kleine bak, en dus veel voltes slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

kleine bak, en dus veel voltes slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 18:49

Hai!

Bij mij bijrijdpaard heb ik een bak tot mijn beschikking, een privébak, welteverstaan, ik ben de enige die er rijdt.
Maar de bak is niet erg groot, ik schat zo'n 10 bij 20 meter. Het klinkt erg klein, valt in het echt best mee. Hier even een foto zodat je een idee krijgt:

Afbeelding

de foto is vanaf het midden van de lange zijde genomen.
Maar het probleem is dat de bodem, zoals je ziet, niet erg fijn is, prima om te rijden, maar het water loop (bijna) niet weg, zodat er in 1 hoek altijd een diepe plas staat, waar ik niet goed kan rijden.

Daarom wend ik meestal halverwege, of op driekwart van de bak af, en komt het er meestal op neer dat ik alleen maar voltes rijdt.
Is dit slecht voor een paard?
Ik kan eventueel ook in de wei rijden, en dus wel lange stukken rechtuit rijden, maar mn paard vind in de wei rijden nogal spannend, en zo rijden we dus bijna elke dag in de bak.

Ik rijd hem nog niet zo lang, een paar maanden, nadat hij 8 maanden niet heeft gereden. Het rijden gaat steeds beter, hij gaat nageven en loopt steeds soepeler, maar kan het geen kwaad om alleen op de volte te blijven? Ik merk niet echt dat hij zich ertegen verzet of dat hij niet lekker loopt, maar iets zegt me dat het misschien heel fout is en ik veel verpest.

Binnenkort gaan we weer veel buitenrijden en ook vaker 'recht' rijden, maar voor het dressuurwerk zullen we toch in de bak belanden.

Help! Verward

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 19:37

niemand? Verdrietig

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:41

opzich is het niet zo heel slecht, sommige paarden worden ook veel gelongeerd, en lopen dus ook alsmaar voltes, maar iedere dag lijkt me weer het andere uiterste

buitenrijden als afwisseling zou ik dan ook zeker doen! en dressuren kan ook buiten hoor! op een open veld in het bos, of gewoon ergens op een grasveldje en op een breed pad kan je ook steeds wat pasjes wijken etc
Laatst bijgewerkt door Renske_ op 19-08-04 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:41

je kunt het altijd afwisselen
ik denk dat de cirkel groter is dan en longeercirkel?
als je regelmatig 8-tjes, slangenvoltes, gebroken, lijnen, etc rijdt kan het denk ik niet veel kwaad
mss inrijden in de wei?
dus eerst lange stukken, en grote voltes, en da als die losgereden is in de piste gaan voor e galop etc?
kun je anders niet 1 - 2 keer in de week in ee n"normale" piste gaan rijden?

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 19:53

dutske schreef:
kun je anders niet 1 - 2 keer in de week in ee n"normale" piste gaan rijden?


dan zou ik naar de manege moeten gaan, waar het altijd druk is omdat het ook pensionstal is. bovendien is het paard nog niet totaal verkeersmak, waardoor ik liever naar een oplossing zoek in mn eigen bak of wei Lachen

Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:08

oh, idd, dan is het wat moeilijker
maar ik denk dat het niet veel kwaad kan hoor
mss es zien of je door de plas kan heenrijden, ,of in plaats van af te wenden gewoon die hoek af te snijden, en de andere 3 hoeken wel mooi in te rijden
snap je?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:09

als je wel in de wei kan rijden, zou ik dat ook zeker doen, al is het maar met losrijden&uitstappen
dat je pony he daar nog wat spannend is geeft niet, daar went ie vanzelf aan! als je er niet vaker gaat rijden, zal het daar altijd eng blijven met rijden, ga je er vaker rijden, dan wordt het vanzelf minder spannend.

kan je je eigen bak niet uitbreider tot 20x30 of 15x30 ofzo? want 10x20 is toch wel erg klein, ik weet niet of je een stukje wei hebt wat je bij de bak kan voegen? of ligt je bak niet aan je wei vast?

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:12

ik ben altijd van mening dat je paarden die veel kleine voltes moeten lopen stuk kunnen gaan: lees: aandoeningen, spat etc.
de hoefsmid zei mij ooit eens dat hij zelf zijn paard had stuk gereden, en die heeft nu spat.
ik ben er erg huiverig van, en ben meer voor normale afmetingen.

Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:18

maar wat is normaal?
wie heeft die afmetingen uitgevonden?
en nam die persoon die afmetingen omdat het beter was voor zijn paard?
of omdat het net in zijn tuin pastte?

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 20:26

Renske20 schreef:
kan je je eigen bak niet uitbreider tot 20x30 of 15x30 ofzo? want 10x20 is toch wel erg klein, ik weet niet of je een stukje wei hebt wat je bij de bak kan voegen? of ligt je bak niet aan je wei vast?


nee dat is niet mogelijk, er staat een ijzeren (?) hek omheen, en de bak is niet van mij of van de eigenaar van het paard, hij huurt het van iemand.

Citaat:
maar wat is normaal?
wie heeft die afmetingen uitgevonden?
en nam die persoon die afmetingen omdat het beter was voor zijn paard?
of omdat het net in zijn tuin pastte?


ik ken de eigenaar van de bak niet, of zijn redenen om de bak zo klein te houden. misschien is de bak wel groter dan 10x20 hoor, maar ik schat het hierop. de bak had iig wel groter gekunt, er ligt een stukje wei naast Scheve mond

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:45

muiszje schreef:
ik ben altijd van mening dat je paarden die veel kleine voltes moeten lopen stuk kunnen gaan: lees: aandoeningen, spat etc.
de hoefsmid zei mij ooit eens dat hij zelf zijn paard had stuk gereden, en die heeft nu spat.
ik ben er erg huiverig van, en ben meer voor normale afmetingen.


mijn E-pony die voor het Holsteiner stamboek was goedgekeurd en voor ik haar kocht 2 goede veulens heeft gehad, heeft ook spat gekregen, terwijl ik die nooit heb gelongeerd of in een kleine bak heb gereden....

maar de kans op gebreken is idd wel groter als je alsmaar een klein rondje rijdt, en denk dat niet meteen aan chronische dingen zoals spat etc maar wel dat je een scheef paard krijgt, omdat hij altijd of linksom of rechtom is ingebogen, en zelden echt rechtuit rijdt
daarom zou ik losrijden&uitstappen in de wei, en regelmatig buiten gaan rijden
echt iedere dag in die kleine bak rijden zou ik zeker niet doen. 10x20 is trouwens wel erg klein, want een longeerbak(als je de afgeronde hoeken even vierkant maakt) is vaak al ongeveer 20x20, de helft van een bak dus
heb je het zo uitgemeten of is het een schatting dat hij 10x20 is?

Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:48

Renske20"]
heb je het zo uitgemeten of is het een schatting dat hij 10x20 is?
[/quote]


[quote="tamaraatjuh schreef:
misschien is de bak wel groter dan 10x20 hoor, maar ik schat het hierop. de bak had iig wel groter gekunt, er ligt een stukje wei naast Scheve mond

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:52

ja ik zag het nu zelf ook Knipoog had niet alle reacties gelezen toen ik reageerde Bloos

maar meet anders eens de precieze afmeting, heel simpel te doen door voetje voor voetje over de hoefslag te lopen, en dan steeds je hak van je ene voet voor de tenen van je andere voet te plaatsen
dan het aantal voeten tellen, en dat x de lengte van je schoen, dan weet je hoe groot hij precies is(of met een grondmeter, zo'n rollend ding, maar als je die niet hebt lukt het ook wel met je voeten Knipoog )

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:00

Wij hebben op stal ook een bak van 17X20 meter en dat gaan prima hoor!

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:24

Ik zou er toch niet te vaak in gaan rijden. ik heb een tijd op een stal gestaan met ook een kleine bak. ik heb door die kleine bak wel bijna m'n paard de soep in gedraaid. de fysio in de dierenarts hebben het me "verboden" om nog in dat bakje dat rijden. is niet erg om een paar x per week in te longeren maar echt vaak er in rijden is slecht voor de gewrichten enz.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:26

Ja ok maar het ligt ook aan het paard.Ik heb een fjord die kleine pasjes maakt...

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:53

Ik zou toch indd in de wei gaan rijden.
De kans op gebreken is indd groter in een (te) kleine bak.
Zelf zeg je dat je wel in de wei mag rijden, maar dat je paard dat spannend vind. Ik zou gewoon in het weiland gaan rijden, ondanks dat, zie het ook als een oefening voor je paard.. Wordt ie alleen maar makkelijker van als je 'spannende' dingen gaat doen Lachen Vereiste is wel dat je zelf niet bang bent!
Succes!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 19:31

roosje84"]
Ja ok maar het ligt ook aan het paard.Ik heb een fjord die kleine pasjes maakt...
[/quote]

mijn bijrijdpaard is niet zo groot, kruising fjord connemara, 1.55 m.

[quote="Amethyst schreef:
zie het ook als een oefening voor je paard.. Wordt ie alleen maar makkelijker van als je 'spannende' dingen gaat doen Lachen Vereiste is wel dat je zelf niet bang bent!
Succes!


ik ben niet bang hoor Cool heb vandaag ook in de bak gereden, probleem is dat hij denkt: wei = vrijheid = rennen Haha! dat dacht hij in het begin, maar later gelukkig niet meer. ik heb heel even in de wei gereden, maar het ging best goed en ik ga nu vaker denk ik Lachen

Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:24

wat wel is, in de wei kun je vlugger eens een lange,vlugge galop doen, zonder bang te zijn om onderuit te gaan omdat je bocht te scherp zal zijn Haha!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 20:35

dutske schreef:
wat wel is, in de wei kun je vlugger eens een lange,vlugge galop doen, zonder bang te zijn om onderuit te gaan omdat je bocht te scherp zal zijn Haha!


hij is toch niet zo snel Haha! eerder sloom... Schijnheilig maar das wel fijn ja, en ook voor het oefenen van zijgangen, want eer ik eenmaal ben begonnen ben ik al weer bij de bakrand *LOL*

Duhelo

Berichten: 28537
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:37

ja, das idd irri
ik heb dit al in een grote piste
vooral omdat ik het nog niet deftig onder de knie heb, (en zeker niet bij het paardje waar ik nu meestal op rij, jong ding)
dus ik zit dan te klooien
en we wijken exact 3 pasjes voor we tegen de bakrand lopen Haha!

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 21:22

als je dat iedere dag doet dan is het niet goed voor je paardje hoor. je hebt inderdaad kans op beenkwalen door steeds volte's te rijden dus wissel het af, door in de wei de ene dag en de bak de andere keer. en rijd de voltes wel zo groot mogelijk dan. een beetje water is toch niet zo erg om er door heen te rijden? OK dan!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 22:52

rashida schreef:
als je dat iedere dag doet dan is het niet goed voor je paardje hoor. je hebt inderdaad kans op beenkwalen door steeds volte's te rijden dus wissel het af, door in de wei de ene dag en de bak de andere keer. en rijd de voltes wel zo groot mogelijk dan. een beetje water is toch niet zo erg om er door heen te rijden? OK dan!


ik rijd de voltes altijd zo groot mogelijk, maar dan zijn ze nóg klein Haha! en ik vind een beetje water niet erg, maar m'n paard wel Schijnheilig erg raar, in de bak is hij panisch voor water, maar buiten de bak of in de wei loopt hij zo door de diepste plassen heen Verward ja ene dag wei en andere dag bak is wel een heel goed idee Lachen

Pam87

Berichten: 4372
Geregistreerd: 20-08-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 11:52

ik denk dat het niet zo erg is

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 13:59

Mag / kan je niet een stukje land op de weide afzetten? Zodat hij niet met jou het hele land over kan vliegen maar jij wel iets meer ruimte hebt? En als je voor de afwisseling die buitenritten gaat rijden kan het volgens mij wel. Probeer anders ook af en toe een stukje recht te rijden op je volte.