Blikseminslag... Hoe zit dat met de verzekering?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Blikseminslag... Hoe zit dat met de verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 08:05

Wij hebben hier net een fikse blikseminslag gehad. De computer van mijn vriend stond nog aan, ik zat wat paardensport te kijken op de tv. Alles was uit. Een paar minuutjes later hadden we weer stroom.
Ik start de pc van mijn vriend opnieuw op en die doet niet veel meer dan piepen. Dus maar weer uitgezet en een bepaald moment starte hij wel weer op (GELUKKIG).
Er is gelukkig niets defect gegaan door die inslag.
Maar nu vraag ik me wel wat af. Stel dat er wel iets kapot was gegaan, hoe zit dat met de verzekering?
Krijg je dat vergoed of niet?

Ik vraag het liever eerst even hier, wellicht dat iemand het weet. Ik vind het vervelend om mijn verzekeraar op te bellen met deze vraag terwijl er eigenlijk niets aan de hand is.


Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 08:22

inboedelverzekering.
Bel gewoon je verzekering op leg de situatie uit, hoogst waarschijndelijk komt er iemand langs, en de boel word vergoed.
Je was zeker wel erg geschrokken??

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 08:27

Het punt is dat je nu niet weet of je TV en de computer en mogelijk andere apparatuur toch beschadigd is en over een half jaar de geest geeft. Dan kun je dat niet meer claimen.

Om deze reden repareerden we bij Canon ook geen copiers meer die een inslag te verwerken hadden gekregen. Deze machines werden gewoon total-loss verklaard en vervangen, meestal op kosten van de verzekering van de klant.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 08:32

De computer heb ik doorgemeten en zo te zien klopt alles nog en werkt het. Hoe het met de tv en dergelijke zit weet ik niet, die durf ik niet open te maken.
Het zou inderdaad zo kunnen zijn dat ze wel schade hebben opgelopen. Nu zijn we gelukkig van plan de tv al te vervangen met de tijd, maar de rest is net nieuw Boos! Ik denk alleen niet dat de verzekering dingen wil vergoeden die nu (voor zover te zien) niet beschadigd zijn.

Maar in meende me te herinneren dat schade veroorzaakt door natuurgeweld niet verzekerd is. Of geldt dat alleen voor dingen al overstroming en orkanen?

Ik ben me rot geschrokken. Wat een rotklap was dat zeg En ik ben al als de dood voor onweer.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 08:48

Ik heb het destijds gehad met mijn stereo waarvan de laser stuk was door blikseminslag. Heb niets teruggehad van de verzekering. Omdat er geen andere apparaten stuk waren.

:evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 08:56

Sjimmy schreef:
Ik heb het destijds gehad met mijn stereo waarvan de laser stuk was door blikseminslag. Heb niets teruggehad van de verzekering. Omdat er geen andere apparaten stuk waren.


Dat is ook banketstaaf zeg!!!

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 09:30

Ik heb geen idee of het vergoed wordt.
Maar hier gebruik ik voor de duurdere apparatuur (pc's, tv, dvd enz) speciale contactdozen die beveiligd zijn.
Daardoor is alles verzekerd wat daarop aangesloten is.
En het moet in principe na een inslag ook niet beschadigd kunnen zijn.
Bij echt flinke onweer haal ik alleen de netwerkkabel uit de pc, verder kan alles aan blijven.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 09:34

maar als je eht echt wil weten, dan bel je toch gewoon, die man/vrouw zit daarvoor hoor, en jij betaal toch je premies. Gewoon bellen, uitleg vragen.

Griendheuvels Kate onze eige Shire Topper

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 09:35

Die stekkerdozen hebben wij ook, maar toch heeft hij niet alles afgevangen. Terwijl je dat wel zou verwachten Verward Normaal zetten wij ook alles uit, maar dit keer waren we 1 pc vergeten.

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:28

Die speciale stekerdozen hebben vrijwel geen nut, zeker niet bij een direkte inslag. Deze hebben alleen nut als je ook de juiste voorbeveiliging gebruikt en dat kan/mag niet in NL Verward
Doormeten van een PC? Lijkt me sterk. Bovendien kun je niet zien als componenten intern zijn beschadigd. Het lijkt dan allemaal nog wel te werken, maar over een half jaar of dan gaat de boel alsnog stuk en bedenk dan maar dat dat nog van die inslag komt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:31

Je kan wel degelijk doormeten hoor. Mijn vriend heeft de apparatuur er voor liggen. Je kan het voor meerdere electronische doelen gebruiken. Maar ik hou het maar netjes bij de pc's daarvan heb ik meer verstand dan van een tv of dvd recorder...

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:47

Jij kunt geen interne beschadigingen meten. Het lijkt nu allemaal OK, maar de beschadiging zit er wel en heeft de levensduur mogelijk ernstig bekort.
De apparatuur om de buitenkant te controleren heb ik ook wel staan, in meervoud. Ik kan zelfs testspanningen tot 300V opwekken, geen punt. Maar dan nog, ik kan niet in de componenten kijken, net zo min als jij dat kunt. Als de gelijkrichters in de voeding een opdonder hebben gehad, dan meet jij dat er niet uit, maar evengoed gaan ze er na verloop van tijd aan, en dan denk jij er ook niet maar aan dat dat van die inslag komt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:56

Maar in een computer kun je wel dingen als het moederbord en andere vitale onderdelen meten. De voeding maak ik me niet zo heel druk om. Ik vind het erger als die processor of moederbord het begeeft...

Mijn vader heeft echter minder geluk. Die heeft net in de zaak een spanningspiek gehad en zijn computer heeft hoogstwaarschijnlijk de geest gegeven. Die wil niet eens meer aan...

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:08

Sorane schreef:
Maar in een computer kun je wel dingen als het moederbord en andere vitale onderdelen meten. De voeding maak ik me niet zo heel druk om. Ik vind het erger als die processor of moederbord het begeeft...

Hoe wil jij constateren dat er 20% van je siliciumplakje is weggeslagen? Dat is namelijk wat er gebeurt. Doordat minder silicium hetzelfde werk moet doen, krijg je meer warmte-ontwikkeling waardoor het silicium veel sneller verouderd en dus jouw computer het veel eerder opgeeft.
Als de voeding het opgeeft en op jou 5V-uitgang zomaar even 20V zet, dan is het einde moederbord.

Het LIJKT nu allemaal OK, maar BLIJFT het ook? Overspanning en blikseminslag doet hele vervelende dingen met apparaten, die vaak niet meetbaar of aantoonbaar zijn, maar er ondertussen wel zijn.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:13

Hardware zaken en andere apparaten binnenshuis worden inderdaad vergoed mits je daar de goede verzekering voor hebt. Of dat bij elke verzekeringsmaatschappij onder inboedel valt weet ik niet zeker. Wat ik wel weet is dat een collega van het werk een paar weken terug een nieuwe pc heeft mogen uitzoeken voor de waarde van de dagwaarde van de oude. Ook hij heeft blikseminslag gehad.

Kirstie
Berichten: 103
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:16

Hebben wij ook gehad, bij ons was dus echt veel stuk gegaan.
LET OP, onze computer deed het ook nog, maar ik kon niks meer uitprinten, terwijl de printer niet stuk was, moet je echt effe naar kijken.Dit lag aan het moederbord.
Controleer ook je videocamera en je digi maar, want die waren bij ons stuk gegaan, (had met straling te maken??)
Voor de rest, moet je alles goed controleren, en aan de vezekering opgeven, want blikseminslag is wel verzekerd. Je krijgt dan de dagwaarde van de spullen vergoed. Je moet natuurlijk niet ondervezekerd zijn.

Bij ons is het netjes geregeld, maar je schiet er natuurlijk altijd bij in.
Groetjes, de moeder van Kirstie.

paarden zijn net lucht,..! ik kan niet zonder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:20

Zo te zien doet alles het nog. printer camera's, scanner ed.
Dus ik denk dat we geluk gehad hebben.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:29

BTW, even een waarschuwing voor de mensen die denken dat de stekker uit het contact genoeg is om de stroom uit de PC te houden.... ook je UTP kabel (die naar modem of router loopt) kan stroom doorgeven vanuit modem/router of wat dan ook. Ook dit kan een behoorlijke schade opleveren, meestal raast het inderdaad direct door naar het moederbord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:31

Sypheron schreef:
BTW, even een waarschuwing voor de mensen die denken dat de stekker uit het contact genoeg is om de stroom uit de PC te houden.... ook je UTP kabel (die naar modem of router loopt) kan stroom doorgeven vanuit modem/router of wat dan ook. Ook dit kan een behoorlijke schade opleveren, meestal raast het inderdaad direct door naar het moederbord.


Die kan inderdaad een flinke berg schade aanrichten.

Ik ga nu maar snel richting Amsterdam om mijn vader's pc na te kijken. Dat ding doet niks meer. Ik hoop dat het OF hitte door stof OF een kapotte voeding is...
Dus maar even mijn eigen pc mee om anderen onderdelen te controleren...

Ik hoop dat er niks is met de data...

Wish me luck

Kirstie
Berichten: 103
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:11

nou, succes ermee.

Trek bij bliksem ook altijd effe je CAI kabel uit de doos, kan je TV namelijk ook door stuk gaan.

paarden zijn net lucht,..! ik kan niet zonder..

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:33

Doe je voorzichtig bij het omsteken van onderdelen. Je zult de eerste niet zijn die het moederbord opblaast met een defecte kaart.
Hopelijk heeft je vader back-ups gemaakt, Succes.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:03

Toen wij blikseminslag hadden, hebben we alles vergoed gekregen.
Het gebeurde om 4 uur 's nachts, 's morgens om 9 uur stond een verzekeringsmannetje voor de deur, en we moesten alles laten zien wat kapot was. Dat scheef hij op en als we achter nog meer dingen kwamen moesten we dat doorbellen.
Dan mochten we voor een X-bedrag per apparaat nieuwe spullen kopen en die werden allemaal vergoed.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CarpeDiem_, charrr91, corinec, Domiinique, Eefje_Sammy, Floko, fro, hagelslag, Inney, Julimy, Meliaforever, N_B_N, Nescio18, Oelly, OmgiliBot, perdjes, Sintara, Ubermetrics, wemkelover, xAlice en 52 bezoekers