Dressuurzadel beter met nek en rug probleem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
CynthiaV
Berichten: 2988
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Assen

Dressuurzadel beter met nek en rug probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 13:21

Hoi allemaal,
ik ben hier redelijk nieuw en heb gelijk een vraag waarop jullie hopelijk een antwoord hebben.

Door een auto ongeluk heb ik een whiplash opgelopen en nu dus last van mijn nek en rug. Maar omdat ik het paardrijden heel erg mis probeer ik nu weer iets te rijden, maar ik heb veel moeite om mijn been er aan te houden(ik ben nogal wat spierkracht en evenwicht kwijt). Nu denk ik dat ik met een dressuur zadel wat "vaster" zit, wat denken jullie en wat zijn jullie ervaringen.

Hopelijk weten jullie iets want ik ben er net weer na 5 minuten afgegaan om dat ik niet meer kon. Boos! en daar heb ik genoeg van!

Sorry voor het gezeur maar ik wordt er een beetje hopeloos van.

[o]


Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:31

Ik heb vroeger ook een soort van whiplash gehad, en met mijn dresuurzadel zit ik rechter, vaster en ik heb ook niet meer zo'n steken in mn rug.
Bij mij heeft het dus wel geholpen. Ik voel het goed als ik op mn vzh zadel zit Tong uitsteken

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 13:40

Ik heb nergenst last van maar ik merk zelfs al dat ik op een dressuurzadel veel vaster zit. Ik moet minder moeite doen om mijn benen goed aan gesloten te houden (lekker dikke kniewrongen Tong uitsteken), doordat het een diepe zit is en met dikke kniewrongen zit ik vaster in het zadel, bij mijn vzh moet ik meer moeite doen om goed en netjes te blijven zitten, je bent makkelijker uit je evenwicht gebracht. Ik had er nooit geen problemen mee omdat ik niet anders was gewend dan op vzh, totdat ik een dresuurzadel erbij nam, dan merk je het toch wel.

Anders moet je het gewoon eens uitproberen. En verder zou ik rustig opbouwen, toen ik een jaar niet had paard gereden ben ik de eerste keer ook al binnen kwartier gestopt en verder alleen maar gestapt. Ik had kramp in mijn spieren en was bek af. Bloos

CynthiaV
Berichten: 2988
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-04 20:54

Bedankt ik ga het maar eens proberen(kan een zadel lenen van een kennis).

Ik rij nu ook maximaal 10 minuten en dan ben ik ook helemaal kapot.

[o]

Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-04 21:03

Het zal in het begin erg wennen zijn, maar daarna zit het zo lekker

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:45

Mijn nek is ook niet echt goed meer en heb het na het ongeluk heel langzaam opgebouwd. Een dressuurzadel scheelt zoveel, mijn rug blijft meer los en daardoor heb ik praktisch geen last meer van mijn nek. Met een vzh heb ik toch sneller dat het niet fijn zit en ik last van mijn nek krijg. Ik kan inmiddels 3jr later wel weer springen maar niet te vaak, het blijft gewoon gevoelig.

springen is passie, dressuur is een kunst

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 11:46

ik heb heel veel last van mijn rug (chronische verkrampingen en ook nog eens spit Verdrietig ) en met het dressuurzadel wat ik nu heb zit ik een stuk fijner en heb ik veel minder last van mijn rug.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

CynthiaV
Berichten: 2988
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 19:17

Ik heb voor mijn verjaardag een zadel gekregen Wow!
Helaas is het slecht weer dus probeer ik hem morgen even. Ik ben zo blij, als ik de berichten hier lees, moet het zo beter willen. Lachen

Allemaal bedankt!

[o]

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:29

Wat een geweldig topic
Ik heb ook erg last van mijn rug door een ongeluk, maar had er eigenlijk nooit over nagedacht dat een dressuurzadel beter zou zijn.
Dus vanaf mijn kant ook bedankt!

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:34

vriendin van mij kan ook alleen maar op een dressuurzadel rijden.. bij de rest krijgt ze ook rugklachten.. best lastig.. maar wel goed om te weten

kiana
Berichten: 1646
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:35

ik zou dan kiezen voor een county of een euroriding diamant, daar zit je "muurvast" in. Er zijn ook veel dressuurzadels waar je niet vast in zit.
( die heb ik zonder lichamelijke klachten liever)

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:52

ik denk een westernzadel daar zit je veel relaxter in dan een dressuur maar ja dat is mijn mening hoor *LOL*

samirah

Berichten: 1144
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:09

Ik hou zelf niet van zo'n opgesloten zit en rijdt heerlijk weg op m'n wintecje dress. en straks m'n kn. Western zit ook hele fijn maar als je dressuur wilt rijden is het niet wat. Ik heb het zelf uitgeprobeerd en vond het niks. Voor buitenrijden is er niets zo fijn als een westernzadeltje, maar ik kan geen tig zadels aanhouden en doe het daarom met m'n dress en dat gaat perfect.

springen is passie, dressuur is een kunst

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 08:33

ik heb ook rugklachten ik heb een dressuur zadel
maar daar ken ik het ook niet langer dan een half uur op uit houden

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 08:39

Ik heb echt profijt van mijn dressuurzadel met mijn rug, al weet ik niet wat het voor je nek zal doen. Maar het belangrijkste is ontspanning. Je kunt ook verkrampt zitten op een dressuurzadel en dan kun je ook niet fijn en pijnloos rijden.


Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:39

Ik heb chronisch rug en nek klachten en heb een euroriding diamant gehad en die zat erg lekker
Nu heb ik een boomloos zadel omdat een gewoon zadel niet op mijn pony past
Dit is de oplossing, ik heb geen rug of nek pijn meer na het rijden en ik rij toch gauw 4 uurtjes achter elkaar

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:44

rashida schreef:
ik denk een westernzadel daar zit je veel relaxter in dan een dressuur maar ja dat is mijn mening hoor *LOL*


heeft die vriendin van mij dus geprobeerd... kreeg elleen maar meer last van haar rug... j schijnt een andere houding aan te nemen.. meer staand dan zittend ofzo.. Verward k weet t ook allemaal niet.. miss aan de westernruiters vragen..

ik zweer bij mn dressuurzadeltje *LOL*

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:00

Mijn vzh zadel zit vaster dan ons (geleende) dressuurzadel, Dit is juist wat naar voren en helemaal niet diep. Mijn vzh zadel daar integen wel

"You make me sick, but I love what we're doing here"
Egypt Central
"You Make Me Sick"

<3Verloofd <3

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:04

Ik heb ook rugproblemen en ik had er vooral last van tijdens het rijden. Nu ik eindelijk een heerlijk dressuurzadel (KN) heb, zit ik rechterop en heb ik veel minder last.

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:06

je moet natuurlijk ook een goed houding aannemen want anders zit je in elk zadel k*t maar die houding moet je zelf uitvinden

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:09

ja, je moet gewoon op zoek gaan naar een zadel waar jij lekker ontspannen en rechtop in zit, en dan onder goede begeleiding aan je houding werken, zodat jij zo min mogelijk pijn hebt.

CynthiaV
Berichten: 2988
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 17:10

Ik heb vandaag even gereden en heb het gewoon een kwartier vol gehouden OK dan! en ik had niet eens zoveel last maar ik was moe omdat ik vanochtend moest werken.
Als ik zo rustig aan blijf doen kan ik mischien ooit wel weer wedstrijden rijden Haha!, Volgens mijn vader zat ik alleen maar stom te grijnsen, maar ik zat weer netjes!

[o]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 43 bezoekers