Lees plz: Denk ik verkeerd of doet hij fout?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Lees plz: Denk ik verkeerd of doet hij fout?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 23:04

sorry voor het lange verhaal... Schijnheilig
Omdat ik er toch steeds aan moet denken wil ik jullie even om je mening vragen.

Ik was vandaag op stal en we hebben 2 hengsten die we nu gaan inrijden. Ik heb dat nog nooit gedaan maar ik heb wel een idee hoe ik het zou aanpakken. Het was de 2e dag dat we met ze bezig waren. We hadden een hengst vastgezet op de poetsplaats maar het lukte niet om de achterhoeven uit te krabben want dan begon hij te trappen. Dus de eigenaar ging dat wel even doen. Het lukte niet. Het paard trapte, ging een beetje dribbelen op ze achterbenen, gleed steeds weg.. vanalles. Nou heeft de eigenaar hem af en toe een paar trappen gegeven omdat hij dan ze been raar wegtrok en wilde trappen. Maar als je het dik 15 min heb staan proberen en het lukt nog steeds niet en het paard staat helemaal te trillen van angst en je trapt hem dan nog steeds terug dan snapt hij het toch ook niet? Ik zou hem echt niet trappen. Het was pas de 2e dag. En wat Anky gisteren ook zei in het programma van haar masterclass.. je kan een paard niet straffen als hij hetgeen nog niet geleerd heeft. Ze zei (wat ik me haast niet voor kan stellen, maar zei zal het beter weten) dat na 400x een paard iets pas echt snapt. Dus dan moet je helemaal na 2x niet verwachten dat je lekker ze hoeven uit kan krabben. Ok hij hoeft je niet verrot te trappen maar ik vond dit niet echt de goede weg om hem ze hoeven uit te laten krabben..

Maar zie ik dit nou verkeerd of is dit nou een goede manier?
Natuurlijk kan je het verhaal beter begrijpen als je er zelf bij bent geweest maar ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verteld zodat jullie je mening kunnen geven



josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:08

Een paard dat duidelijk angst tekenen vertoont of verstijft weet niet wat er bedoeld word. Zet dan liever een stap terug en leer hem zijn been op te tillen op ligt anraken met je vinger. Bij de lichtste beweging om zijn hoof op te tillen beloon je het paard en doe het opnieuw. Dit bouw je uoit tot het gewoon geven van een voet.
Het kan ook wezen dat hij spierpijn had van die twee dagen training. Ja dan kijk jij ook wel uit om je been op te tillen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:10

Veel mensen zijn in hun hart een beetje bang voor hengsten en om dat te verdoezelen doen ze wel eens dingen die jij beschrijft. Die hengsten hadden als veulen al moeten leren om vast te staan, voetjes te geven etc etc. Als je dat niet doet, dan heb je op drie jarige leeftijd wel een probleempje. Schoppen vind ik niet de goede manier om een paard te leren om zijn voeten netjes op te tillen. Rustig blijven dwingt bij een paard meer respect af dan hem bang maken, want dan doet hij nooit meer iets voor je. Als een paard zomaar gericht naar je trapt, dus niet uit pijn of angst, dan moet je hem natuurlijk wel streng aanpakken!

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

radijs

Berichten: 2004
Geregistreerd: 04-06-03
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:11

Ik snap precies wat je bedoelt Verward
Bij een stal waar ik rij gebeurt dat ook...
maar niet alleen met 2e keer voetje...
ook met 2e keer scheren...
je ziet al aan die paarden zodra ze een beetje uit evenwicht raken en perongelijk hun voet op de grond zetten die angst in hun ogen...
Maar het is inderdaad niet de oplossing en wat josien ook zegt: gewoon opnieuw beginnen... het is pas de 2e dag

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:47

In ieder geval met je hand van de voorhand naar de achterkant gaan en dan via het been naar beneden. Gaat het ergens fout, dan opnieuw beginnen en belonen als het goed gaat! Pas als je zonder problemen met je hand via voorhand, achterhand en been bij de hoef bent aangekomen kun je om een voet "vragen". (bijvoorbeeld een duwtje met de schouder aan de kant van de hand waarmee je de voet wilt optillen) Herhalen, belonen enz *LOL*
Als het paard verzet toont kun je op een strenge toon "foei" zeggen en als het goed gaat op een rustige toon "goed zo".
Als je in dit stadium gaat trappen en slaan ben je verkeerd bezig, en loopt het vertrouwen van paard in mens elke keer een deuk op. Succes!

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 23:59

Jah het zal echt mijn manier van doen niet zijn maar ik kan er niet veel van zeggen want het zijn mijn paarden niet maar het lag er niet aan dat hij spierpijn had hoor want die dag ervoor hadden we hem alleen eventjes gelongeerd.. en dat bouwen ze echt heel rustig op. Aan het vastbinden lag het ook niet want dat deed ie meteen goed en bleef gewoon staan. Je zag aan ze ogen dat hij echt bang was en trilde ook. Maar toch gaf hij hem steeds klopjes en praatte de hele tijd met um...

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 00:05

pevoco schreef:
In ieder geval met je hand van de voorhand naar de achterkant gaan en dan via het been naar beneden. Gaat het ergens fout, dan opnieuw beginnen en belonen als het goed gaat! Pas als je zonder problemen met je hand via voorhand, achterhand en been bij de hoef bent aangekomen kun je om een voet "vragen". (bijvoorbeeld een duwtje met de schouder aan de kant van de hand waarmee je de voet wilt optillen) Herhalen, belonen enz *LOL*
Als het paard verzet toont kun je op een strenge toon "foei" zeggen en als het goed gaat op een rustige toon "goed zo".
Als je in dit stadium gaat trappen en slaan ben je verkeerd bezig, en loopt het vertrouwen van paard in mens elke keer een deuk op. Succes!


thnx.. maar zoals ik al zei.. ik heb niks gedaan.. maar hij deed dat ook.. zo met ze hand naar beneden gaan.. aaien, aaien en nog eens aaien en dan voetje vragen maar het ging gewoon niet goed en na een aantal keer als hij weer ging trappen gaf hij een trap terug..

maar ik vind dit gewoon niet de goede manier en wilde jullie mening weten want ik zat er toch een beetje mee.. moest er steeds aan terug denken

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 00:11

Vind het een beetje erg sneu om daar maar wat dat paard voor te gaan trappen Scheve mond
Mijn paardje is nu ruim een half jaar onder het zadel en in handen van mensen, en hij heeft nu nog wel eens een beetje moeite met z'n achterbenen.
Hij krijgt een klap als hij z'n hoef uittrapt, maar niet bij gewoon terugtrekken, dan houd ik hem sowieso meestal nog wel...

Veeeeeel belonen en het minder goede (niet slechte) gewoon negeren.

Vaak gaat het nadat je met ze gewerkt hebt (longeren, rijden o.i.d.) wat beter, ze zijn dan een beetje moe/gewilliger (niet altijd natuurlijk Knipoog)

Succes!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 00:13

Nee hij heeft er nu niet echt goede ervaringen aan overgehouden..
Ik denk dat hij dat het paard sowieso al eerder had moeten leren, als veulen al een keer voetje vragen ofzo.. en ik denk dat je altijd rustig moet blijven, dus niet gaan schoppen bij iets wat hij niet snapt en vooral niet als hij trilt.. en er geen uren op doorgaan, gewoon de volgende dag nog een keer proberen. Hij kan dat niet in één half uurtje goed doen, dat kost wat tijd en herhaling. Nu zal hij het iig niet meer met een leuk gevoel doen morgen.
Enne als je geweten gaat spreken zit je niet fout hoor

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 00:21

nee bij het terugtrekken kreeg hij ook geen klap ofzo misschien dat hij met stemverheffing zei van hee of hou op ofzo maar pas als hij echt wou trappen dan gaf hij ook een trap.. maar ik vond dat maar zielig en zoals Lenn al zei.. denk ook niet dat hij het de volgende dag met een leuk gevoel over doet Boos!

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 08:13

Zo iemand staat ook bij mij op stal.....kan er niets anders van zeggen dan dat je het vertrouwen flink verpest. Na 400x iets snappen lijkt me ietwat overdreven, maar zodra het routine zegmaar wordt kan je er van uitgaan dat ze het snappen.

Idd zoals Lenn zegt, niet uren door blijven gaan, maar elke dag even.

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

Samy

Berichten: 11075
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 09:02

Ik vond het echt niet kunnen, maarja als je daar voor het eerst komt. Hij zei tegen mij dat dit hengsten gedrag is en ze in het weiland naar elkaar bijten en dat hij dus denkt dat ik *de eigenaar* hem nu wilt bijten.

Gucci_Girl en een ander meisje liepen weg, maar ik bleef nog ffies staan, schrok me wel dood, want hij kwam gewoon de lucht in. De voorhoefjes geeft hij wel, dan had ik het daarbij gelaten, zoals we al zeide Gucci.

Ben benieuwd hoe ze het vandaag gaan doen, weer precies het zelfde als gister? Die eerste, Valentino Verward had ook angst in zijn ogen, maar dat was alleen als ie vast stond. Die 2e was echt bang voor hem en probeerde hem ook uit in de longeerbak!

/3 Happy B+13 ' L1+10 ' L2+1

http://www.creatieffoto.nl

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:11

Met slaan bereik je niets. Paard wordt alleen nog maar banger.
Mijn paard wilde ook haar achterhoeven niet laten uitkrabben en ik heb het volgende gedaan:

Eerst rustig haar voorhoeven krabben en belonen
Achterbenen op de grond laten staan en voorzichtig met mijn hoevekrabber op de hoef getikt. Dit een aantal dagen herhaald. Vervolgens achterhoef beetje opgetild en heel kort met zacht borsteltje erover heen gegaan. Uiteraard is een beloning op zijn plek. Toen dit goed ging rustig uitkrabben. Als het niet lukt stapje terugdoen.
Succes ermee.

[o]

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 16:13

Tadano schreef:
Gucci_Girl en een ander meisje liepen weg, maar ik bleef nog ffies staan, schrok me wel dood, want hij kwam gewoon de lucht in.

Ben benieuwd hoe ze het vandaag gaan doen, weer precies het zelfde als gister? Die eerste, Valentino Verward had ook angst in zijn ogen, maar dat was alleen als ie vast stond. Die 2e was echt bang voor hem en probeerde hem ook uit in de longeerbak!


nou dat hij de lucht in komt had nix met die eigenaar te maken want dat deed hij zelf en niet doordat hij um een trap gaf ofzo.. en bij Valentino was het geen angst want die deed het de vorige keer ook al vanaf het begin goed.. het hoeft niet persee angst te zijn wat hij in ze ogen heeft maar hij kan ook aandachtig kijken wat er gebeurd.. en over dat longeren.. het kan ook zijn dat hij nog niet helemaal snapt wat hij nou precies moet doen en als hij dan een keer een andere kant op wil hoeft dat niet meteen uitproberen te zijn!

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:14

Boos! Hier kan ik zo boos om worden.. echt een man die niet aan zijn paarden denkt, alleen aan zichzelf!

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 16:16

Tulandro schreef:
:( Hier kan ik zo boos om worden.. echt een man die niet aan zijn paarden denkt, alleen aan zichzelf!


nou ik zal het niet voor hem opnemen ofzo want als hij iets fout doet dan zeg ik dat wel maar ik weet wel zeker dat hij echt aan ze paarden denkt hoor..

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:25

Volgens mij had Anky het meer over het 400 keer oefenen van een proef. Dat je dan pas een echt goede proef kan rijden Knipoog

In ieder geval spreekt die aanpak van die man mij ook niet aan. Zoiets moet je heel langzaam opbouwen. Waarschijnlijk heeft dit paard veel moeite om zijn balans te houden en wordt angstig wanneer hij zijn been moet optillen. Is erg logisch, want hij heeft dan het gevoel dat hij gaat omvallen.

DiantaM
Berichten: 11272
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:27

gucci_girl schreef:
nou ik zal het niet voor hem opnemen ofzo want als hij iets fout doet dan zeg ik dat wel maar ik weet wel zeker dat hij echt aan ze paarden denkt hoor..


Als hij echt aan zijn paarden zou denken, zou hij hem even afstraffen dat het paard naar hem trapt, en dan gewoon rustig blijven, niet blijven trappen! Het paard vertoonde angst, dit is idd een teken dat hij het gewoon niet begrijpt.

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 17:51

ik denk dat hij denkt dat dit gewoon de goeie manier is door hem terug te trappen als hij ook trapt.. misschien beseft hij t zich verder niet Verward

Appie.. ik vind dat je helemaal gelijk hebt.. denk ook dat hij moeite heeft om ze belans te houden omdat hij toch ineens op 3 benen staat en daarom angstig wordt en natuurlijk niet wilt dat ze been/voet opgetilt wordt

pmarena

Berichten: 48033
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:28

Als het dier het nog niet goed begrijpt / nog niet goed zijn evenwicht kan houden , dan moet je niet zo zwaar straffen.

Begrijpt het paard WEL dondersgoed dat hij zijn voetje moet geven ,
en mept hij naar achteren omdat hij er geen zin in heeft ,
dan zou hij van mij ook een beste schop voor z'n donder krijgen als hij dat een tweede keer doet !

De eerste keer komt 'ie nog weg met een erg duidelijke waarschuwing ,
maar daarna zal hij een beste krijgen hoor Stoom uit je oren

Je laat dit zich natuurlijk niet keer op keer herhalen , wordt het echt te erg dan kun je er beter mee ophouden in de hoop dat het schoppen nog geen gewenning is geworden , en er de volgende dag weer nonchelant en fris mee aan de slag gaan

Maar kent het dier nog geen voetjes geven dan kun je er beter wat geduldiger mee omgaan...en het paard er geen negatief gevoel bij laten krijgen Lachen

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 18:45

nou de dag ervoor deed hij het beter.. natuurlijk heb je in het begin dat hij ze been wegtrekt ofzo want het is allemaal vreemd maar daarna gaf hij wel een voetje.. de dag erna (over de dag dat ik dus vertel) ging het heeell moeilijk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Majestic-12 en 109 bezoekers