jaarling met ataxtie: verloren zaak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

jaarling met ataxtie: verloren zaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 19:45

Op stal staat een veulen dat, zo is kort geleden ontdekt. lijdt aan ataxie. Hij mag niet meer het land in, maar gaat af en toe los in de bak. Ik geloof dat volgens de dierenarts er niks meer aan te doen is, maar onze "stal-homeopaat" ( Knipoog ) zegt dat dat WEL het geval is!!
Ik vind het echt een prachtig beestje en hij heeft nu helemaal m'n hart gesloten omdat ie daar zo verloren bij staat.
Mijn vraag(en):
-kan hij beter worden? (kans?) of kan je met ataxie wel rijden?
-kan het terug komen, of blijft hij blijvend beschadigd?
-zou je er nog iets mee kunnen, recreatief met de nadruk op dressuur (paar werdstrijdjes voor de lol, geen GP-ambities Schijnheilig )

Ik zou het zo zonde vinden als hij rijp voor de slacht zou zijn! Kunnen we hem een kans geven?

*bokkende schimmelrijder #76!*
Ik heb lekker geen profiel!! Schijnheilig


Donjaja

Berichten: 190
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:56

Hoi!
Ik wil niet direct al te negatief doen hoor, maar heb je de zoekfunctie al gebruikt om meer over ataxie te weten te komen? Of via Google of iets dergelijks?
Dan kan je misschien wat beter bepalen wat het precies inhoudt, en ook of het wel slim is om ooit nog iets met het paard te gaan doen....
Ook bij ons op stal staat een ataxie-paard. Het is een bijzonder prettig dier, maar zeer onvast op de benen. In beweging bestaat er altijd een grote kans dat hij zal vallen. Er is tenslotte iets goed mis in zijn lijf!!!!
Zijn eigenaresse heeft besloten om niet meer op hem te rijden. Als hij valt en zich niet overeind kan houden, ligt ze wel onder zo'n 600 kilo paard!
Ataxie gaat nooit meer over, wordt nooit beter.
Dus, zoek goed uit wat het precies is. Laat je niet teveel door medeleven leiden. (Al is dat bijzonder moeilijk!)
Overigens loopt het paard bij ons op stal juist wel in de wei. Da's wel zo lekker voor hem, verder heeft hij toch niets te doen.....
Succes! Donjaja.

Donja, 1.37 klein, maar dápper.........
Zyphra HT, zus.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:57

hangt van de graad af dat ie het heeft
valt ie ook om?
lichte ataxi kan met doelgericht trainen ( de wei op, en heeel veel rechtuit rijden, geen voltes of wendingen !! maar dit dan pas als ie 3 is )
een heel stuk minder worden
maar waarschijnlijk kun je de sport wel vergeten
valt ie er ook bij om?
dan is uit zijn lijden verlossen vaak beter, is nl gevaarlijk voor de mens, maar ook voor het paard
ataxi gaat nooit over want het is een kapotte zenuw...


Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:20

Ligt aan de mate van ataxie zou ik zeggen, ik weet niet hoe het zit met veulens (of ze er grotendeels overheen kunnen groeien o.i.d) Een vriendin van mij had een paard met ataxie waar nog altijd op gereden werd, alleen dressuur (voltes, wendingen) waren enigzins problematisch, buitenritten waren geen probleem.

edit: deze toevoeging: is de oorzaak bekend ? komt het door een val of een duik in een sloot ? Een tekort aan Selenium in de weides wordt ook verondersteld er mee te maken te hebben indien het zich voordoet bij veulens, maar ook wobblers of kissing spine (waar Tildren nog al eens kan helpen)

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 20:24

Ik had idd hier al wat gezocht, maar elk geval is weer anders en had nog niks over een jaarling met dit probleem gelezen, vandaar.

Hij schijnt door zijn achterhand te zakken, maar het fijne kan ik er ook niet van vertellen, ik heb het alleen gehoord. Ze hebben laatst een stukje met em gelopen en em in de paddock los gelaten, toen liep ie goed, alleen een beetje onwennig (misschien niet zo gek, heeft een tijd alleen maar in de stal gestaan). Zou ie met dit probleem constant slecht moeten lopen of uit balans?
tis niet dat ik als penny-meisje dat zielige veulen wel eens zal gaan redden, maar het is een ontzettend mooiveulen, ook qua bouw, echt mijn type. Vroeg me dus af of er nog hoop is... Waarschijnlijk niet dus?

*bokkende schimmelrijder #76!*
Ik heb lekker geen profiel!! Schijnheilig

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 20:27

@mist: ik weet niet of ze de oorzaak weten, (nog) niet gevraagd. Ik dacht dat ie heel erg snel/te snel gegroeid is, maar of dat een oorzaak kan zijn? Zou dat iets uitmaken dan? Bv bij de ene oorzaak wel herstel mogelijk, bij de andere niet oid?
En inderdaad, vroeg me ook af of ie er niet overheen zou kunnen groeien...

*bokkende schimmelrijder #76!*
Ik heb lekker geen profiel!! Schijnheilig

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:28

Hoe lang heeft ie alleen maar in de stal gestaan dan ?? dat is nou dus heel erg slecht voor een veulen he !

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 20:46

Ja dat begrijp ik. is absoluut niet ideaal, maar ze vinden het gevaarlijk om em bij de andere veulens in de wei de laten (stel dat ie omvalt in de sloot). En ze laten em als het goed gaat dus los in de paddock.
hij staat nu misschien sinds een week op stal ofzo. Echt heel sneu, maar wat moet je doen?

*bokkende schimmelrijder #76!*
Ik heb lekker geen profiel!! Schijnheilig

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:16

Ik zou hier eerst eens door een VA of liever nog een kliniek naar laten kijken en laten vaststellen wat de oorzaak is en hoe ernstig de mate waarin hij het heeft.
Het woord ataxie valt al snel, maar bij te snel groeiende veulens of bv, een Vitamine E gebrek zie je al snel, vergelijkbare symptomen, zelfs een zware wormbesmetting kan dergelijke verschijnselen geven.
Het beestje stil in een boks zetten, daar wordt hij beslist niet beter van, als er al kans op verbetering cq genezing, kan dit alleen met voldoende beweging.
Maar eerst zal vast gestelt moeten worden wat er precies aan de hand is.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:47

Ik heb ooit een paardje gehad dat eraan leed, maar die is naar de slacht gegaan..
Ik denk ook dat dit veulen hetzelfde lot staat te wachten als ik eerlijk ben, als ze al bang zijn dat ze omvalt de sloot en binnenmoet blijven vrees ik dat ze nog veel meer gaat krijgen dan alleen die ataxie..
Sorry als ik vreselijk negatief ben..Maar uiteindelijk gaat het nooit goed, dus waarom er een lijdensweg van maken en er een hoop geld in te pompen als er geen of te weinig resultaat komt..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

murie21
Berichten: 436
Geregistreerd: 26-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 16:01

ik heb ook een paard die als jaarling zwaar attaxie had. Hij kon niet eens meer zelfstandig staan en moest je met 5 man overeind houden. Na een periode op de wei en goede training functioneert hij nu eigenlijk normaal. Je ziet wel dat hij niet helemaal zuiver loopt maar kan verder alles. Ik rijd er nu wedstrijden mee en spring er ook wel mee. Hij heeft het gekregen nadat hij waarschijnlijk over de kop is geslagen. Als je wat meer wilt weten hoor ik t wel.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 18:50

Het hangt m.i. wel erg af van de oorzaak van de ataxie. Mijn merrie heeft als gevolg van equine virale artritis gedurende een paar maanden ataxie gehad. De prognose was volgens de DA erg onduidelijk. Ze kon vrijwel niet meer lopen en sleepte zich waggelend voort. Nu een jaar verder is ze weer in wedstrijdconditie. Het herstel heeft wel heel lang geduurd.

Aan de andere kant als de ataxie door een permanent mechanisch probleem wordt veroorzaakt, of een beknellig waar niets aan te doen is, is genezing niet mogelijk waarschijnlijk. Ik zou dus altijd een onderzoek bij een kliniek laten doen. Succes!

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 22:26

Afhankelijk van de oorzaak. Maar ook de leeftijd waarop begonnen is. Soms groeien ze er gewoon overheen.

Maarre hoe gekwalificeerd is deze 'homeopaat'?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 bezoekers