Voorwaarts rijden en nageeflijk vs zwaar op de hand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Voorwaarts rijden en nageeflijk vs zwaar op de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-02 22:35

Vandaag weer privelesje gehad en nav mijn coupon van mn eerste wedstrijd gingen we werken aan de impuls en het voorwaarts zijn. Was ik wel blij mee want ik merkte de laatste tijd weer dat ik dat wat aan het verslappen liet Lachen Ik kreeg ook al advies van Jippie om Waldo meer voorwaarts te rijden een tijd geleden Lachen en mijn nieuwe springinstructrice is ook van het type goed benen eraan.

Dus wij aan het werk. Halt houden. Twee tellen, vlot wegstappen twee passen en halt. Drie tellen vlot wegstappen en halt. Kostte wat moeite want Wal heeft al moeite met de rem (oftwel lekker doowalsen) en ook een automatische piloot (wat wil zeggen dat als je twee keer twee tellen halthoud meneer weet van oh dat doen we en zelf initiatieven gaat nemen ipv wachten op mijn hulpen) Nou op een bepaald moment was ie goed aan het been. Stappen, been aanleggen = wegdraven. Weer flink wakker gemaakt, zodat ie ook echt op lichte druk vertrok. Ging op een bepaald moment super, hij ghing naar mijn idee ook wat verruimen en meer zijn benen optillen ipv dat dode vogeltjes geslof waar ie nog wel eens in wil terugvallen Haha!

Nu mijn vraag aan jullie. Ik mocht Waldo niet onder me uit laten lopen, duss been eraan en begrenzen voor (want hij heeft idd nog wel eens de neiging om harder te willen en dan alsnog uitelkaar vallen) dus ik moest hem opsluiten. Nadeel hiervan, en van het overgangen rijden, is dat ik dus op een bepaald moment geen handen meer over heb Knipoog Wal wordt dat heel sterk. Volgens mijn instructrice moeten we eerst door dat stadium, pas als ik hem goed aan mn been en bij elkaar heb kunnen we weer gaan werken aan dat ie lichter in de hand wordt. Ik merkte nu wel dat ie hoe meer ik van achteruit reed, hij ronder ging lopen (aangezien ie ook vaak een valse knik heeft en niet ronder wil afbuigen) dat deed ie nu dus lekker. Galop aanspringen enzo ging met druk ook veel beter. Zodra ik hem alleen meer ruimte gaf, hand naar voren, ging ie weer uit elkaar lopen of onder me uit rennen. Dus wat dat betreft heeft mn instructrice gelijk ja.

Is dat vaker zo, dat je tot die voorwaartse ontspanning kan komen door eerst veel op druk te rijden? Ik weet van mezelf dat ik de neiging heb om te weinig te doen voor mezelf en te veel toe te staan dus is dit harde werken weer een beetje wennen. Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!


Hartje
Berichten: 1933
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 12:24

Het klopt wel dat de druk in je handen iets meer wordt aangezien je het paard nu van achteren naar voren rijdt. Het is alleen niet de bedoeling dat het paard zoveel druk neemt en jou uit het zadel trekt want dan wordt het paard "te lang" (valt uit elkaar). De bedoeling is dat het paard "korter" (meer verzameld) wordt en de impuls van achteren naar voren door het hele lijf gaat waardoor het paard inderdaad meer van de grond komt. Probeer dus tijdens het oprijden halve ophoudingen te blijven maken waardoor je het paard iets meer kunt opsluiten en het zo meer op zijn eigen benen gaat lopen. Uiteindelijk wordt de druk in je hand minder en de aanleuning constant. Succes Knipoog !!!!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 21:28

De kramp in je armen en handen komt soms ook mede doordat je jezelf sterk gaat maken omdat je paard zich sterk maakt. Probeer je handen te blijven dragen en luchtig te houden (niet dat dat mij goed lukt hoor Knipoog ). Af en toe losschudden van je arm helpt ook. Als jij je vastzet, kan Waldo ook lekker gaan hangen en zich zwaar maken. Probeer dus geen steunpaal voor hem te zijn.
Oh ja, bij mij werkt het ook om dus veel vlotte overgangen te maken, ook naar halthouden en als hij zich sterk maakt in de overgang gelijk been eraan en achterwaarts. Als dat beter op de zit lukt wordt hij ook lichter in de hand.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Re: Voorwaarts rijden en nageeflijk vs zwaar op de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 21:54

Laura schreef:
Is dat vaker zo, dat je tot die voorwaartse ontspanning kan komen door eerst veel op druk te rijden?


Dat is de eigenlijke vraag toch?

Als ik kijk naar Gipsy en ik dan is het antwoord een volmondig ja!
Loopt ook graag met een knikje maar wat te sloffen en dat mag nou net niet }>

En om haar er echt doorheen te krijgen, echt rond, echt van achteruit, echt die bovenlijn oprekken en een stuk compacter te rijden, niet dat lange lijzige gedoe, dan moet er inderdaad eventjes flink wat druk op. Niet trekken, alleen die teugels minstens 10 cm korter dan dat zij prettig vind in d'r schijnhoudinkje en dan tegenhouden, niet trekken, maar gewoon je hand laten staan, zonder te verkrampen, wel meegaan met de beweging zodat de druk constant blijft, niet langzaam langer laten worden (dat is mijn kwaal Haha! ), been erbij, druk naar voren houden, tegen die hand aan en laten spartelen tot ze het opgeeft. Dodelijk vermoeiend. Ook voor haar trouwens. En mijn instructrice maar roepen: Laat d'r maar spartelen, niet op reageren, ze geeft het vanzelf wel op, laat die hand staan! Hou druk naar voren!
En de allerleukste: 'Kom op, ik zie geen reactie, doe eens wat' Terwijl ik me toch een partij zit in te spannen! Haha!
En uiteindelijk geeft ze het inderdaad op, druk weg bij haar, druk weg in mijn handen, licht contact, aan het been en sjouwen maar. Dan ontdekt ze dat het zo toch veel prettiger loopt en dan ontspant ze. Maar ik moet haar daar iedere keer weer aan herinnere, waarom ze dat nou niet gewoon onthoud Verward Het kwartje valt wel steeds sneller trouwens.

Het klinkt zo simpel, maar het is zo vermoeiend!!! Ik begrijp je helemaal dat je niet gewend bent om zo hard te moeten werken!
Maar het geeft toch een voldaan gevoel als je paard zo fijn gelopen heeft, veel beter dan na een uurtje halfbakken rondlummelen.

Overigens is dit niet bij alle paarden de juiste methode hoor, sommige gaan er echt helemaal van door het lint. Het blijft altijd een beetje aftasten hoe ze er op reageren. Hou wel absoluut genoeg drang naar voren, ze mogen absoluut niet terug komen in tempo, anders kweek je een steigeraar.

Nulla tenaci invia est via

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-02 22:28

Steigeraar was ie al dus wat dat betreft Haha!

Nee hoor hoop ik niet weer zo te maken,
iig bedankt voor je antwoord. Ik merk wel dat Waldo veel beter gaat lopen op deze manier maar ik moet dus oppassen dat ik hem niet te sterk laat worden. Op deze manier verlies ik mijn rem, zeg maar. Als ik hem van achter naar voren rijd met druk op de teugels en ik wil hem terugnemen door een ophouding, kom ik er totaal niet door. Net als vandaag in de springles, dan is ie zo voorwaarts en opgeprikt zeg maar dat ie dan mag galoperen en daar schiet ie dan onder me weg en krijg ik hem met geen mogelijkheid meer terug in het tempo, omdat ik met de ophouding niet doorkom. Dus ik moet nu de balans zien te vinden tussen druk en trekken denk ik, want dit is puur spierballen kweken en Wal is toch sterker dan ik. Voorheen dacht ik dus dat alles vanuit de ontspanning moest komen, maar dan ga ik hem te erg laten lummelen en omdat ik een ontspannen mond wilde liet ik mn teugels te lang en viel ie uit elkaar. Maar we gaan vol goede moed verder!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 22:42

Nou, ik heb in principe een heel licht paardje, dus (niks ten nadele van Iwaldo) heel anders in elk geval, denk ik/schat ik.
Maar als ik in de les rijd en ik ben heel geconcenteerd bezig, dan neem ik meer druk dan normaal (van voor én van achter) en dan komt ze ronder en wordt op den duur makkelijker ja. Maar dat is hard werken! (en ik heb hetzelfde, normaal door de week ben ik ook regelamtig ontwijkend bezig en rijd ik wat voltes in een beetje een halflage lijn, niet echt nuttig.....maar er wordt aan gewerkt! Als je het van jezelf bezeft ben je al een heel eind tenslotte.) Aan het been/onder me kan heel goed door overgangen halt-draf-halt en stap-galop-stap en dan directe reactie eisen op een zo licht mogelijke hulp. Dat is groterndeels een kwestie van gehoorzaamheid, in die zin moet je daar dus even doorheen ja!
Ik ben nu veel bezig de galop te verbeteren (lees: meer sprong ontwikkelen). Ik moet dan rijden met heel veel been om haar van achter actief te houden, en tegelijk veel zit om haar 'terug' te houden maar toch de voorkant luchtig houden, anders krijg ik haar natuurlijk niet op de achterhand, als ik blijf trekken aan de voorkant.
Mijn instrcutrice zegt altijd dat ik het moet blijven teruggeven: dus niet blijven vasthouden zovan hij valt toch wel uitelkaar als ik luchtiger wordt, maar steeds weer proberen.

Ik ben eens aan het nadenken hoe ik dit met Lady doe, die valt vaal wat uitelkaar in overgangen enzo. Als ik bijvoorbeeld terug wil van galop naar draf, zorg ik eerst dat ze onder me en dus bij elkaar is in de galop, en dan blijf ik terugzitten in de overgang en dan gaat het beter.

Nou, beetje warrig verhaal ben ik bang, maar misschien zit er nog iets voor je tussen. Je kunt deze nieuwe strategie toch proberen en dan zien wat het wordt? Meer van achteruit rijden kan nooit kwaad Lachen en in zeker zin is het logisch dat hij dan zwaarder wordt in je hand. Als je hem meer 'aan je zit' krijgt zou hij in theorie weer lichter moeten worden.

Kijk, dit vind ik dus weer een leuk topic!! Party!!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 22:50

oei mag ik het dan niet eens zijn?
wat ik eigenlijk mis is het opvangen met je zit.
Je zet meer druk van achter en dat vang je dan voor 90% (ongeveer haha)op met je zit. het paard gaat daardoor meer zitten en ruimere langerepassen maken.
Hij mag dus niet doordenderen want als je 'm meer tempo laat maken kan hij mooi weer terug op de voorhand banjeren.

Tuurlijk mag je wel eens druk zetten maar ik zet altijd maar heel kort druk meer in de zin van een lang durende ophouding.
Zou je er dus tegenaan gaan rijden en druk van voren opbouwen ga je jezelf tegenwerken.
Jij moet van voren het gewicht opd e achterhand tillen en alles wat je erin stopt tegenhouden op je handen gevolg is vaak blaren, spierpijn, zere schouders en last van je rug.
doordat jij vast moet houden kun je veel minder tot niet inwerken met je ophoudingen, je hebt geen soepele verende verbinding met zijn mond waardoor hij niet kan ontspannen.
Een niet ontspannen paard houd zijn rug weer vast en gebruikt zijn achterhand minder goed blabla we zijn het rondje rond.
kortom hoe krijg je 'm dan goed bij elkaar?
Persoonlijk zou ik denk ik (ken je paard natuurlijk niet)
veel met de overgangen door blijven gaan maar zelf loslaten.
Lodewijk kan ook zo doordenderen dan kan ik wel gaan hangen aan dat bit maar dat werkt niet.
Ik werk dan met ophouding in zit dan hand sluiten en weer open bij geen reactie herhaal ik deze hulp en geen reactie ram ik dat bit tot achter zijn oren.
(ontspannen en dan grof contact) meteen weer ontspannen zodat het als het ware een megagroffe ophouding was.
als ik ga inhouden wordt hij alleen maar zwaar in de hand en begin ik niets.
Wal kwam bij mij op de foto's over als een groot en wat langachtig paard die rijd je niet 123 bij elkaar hij zelf zal ook tijd nodig hebben om spieren te krijgen.
Ik zou dus geen constante druk zetten maar werken met ophoudingen even druk nemen en meteen weer ontspannen.
hoop dat je een beetje wijs wordt uit mijn verhaal maar ik vind het zo moeilijk om het op te schrijven vertellen gaat me wat makkelijker af:)

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 22:56

Ja Kim, wij bedoelen hetzelfde!! Maar het paard ís gewoon niet op de zit op dit moment (tenminste, dat idee heb ik Haha! , kan ik niet zien natuurlijk.....), dus da's een beetje lastig opvangen hè.
aanpak is per paard verschillend. Mijn kleine merrie dendert ook regelmatig dwars door m'n zit heen. Als ik dan een stevige ophouding met m'n zit (dat klinkt echt raar, maar zo denk ik het wel) maak en er komt nog geen eractie, hoef ik echt niet te gaan trekken (wat jij doet, bit achter z'n oren trekken) want dan raakt ze het vertrouwen in m'n hand kwijt, is helemaal beledigd, en gaat echt niet beter meewerken. Ik geef wel eens een ophoudinkje met de buitenhand (ook echt niet zo subtiel, maar dat zou wel moeten) en ga dus die overgangetjes doen tot ik haar eraan heb. Ik erger me nl. mateloos als ze constant door de hulpen heen dendert.

Zij zegt telkens weer loslaten: ik schreef: 'het teruggeven' aan je paard. Komt op hetzelfde neer! Met mijn voorbeeld van de galop bedoelde ik dat je een paard niet meer aanelkaar krijgt als je aan het trekken bent.

Nouja, beetje nutteloos bericht dit, als ik het nog eens doorlees, maar om te deleten is ook zo zonde hè Knipoog

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 23:04

haha rieja je schrijft net zo warrig als ik *LOL*
lodewijk is nogal cool en lomp beetje het type waar ik waldo ook van verdenk als ik de verhalen van laura doorlees.
Als ik lot onterecht op de rem trek ligt ik er naast hoor dat pikt hij echt niet.
vaak gebruik ik de noodrem hij staat vol op de rem stil, ik beloon 'm want ik kreeg toch een nette reactie en dan ga ik verder doordrammen = voor hem auw en dat doet hij dan niet meer vaak is het voor hem genoeg: ophouding zit daarna hand en daarna grof voor hem al genoeg om te bedenken dat hij al voor mijn hand maar wat graag terug wel komen des te minder risico loopt ie op de noodrem zo slim is hij dan wel.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 23:10

Mja, dat van dat coole type Knipoog (dit is toch een hele behoorlijke uitdruking voor een doordenderaar) bedacht ik me ook ja, dus vandaar m'n opmerking nutteloos. Had ik er misschien even bij moeten zetten. Nouja, we hopen maar dat het nu voor Laura helder is Knipoog (tsja, Rieja heeft vandaag al drie uur een tentamen Nieuwe Geschiedenis zitten maken en nu echt geen enkele behoefte meer aan het letten op schrijfstijl of iets wat daarmee te maken heeft Misselijk )

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 23:32

Het verschilt inderdaad per paard Haha!

Met opvangen en sluiten op je zit is absoluut niets mis, maar het werkt niet voor ieder paard. Gipsy is heel snel beledigd op je zit. Komt ook doordat ze een tijdje last heeft gehad van haar rug door omstandigheden, is nu in orde, maar ze heeft toch een deuk in het vertrouwen. Je moet bij haar echt heel licht zijn in je zit, heel goed doseren, anders drukt ze gelijk die rug er uit en gaat dribbelen. Druk je door, lig je er naast.
Echt sluiten op je zit gaat niet bij haar, hoe licht ik ook blijf, ze krijgt altijd iets paniekerigs over zich. Ontspanning is dan niet te krijgen. Stilzitten en afblijven. Als ze er echt doorheen is kan ik wel op m'n zit rijden (en dat doe ik dan ook), omdat ze dan echt die rug bol maakt en goed tegendruk kan geven maar om haar zover te krijgen.....

Op het bit reageert ze daar en tegen weer heel fijn. Niet trekken, dan trekt ze terug en dat hou je nooit. Wel je hand laten staan. Meer niet. (En dat is heel moeilijk!!!) Met laten staan bedoel ik overigens niet star vastzetten op de schoft, wel meegaan met de beweging, maar de druk gelijk houden. (ook zo moeilijk!) Bij een overgang je hand sluiten en eventueel een fractie terughalen (foei! Knipoog ) bij geen reactie. Ik ga wel altijd langzamer lichtrijden, 'trager zitten' (hoe leg je dat uit?) dus in die zin rij ik haar wel op m'n zit, dat pikt ze wel. Langs deze weg krijg ik dus uiteindelijk wel die ontspanning en dan kan ik dus ook grotendeels op m'n zit verder rijden.

Nou scheelt het wel dat Gipsy zich niet ontzettend sterk maakt, ze dramt niet, maar is gewoon aan het zoeken. Spartelen noem ik dat. Probeert allerlei houdingen uit, maar alleen de juiste is aangenaam. Misschien is Iwaldo wel zo'n sterke drammer, dan kweek je inderdaad spierballen, simpel je hand laten staan is dan al een krachtinspanning, trekken is niet te doen!

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden Haha!

Nulla tenaci invia est via

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-02 09:29

Waldo lomp? Een doordouwer? Een drammer? Boos! Schijnheilig
Haha nee hoor dat klopt precies. Meneer is ook niet voor niks jachtpaard met doel: Als het moeilijk wordt gaan we maar zo hard mogelijk en dat hoofd naar bendenen, dan zien we de honden niet dus neus moet zo ver mogelijk omhoog Haha! Dat laatste is er al een beetje uit, maar dat doordrammen als het moeilijker wordt niet. Sjongejonge, net als gisteren in de springles, dan is ie zó aan het racen (ik verdenk hem er dan van dat ie weer jachtmanieren heeft opgedaan omdat ie weer mee was zaterdag, en te enthousiast is omdat we twee weken niet gesprongen hadden) en het leuke is dan dat ik hem op wil vangen op de volte maar dan valt ie door de bocht en raakt ie zn evenwicht kwijt, met als gevolg dat ie nog harder gaat, hoe dapper ik hem ook ondersteun. Zucht... gelukkig komen die buien niet zo vaak meer voor.

En inderdaad Margreet, ik ben dus echt spierballen aan het kweken en ja Rieja, op de zit reageert ie niet zo. Wel vaag, want met losstappen met lange teugel oefen ik altijd halthouden enkel op mn zit, dan hoef ik me maar een fractie zwaarder te maken en dan staat ie stil, en zodra ik iets naar voren ga stapt ie weer. Dus wat dat betreft wil ie wel, maar zodra we aan het werk zij is ie dat knopje weer vergeten Haha!

Wat een reacties op dit topic *LOL* Bedankt jongens, begin een beetje door te krijgen wat ons doiel zou moeten zijn. What about een Iwaldo meetdag, mogen jullie je eens uitleven op dat leuke paardebeest van mij? Extreme duivel Haha!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 12:13

Ik geef een paard niks om sterk op te worden. Ik denk niet dat spierkracht jou hiermee zal helpenen dat je daarom meer met je zit moet werken en het sluiten van je handen moet veel korter duren cq eerder ontspannen in je hand. Ik denk dat je niet snel genoeg bent in je handen. Dus je rijdt met het been naar je hand toe, gevolg is dat Iwaldo onder je uit wilt lopen; je zit terug; sluit razendsnel je handen (mag ook best een keer hard in komen hoor, als het maar wel heel kort duurt) en dan ook razendsnel weer ontspannen.

De hond is de betere mens


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers