problemen met de linker galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

problemen met de linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 14:04

Eerst was het de rechter galop die totaal niet ging nu is het na een aantal weken de linker galop:
Hij knalt steeds met zijn hoofd omhoog, JA knikken, hij blijft niet nageeflijk.
Zijn galoppassen voelen aan alsof hij heeeel kort gallopeerd (drafachtig) Ik rij hem steeds voorwaarts en terug. Maar het gaat echt niet. De linker teugel hou ik er goed aan en ik vraag hem met de binnen teugel naar de nageeflijkheud / ontspanning. Laat hem aan de lange teugel galopperen en neem de teugels weer normaal aan. Niets van dit alles helpt. En onder het galloperen is het net of hij met zijn achterbenen tegen elkaar aan ketst. Ik hoor zo'n soort geluid bij zijn achterbenen.

Hij houdt aan de linkerkant het bit vast, dus de spieren aan de rechterkant van zijn hals zijn te kort?
Deze moeten opgerekt worden. Daar ben ik ook mee bezig. Het eerste half uur doe ik niets anders dan een wat langere teugel figuren rijden en hem naar beneden vragen "over de rug" Dat doet hij prima!
Wat kan het nou zijn?????? Wat moet ik doen?

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 14:48

Rug is nagekeken, is goed.
Zadel is nagekeken en pas gemaakt op zijn rug.
hij loopt niet kreupel.
Tandarts komt woensdag, hoefsmid komt zaterdag.
ik rij met peesbeschermers voor en kogelbeschermers achter.
Het geluid dat ik hoor is dat hij met zijn achterbenen langs elkaar heen gaat. De kogelbeschermers aan de binnenkant schuren langs elkaar heen zeg maar, tenmiste ik denk dat ik dat hoor. Het komt daar wel vandaan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:52

Door wie heb je de rug laten nakijken? Is er een fysio bij geweest?
Als je paard achter strijkt kan de hoefsmid misschien anders gaan beslaan. Heeft je paard ijzers?
Voor de rest zou ik de tandarts even afwachten, misschien heeft hij haken.

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 15:09

Door een fisiotherapeute,S. Haveman. Aangesloten bij paardenfisiotherapeuten, dus wel een goeie. Hij is helemaal totaal onder handen genomen. Niets verkeerds te vinden.
Ja hij staat vierkant op ijzers (outdoor springen) De tandarts was is april al geweest toen had hij niets, voor het paard van mijn zusje komt de tandarts woensdag weer. Dan wordt mijn paard voor de zekerheid nogmaals gecontroleerd. (zou dat mogelijk zijn binnen 4 maand een gebit probleem??)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:18

Kan, als er ergens een ontsteking zit.
Dat hoofdschudden, is je paard soms ergens allergisch voor? Staat ze buiten overdag? Veel vliegen in de omgeving?
Kan ook beginnend headshaking zijn, maar om dat te diagnosticeren ben je nog verder van huis.
Is het een merrie? Hoe vaak is ze hengstig?

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 15:34

nee het is een Ruin. Hij knikt alleen in de linker galop. Verder niet. Ik zou niet weten of hij ergens allergisch voor is, dan had hij dit eerder moeten doen. Het is op komen zetten nadat ik hem 1.5 week niet heb kunnen bereiden. hij stond toen ochtend en middag in het land en de avond op stal.Na 1.5 week heb ik hem weer rustig aan opgepakt en nu is ie sterk op lings en de galop is waardeloos. Vliegen valt eingelijk wel mee, is spay hem goed is. Hij staat met mooi weer buiten. (als het paard van mijn zusje ook naar buiten gaat, anders staat hij alleen in de wei)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:44

Afgezien van het feit dat hij links vasthoudt, hoe zit het met zijn lengtebuiging?
Gebruik je hulpteugels of een martingaal? Heb je onlangs een nieuw bit aangeschaft, of een nieuw hoofdstel?

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 15:49

Nee ook niet, ik rij al weet ik hoelang met een KK bit dubbel gebroken watertrens. Hoofdstel heeft hij al jaren. Ik gebruik geen hulpteugles.
Lengtebuiging is niet zo lekker op de linkerhand. Recht is ie beter.

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:09

je hebt het gevoel alsof hij met beide achterbenen tergelijk de galop-sprong neemt? dus een soort van konijnen gehups achter?!