wat moet je weten als je nog nooit gesprongen hebt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
japke
Berichten: 265
Geregistreerd: 28-01-04

wat moet je weten als je nog nooit gesprongen hebt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 17:13

ik rijd op een paard wat heel goed springen kan ik rijd aleen dresuur maar springen vind ze zelf echt leuk ik weet dit omdat ik haar wel eens vrij laat springen en omdat ze met iemand anders altijd gesprongen heeft ook een wedstrijdje af en toe wat ik weet is dat ze wel eens een parcours van 1.30m heeft gesprongen. ze is ook gefokt om goed te springen. nou vraag ik me af waar ik aan moet denken als ik eens een simpel sprongetje wil maken. ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Bloos


xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 17:17

les nemen

aliesje

Berichten: 855
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Bij de BB'ers!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 17:24

ja les nemen is wel handig ja vooral als het de eerste keer is als je gaat springen..
ik denk dat jij het ook fijner vindt als iemand erbij is die het kent en je aanwijzigen kan geven en je fouten ook direct kan verbetere...

Poeltje schreef:
Aliesje is de lekkerste CHICK (of BABE?) van Bokt.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 17:28

Idd les nemen, er zijn gewoon teveel dingen waar je op moet letten om dat zo 1 2 3 uit te leggen via Bokt.
En zou toch wel zonde zijn als de plezier in het springen hierdoor achteruit zou gaan.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Mariska15
Berichten: 818
Geregistreerd: 30-12-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 17:29

Je moet in ieder geval niet denken dat je op die hindernis af kunt rijden zonder enige ervaring en het werk aan het paard over laten.

Je kunt het beste instructie vragen... misschien boekjes lezen over het onderwerp

japke
Berichten: 265
Geregistreerd: 28-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 18:38

ik wil niet eigenwijs lijken maar als ik nou een heel kleintje neem 60 cm ofzo voor het gevoel of het leuk is of is dat raar?

boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 18:56

Als ik jou was, zou ik idd les nemen. Maar je kunt het altijd eerst rustig zelf proberen. Bouw het dan wel rustig op, want 60cm is best hoog als je nog nooit hebt gesprongen. Ga eerst balkjes draven en begin daarna met een cavaletti. Daarna kan je wat hoger proberen. Houdt er wel rekening mee dat een paard met springervaring makkelijker springt en wat heftiger afzet.

Veel succes

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:31

nou ik zou me dan goed vast houden als je nog nooit gesprongen hebt....zonder les
kort instructie...je stuurt je paard op de hindernis af, als je voelt dat hij afzet ga je soort van staan (verlichtezit) in je zadel, goed veren in je knieen, handen naar voren en kijken tussen de oren van je paard....en dan landen das de truc

eerst met een klein kruisje beginnen voor je zelf en dan wat opbouwen....
ik zou ook je beugels wat korter doen.2 gaatjes ofzo....das de extreem simpele instructie versie van springen...
veel plezier!!!

[ITP] Van groentje naar dame in de dop

Z1 strtgr. ❤️ 21-12-20 slaap lekker eitje.

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:35

Laag beginnen zodat je vertrouwen wint. Zodra je niet meer durft of twijfels hebt: stoppen en over een paar dagen weer beginnen. Denk er om dat je je paard goed onder controle hebt. Boven de hindernis goed ruimte geven van voren, je kont een stukje uit het zadel en naar voren leunen. Daarbij niet met je handen op de hals proberen te steunen. Als je het eng vind kan je wel een plukje manen vast pakken. Succes Haha!

Wie helpt mij aan een verzorgpaard? Haha! Graag 1tje in de buurt van Groningen Lachen
(Profiel bijgewerkt!)

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:53

Neem zowiezo iemand mee!!!!
Als je gaat springen terwijl je het nog nooit gedaan hebt kan je namelijk voor verrassingen komen te staan Knipoog
En iemand die je meeneemt kan je wel vertellen of je meer moet geven vanvoor, of langer in verlichte zit moet blijven (daarvoor hoef je niet per se wat van springen te kennen, als je wat van paarden kent zie je normaalgezien wel wanneer de ruiter het paard stoort)
En idd niet beginnen met 60cm.. dat is voor iemand die nog nooit gesprongen heeft best hoog.
Ik zou ook niet beginnen met een kruisje, maar met een simpele rechte.
Dan hoef je je al niet van in het begin druk te maken over het in het midden aanrijden, kan je je concentreren op het volgen Knipoog
En oh ja, wat je misshcien ook kan doen is een halstertouw of stijgbeugelriem rond de hals, om je vast te houden de eerste keren!!

Veel succes ermee!!

"Would you know my name, if I saw you in heaven"

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 20:38

Als je het echt een keer wilt proberen *kom op hebben we allemaal wel eens gedaan toch Haha! *

Zou ik idd wel iemand meenemen, let er op dat je goed mee komt, doe je beugels wat korter en vooral op je handen letten.
Ik heb mezelf er weleens op betrapt *ook tijdens de les* dat ik mijn handen teveel bij me wilt houden en dus in de mond zit.
Vind ik 1 van de belangrijkste dingen, niet in zijn mond trekken en niet op zijn rug bonken, dus rustig mee komen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 21:03

ehh LES LES LES LES is het verstandigste. Als je dan toch geen les wilt [errrrrrrrg dom] is het handig op capje op te zetten en bodyprotector aan. Oefen verlichte zit en leg wat drafbalkjes neer. Draaf daar wat overheen en bouw dan een kruisje ofzo. 60cm is best hoog voor eerste keer springen.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:08

Oja, en je hoeft echt niet zo ver naar voren te zitten (helemaal op de hals) als op tv... Dat zie je ook vaak...

Mij allereerste sprongetje was geloof ik 25 cm Haha! en dat voelde al heel vreemd!

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:26

Hmmm ik zou niet zo gauw alleen gaan springen als ik het nog nooit gedaan had hoor. Ik kan best op het springveld eens een keer een sprongetje maken met m'n paard, maar dat is omdat ik weet hoe ik moet springen. Geen haar op m'n hoofd die eraan dacht om te gaan springen terwijl ik daar nog nooit les in had gehad. Kan niet alleen voor jezelf naar uitpakken, maar ook voor je paard!

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

Noucca
Berichten: 220
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: viva Belgica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:28

patsur schreef:
ehh LES LES LES LES is het verstandigste. Als je dan toch geen les wilt [errrrrrrrg dom] is het handig op capje op te zetten en bodyprotector aan. Oefen verlichte zit en leg wat drafbalkjes neer. Draaf daar wat overheen en bouw dan een kruisje ofzo. 60cm is best hoog voor eerste keer springen.



Je kan wel roepen les les les, maar om nou eens een keer een sprongetje te nemen met een paard dat het al kent, zou ik eerlijk gezegd ook geen les nemen...
Ik heb eerst denk ik 2 springlessen genomen, en aangezien mijn paard daarna is beginnen kreupelen heb ik op mezelf wat liggen springen met mijn shetlandpony..
Misschien niet zo verstandig, maar heb er toch veel van geleerd, en tegen dat ik terug begon met springlessen was mijn houding boven de sprong al heel wat verbeterd Haha!

"Would you know my name, if I saw you in heaven"


Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:31

japke schreef:
ik wil niet eigenwijs lijken maar als ik nou een heel kleintje neem 60 cm ofzo voor het gevoel of het leuk is of is dat raar?


Begin eerst maar eens met de helft van 60 cm.... lijkt me voor jou en het paard veiliger en verstandiger...

En voor de rest:

NEEM LES

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:47

Nog ff en we kunnen helemaal geen rij vragen meer stellen op bokt want het enige wat de meeste schreeuwen is LES LES LES.

Bah, een klein beetje theorie kan er gerust bij en is niet verkeerd. En wie heeft er vroeger nou nooit eens zomaar gesprongen.

Wees wel even met zijn 2en, voor het geval dat en een 2e persoon is handig om de hindernis/cavalettie aan te passen.

Ik zou beginnen met de caveletti, oefen hierop je verlichte zit. Als je dit onder controle hebt bouw je achter je balkjes een hindernisje.
Maak de hindernis wel zo hoog dat je paard ook echt springt. Soms zie je wel eens dat de hindernis te laag is en dan huppelt het paard er over heen. Zo kan je nooit goed oefenen.

Voor de hindernis in verlichte zit, handen ietsjes naar voren en voor je uitkijken. Hang ook even een extra beugelriem om de nek kun je je daar eventueel aan vast houden.

Verder sla nog even een boek open en oefen even droog.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:53

Een sprong maken met een paard dat al heel wat ervaring heeft is alleen maar gunstig. Over het algemeen zijn dat juist de paarden waar de ruiter het van moet leren. Zelf heb ik immers ook leren springen op een Z-springpaard.
Als je gaat springen zorg er dan voor dat je altijd met z'n 2-en bent. Niet alleen is het handiger voor het opbouwen van een hindernis, het is ook een stukje veiligheid. Zet een simpel kruisje neer ongeveer 2 meter vanaf de hoefslag ter hoogte van de B of E. Je hebt daardoor een lange zijde en dus ruimte genoeg om aan te rijden. Indien je in galop aankomt. Zodra je bij A of C wendt, stuur je je paard recht op de hindernis af. Denk niet aan de hindernis, denk aan je tempo. Niet te snel, niet te langzaam. Het gevoel daarvoor moet je ontwikkelen en krijg je alleen door het veel te doen. Let vooral op met de afzet. Voel wat het paard doet. Gaat het te vroeg, dan maak je een lange sprong. Gaat het te laat, dan krijg je een hoge huppel. Het beste kun je beginnen met springen vanuit de draf. Dit geeft je het gevoel van de sprong. Als je dit diverse keren hebt herhaald, kun je een keer in galop proberen.
Het is wel aan te raden om les te nemen. Bij instructie kan men je beoordelen tijdens de sprong en daardoor helpen beter te leren springen.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:17

Cowgirl schreef:
Nog ff en we kunnen helemaal geen rij vragen meer stellen op bokt want het enige wat de meeste schreeuwen is LES LES LES.

Bah, een klein beetje theorie kan er gerust bij en is niet verkeerd. En wie heeft er vroeger nou nooit eens zomaar gesprongen.


Ik heb net Bonfire's Symphonie van Anky gekeken...

Dan ga ik nu maar "even" een piaffe aanleren vanavond... lijkt me leuk en ik heb gezien hoe het moet.

Gaan we op deze toer? Kan ik namelijk lekker meedoen.

Hoeveel knollen worden er per dag wel niet naar de gvd gereden? Alleen maar omdat er teveel penny's boeken lezen, op tv naar Anky kijken en denken dat ze het weten???????????????

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:38

Citaat:
Ik heb net Bonfire's Symphonie van Anky gekeken...

Dan ga ik nu maar "even" een piaffe aanleren vanavond... lijkt me leuk en ik heb gezien hoe het moet.

Gaan we op deze toer? Kan ik namelijk lekker meedoen.

Hoeveel knollen worden er per dag wel niet naar de gvd gereden? Alleen maar omdat er teveel penny's boeken lezen, op tv naar Anky kijken en denken dat ze het weten???????????????




Jeetje mina....je moet alles gelijk zo enorm serieus nemen .

Ze gaat toch geen 1.50 springen? En het paard naar de klote rijden zal wel meevallen hoor, dat ene hindernisje.

Zucht.....Bokt......

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:44

Tip 1: Doe een beugelriem om de hals waar je je aan vast kunt houden, op die manier hinder je het paard niet onbedoeld in de mond.

Begin met balkjes draven in de verlichte zit. Als dat goed gaat zet je een laag kruisje neer (40 cm om te beginnen ongeveer). Vervolgens draaf je rustig op dat kruisje af en ga je in de verlichte zit bij de afzet. Et voila... je springt.

Neem wel even iemand mee om je te helpen en haal geen gekke overmoedige toeren uit zo voor de eerste keer Knipoog.

Als je echt serieus wilt leren springen, dan zou ik zeker springles nemen. Toch lijkt het me geen probleem om met een ervaren paard zelf eens een laag sprongetje te nemen, om even voor te proeven zeg maar.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:45

Cowgirl schreef:
Jeetje mina....je moet alles gelijk zo enorm serieus nemen .

Ze gaat toch geen 1.50 springen? En het paard naar de stinkmodder rijden zal wel meevallen hoor, dat ene hindernisje.

Zucht.....Bokt......


Leer mij de gevallen kennen die na "dat ene hindernisje" denken dat ze god zijn en dan te ver gaan..... Maar goed, wie ben ik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:52

CCCCorine schreef:
Tip 1: Doe een beugelriem om de hals waar je je aan vast kunt houden, op die manier hinder je het paard niet onbedoeld in de mond.

Begin met balkjes draven in de verlichte zit. Als dat goed gaat zet je een laag kruisje neer (40 cm om te beginnen ongeveer). Vervolgens draaf je rustig op dat kruisje af en ga je in de verlichte zit bij de afzet. Et voila... je springt.

Neem wel even iemand mee om je te helpen en haal geen gekke overmoedige toeren uit zo voor de eerste keer Knipoog.

Als je echt serieus wilt leren springen, dan zou ik zeker springles nemen. Toch lijkt het me geen probleem om met een ervaren paard zelf eens een laag sprongetje te nemen, om even voor te proeven zeg maar.


Hier sluit ik me bij aan.
Zeker het stukje van de beugelriem Haha!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:52

Citaat:
Leer mij de gevallen kennen die na "dat ene hindernisje" denken dat ze god zijn en dan te ver gaan..... Maar goed, wie ben ik?
_________________


Ja zo ken ik er ook nog wel 100.
Dat soort dingen houd je toch nooit tegen, daarom kun je maar beter goed advies geven en hopen dat wanneer ze het leuk vind les gaat nemen.

Maar volgens mij gaat ze dat wel doen. Knipoog

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:55

Cowgirl schreef:
Ja zo ken ik er ook nog wel 100.
Dat soort dingen houd je toch nooit tegen, daarom kun je maar beter goed advies geven en hopen dat wanneer ze het leuk vind les gaat nemen.

Maar volgens mij gaat ze dat wel doen. Knipoog


Feit is dat ik wel gelijk heb....

Bokt wordt steeds vaker gezien als een vraag maar raak forum, waar je half les kunt krijgen... zo werkt het gewoon niet.

En dit soort vragen.... nee... sorry. Dan moet je gewoon les nemen of het laten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 10 bezoekers