wat te doen bij een buitenrit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
FjordenFreak

Berichten: 310
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: amstedam

wat te doen bij een buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-02 17:51

hoi allemaal,
ik heb een verzorg/bijrijdfjord (eindelijk Lovers )
en ik heb al boeken gelezen over buitenritten enzo.
maar weten jullie nog info over de gevaren op de weg?
wat te doen bij vandoorgaan en hoe je het allemaal leuker kan maken?

ik heb ook gelezen dat je steeds een andere weg moet kiezen als je
de rit al een paar keer hebt gereden, anders gaan ze zich vervelen.

weten jullie wat? tips? reageer dan ff Knipoog

k zoek een verzorg/bijrijd paard/pony vlakbij amsterdam-noord: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... highlight=


Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

dressuuroefeningetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 17:57

Als je vaak dezelfde weg moet rijden als er gewoon geen andere mogelijkheid is, kun je ook wat dressuuroefeningetjes doen.
Heel prettig is altijd als je net met je pony buitenrijdt, dus als je 'm nog niet zo vaak hebt gereden op stukken waar hij op z'n gemak is eens een paar keer halt te houden. Laat hem hierbij niet overdreven lang staan maar gewoon zodat hij zich kan ontspannen.

Veel overgangen is ook altijd leuk, en verder zo "vrij" mogelijk met je paardje zijn. Dus vaak lange teugels als het kan en af en toe eens zonder zadel.

Zo hou je toch een beetje afwisseling erin.

Veel plezier !!


Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 20:09

Leuk dat je een verzorgfjordje hebt Lachen
Waar je beter niet kan doen, is bijv. op een vast stuk, of altijd op de terug weg (hard) gaan galloperen. Als je dat te vaak doet, dan weet hij het. Als je dan een keer niet wilt galloperen, is het heel moelijk om hem dan tegen te houden en fjorden zijn erg sterk!
Ik weet niet of hij verkeersmak is, maar als hij bijv. bang is voor bepaalde dingen kan je hem eerst daaraan wennen.

Kimbaie

Berichten: 775
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 20:33

Ik zou als jij nog nooit met hem buiten ben geweest eerst een keer naast hem gaan lopen en kijken waar hij op reageerd. Dan kun je als je erop zit er rekening houden met zijn streken! Haha!

+

Blijf lekker relaxed! Cool Zo is hij ook lekker ontspannen

suc6 Knipoog

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 20:41

Dat er naast lopen zou ik juist niet doen *LOL* Ik zit er liever op als ze gek doen dan dat ik er naast loop...Haha! Maar als je voor het eerst gaat zou ik wel iemand meevragen voor de zekerheid Party!!

Succes en veel plezier met je verzorgpaardje Party!!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 20:50

Kimbaie: dan denk ik dat het beter is dat je een begeleider meeneemt en er zelf wel op rijdt.
Mijn paard, bijvoorbeeld, is het gewoon om buiten te rijden, maar toen we hem pas gekocht hadden, kende hij zijn omgeving natuurlijk niet. Om naar de piste te gaan, moesten we een stuk over een drukke weg (vrachtwagens,...) en dat gaf al eens problemen.
Het beste is om het ongewone aan het gewone te koppelen. Als je met je zadel naar je paard toe gaat, weet hij "ha, rijden". Rijden knet hij, in een wie of piste. Dan is de stap naar huitenrijden niet zo groot meer. Je maakt gewoon na het gewone ritje nog een klein stapwandelingetje.
Meestal is ene paard wel al "eens" in zijn leven buiten geweest, en zeker van een Fjord kan je dat verwachten.

Wat ik verkeerd vind aan jouw idee, Kim, is dat je met je paard aan het halster naar buiten gaat. Over het algemeen zijn paarden het niet gewoon om buitenritten te maken aan de hand (wij hebben wel zo'n pony, maar dat is eerder uitzonderlijk). Je paard zal over het algemeen snel denken "hé, waar is mijn zadel", "hé, je bent iets vergeten", "stooöop, je bent mis, kom we gaan terug". Zeeker paarden die wle al een sbuiten gereden hebben, en als je paard dat og nooit gedaan heeft, is er iets mis in de opvoeding, want het hoort bij de eerste kennismaking met rijden *LOL* . Bovendien is een paard vaak moeilijk te controleren als je er naast staat.

Nee, de oplossing is een sterke vader die naast je paardje loopt en auto's teken geeft om te stoppen *LOL* .

FjordenFreak

Berichten: 310
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: amstedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-02 20:56

gomir schreef:
Dat er naast lopen zou ik juist niet doen *LOL* Ik zit er liever op als ze gek doen dan dat ik er naast loop...Haha! Maar als je voor het eerst gaat zou ik wel iemand meevragen voor de zekerheid Party!!

Succes en veel plezier met je verzorgpaardje Party!!


ja, ik ben vandaag geweest, ze is aardig *LOL*

en de fjord heet raya (ik weet niet of ik het zo goed schrijf) en de shetlander heet ricky. I am in Love Lovers

het was voor de eerste keer dat ik op een fjord zat (eeeeeeh zit dan Haha! )

ik mag komen wanneer ik wil (vaaaak!) Kwijl


ik ga op mijn site een dagboekje bijhouden van wat ik gedaan heb enzo.
I am The Happiest Girl In The Hole Wild World! *LOL*

k zoek een verzorg/bijrijd paard/pony vlakbij amsterdam-noord: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... highlight=

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 23:02

je kunt atuurlijk ook met een al wat ervarende pony/paard meegaan!
Haha!

Iedereen neemt me zoals ik ben, nou ik nog ~ Loesje


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RenateHidden en 80 bezoekers