boett-deken, nog wat vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

boett-deken, nog wat vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 14:45

Ik heb al heel veel gezocht op internet en hier op bokt maar ik heb toch nog wat vragen over een boett-deken.
Mijn pony heeft zomereczeem, Hij schuurt zijn staart helemaal open en op zijn kont (kruis) zitten allemaal wonden. We hebben al vanalles geprobeerd. Prikken, middeltjes, zalfjes enz. Het helpt allemaal wel een beetje maar de zomeczeem blijft.
Nou heb ik gehoord van die deken en dat leek mij wel een oplossing, nou denkt mijn moeder daar anders over want die vind dat, als hij weer gaat schuren, hij gewoon nog een prik moet krijgen. Maar dan verhelp je volgensmij het probleem als het er al is en ik wil het gewoon voorkomen.

Mijn vragen over de deken zijn dus:
-kan je pony er schuurplekken van krijgen? Speedy is scheef ofzo, als hij een deken opheeft, zakt deze altijd naar één kant en dan slijt zijn haar weg.... heel gek
-kunnen paarden elkaar nog wel kriebelen? want we hebben nogal knuffelkonten die de hele dag staan te krabben aan elkaar
-is het nodig om nog medicijnen te geven als je pony de deken opheeft?
-zijn er ook goedkopere merken die net zo goed zijn?

Als de antwoorden op mijn vragen in een ander topic staan, kan iemand me de link dan geven?

alvast bedankt

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie


Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 17:19

Mijn fries heeft dag en nacht haar Boett deken op, ik gebruik hem nu voor het tweede jaar en heb eigenlijk alleen nog maar kleine reparaties moeten uitvoeren. Schuurplekken krijgt ze er niet van, terwijl ze toch heel rond en grof is.
Paarden kunnen elkaar nog steeds kriebelen, geen enkel probleem. Wat je waarschijnlijk zult zien is dat wanneer de jeuk verminderd, het kriebelen bij elkaar ook minder wordt. Een paard met eczeem neemt vaak het initiatief.
Bij mijn paard smeer ik alleen een middeltje bij haar navel, daar heeft ze een klein plekje en achter haar oren, aangezien de deken altijd een beetje zakt omdat ze geen masker draagt.
Geen idee hoe de dekens van goedkopere merken zijn, ik heb deze gekozen vanwege de positieve verhalen Lachen
Waar je wel rekening mee moet houden.....doe de deken pas op als de jeuk weg is, anders wordt ie gelijk aan flarden geschuurd.
Bij mijn paard test ik in het voorjaar iedere dag of ze jeuk heeft, zodra ze ook maar een kleine hint geeft doe ik haar deken op. Vorig jaar van mei tot november en dit jaar al vanaf april.
succes,
Marina

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 17:36

Hoe test je dat dan?

En dat het eczeem-paard vaak het initiatief neemt heb ik wel gemerkt, in de zomer staan ze zooo vaak te krabbelen en in de winter maar afentoe.

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 18:50

Mijn DA zei dat de boett-deken het enige is dat echt helpt. Ik heb dit jaar voor het eerst de boett deken bij mijn haflinger er op liggen, en het werkt prima. Ik moest echter ook het masker aanschaffen, anders bleef hij toch nog schuren. Verder gebruik ik nu helemaal niets meer.

Hij staat de hele dag buiten samen met mijn merrie, die twee krauwen elkaar gewoon en daar kan de deken gewoon tegen, ook rollen en zo is geen probleem. De deken trekt soms ook wel eens ietsje scheef, ik trek 'm dan gewoon weer recht, tot nu toe nog geen enkel schuurplekje, terwijl hij dat van het halster wel snel krijgt.

Op stal gaat de deken er altijd af (staat in principe alleen 's-nachts op stal), ik durf niet te riskeren dat hij hem sloopt....... dat word mij 'n beetje te duur.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-04 20:03

Mijn moeder vind het nog steeds geen goed idee terwijl ik al heb uitgelegd dat het bijna alleen maar voordelen heeft. Ze vind het zielig enzo om een pony een pyama aan te doen, maarjah, wij hebben toch ook kleren aan....

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

Nadien01
Berichten: 87
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 20:28

Ja aan de ene kant heeft je moeder wel gelijk, het is weer een extra laagje over hem heen en in de zomer kan dat wel heel heet zijn, maar, als zijn zomereczeem verminderd is dat natuurlijk geweldig, ik wil je ook nog een spulletje aanraden: Fenonolf en MSM vachtlotion van de paardendrogist (www.paardendrogist.nl) en ze hebben ook goedkopere dekens bij divoza, maar zelf ben ik ook erg aan het twijfelen voor een boett deken! Nou suc6 dr mee! xxx

Xander [L]

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 08:40

Shetfan schreef:
Hoe test je dat dan?

En dat het eczeem-paard vaak het initiatief neemt heb ik wel gemerkt, in de zomer staan ze zooo vaak te krabbelen en in de winter maar afentoe.


Dat test je door iedere dag even je hand over de manenkam te strijken, je merkt snel genoeg wanneer ze staan te kicken op dat gekriebel Tong uitsteken

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-04 12:49

Shetfan schreef:
Mijn moeder vind het nog steeds geen goed idee terwijl ik al heb uitgelegd dat het bijna alleen maar voordelen heeft. Ze vind het zielig enzo om een pony een pyama aan te doen, maarjah, wij hebben toch ook kleren aan....


Het lijkt me toch echt veel zieliger dat je pony 24 uur per dag, 7 dagen per week en zo'n 5 maanden per jaar giga jeuk heeft hoor. Moet er niet aan denken dat ik zo'n jeuk heb en niet kan krabben, daar word je toch gestoord van? Verdrietig
Er zit nog een voordeeltje aan, die deken helpt ook tegen al het andere vliegend gespuis, ze hebben zowiezo veel meer rust omdat ze niet worden opgevreten door muggen, vliegen etc.

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-04 11:38

Bedankt iig voor de reacties. Ik zal mijn ouders maar eens de sites laten zien die over die deken gaan, misschien komen ze dan op andere ideeën.

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 15:10

Ik snap niet als jullie er een paardenarts bij halen, dat die de Boett deken niet heeft geadviseerd, mijn DA zei dat dat het enige is dat echt helpt.

En om een goede maatregel zielig te noemen......... ZUCHT

Mijn pony is er in ieder geval een stuk blijer van geworden.

Zal ik het dan maar eerlijk zeggen?
Het is allemaal mijn schuld :o

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-04 15:38

bij mij konden ze elkaar niet meer kriebelen. best jmmr eigenlijk maar het andere paard begreep niet waar ie moest kriebelen met die deken om.
ik gaf wel nog medicijnen erbij, en scguurplekken zag ik niet meer. de manen konden lkkr groeien en de wonden helen met die deken.
je moet hem wel af en toe ff-tjes afdoen want zon is goed voor de paardenhuid voor vitamine D

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 17:36

oke, dat wordt zeueren-sparen-zeuren-overhalen-sparen.....Lachen

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 17:43

Shetfan schreef:
oke, dat wordt zeueren-sparen-zeuren-overhalen-sparen.....Lachen


haha, hier nog één voor je moeder....al die middeltjes zijn ook hardstikke duur, deze deken heb je zo weer terugverdiend en je pony blijft heel en happy Haha!
Succes met sparen OK dan!

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 17:54

Mijn tinker heeft alleen met haar Bioett-deken om geen jeuk.
Verder hielp NIKS.
Ze heeft geen hinder van de deken, en geen hinder vanjeuk.
Ik heb de Boett-deken gekozen omdat deze zich al bewezen heeft.
Andere dekens zijn misschien goed tegen vliegjes, maar niet tegen zomereczeem.
En knuffelen en kroelen met de anderen kan nog steeds!


roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 18:05

heyhey,
ik zit ook erg na te denken om zo'n dek te kopen.
iedereen die er geen echte ervaring mee heeft zegt idd dat het wel zilug is, maar mensen die er een hebben zijn er positief over.
het grootste probleem is dat zij 's winters dekens sloopt, en dus ben ik bang dat ze deze ook gaat slopen, dat doet ze nl bij " normale" denkens wel.
en daarbij is het een klap geld, en wat als het niet helpt??
het mooiste zou zijn dat ik het van iemand uit kan proberen, maar tja.. dat is natuurlijk wat lastiger hihi.
ze is nu aan de pretnison, maar de dierenarts zij dat zalfjes idd niet werken, tja wel wat vaag vond ik zelf, vind pretnison nl nog al agresief Verward
dus ja, wat nu?
ik vind het ook wel naar om je paard het hele jaar in te pakken, 's winters een winterdek, en 's zomers een booth dek Scheve mond
het lijkt mij nl ook niet echt prettig, maar tja als het opweegt tegen over de jeuk.
heeeelp ik weet het niet meer Scheve mond

royena mijn supper knollie Haha!
sjoerd bedankt voor de fijne tijd,.... marlot veel plezier van hem Lachen
"geen beter hulpmiddel als een beloning"

Shetfan

Berichten: 1590
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Amsterdam en Beusichem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 20:24

gelukkig heeft mijn pony geen winterdek nodig. Als ik jou was (^^) zou ik gewoon zo min mogelijk een deken opdoen. En tenslotte,; wij hebben ook kleren aan. Niet dat paarden op mensen lijken maar het went wel denk ik.

http://www.metjeppe.nl clickertraining |
equicoaching | equitherapie

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 23:01

Kinke schreef:
Dat test je door iedere dag even je hand over de manenkam te strijken, je merkt snel genoeg wanneer ze staan te kicken op dat gekriebel Tong uitsteken


en als ze wel jeuk heeft dan gaat de deken op? Gaat ze dan niet met deken en al schuren?

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:00

MIj is vertelt dat je als het winterdek af gaat (en het dus warmer word) en de mugjes komen, moet je het boothdek al gaan gebruiken, dus tja dat loopt ie dus t hele jaar op met n dek, kijk een winterdek is wel nodig anders hebben we strakie's een beertje Tong uitsteken Clown (heb een fjordje)
en daarnaast zit ze ook nog helemaal ingepakt in het boothdek, dus als ze dat gaat schuuren Verward , temenste ze kan in het land niet echt ergens aan schuren (vind ik trouwens wel zilug) maar de andere paardjes kunnen natuurlijk erg goed dekens slopen
heeft niemand dat probleem?

royena mijn supper knollie Haha!
sjoerd bedankt voor de fijne tijd,.... marlot veel plezier van hem Lachen
"geen beter hulpmiddel als een beloning"

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:56

tinkiebel schreef:
en als ze wel jeuk heeft dan gaat de deken op? Gaat ze dan niet met deken en al schuren?


Ff voor de duidelijkheid, dit is dus helemaal aan het begin van het kriebelseizoen. Tegen de tijd dat je merkt dat ze jeuk hebben ben je meestal te laat. Mijn truucje is dus dat ik aan het eind van de winter iedere dag even controleer of het gejeuk al is begonnen. Dan heeft ze nog zo weinig last dat ik zonder problemen haar Boett deken op kan doen, ze schuurt hem dan niet kapot. Zo kom ik zonder problemen de maanden april/november door.
Lastiger wordt het aan het eind van het seizoen, da's dus een kwestie van een dag of nachtje proberen zonder deken, weer testen of ze geen jeuk hebben, zo wel, dan de deken weer op, enz.enz.enz.
De truuc is dus om er zsm achter te komen of de jeuk is begonnen.
Dus Roylinde, in jouw geval kun je de deken pas op doen als je paard geen jeuk heeft, de kans is nu erg groot dat ie binnen een dag aan flarden is. Kan je hem niet een paar dagen binnenhouden tot de ergste jeuk weg is?
Over het slopen kan ik je geen tips geven, mijn paard sloopt hem niet en haar vriendin gelukkig ook niet Haha!

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:06

Ok bedankt voor de uitleg.

Waar ik nu vragen over heb:
Zijn de manen en staart wel gewoon lang bij jullie paarden? of houden ze die bobbelige Verward en harde manenkam?
Hebben ze tijdens het rijden geen last van de vliegjes?

21-5-2010 Luc geboren!

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:10

bedankt kinke voor de tips...
weet iemand nog wat??
ik wil het nl wel proberen, er staat overal dat ze geen last hebben van het dek.... mischien is het dan wel toch de enige oplossing

royena mijn supper knollie Haha!
sjoerd bedankt voor de fijne tijd,.... marlot veel plezier van hem Lachen
"geen beter hulpmiddel als een beloning"

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:26

tinkiebel schreef:
Waar ik nu vragen over heb:
Zijn de manen en staart wel gewoon lang bij jullie paarden? of houden ze die bobbelige Verward en harde manenkam?

De manen van Novia groeien nu gelukkig flink.
Toen ik haar kreeg had ze geen manen en gen staart. Haar staart goreit ook wel, maar het is en blijft een klein pluisje. Dat duurt wel twee jaar nog eer dat iets is.
Ze heeft gelukkig geen harde manenkam meer. Wel een stevige, maar dat is vet! Haha!


aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:43

Ik heb een fries met erge zomerexceem en die loopt nu al voor het 3e seizoen onder een deken met vliegenmasker. Ik heb dan wel geen boettdeken maar een bucas buzz off, maar hij bevalt mij uitstekend en het paard heeft zo goed als geen jeuk meer gehad! Ze schuurde zich werkelijk tot bloedens toe open en nu is dat gelukkig helemaal over. Als je paard al jeuk heeft kun je hem ook wel omdoen, maar moet je het paard eerst even helemaal wassen met bv teershampoo (jeukstillend) en goed lang met koud water afspoelen en koelen. Dan is de ergste jeuk meestal wel over en als je dan meteen het dek omdoet en die altijd omlaat als ie buitenloopt, dan gaat het echt een stuk beter! En mijn paard heeft het helemaal niet extra warm in de zomer met de deken om! Veel succes ermee.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:24

tinkiebel schreef:
Ok bedankt voor de uitleg.

Waar ik nu vragen over heb:
Zijn de manen en staart wel gewoon lang bij jullie paarden? of houden ze die bobbelige Verward en harde manenkam?
Hebben ze tijdens het rijden geen last van de vliegjes?


Ik heb mn fries nu bijna 2 jaar en ze had de onderste helft van haar manenkam afgeschuurd tot zo'n 2 centimeter, da's nu weer aangegroeid tot een centimeter of 25 denk ik Lachen Ze had weinig last van jeuk bij haar staart, die is ook superlang en die hoef ik gelukkig helemaal niet te behandelen.
Ik spuit wel 's morgens en 's avonds antivlieg op de stukken die onder de deken uitkomen (bij haar oren en bij haar navel) Tijdens het rijden of mennen spuit ik haar helemaal in....haar bijnaam in het dorp is inmiddels citronella Haha!
Harde manenkam heeft ze ook niet echt, wel een vette manenkam Knipoog


roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:46

whaha, dat is ook een iedee, ik spuit dr wel heelemaal in, dat doe ik met vee-rust, waarmee doen jullie dat?

royena mijn supper knollie Haha!
sjoerd bedankt voor de fijne tijd,.... marlot veel plezier van hem Lachen
"geen beter hulpmiddel als een beloning"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bonny_dream, Groetje, Melzazu en 53 bezoekers