Korte, langere teugel= verschil in instructie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Korte, langere teugel= verschil in instructie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 22:56

Zoals jullie misschien al weten, ik heb op het moment twee instructrices die elkaar per week afwisselen.
Nu is het een bekend probleem bij mij dat ik met te lange teugel rijd. Ik ben nu dus aan het proberen dat te verhelpen, en dat gaat langzaamaan beter.
Nou vind de ene instructrice dat ik mijn teugels nog korter moet nemen. Gevolg daarop is dat Isolda iets krampachtiger reageert op mijn hand en daardoor iets meer tegendruk geeft (wat toch al een klein punt uit ons rijden is)
De andere instructrice zegt dat ik langer los moet werken en daarbij mijn teugels wel losser mag hebben. Zo wordt ze ontspannener en laat ze later beter los.

Die eerste instructrice zei daarop dat ze op die manier (met langere teugel dus) nooit aan het werk komt. Met losse teugel (beetje voorwaarts neerwaarts idee) zou ze dus niet werken.

Nu zit ik er eigelijk een beetje mee.
Mijn teugels moeten inderdaad korter, dat weet ik, maar hoe korter Verward
Nou weet ik dat jullie da tniet kunnen zeggen, want jullie zien mij niet rijden.

Maar eigelijk vind ik dus het langere rijden, ontspannen naar de inspanning toe zelf beter. Isolda loopt dan eigelijk een half uur lang en laag, maar ik probeer haar wel zoveel mogelijk actief te houden en heel veel buiging en stelling te vragen. Ook die dingen gaan beter als ik haar langer rijd. In het laatste halve uur pak ik haar meer op en neem meer contact met haar mond. Ze is dan veel lichter en ontspant zich beter.

Van de les van vanavond had ik het eerste halve uur last met nageeflijk rijden en het tweede halve uur ging beter. Maar ondertussen heb ik wel een blaar (auwa Verdrietig )
Dus eigelijk kan dat niet goed zijn. Zij zegt dat dat na verloop van tijd beter wordt, dat Isolda beter haar spieren kan gebruiken.
Dat ze niet moet werken als ze langer loopt en dat we op die manier eigelijk beide (Is en ik) lui zijn.

hmm.... Iemand? Mij hellepen.. Scheve mond


astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 07:24

uiteraard is goed losrijden altijd belangrijk. Altijd eerst 10 min stappen met een losse teugel zodat je paard zich geestelijk en lichamelijk kan ontspannen. Dan in stap en draf wat loswerken waarbij een lichte aanleuning belangrijk is (vw-nw prima) en van daaruit steeds stukjes (!) wat meer oppakken. Dus niet denken nu teugels aannemen en dan zo de rest van de training blijven lopen maar eerst een half rondje wat meer aannemen en als je paard daarop goed reageert weer wat lager laten, dit steeds afwisselen. Op deze manier is het voor je paard goed te doen en zal het minder verzet opleveren.
Succes.
NB misschien moet je het maar houden bij 1 instructeur zodat je niet steeds in de war bent. Dat schiet niet op lijkt me

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 09:04

Laat me raden: die met de korte teugels heeft ORUN gedaan?

Ik rijd zelf altijd met een redelijk lange teugel los en dan praat ik echt over een half uur losrijden.
Dan ga ik stappen en pas daarna pak ik hem op in de oprichting met een korte teugel.
Als ik dit eerder doe moet ik beslist het gevecht aan met Fitz en dat is dus helemaal niet nodig.
Zoals ik het lees bij jou heeft Isolda precies hetzelfde, dus mijn advies is om haar toch met een wat langere teugel los te rijden en pas later in de les je teugels wat korter te nemen.

En idd wat Astrid zegt: beperk je tot 1 instructrice waar jij je het lekkerst bij voelt.
Ik weet uit ervaring dat als manieren van lesgeven met elkaar botsen je paard daar over het algemeen niet beter van wordt.
Je kunt je dan beter beperken tot eens in de 2 weken les en daartussen voor jezelf oefenen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 09:25

Ik heb precies het zelfde bij mijn prive -instructrice en de instructrice van mijn rijvereniging.
Ik weet dat ik Kawa zwaarder op de hand moet maken en daarbij meer opgericht moet laten lopen.
Persoonlijk vind ik dat dus net zoals fitzroy beschreef pas fijn na een half uur. Ik rij dat eerste half uur veel naar beneden zodat de rug lekker los komt en dat is bij Kawa altijd goed nodig.
Als hij dan lekker los is in de rug.
Soms is dat ook al sneller dan een half uur ga ik hem oprichten en loopt hij ook heel lekker.
Van mijn prive instructrice moet hij dus veel sneller opgericht lopen.
Naar mijn idee is hij dan nog gespannen en loopt hij niet fijn door de rug.

Helaas kan ik bij men insructrice van de club geen extra les halen.
En bij men prive instructrice heb ik ook heel veel van geleerd dus om daat te stoppen is ook niet alles.

Echt wel eens lastig als je bij 2 mensen les hebt. Verward Haha!

ow btw ze zijn allebei opgeleid bij het hippisch centrum in Deurne

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-02 10:15

Mijn instructrices hebben ook beide een opleiding inDeurne gedaan. Wat voor opleiding? Al sla je me dood *LOL* Geen idee!

Helaas moet ik nemen wat me voor handen komt. Ik heb 10 lessen aangenomen en deze meiden wisselen elkaar af. Ze kennen elkaar en spreken elkaar ook, want de instructrice van gisteren wist dat het vorige week goed ging.

Dit meisje zegt dat het straks beter gaat als ik haar nu doorpak met een iets kortere teugel. Maar zoals jullie misschien al gelezen hebben op VMR ik heb zere handen, blaren hierdoor. Kan eigelijk niet goed zijn he?
Ze had ook wel gelijk, in het laatste van de les ging Isolda ook goed lopen. Maar toen had ik geen energie meer, ikwas kapot. Nou ligt het misschien ook wel aan mijn eigen conditie.. Isolda is niet de enige die alleen maar wat rondgecrossed heeft!

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 13:47

Ik heb ook drie verschillende instructeurs...en alle drie zeggen ze iets anders *LOL*
Degene waar we op de club dressuurles van hebben ligt me helemaal niet. Ik mag niet voorwaarts-neerwaarts losrijden bijvoorbeeld en dat werkt bij mijn paard toch het beste!
De man waarvan ik 1 x in de 2 weken springles heb die mag van mij eigelijk best zijn aandacht aan de andere lessers besteden...zegt genoeg denk ik *LOL*
En degene die de andere week springles geeft daar kan ik echt goed mee overweg! Eerst gaf zij ook dressuurles, maar daar had ze geen tijd meer voor en ook een privéles regelen kost erg veel moeite. Voorlopig moeten we het dus maar oplossen met die 2 springlessen in de maand *LOL*

Ik weet dus hoe vervelend je probleem is! Kan je eigenlijk alleen maar adviseren om het systeem te volgen waar jij en je paard je het lekkerste bij voelen! Party!!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-02 18:35

jantina schreef:
Dit meisje zegt dat het straks beter gaat als ik haar nu doorpak met een iets kortere teugel. Maar zoals jullie misschien al gelezen hebben op VMR ik heb zere handen, blaren hierdoor. Kan eigelijk niet goed zijn he?
Ze had ook wel gelijk, in het laatste van de les ging Isolda ook goed lopen. Maar toen had ik geen energie meer, ikwas kapot. Nou ligt het misschien ook wel aan mijn eigen conditie.. Isolda is niet de enige die alleen maar wat rondgecrossed heeft!


Heel bekend verhaal... Met mijn pony gelest bij 2 mensen die er ook zo over dachten, terwijl mijn ervaring was dat als hij eenmaal los een ontspannen was, ik hem van daaruit meer op kon pakken en steeds meer oprichting en verzameling gaan vragen. Op deze druk-manier ging hij zo in verzet dat hij bij de schotten op liep op een gegeven moment. Het ging steeds slechter. Nu zeiden zij dat het een fase was waar ik door moest, maar voor mij en mijn pony ging de lol eraf. De bak wilde hij niet meer in. Alleen maar schrikken en van mijn heerlijk losse, ontspannen naar beneden lopende pony was een drukke, schrikkerige dwarse sterrenkijker over gebleven die mij in het zand liet bijten... Toen maar een time-out genomen en weer van voor af aan met lange teugel begonnen... Het heeft een paar weken geduurt voordat het weer echt beter begin te gaan, en nu heb ik maar westernles omdat ik hem daar tijdens de les lekker voorwaarts-neerwaarts mag/moet laten lopen aan lange teugel terwijl we toch oefenen op het buigen, stelling, sturen, achterhand gebruiken etc. Dan probeer ik in mijn eigen tijd hem wel weer wat meer op te pakken. Ik had voorheen nooit kramp of spierpijn in schouders en armen, en ook nu gelukkig niet meer... We gaan beiden met plezier weer de bak in...

Gelukkig gaat het met jou nog niet zo, maar houd er rekening mee dat niet elk paard geschikt is voor die manier van "onder druk rijden" zeker niet al voor dat hij zelf aangeeft helemaal lekker los en ontspannen te lopen!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-02 20:57

moeilijk hoor...
Ik voel zelf eigelijk meer voor de langere mogelijkheid. Ik denk wel dat ik dan ook langer in tijd met haar bezig ben misschien, maar wat maakt dat voor mij uit? Niets!
Maar ik heb al even aangekaart dat ik bij het andere meisje langere teugel gereden heb en dat ze daarbij beter ontspande. Zij vond dat dat inderdaad wel kon, maar dat ze dan niet aan het werk moest.
Ze is opzich best streng, dus ja, hoe pak je zoiets aan met een instructrice?
Zij geeft mij les tenslotte....
Ik wacht volgende week even af, als het goed is, is dan dat andere meisje er weer. Praat ikeven met haar, kijkenwat zij er van zegt.
Dan kan ik dat weer aan jullie voorleggen Haha!

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 14:48

Dat zeiden ze ook tegen mij... Ik hoefde uiteindelijk met mijn eigen pony dan ook geen les meer van hen. Soms baal ik, want zij bereiken wel heel wat met hun paarden, maar ik kan het niet op die manier... Als ik steeds 45 minuten moet knokken en kapot ben en we beiden zenuwachtig zijn voor een les, dan gaat voor mij de lol er af. Het is dan maar net wat jouw doel is met rijden... Bij mij stat een vrolijk paard en samen fijn rijden voorop, niet hoe snel we in de L,M, of Z zitten... (maar ja, het is ook een pony en ik zie tussen de paarden starten toch al niet zo zitten)

Ik hoop dat je er samen uit komt! Helemaal omdat dat andere meisje wel voor die (iets) langere teugel bij het losrijden is.
Ik heb trouwens les gehad van een jongen die Z2 rijdt bij de pony's en Z bij de paarden, en hij liet mij voorwaarts losrijden in stap draf en galop aan een lange en losse teugel tot mijn pony uit zichzelf helemaal losliet en voorwaarts laag liep (duurde ongeveer 15 minuten) daarna moest ik de teugels op maat maken (wel nog voorwaarts neerwaarts) en tenslotte waren we na een aantal lessen zover dat ik hem moest "opprikken" zoals hij dat noemde, oftewel: Verzamelen. Dat ging ook heel goed omdat het in die stapjes ging en ik kon steeds sneller door die stappen van het losrijden heen. Helaas is hij een aantal keer na afspraak niet op komen dagen en toen hoefde het voor mij niet meer Frusty

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-02 18:15

moeilijk hoor, instructrices vinden die helemaal bij je passen! Nou ja, ik ken die meiden nog helemaal niet, ik moet ze ook de kans gevennatuurlijk!
Ik heb zowieso geen keuze, het zijn of deze twee samen, of helemaal NIETS!

Vanmiddag heb ik samen met mijn zus gereden. Gewoon lekker kletsen en voornamelijk stappen. Ondertussen vraag ik aan Isolda of ze wil nageven. Met langere teugel, dat gaat heel fijn, ze wordt dan helemaal los. Als ik dan aandraaf, dan gebeurd er helemaal niets in haar hoofd/halshouding en ze zet keurig de achterbenen eronder. (nou ja, keurig, het voelt goed in ieder geval)
Dan kan ik haar sneller laten draven en terug laten komen (terug is welmoeilijker overigens) en dan gaat het prima en dat alles met een eigelijk TE lange teugel. Dus ik moet vrijdag toch maar een woordje spreken.... Ik heb er nu al zin in, want waarschijnlijk loopt Isolda dan als een trein!!!
Ik vind het helemaal kicken, dat gevoel dat je paard loslaat. Mijn zus vond dat ik veranderde, ik begon op een dressuurtut te lijken *LOL*

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 19:16

Het verschilt ook enigszins per paard. Als ik met een te lange teugel loop gaat mijn paard (beetje springen gefokt type) te veel op de voorhand lopen. Dus rijd ik d'r vrij vlot met een korte teugel. Als ze dan lekker rond en wat meer op de achterhand loopt, probeer ik haar weer meer lengte te geven. Wat jij zegt over hoe je vanmiddag hebt gereden, komt mij heel bekend voor. Als je zelf ontspant, gaat je paard ook ontspannen en lopen ze vaak heel snel lekker nageeflijk. Het artikel van Johan Hamminga wat in de laatste Paard en Sport stond ging hier ook een beetje over.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 09-03-02 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 12:34

Ik heb een superfijne instructrice alleen het enige waarover ik het niet eens ben is met 'veel' druk rijden. Naar mijn idee werkt dit niet goed bij Barbiano. Het zal bij sommige paarden best werken maar ik merk dat als ik minder druk neemt hij fijn en ontspannen aan de teugel loopt. Gewoon met je instructrice praten en tegen blaren helpen handschoenen Haha! Succes!

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 12:18

Ik denk dat je paard er gewoon nog moeite mee heeft om z'n achterhand te gaan gebruiken. Hij moet achter sterker worden.
Je moet zowiezo eerst goed los rijden.
Ik denk dat je gewoon kleine stukjes (bijv 5 minuten) je paard moet oppakken, dus korte teugel hoger in. Om vervolges weer even te ontspannen, dus weer vw-nw rijden en dat langzaam op gaan bouwen.
En oefeningen rijden om de achterhand sterker te krijgen en te zorgen dat hij achter meer gaat dragen, dan zal de druk in je hand ook minder worden. En altijd van achter naar voren blijven rijden. Dus eerst been en dan met je hand opvangen.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 13:22

Ik zou gewoon die kant opgaan die jou het meeste bevalt en ook het beste voor het paard is. Persoonlijk vind ik dat de diepe lange ronde de beste manier is om los te rijden. De ene instructrice noemt het door pakken, ik noem het toch wel een beetje in elkaar trekken. Het heet niet voor niks losrijden, en daarom is je paard na dat half uur rond en diep gereden ook los. Ik zou dus gewoon zeggen wat me dwarszit. Al heb ik geleerd om nooit tegen mijn instructie in te gaan. Oprichten hoor je pas te doen als een paard los is. Ik heb er eigenlijk nooit moeite mee gehad om van meerdere mensen les te krijgen, ik heb/had 1 vaste instructie en daar luisterde ik compleet naar, van de andere pikte ik de oefeningen mee en de aanwijzingen die in mijn rijmanier passten.


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 20:01

Ik ga helemaal mee met Vora en Chantal.
Dat je als doel hebt om later je paard meer opgericht te rijden, oke.
Maar hij zal er toch eerst aan toe moeten zijn.
Dus achterhand eronder, deze spieren opbouwen, en veel overgangen maken.
Dan kun je als hij redelijk los is de teugels eventueel voor een paar minuten iets korter pakken, klein beetje korter dan normaal, en de volgende keer een minuutje langer, opbouwend dus.
Tenminste zo heb ik het geleerd bij mijn verzorgpaard die in het begin erg op de voorhand liep.
Daarbij moest ik van een instructrice meteen oppakken en korte teugels, nou dat werd een gevecht!

De les erop toen we weer van de ander les hadden, vroeg ik hoe ik het op kon lossen, en dat was dus ongeveer hoe Vora het zei. Werkte best goed!
Veel sterkte met de lessen en Jantina, jullie komen er wel zo te horen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers