Wat voor neusriem + het effect

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Wat voor neusriem + het effect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-02 22:25

ik heb dus voor mn nieuwe paard een nieuw hoofdstel gekocht.
Ik heb er een gekocht met een vrij brede aansnoer neusriem.
Hebben jullie voorkeuren voor een neusriem? Hebben de verschillende neusriemen nog verschillende effecten??

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 13:30

De lage neusriem is vooral bedoelt voor de africhting. Het bit ligt mooi stil in de mond en het paard kan zijn mond "niet" openen.
De gecombineerde neusriem gaat onder de bakstukken langs en heeft een sperriempje waardoor de mong "gesperd" wordt en het dus niet te ver geopend kan worden. Deze wordt over het algemeen het meest gebruikt. Voor paarden die graag hun tond over het bit gooien is er de mogelijkheid om het sperriempje iets strakker te doen waardoor dit minder gemakkelijk wordt voor het paard. De hoge neusriem wordt veelal gebruikt voor paarden die stil in de mond zijn (dus niet klapperen met het bit) en voldoende afgericht.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 19:47

Pas op met een aansnoerneusriem dat je hem niet te strak doet. Als je je paard goed rijdt (en als je paard dus goed aan de hulpen is), dan is een neusriem eigenlijk nieteens nodig.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-02 23:37

Nee, ik heb m niet te strak zitten hoor.
Zonder neusriem rijden zou idd moeten kunnen maar ik denk niet dat ze dat toestaan op dressuurwedstrijden Lachen Verward

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 23:44

Nouja, een neusriem zorgt in zekere zin natuurlijk wel voor een stabiele(re) ligging van het bit en dat lijkt me toch wel een voordeel. Ik zou me voor kunnen stellen dat het moeilijker is om een lekker contact te krijgen zonder neusriem. (no offence!)

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 12:52

Maël heeft de laatste tijd erg de neiging om te klapperen met zijn bit, dus heb ik mijn lage neusriem vervangen door een gecombineerde. dat heeft wel geholpen. ik vind een gcombineerde ook altijd netter staan, vooral bij Maël want die heeft nogal een groot hoofd.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 14:42

Ik rijd graag met een hoofdstel met een mexicaanse neusriem omdat het iets meer druk op de neus geeft, maar de keuze van een kopstuk hangt af van wat soort paard dat je rijd vind ik.