Combinatie paard/ruiter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Combinatie paard/ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 10:55

Aangezien de meningen over de combinatie paard/ruiter nogal lijken te verschillen ben ik benieuwd wat jullie er van vinden. Wat is volgens jullie een betere combinatie, een paard en ruiter die qua karakter juist enigzins op elkaar lijken of een paard en ruiter die juist het tegenovergestelde van elkaar zijn? (dus heet paard heeft bv. een rustige ruiter nodig) Hoe zit het bij jullie en je eigen paard(en) en wanneer vind je een combinatie echt niet of juist wel passend?

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:18

Ik vind een combinatie bij elkaar passen als ze zoiezo qua bouw bij elkaar passen. Een slank paard heeft een slanke ruiter nodig en een grof breed paard een iets vol slankere ruiter.

Qua karakter denk ik dat een drukke onrustige ruiter best een loperig paard kan hebben maar wel een die koel in het hoofd is.

Een zenuwachtig paard zal dus naar mijn idee niet goed functioneren bij een rusteloze en drukke ruiter, die heeft juist een rustige consequente ruiter nodig die altijd beheerst is.

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:43

Uhm... Mijn paard heeft een rustige ruiter nodig. Als ik zenuwachtig word, is hij het ook binnen de kortste keren. Ook heeft hij een ruiter nodig die erg consequent is, en ik moet toegeven, dat ben ik niet altijd... Bloos Maar we gaan de goede kant op!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:20

Kwa bouw ben ik het met Cinzano eens, slank op slank, fors op fors

Kwa karakter tsja....heb er ook al veel over gehoort.
Mijn hafnaf is vrij driftkikkerig en kan echt een druktemaker zijn, en als je het dan niet verwacht geweldig cool.
Ikzelf ben geen paniekzaaier maar wel een aardige druktemaker Haha! ennuh driftkikkeren kan ik ook aardig wat van.
Wij lijken vrij veel op elkaar, en staan dan ook geregelt alletwee ons zin door te drijven, voordeel is wel dat ik altijd win Tong uitsteken

Een te lief iemand zal moeilijk passen bij Par, ze maakt daar gigantische misbruik van, zowel tijdens rijden als in de omgang.

Verder vind ik haar heel eerlijk, en vind van mezelf dan *jaja* dat ik dat ook ben Tong uitsteken

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:30

Hmmm, dan pas ik volgens jullie dus niet op Tyrano Haha!
Volslank op slank Haha!

Ik denk dat jij en je paard elkaar aan moeten vullen. Dat betekend een zenuwachtig paard zal en rustige ruiter nodig hebben, een felgmatiek paard een wat drukkere ruiter.
Een heet paard kan echter juist wel gereden worden door een fanatieke drukkere ruiter. Ook een rustige ruiter past hier weer goed bij.
Ik denk dat het ook per paard verschilt. Ieder paard is tenslotte anders Knipoog

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:31

Qua bouw pas bij zowel mijn paard als pony!

Qua Karakter:
*Ben ik identiek als mijn pony! Hij is stront eigenwijs, best wel komisch, en hij is redelijk lui, Hij is wel een redelijk koele kikker dus niet echt bang

*Mijn paard en ik zijn niet helemaal hetzelfde, maar toch bijna
Hij is heel erg gevoelig, kan wel bang zijn, maar zal toch altijd afmaken waarmee hij bezig is, Hij heeft een heel groot hart maar kan wel af en toe zich wat groter voelen als hij je niet kent, en als hij je dan kent is het echt een schatje Lovers

Mijn pony kiest echt de mensen uit die op hem mogen rijden,
Als hij er geen zin in heeft om met jou te lopen, kun je zweepjes kapot slaan een stap vooruit lopen zal hij niet doen Bloos *LOL*
Mijn pony is heel lief, maar als je bang bent speelt hij een beetje met je voeten, Je moet om op hem te kunnen rijden echt op hem lijken Haha!

Mijn paard zal nooit met een ruw iemand om kunnen gaan,
Hij kruipt al helemaal in een hoekje als je een tik op zijn neus geeft Scheve mond
Nu doe ik dat gelukkig niet, maar ik weet dat als je als ruw persoon
op hem wilt rijden, hij echt niet gelukkig met je is
En dan wordt hij echt bang!

Ik denk dus, dat dat van paard tot paard verschilt
Maar de meeste paarden beter gaan met een gelijkaardig karakter....

Elvi

Berichten: 18
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:08

Ik zelf ben wel een rustige ruiter en ik rijd ook een heel rustig werklustig paard. Dus met dat paard heb ik een goede band, maar het andere paard is juist heel onrustig en na lange tijd heb ik juist daar een vele betere band mee omdat het niet vanzelf ging! Ik heb daar juist heel erg van geleerd dus het maakt mij niets meer uit of ik een rustig of een onrustig paard zou krijgen.

kadans16
Berichten: 1709
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: ergens in het limburgse boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:48

Mijn paard is een ontzettende koele kikker.
Dat heb ik ook wel nodig want ik ben vreselijk ongeduldig Bloos
Maar als ik vrolijk ben wordt hij dat ook en kan hij echt uitbundig reageren! Haha!
Maar er kan een bom ontploffen hij loopt gewoon door het is absoluut geen watje!
Alleen als ie merries ziet wordt ie helemaal verliefd en macho Wow! Vingers aflikken

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:43

ik pas vind ik goed bij men verzorgpaardje.Allebei eigenwijs,ik heb altijd lol met haar en we hebben ook nooit zin om serieus te rijden we gaan altijd samen buitenrijden en maar zien waar we uitkomen lekker rustig en geen gezeur! als ik eens denk we gaan nu maar eens in de bak rijden doet ze nooit wat ik wil wat ik ook doe en dan denk ik altijd ze heeft gelijk netjes dressuur en aan de teugel is niks voor ons en dan gaan we weer lol maken buiten.

ik vind dat je gewoon lol moet hebben met je paard, als je dat hebt vind ik het een goede combinatie

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:11

Qua uiterlijk zouden Evita en ik niet echt bij elkaar passen, Evita is erg breed, en heeft nogal wat aanleg om dik te worden Knipoog ik niet, ik ben niet echt mager, maar lang niet zo dik als Eviet Lachen toch hoor ik vaak dat wij een leuke combinatie zijn samen.. erg blond zijn we wel allebei Haha!

ik denk dat we qua karakter wel redelijk bij elkaar passen, Evita is ook een erg werklustig/ongeduldig paard en ik ben vrij rustig, ik word niet zo snel kwaad. Ik merk dat Evita totaal niet met drukke mensen overweg kan (ook niet met drukke paarden trouwens), daar wordt ze erg gespannen van. Verder heeft ze een heel gevoelig karakter (wat niet iedereen gelijk zal zeggen als je haar ziet), ze kan niet tegen lawaai of drukte om zich heen, wat dat betreft lijkt ze veel op mij Lachen

Ik kan zelf minder goed met erg dominante/brutale paarden overweg, met hele onzekere of angstige paarden heb ik veel eerder iets.
een combinatie die heel vaak fout gaat is volgensmij een drukke ruiter met een druk paard, wat dat betreft kun je beter het tegenovergestelde zijn van je paard.
maar een dominant paard heeft denk ik wel een "dominante" ruiter nodig.