Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anshrop

Berichten: 709
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:32

Nekwervels C2 en c4, gebroken, stabiele breuk, met springen, merrie vertrok eerder dan ik verwachtte, was in 1995. 6 weken op bed toen drie maanden revalideren. Veel last gehad van whiplash effecten, en nog steeds uitstralings pijn in arm en schouder als ik heel veel heb gedaan. Zat na halfjaar weer op mijn merrie, maar duurde jaren eer ik weer wat vrijer op mijn paard zat. Mag niet meer springen, van manlief dan he! Geef je er maar aan toe, aan het luieren en bedliggen. Filpmjes kijken, ik kon niet lezen, deed mijn kop zeer, heb een gat in onze bank gesleten met mijn kont iedere dag op de zelfde plek! :D

KC

Berichten: 917
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Abcoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 13:39

ik had en heb lange tijd heel veel pijn gehad. Nu gaat het heel goed maar moet min trainingsshema niet overslaan dan lig ik zo weer dubbel. ook als ik gewoon ziek ben dus griepje ofzo en die slaat op mijn spieren ben ik meteen weer terug bij af.
Idd de omgeving en werkvloer dat is nog eens een verhaal apart.
Mijn collega was zo aardig om meteen boos te worden en ontzettend uit haar dak te gaan omdat ik een nwe stoel kreeg.
Mijn werkgever kon me aangepast werk aanbieden dus ik kreeg een kantoorfunctie en kon langzaam weer instromen in mijn eigen functie. Daarvoor had ik uiteraard een aangepaste stoel nodig en nog steeds. Dus zij over de zeik dat ik wel een nwe stoel kreeg en zij niet ... ik zei heel droog als je mijn pijn en handicap van me overneemt mag je de stoel ook hebben geen probleem.
Soms zijn mensen om je heen gewoon te erg voor worden.
Ik kom het dagelijks tegen vooral op mijn werk.

Weet ook nog dat ik voor het eerst weer in de supermarkt liep doodsbang om te vallen of te bukken. Kreeg ik een winkelwagen vol in mijn rug geduwd kon het uitschreeuwen van de pijn. Was nog met Korset en al dus niet over het hoofd te zien dat er iets mis was... Sommigen mensen, kwam in die tijd ook nog klem te zitten tussen de deuren van de tram in Amsterdam voor de ogen van de conducteur die me zag instappen en de moeite die ik had. Ging niet snel genoeg dus deur dicht.

Zo kan ik nog uren doorgaan. Maar nog erger vind ik de mensen die het overdrijven en me als breekbaar imbeciel behandelen. Maar goed hoe dan ook ze bedoelen het vas goed. Dat zeg ik steeds tegen mezelf :D

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:00

mijn stalgenootje had vorig jaar hetzelfde en toen hadden ze bij de ambulance gezegd dat het zo goed was dat ze was blijven liggen. Toen ik dus in de lucht krak hoorde en daarna in die greppel lag, moest ik meteen aan die stalgenoot van me denken, bleef dus stil liggen. Ik had op dat moment zo een pijn, had denk ik niet eens op kunnen staan. Heb wel meteen mijn cap afgesjord, ik lag plat om mijn rug en die cap zat toen echt verrot. Niet zo slim achteraf, want ik had ook nog nekwervels gebroken kunnen hebben.

Ben trouwnens net terug van stal, ben voor het eerst sinds mijn val alleen weer het bos in geweest. Is 5 minuten naar het bos toe, maar ze waren met allemaal landbouwmachines bezeg. Ik moet eerlijk zeggen, ik scheet bagger, wat ik op paard over bracht, dus paard een brok spanning en ik elk moment maar denken dat hij weer om zou draaien. Toen ben ik maar afgestapt en naar het bos gelopen. Daar weer op gestapt, was nog even 10 minuten gespannen, toen ging het prima! Was wel trots op mezelf, weer een overwinning, maar ik denk dat ik eerst nog een paar keer met een stalgenoot naar het bos ga.

Hadden jullie in het begin ook angst?

anshrop

Berichten: 709
Geregistreerd: 26-04-07

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:18

Ja nou en of!! 7 kleuren in de broek hoor!!! Scheelde bij mij dat het met springen was gebeurd, dus dat was makkelijk te vermijden, maar de angst breidde zich eerst uit alvorens langzaam weg te zakken, en nu stap ik bijna overal onbevangen op, maar steigeraars en echte bokkers daar blijf ik van af. Kan super genieten van een ruige bosrit, en mijn paard is vrij sensibel, maar wel eerlijk. Het komt allemaal weer terug, het kost alleen tijd.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:30

gelukkig, er is dus nog hoop voor me! de bak is nu geen enkel probleem meer, met iemand naar het bos ook niet, maar zoals vandaag alleen naar het bos...denk omdat het ook alleen gebeurd is. Maar denk dat het gewoon wat tijd kost, ben blij te horen dat ik niet de enige ben die erna angst had..

anshrop

Berichten: 709
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:14

Weet je barbara, er zijn ook heleboel mensen die alleen bij de gedachte alleen het bos in te moeten al de broek vol hebben, en die hebben alle werveltjes nog helemaal heel!!!! :D De lat hoeft niet gelijk zo hoog te liggen, de grenzen verschuif je steeds een stukje uit de comfort zone, en dan komt alles helemaal goed! En als er daarna nog een stukje in je hoofd zit van mmmwa, misschien moest ik dat maar niet doen, dat heet niet angst, dat heet gezond verstand!!!!!

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 18:25

anshrop schreef:
Weet je barbara, er zijn ook heleboel mensen die alleen bij de gedachte alleen het bos in te moeten al de broek vol hebben, en die hebben alle werveltjes nog helemaal heel!!!! :D De lat hoeft niet gelijk zo hoog te liggen, de grenzen verschuif je steeds een stukje uit de comfort zone, en dan komt alles helemaal goed! En als er daarna nog een stukje in je hoofd zit van mmmwa, misschien moest ik dat maar niet doen, dat heet niet angst, dat heet gezond verstand!!!!!


daar heb gelijk in! dank je wel!

Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 20:27

wow vind het echt goed van je hoor!
Ik ben eraf gevallen toen ik er nog niet eens goed op zat en ja dat is niet echt goed te vermijden!

Ik moet waarschijnlijk pas na die 6 weken fysio want ze zeiden dat er nu nog niet echt veel te fysiotherapieën is :+

Ik vermaak me nu voornamelijk door filmpjes te kijken en wat te computeren. Maar ik krijg nu van school ook steeds wat huiswerk wat ik wel kan doen!

En krijg gelukkig wel heel erg veel bezoek dat is wel erg leuk! :)

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:23

barbara28 schreef:
suusiejj, dat lijkt me heel eng als je geen gevoel meer hebt. Toen ik in die greppel lag, heb ik gelijk mijn benen bewogen om te kijken of dat ging (omdat ik wel vermoede dat er een rugwervel gebroken was) ik zou denk ik onwijs in paniek zijn geraakt als ik geen gevoel meer zou hebben, bang dat de zenuwen beschadigd zijn en voorgoed verlamt. Gelukkig is het bij jou weer goed gekomen! Ik ben benieuwd of ik dat in de winter ook ga krijgen, dat ik die wervel meer voel. Tot twee dagen terug voelde ik hem nog best als ik me heel ver omdraaide, dat gaat nu goed.

Juravel: Ik heb pas sinds 4 weken fysio (toen ik voor de laatste keer op de foto moest in het ziekenhuis.) Ik zou alles opschrijven wat je wilt vragen morgen. Toen ik na 10 dagen voor de eerste foto's en gesprek met arts moest, stond ik na 3 minuten weer buiten en thuis bedacht ik me dat ik nog van alles was vergeten te vragen. Toen ik 7 weken later weer moest, heb ik gewoon een llijstje gemaakt. Ik wilde bijvoorbeeld weten of ik weer mocht autorijden, weer op mijn paard, fysio aanpak etc. Succes morgen!

Nou als ik eerlijk ben, weet ik er geen bal vanaf.
Ik kwam op de grond en begon heel hard te shaken (Shock?) oud klasgenoot heeft geschreeuwt naar dr buurvrouw en die heeft 112 gebeld. In de ambu ben ik vast gebonden.
Pas na uren kwam ik bij int ziekenhuis en wist ik nergens van, begon aan me nekkraag te trekken enzo.
Mocht dus niet haha.
Ze hebben het indd ook over me zenuwen gehad.
Ach ik heb ermee 'leren' leven (klinkt wel heel dramatisch haha) dan went het vanzelf net zoals dat me teen een vervelend gevoel geeft in de winter, die is gebroken geweest

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:25

KC schreef:
Was het bij jullie ook zo dat mensen erg verbaasd en onbegrijpend reageren als wel weer omgaat met paarden en ook weer gaat rijden ? Hier heeft gelukkig mijn familie alle begrip maar het verdere omveld niet. Zo kortzichtig na een auto ongeluk ga je ook weer auto rijden ...

Daar heb ik al over verteld op de 1ste pagina :)
Dat vonden sommigen indd en knap staaltje werk zoals dat word genoemt hier haha.
De middag dat ik op controle moest werd me even voor de zekerheid verteld dat ik echt 3 jaar niet mocht rijden, maar die middag zat ik alweer op een welshje die het niet kon waarderen als we de bocht om gingen en hij dan zn vriendjes nie meer zag.

Hij stijgerde en ben er na 5x stijgeren maar af gegleden voor de zekerheid :Y)

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:26

barbara28 schreef:
mijn eerste arts, bij de eerste hulp waar ik toen ben binnen gebracht heeft er op gehamert dat ik fysio moest nemen na 8 weken. Toen ik voor de laatste controle kwam, vond die arts dat onzin, maar vond die vent zowieso een beetje lachoniek. Ik heb het dus wel gedaan en ga nu 2x per week naar de sportschool met een groepje rugpatienten doen we dan onder begeleiding oefeningen. De eerste twee keer was in de praktijk, kreeg ik oefeningen voor thuis mee.

Nou ja beter het zekere voor het onzekere je moet wel je hele leven met je rug!
Ik kreeg wel 'huiswerk' mee toen me duim is vastgezet.
En met me nek staat me iets bij dat ik hele rustige rondjes of halve rondjes moest draaien meende ik.

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:28

barbara28 schreef:
KC: ja, ik ga vanmiddag voor het eerst het bos weer in, iedereen roept dat het zeer onverstandig is, bladiebla. Mijn moeder snapt niet dat ik er uberhaubt nog op ga. Mijn paard is de liefste knol van de wereld, maar is geschrokken (schoot er vandoor en draaide 180 graden) dat kan gebeuren. Ik denk dat je in een auto meer risico loopt, maar daar hoor je niemand over.

Ook had ik onbegrip in mijn omgeving. Ik kreeg van de overbuurvrouw de opmerking dat het schadalig was dat ik heerlijk lag te zonnen in de tuin, terwijl mijn tuin een oerwoud is. Daar kon ik beter wat aan gaan doen. Zo heerlijk lag ik niet te zonnen, was blij dat ik me op het ligbedje gedrappeerd kreeg en eindelijk buiten kon liggen ipv op bed. Ook op het werk merk ik nu ik dat ding niet meer om heb, men denkt dat je alles weer kan.

VERVELEND is dat onbegrip en denken dat je alles weer kan :\
Het is zo'n instabiel gevoel als je je nekkraag ineens na weken lang om te hebben gehad kwijt bent

S_uus

Berichten: 18981
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Hengel , een stukkie fietsen van me pony af

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 23:32

Nou eigenlijk had ik meer last van me hoofd dan echt heel erg van me wervel.. Was een heel irritant gevoel dat zeker maar niet heeeel veel pijn .. Gewoon heel irritant kút gevoel met steken.
Ik keek ook wel uit met wat ik deed qua bewegingen

Freedom007

Berichten: 1126
Geregistreerd: 30-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 08:11

barbara28 schreef:
mijn stalgenootje had vorig jaar hetzelfde en toen hadden ze bij de ambulance gezegd dat het zo goed was dat ze was blijven liggen. Toen ik dus in de lucht krak hoorde en daarna in die greppel lag, moest ik meteen aan die stalgenoot van me denken, bleef dus stil liggen. Ik had op dat moment zo een pijn, had denk ik niet eens op kunnen staan. Heb wel meteen mijn cap afgesjord, ik lag plat om mijn rug en die cap zat toen echt verrot. Niet zo slim achteraf, want ik had ook nog nekwervels gebroken kunnen hebben.

Ben trouwnens net terug van stal, ben voor het eerst sinds mijn val alleen weer het bos in geweest. Is 5 minuten naar het bos toe, maar ze waren met allemaal landbouwmachines bezeg. Ik moet eerlijk zeggen, ik scheet bagger, wat ik op paard over bracht, dus paard een brok spanning en ik elk moment maar denken dat hij weer om zou draaien. Toen ben ik maar afgestapt en naar het bos gelopen. Daar weer op gestapt, was nog even 10 minuten gespannen, toen ging het prima! Was wel trots op mezelf, weer een overwinning, maar ik denk dat ik eerst nog een paar keer met een stalgenoot naar het bos ga.

Hadden jullie in het begin ook angst?


Dat heb je super gedaan!!!!! :D en goed opgelost.

Freedom007

Berichten: 1126
Geregistreerd: 30-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:45

Zo net terug uit het ziekenhuis. Nog 3 weken liggen dan heb ik 6 weken gehad en moet het bot weer super sterk zijn!! hihihihi. Er zijn geen foto's gemaakt. Vond ik wel raar maja zal wel. Over 3 weken weer controle. Dit hoefde niet maar ik wilde het graag voor mijn gevoel. Ik heb verteld van de fysio en de oefeningen. En de dokter zei dat dit opzich geen kwaad kon ivm dat je iets zou kunnen beschadigen,maar het was wel veel te vroeg. Dus ik uitgelegt dat ik dan liever naar een andere fysio ga. Vond hij goed plan en heeft me een verwijsbrief mee gegeven voor nieuwe fysio.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 10:54

Juravel: bedankt! en goed dat je die fysio even hebt aangekaart. Wel vreemd dat je niet op de foto hoefde. Ik ben 3x op de foto geweest, de dag dat het gebeurde (1 juni) toen op 10 juni en de laatste keer op 28 juli. Maar goed, ze zullen wel weten wat ze doen. Volgens mij groeien rugwervels altijd wel goed aan, wat ik om mij heen hoor, gaat het altijd gewoon goed tenminste. Nog even weekjes volhouden, dan heb je het weer gehad!

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:14

Ik ben door de scan gegaan, omdat het op de foto's niet helemaal duidelijk was waar de breuk(en) nu precies liep(en).
Later zijn er nog 2x foto's gemaakt.
(het herstel van een breuk is nl. wel duidelijker op een foto te zien).

Toen ik aankwam in het ziekenhuis wilde ze mij eerst na de foto's naar huis sturen (alleen een ingedrukte wervel). Toen moest ik toch maar een nachtje blijven om te kijken of ik alsnog (meer) uitval kreeg.
De volgende dag zou ik eerst naar huis mogen en toen er een nieuwe arts aan mijn bed kwam wilde hij toch dat ik door de scan ging omdat hij een scheurtje vermoede.
Bleek hij gelukkig dus goed te hebben.

Freedom007

Berichten: 1126
Geregistreerd: 30-01-07

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:19

Zo zie je maar weer. Toen ik net in het ziekenhuis aankwam ging de dokter drukken op me buik enzo. Ik kwam daar omdat huisarts dacht dat er iets met organen was. Ziekenhuis dokter vertrouwde het niet en er moesten foto's gemaakt worden. en toen toch ook nog maar voor de zekerheid MRI scan om het beter te kunnen zien. Ben blij dat die apparaten bestaan!!!!

@barbara28: beter te vaak op de foto als te weinig, denk ik dan. Ach ja ik vermaak me wel hihihi hoop alleen wel dat straks auto rijden enzo wel makkelijk gaat zonder pijn te hebben. Paardrijden ga ik langzaam aan opbouwen door eerst met me merrie te oefenen. Als dat goed gaat stap ik weer op haar zoon waar ik vanaf gekletterd ben. Hij is ook nog niet zolang onder het zadel.....maja ik heb tijd en geduld dat scheeld

SannevdM
Berichten: 2796
Geregistreerd: 06-02-06

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 11:25

Geen ervaring, gelukkig moet ik zeggen.

Maar wat een nare val moet dat zijn geweest. Ik wens je bij deze heel veel beterschap en sterkte. Hopelijk ben je snel weer de oude. Maar neem de tijd hè.

Freedom007

Berichten: 1126
Geregistreerd: 30-01-07

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 12:55

dan mag idd gelukkig zeggen hahahahaha

Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 17:05

nou inderdaad het is echt geen pretje! :n

SannevdM
Berichten: 2796
Geregistreerd: 06-02-06

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:02

:(:)

Haha, daarintegen wel verbrijzelde schouder gehad met platen en schroeven, 2 operaties e.d. :+ Dus kan me er iets bij voorstellen, al is het iets heel anders.

Nogmaals, voor jullie allemaal; beterschap en sterkte!

Valerie_V

Berichten: 1735
Geregistreerd: 01-06-07
Woonplaats: Steenwijk

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 08:03

Dat is ook niet fijn natuurlijk! is dat ook wel weer helemaal goed gekomen?

Freedom007

Berichten: 1126
Geregistreerd: 30-01-07

Re: Gebroken rugge wervels: nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:01

Ow haha nee dat is ook niet prettig. Dat is ook behoorlijk heftig!! Ja Valerie_V goeie vraag of het goed is gekomen...

Misskaren
Berichten: 149
Geregistreerd: 28-12-08
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 08:20

Ik zit thuis met een verbrijzelde schouder na val van paard vorige week. Bot zit nog goed op z'n plek, dus operatie was gelukkig niet nodig. Eerste dagen veel pijn gehad, maar dat is nu te doen. Donderdag terug voor controle en weer foto's gemaakt. Stand van bot was goed en moet over 4 weken weer terugkomen. Over 2 weken starten met fysiotherapie.
@SannevdM; heb jij goed kunnen slapen ? Het lukt me niet, op de rug ligt schouder niet lekker. Op m'n zij gaat wel, alleen zwelt m'n hand enorm op omdat die dan naar beneden hangt.
De mitella mag nu af en toe af en de eerste keer vond ik dat doodeng.
De voorspelling is dat ik met 3 maanden wel weer iets met de arm kan doen, maar pas (hopelijk) volledig herstel na 6-12 maanden.
Volgende week gaan we op vakantie (vliegen) dus dat is ook weer spannend!