Problemen met pezen/ banden/ verbening kraakbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Problemen met pezen/ banden/ verbening kraakbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-02 21:36

een vriendin van me heeft haar paard kreupel. Er zijn foto''s gemaakt, en daar is enkel een beetje verbening van t kraakbeen op te zien. Dit kan t probleem zijn, maar het paard kan ook zn pezen/banden verrekt hebben.
Heeft 1 van jullie ook wel eens zoiets gehad met je paard?
Hoe hebben jullie het aangepakt?

PS: Ze moet hem nu aan de hand stappen, 2 weken op zachte bodem.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 10:39

Ik ken verschillende paarden waarbij het kraakbeen verbeend is, enkelen van hen heben geen goede afloop gekend....zegt toch wat over de ernst van de situatie.

Als het paard pijn heeft op een punt, zal het zijn lichaam zo gaan gebruiken dat het zo min mogelijk pijn heeft. Bij die veranderde beweging kan het dus delen van zijn lichaam veel zwaarder belasten dan die delen voorheen gewend waren. Dat kan blessures in de hand werken.
Is bij mensen immers net zo...hoe loop jij zelf als je een steentje in je schoen hebt? of een schaafplek op je knie?

Het is dus verklaarbaar dat de pees/bandenblessure een gevolg is van de verbening van het kraakbeen. Verbening van het kraakbeen heet volgens mij Artrose, een begrip waarover al hel veel topics zijn geschreven (kijk met de zoekfunctie op bokt)
Artrose hoeft niet te betekenen 'einde paard' maar betekent vaak wel 'einde sportcarriere', ook al hangt alles af van de individuele situatie.

Bij zachte beenproblemen (spier, pees, band) is stappen op het harde het gangbare advies, bij harde beenproblemen (dus bot) is stappen op het zachte juist correct.
Vertrouw op de paardenarts...die heeft er tenslotte voor geleerd.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

verbening

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 11:10

Kraakbeen verbening is niet hetzelfde als Artrose. Verbening hoeft niet altijd een probleem voor de toekomst te betekenen paarden worden vaak wel wat korter in hun gangen.