Snee in hoefbal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Snee in hoefbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 16:07

Mijn paard heeft een snee in zijn hoefbal, het is ongeveer 2 cm breed en 2 cm "naar beneden". De snee loopt met zijn hoefbal mee, dus richting zool en gelukkig niet naar voren richting voorkant hoef. Er hangt nu een heel stuk hoefbal los bij, wat er niet afkan omdat het aan de onderkant nog stevig vast zit. Aan de hoefbal zelf heeft hij een flinke schaafwond. Mijn vraag is nu; wat moet ik daar op smeren ? De wond wordt iedere keer zacht door het natte gras en gaat dan weer open. 's nachts staat hij in een schuilstal, waar hij iedere nacht een flinke zooi van maakt.Hij staat al op zaagsel en stro, maar toch presteert hij het om 's morgens volop in het zeiknatte stro te staan. Ik ben bang dat er nogal wat bacterien in "het flapje" gaan zitten. Is bijv groene leem een oplossing?

willemien

Berichten: 235
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:09

ik gebruik eigenlijk nooit groene leem... Maar als het wondje dicht is calendula zalf altijdheel verzachtend en voedend voor de huid... Maar dan moet het wondje al wel dicht zijn...

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:17

Een snee klinkt wat onduidelijk 2cm bij 2cm klinkt meer als een gat? Is het heel diep? Reageert hij als je aan het losse stuk zit? Als het al 'afgestorven' is, kan je het er misschien beter afknippen (heb ik de DA ook zien doen). Zou in ieder geval zorgen dat het schoon is: wassen met betadine en goed laten droog. Leem werkt wel als pleister (zodat er geen vuil in komt maar dat moet je er daarna wel weer afhalen.

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 21:37

Het is geen gat, er hangt een stuk los bij wat aan de onderkant nog vast zit.Aan de onderste kant is de wond het diepst, de dikte van de losse flap waar hij nog mee vastzit is ongeveer een halve centimeter, hier bloedt hij helemaal niet.
Hij reageert niet, de hoefbal is ook niet warm. Er is eigenlijk geen echte bloeding opgetreden, alleen een flinke schaafwond aan het begin van de wond. Afknippen durf ik nog niet, ik vind het er nog niet echt afgestorven uitzien.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:05

Misschien kun je de hoefsmid even bellen.
Die doen dit soort problemen heel vaak ook.
Misschien snijd hij het zo even weg voor je.
Hij zal vast wel tips hebben Knipoog

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:12

mijn merrie heeft ook zo iets gelijks gehad toevallig kwam de da net langs voor iets anders en heeft het losse deel los gesneden en zei mij dat ik er betadine zalf in moest spuiten een flink veel om wat te ontsmetten en verder moest ik het droog houden dus pas naar buiten als de dauw weg was en bij regen binnen en dat vier dagen volhouden

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:20

een baltrap dus heb ik ook al meerdere keren gehad op zich gaat het vrij snel over gewoon goed schoonhouden wondspray erop dat losse stuk kun je met een paar dagen eraf halen.
Over het algemeen heeft het paard er zelf weinig last van en het is om te zien idd meer een schaafwond dan een echte snee.
Ik heb toen mijn paard gewoon zijn beweging gegeven was er ook niet kreupel op en heb het telkens na arbeid schoongemaakt. succes

Hoe is hij er aan gekomen?

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 10:05

Hoe is hij er aan gekomen?


Ja dat weet ik dus niet. Hij heeft zichzelf niet aangetikt want het is aan zijn achterbeen. En de snee loopt van boven naar beneden, anders zou je nog kunnen denken dat hij ergens vanaf gegleden was(een tegel ofzo). Dat blijft dus een raadsel. In ieder geval bedankt voor jullie advies, ik hou het nu maar goed schoon, twee keer per dag wondzalf erin, geen leem, want dat houdt niet. Zodra het wondje weg is ga ik het maar teren denk ik.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:23

wegglijden in het land langs een steen geeft hetzelfde.
controleer daarop.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:20

mickey heeft dat ook al vooral in de winter gehad,dat ze zich daar open haalde.
zij had dan een snee beetje van uit de koot naar de hoefballen toe.

ik gebruikt nu springschoenen in de winter op de wei.
en helpt goed Lachen

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:57

heeft soraya eens gehad omdat ze zichzelf op de voeten was gaan staan.
goed schoonhouden met soda of biotex en betadinezalf erop.wanneer het al ontstoken is een peniciline spuit halen bij de da

met rijden gebruik ik nu springschoenen

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 20:09

Iduna schreef:
Zodra het wondje weg is ga ik het maar teren denk ik.



Teren is niet echt nodig en kan geen herhaling voorkomen even de wei nalopen en kijken of er geen grote stenen liggen of gewoon even rond kijken de weg die hij loopt van de wei naar de stal. Maar zelf heb ik nooit kunnen achterhalen hoe het is gekomen gewoon pech gehad. Maar de DA heeft toen gezegt dat het niet echt kwaad kan zolang het niet zou gaan ontsteken. Ze heeft het trouwens sinds dien niet meer gehad (ff afkloppen hoor)

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 21:30

Maar als hij weggegleden is langs een steen moet de snee toch aan de onderkant van de wond zitten en niet aan de bovenkant ?
Gelukkig zag het er vandaag al wat beter uit, ik ga het wel goed in de gaten houden dat het niet gaat ontsteken. Bedankt voor jullie reacties ! OK dan!

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 22:50

hoeft niet perse kan ook zijn dat die steen gekanteld is. Maar als je geen stenen zie liggen in de wei zou ik me geen zorgen maken meid hoe het ook gekomen is je kan het toch niet echt voorkomen hopelijk is het al wat beter het zal nog wel erg zacht aanvoelen maar dat duurt even voor het gehard is en dat komt ook vanzelf terug