zilverappelkleur in de kwpn fokkerij....MEAVEY

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

zilverappelkleur in de kwpn fokkerij....MEAVEY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 14:17

Nou gaan we hier vrolijk verder..Ik open dit topic ivm een discussie met maevey ivm de zilverappelkleur in de kwpn fokkerij....ook voor anderen die hier een mening over hebben , graag jullei reactie's/...

Ik heb bij deze even een paar vragen aan meavey...

Mijn 1e vraag heb je het boek het paard in zijn kleurenrijkdom gelezen van dhr H K Wiersema?????? enh jij beweerd dus bij deze dan deze man er helemaal naast zat ??

Oja en hoe kan jij van een zwart/wit foto zien of iets een zilver appel is, als ik het boek van wiersema lees, is Iregon een zilverappel zwartbruin...Waarschijnlijk heeft iregon in levende lijve een hele ander kleur als op foto en vertekend dit enorm , want hij stond ten onrechtte jarenlang als koffievos te boek Verward


Ook heb ik je eens gevraagd of je wel eens een zilverapplezwart paard hebt gezien waarbij de verkleuring minimaal is???

Ik kan het stuk uit het boek wel inscannen als jij in deze kleur geinterreseerd bent , is dit best wel interresant.....

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 14:23

The Z-locus causes the rare colour of silver dapple, found in Iceland horses, Dutch warmblood horses, Groningen horses, Welsh ponies, Falabella ponies, Rocky mountain horses and Shetland ponies.

dit komt van een site over gaited horese, ik ben dus toch niet de enige die denkt dat het zilverappel binen de kwpn fokkerij voorkomt

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:31

Klopt, komt ook voor in het gelders type, met name Bazuin voert dit gen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:38

Er liep dit jaar ook een zilverappelbruine op de HK in Den Bosch.
Ook op de fokkerij waar Kawa rijdt loopt volgens mij een zilverappel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:41

Bustron x Narco
4 jaar, ruin, zilverappel-bruin

Deze bedoelde ik dus.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:44

Ilindra schreef:
Bustron x Narco
4 jaar, ruin, zilverappel-bruin

Deze bedoelde ik dus.



Ja klopt ik heb me nog zitten afvragen waar die kleur in hemelsnaam vandaan kwam, je ziet het in de rijpaarden fokkerij nauwelijks meer.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 14:53

Wat vind je van deze hensgst Tukker v goodtimes...lliep vorig jaar op de kwpn hensgtenkeuring...lijkt mij zilverappel, maar MEAVEY dit moet volgens jouw een andere kleur wezen dan zilver appel want deze kleur is volgens jou niet aanwezig in de kwpn fokkerij...

AfbeeldingAfbeelding

ZEG MIJ NU DAN EENS WELKE KLEUR DIT PAARD HEEFT ???? en waarom dit paard geen zilver is....


Ik vidn als jij beweringen komt..!!! zoals in het andere topic.....


Citaat:
Zilver is tot nu toe alleen bevestigd in Morgans, quarters, rocky mountain horse, ijslanders en amerikaanse minipaarden en pony´s.

Dus in principe is dat onmogelijk, zelfde geld dus voor sigrid1182, heb je een foto van het paard?

Citaat:
sigrid speciaal voor jouw even gegoogled op iregon, en foto gevonden, zelfs op deze zwart-wit foto kan je duidelijk zien dat het geen zilver is, manen en staart zijn duidelijk gitzwart, en niet zilver-wit zoals een zilverappel.


Verder komt jouw veulen uit een bruine merrie en de hengst dus fokzuiver zwart, 1 van deze dieren moet dan zilver geweest zijn het kan namelijk geen generatie overslaan, de moeder is het duidelijk niet.

Zilver-zwart geeft juist de meeste verandering, zilver werkt namelijk alleen op zwart, dus hoe meer zwart het paard als basiskleur is, des te duidelijker word hij zilverappel.

Ik sprak vanmorgen een kwpn-"mens" die zei dat bruin met appeltjes weleens zilverappel werd genoemd, misschien dat zo ooit fout bestempeld

\ dan verwacht ik een goed onderbouwd antwoord van jou?

Nou dat "kwpn" mens die jij dan gesproken heeft weet dus nietwaar ze over spreekt........want van die onzin heb ik nog nooit gehoord....bruin met appeltjes....

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:00

Zilverappel, is dit vergelijkbaar met roan? Wij hebben thuis een merrie die blauwschimmel is, met op de ondergrond bruin (vooral hoofd en buik) en zwarte benen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:16

sigrid1182 schreef:
Wat vind je van deze hensgst Tukker v goodtimes...


Moet je even verbeteren.
Tukker is een Numero Uno x Burggraaf, geen Goodtimes

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:20

Baltus 1515 NWP
Zilverappelbruin, 1.62 m, 22.5 cm
03-04-1963 bij F.R. de Vries, Odeholtpade
Tamboer 1136 Sgldt (ex 1464 NWP) (Oregon 1098 Sgldt x Caesar 544 Sgrt)
Jobica 35414 D NWP Ster v. Rufus 1406 NWP x Novum 1258 NWP
Fokfam 570
Verr: geen
1974 afgevoerd

Havanna 89.3591 Stb
Zilverappelbruin, .168 m, 21.5 cm
01-05-1989 bij A. Titulaer, Holst
Clavecimbel 84.3546 Stb Keur (Statuar 300 Stb x Apple King xx BB 2767)
Diana 85.3546 Stb Keur v. H Almé Z 288 Stb x Gouverneur 1367 Sgldt
Fokfam 378
Verr. 1992 RP 79.00 punten, 6e van 38 (27)
1994 door eigenaar teruggetrokken

Waverveen 80.890 Stb
Zilverappelbruin, 1.66 m, 21.5 cm
07-04-1980 bij Van Ruitenbeek, Nederhorst den Berg
Recruut 230 Stb (Marco Polo 1496 NWP x Apollo 1188 Sgldt)
Mira 7761 Stb Ster v. Iregon 25 Stb x Roland 1114 Sgldt
Fokfam 360
Verr. 1983 BS 79.20 punten, 1e van 1 (1)
1985 afgekeurd nav afstammelingen (veulens)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:53

Sorry, maar vind het erg overdreven om gelijk overal in grote letters Meavey bij te zetten....
Hoe oud zijn we nou zeg? Een mening verschil kan IMO NORMAAL uitgepraat worden.

Citaat:
Mijn 1e vraag heb je het boek het paard in zijn kleurenrijkdom gelezen van dhr H K Wiersema?????? enh jij beweerd dus bij deze dan deze man er helemaal naast zat ??



zo begin je dus geen discussie....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:53

Viennanova schreef:
Zilverappel, is dit vergelijkbaar met roan? Wij hebben thuis een merrie die blauwschimmel is, met op de ondergrond bruin (vooral hoofd en buik) en zwarte benen.


Nee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:56

stef schreef:
Nee


En zo geef je geen antwoord op een serieuze vraag

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:02

Ja hallo, de vraag is: is silverdapple vergelijkbaar met roan...
Nee dus....

Silverdapple is geen schimmel vorm, roan (bij mijn weten) wel

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:21

Roan is ook geen schimmelvorm Haha! maar een jaarlijks terugkerende ontkleuring, bij schimmel gebeurd dit 1x maar wel definitief.
Ergens hebben ze wel een raakvlak, maar genetisch is het toch anders.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:32

Ik heb geen enkele keer gezegd dat het niet in warmbloedpaarden voorkomt SIGRID, alleen dat het nog nooit bevestigd is, door de kleurenkenners op o.a. dat kleurenforum.
Moeilijk hé lezen? Schijnheilig
De foto van Tukker jep dat is nou een echte zilverappelbruine, de foto´s die jij liet zien liet paarden met ZWARTE manen en staart zien, dan zijn het geen zilverappels.
Kijk nu heb ik het gezien, maar dus niet door de paarden die jij in het andere topic aanwees daar is geen zilver in te zien imo.
Erg fijn om te zien hoe "volwassen" mensen een discussie kunnen voeren, Gaaaap .

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:48

Sugarmiss schreef:
Roan is ook geen schimmelvorm Haha! maar een jaarlijks terugkerende ontkleuring, bij schimmel gebeurd dit 1x maar wel definitief.
Ergens hebben ze wel een raakvlak, maar genetisch is het toch anders.


Dus roan is niet hetzelfde als bruin/vosschimmel? Dat dacht ik nl altijd

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:51

stef schreef:
Dus roan is niet hetzelfde als bruin/vosschimmel? Dat dacht ik nl altijd


Volgens mij niet, maar dat hangt ook weer van de benaming van het stamboek af. Neem Roos als voorbeeld, op papier staat dat ze vosschimmel is, maar ze is toch (naar mijn weten) echt vos roan.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:59

Roan is wel hetzelfde als moorkopschimmel, maar in het nsps nemen ze dat idd niet zo nauw. Knipoog
Volgens mij word het bij belgen ook altijd schimmel genoemd terwijl die dus ook roan zijn.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:50

Een roan heeft altijd een gekleurd hoofd (dus geen witte haren), en meestal ook gekleurde benen. Het roan-effect is 's zomers beter te zien dan 's winters.
http://www.equinecolor.com/roan.html

Een paard kan dus elke lichaamskleur hebben in kombinatie met het roan-gen.
Overigens is het beter 2 roans niet met elkaar te kruizen, er worden nl nog al eens veulens verworpen c.q. dood geboren. Side-effect van homozygoot roan.

Dit is trouwens van dezelfde site de kleur silver(dapple) beschreven:
http://www.equinecolor.com/silver.html

Het nadeel van kleurenm is dat er geen standaardisatie is vwb de naamgeving, dus worden idd de kleur schimmel nogal eens foutief gebruikt. Logischer is dan de engelse benaming voor schimmel = gray/grey.
Schimmel wordt nl ook wel eens 'wit' genoemd en dat is het dus absoluut niet.
Een wit paard is nl een paard met een witte huid, ook wel albino genoemd en dat is weer een heel andere discussie Cool Haha!

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:58

stef schreef:
Dus roan is niet hetzelfde als bruin/vosschimmel? Dat dacht ik nl altijd

Nee, Ulvida is ook een roan (zie profiel) en die wordt nooit wit, in tegenstelling tot een schimmel. Dat is het grote verschil. Roans worden in de rui meestal vrij wit, maar kleuren daarna meteen weer bij.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:02

Sugarmiss schreef:
Een wit paard is nl een paard met een witte huid, ook wel albino genoemd en dat is weer een heel andere discussie Cool Haha!

Ja dat bestaat niet! Tong uitsteken Haha!
Maar dat vechten we wel via pb uit ok? Schijnheilig Haha! Tong uitsteken
Hihihi

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:03

Met mij heb je geen probleem, maar ik ken wel iemand anders die daar graag met je over in discussie gaat Haha!

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 19:15

Citaat:
alleen dat het nog nooit bevestigd is, door de kleurenkenners op o.a. dat kleurenforum.
en daarom neem jij dat ook maar aan, spreek je eigelijk uit eigen ervaring of over alles wat je op dat kleurenforum leest....., jij zegt dus dat de kleur zilverappel niet bevestigd is bij het KWPN, vreemd dat ze paarden wel onder die kleur registreren....
Citaat:
de foto´s die jij liet zien liet paarden met ZWARTE manen en staart zien, dan zijn het geen zilverappels.
Kijk nu heb ik het gezien, maar dus niet door de paarden die jij in het andere topic aanwees daar is geen zilver in te zien imo.
daaorm zeg ik je hebt nog nooit een zilverappel zwartbruine of een zilverappel zwart paard gehoord, , sommige zilverappels vertonen een minimaal verkleuring van de staart en manen,....een zilver appel hoef per definitie niet een paard met zilverkleurige manen te zijn,....
een zilverappel heeft geen zwarte haren maar deze haren worden bruin/zilver of wit, in die varietaie, dus niet perse zilver!!!!

Citaat:
Sorry, maar vind het erg overdreven om gelijk overal in grote letters Meavey bij te zetten



ik vind het erg overdreven om mensen gelijk af te gaan lopen zeiken dat het in principe onmogelijk dat een mijn veulen een zilverappel is. Dan vraag ik me af, wat weet jij wat ik niet weet, je kunt een mens ook het voordeel van de twijfel geven,bij iets wat zij zien..ik heb dat veulen een half jaar gehad en nog nooit een zwart haartje op kunnen ontdekken, hij lijkt in levende lijve echt vos.....als ik maar iets van zwarte haren had gevondne had ik ook het veulen iet op vosfactor laten testen...... en ik meen me ook niet te kunnen herrineren of ik je gevraagd had om je mening, die geef je ongevraagd en dan vraag ik je naar goede argumenten en dan doe je zo....mij best....
Citaat:
zo begin je dus geen discussie....


gelukkig zo wel...dit was jouiw eerste reactie op mijn post dat ik een zilverappleveulen had gefokt....
Citaat:
Dus in principe is dat onmogelijk, zelfde geld dus voor sigrid1182, heb je een foto van het paard?




Citaat:
imo.
zoiets zou ik voortaan in hoofdletters schrijven.....

Afbeelding

dit is nog eeven over de foto's , niet mijn eigen veulen, maar die andere paardne doe ooit opd e voorkant vand e IDS stonden.

bovenstaand IREGON, die als koffievos te boek staat, oa vm van Waverveen die ook ZA is...na onderzoek van wiesema over de ZA in de kwpn fokkerij is hij als zilverappel geregistreerd..ik heb ook nog een foto van iregon zijn moeder die ook ziklver appel zwart was, zij heeft ook geen echtte verkleuring in haar manen en staart maaris toch echt wel ZA

Afbeelding

Dit is een zilverappelbruine ruin, Geisli van bellefleur, was in eigendom van sandra nieuwendijk te Haarlem.

Afbeelding
zilver appel bruin veulen van de ZA bruine hengst Baltus bij een friese merrie. 1974 te haskerdijken

Afbeelding
zilver appel zwart veulen van Iregon bij een vosmerrie. 1979 te Leeuwarden

Afbeelding
zilver appel bruine merrie v baltus met bruin veulen 1974 te donkerbroek.

Afbeelding

zilver appel bruine merrie v Baltus met iden gekleurd veulen.

Dit komt dus uit het boek van Wiersema. of uit de IDS van 1980.zijn in ieder geval de foto's duidelijker al is de foto van iregon niet zoals hij in het echt op kleur was, leek nl meer vos. hij lijkt hier wel haast gewoon bruin.

OJA MEAVEY nog even 1 keer in hoofletters om het af te leren Lovers

Ik kom binnenkort wel even op dat forum waar je het over hebt..ik ben nl wel geinterreseerd in de kleuren van het paard...misschien kan ik daar nog wat opsteken, of zou ik daar en te eigenwijze friezin voor zijn Frusty


Trouwens ik vroeg me af, heb je zelf ook een zilver appel oid?? of had ik nu eerst je profiel even moeten lezen.... Bloos

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:18

Kun je misschien wat rustiger reageren? Zo blijft de discussie niet leuk.
Misschien even tot 10 tellen voordat je reageert?