijgt als tijdens zware inspanning.

Marcel Knaapen ik mis je zo.
Je bent een super ster aan de hemel.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 20:43

Ooooooooooohw maandagziekte dat ken ik wel, wist ik veel van die engelse term. Ik heb het een keer gezien, maandagziekte. Een paard komt helemaal klem te staan in zichzelf, geen prettig gezicht.....

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:50

klopt, hij moet nu namelijk weinig voer hebben omdat zijn spieren anders kunnen verzuren.

en ik wens je veel succes als je met hem wilt gaan stappen, want een paard wat zolang binnen gestaan is kan behoorlijk gevaarlijk zijn..
kijk je wel uit?

ik vond het zelf verschrikkelijk hoor die verzorgpaarden van me, maar die stonden soms wel 6 maanden zo... als je de duer opendeed en ze licht zagen stonden ze op een rijtje te bokken.. heel erg zielig allemaal..

toen was ik 14 en dan durf je niet zo goed er wat van te zeggen..

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:29

Ik zou eerst proberen te wandelen, gewoon rondjes in een bak of weide. Liefst met een tweede persoon erbij mocht hij sterk worden. Gelijk laten rennen en bokken lijkt me niet gezond... als je in de weide loopt heb je kans dat 'ie meer aandacht heeft voor het gras als voor rennen, dus 10 meter lopen en een minuutje grazen is geen slechte manier om de spieren voorzichtig los te maken...

Maar misschien moet je een DA om advies vragen. Het lijkt me ook niet dat zo'n dier gelijk kan worden gecastreerd, die moet eerst een beetje aansterken.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 22:30

Ja dat moet ie zeker, dat is weer een volgend probleem. Eerst maar eens vetmesten, anders kunnen ze ballen er niet af. Geen idee hoe lang dat gaat duren... Boos!. En zolang ze ballen er niet af zijn kan hij niet mee naar huis....
Maandag gaat ie de wei in (staat wel gras maar ook veel zuring en rommel) en hij wordt bijgevoerd met biks, maismeel en zemelen. Ik hoop maar dat het geen maaaanden gaat duren....

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:45

Voordat je hem vet kunt mesten, zal hij eerst beweging moeten kunnen krijgen.
Overleg dit eerst eens met je DA, misschien is het raadzaam om hem de eerste keren wat kalmeringsmiddel te geven (Sedalin oid).
Om spierverzuring tegen te gaan zou je hem een electrolitenmix kunnen geven, maar ook dit in overleg met je DA.
Succes en wees voorzichtig met jezelf, want als hij 3 maanden heeft stil gestaan, kan hij ook aan de hand exploderen, waarbij jij de klappen krijgt.
Succes

paars

Berichten: 5484
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 17:23

Waarom moet ie worden vetgemest alvorens te castreren??

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 17:29

Ja het kon nu niet zei de DA, omdat de narcose te zwaar is ofzo. Hij is niet megadruk hoor, ik heb al met m gelopen. Een ander paardje daar, Senna, die is net een raket, maar Arabesk niet (terwijl hij de hengst is). Maandag gaat hij naar de wei en ik hoop dat het allemaal snel goedkomt, maar ik weet hoe moeilijk het is om een mager paard op gewicht te krijgen....

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 17:45

Eerst goed ontwormen en dan samen met je DA een goed dieet samen stellen. Op gras alleen redt je dat niet, want zo gek veel voedingswaarde zit er om deze tijd van het jaar niet meer in gras.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 19:38

paars schreef:
Waarom moet ie worden vetgemest alvorens te castreren??


Castratie wil er nog wel eens goed inhakken wat weerstand betreft. Een al wat schriel paard zonder conditie gaat het daar echt zwaar mee hebben, met alle ellende van verhoogd infectiegevaar etc. Hij moet eerst wat reserves hebben.

paars

Berichten: 5484
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 19:53

Aha! Zoiets moest het wel zijn natuurlijk. Maar dat lijkt me meer iets om te doen gedurende het komend halfjaar en dan in het voorjaar 2005 de ballen eraf. Je kan ze natuurlijk niet te snel teveel te eten geven, da's ook weer vragen om problemen. Wat jammer dat dat dier deze mooie zomer binnen heeft gestaan zeg. Koop je hem als goede daad uit "medelijden"?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 00:45

Ja lang verhaal, zet ik nog wel een keer helemaal op bokt. Hij gaat op de wei en we hebben ook al maismeel, zemelen en biks voor m gekocht. En inderdaad hij moet eerst wat reserves hebben anders gaat het niet....

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 01:43

als ik jou was zou ik eerst nog voorzichtig zijn met de biks, of kreeg hij dat op stal ook al?

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 10:04

Werkelijk geen idee, het lijkt erop alsof ze alleen nog hooi kregen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-04 22:44

Nou vandaag met m gewandeld, we moesten gelijk de weg op, want je kan nergens anders lopen. ALLES was spannend Wow! , vooral de bootjes in het kanaal, gelukkig kon ik m wel houden Hyper! . Al was mijn ene arm daarna wel 10 cm langer dan de andere, maar ik ben tevreden Lachen. Hij loopt nog als een kievit, dus dat valt alweer mee.

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:03

ik zou hem niet losgooien en al helemaal geen biks geven!!
Als hij vaststaat is dat echt niet goed.
Ik zou voor de zekerheid ook een DA laten kijken en dan kan hij zeggen wat je per dag mag doen met stappen e.d.
Ipv biks kan je gewoon hooi/kuil en wortels e.d. geven!
Veel succes!

♥ Iets met diepe dalen en hoge bergen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Abby_Snow, Babootje, Camino_S, Eve_16, Lestria, m0niekkkie, nadcha, Pova en 28 bezoekers