Verslag Lusitano proberen voor tijdschrif Bit

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Verslag Lusitano proberen voor tijdschrif Bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 09:41

Gisteren was DE dag dan aangebroken. En ik moet je bekennen dat ik best wel gespannen was.

Om 12 uur werden we verwacht op het Centro Lusitano in Asenray (Roermond).
We werden ontvangen met een zeer uitgebreide Portugese lunch. Was heerlijk maar ik had stevig ontbeten dus ik heb er niet veel van genomen.
Als eerste gingen we een bruine hengst poetsen. Dit was de dekhengst Jacto (Adri Gordijn van Dressuur- en Springstal de IJzeren Man uit Weert en papa van Gonnelien Rothenberger-Gordijn, heeft zijn Oldenburger merrie Desteny (Donnerhall x Wendenburg) laten insemineren met zaad van Jacto).

Afbeelding
Jacto met zijn eigenaresse, Gemma van Dijk, waar het Centro ook van is.
Foto is van: www.centro-lusitano.nl

Jacto ging aan de longe en daar kregen we om beurten (we waren met 2 proefruiters) een zit les op. Dat was grappig om te doen en ik heb er ook nog wat geleerd voor mijn zit. De draf zat geweldig! Je voelde amper wat gebeuren onder je. Des te verrassender was dat de galop wel heel heftig was. Die kwam echt van achter en je werd dus flink opgegooid. Irritant was wel dat dit paard om de haverklap stil stond als hij maar dacht dat hij klaar was met longeren stond hij *boem* stil. Pablo hoeft dat bij mij niet te flikken. Als hij dat doet zit ik hem wel even achterna.

Vervolgens werd Bailarino (19-jarige goedgekeurde hengst) gepoetst en opgezadeld.

Afbeelding
Foto is van: www.centro-lusitano.nl

Deze al wat oudere heer werd gebruikt voor de stap en galop. Hij heeft wat last van stijve gewrichten en hoefde daarom niet meer te draven. Hij kreeg een prachtig bewerkt hoofdstel (met stang) met veel zilver. Op hem kregen we les in schouderbinnenwaarts en wijken voor de kuit. Ik geloof dat ik een beetje verwend ben met Pablo want Gemma (van het Centro die ons de les gaf) zei dat Bailarino zo geweldig aan de hulpen stond, dat je met je gewichtshulpen zo een volte in kon sturen enzo. Dat kon inderdaad ook maar ja dat doet Pablo ook en die gaat ook hupsakee opzij als ik mijn been aanleg. Het wijken moest wat anders dan ik was gewend. Ik heb geleerd dat de voorhand voor moet blijven maar hier moest het paard helemaal recht gaan.
Vervolgens gingen we ook even galopperen. Deze galop was wat makkelijker uit te zitten maar ook hij had genoeg sprong, echt heel anders dan een willekeurig rijpaard (die hebben over het algemeen een wat vlakkere galop) maar die Lusitano hebben ook een heerlijke kont dus daar kan wel wat kracht uitkomen. We moesten vanuit de galop een overgang maken naar het halthouden. Dat deed ik eerst vrij voorzichtig, vooral mijn zit en zo min mogelijk hand maar dat werkte niet helemaal. Ik moest van Gemma toch wat strenger zijn met mijn hand.
Als derde paard hebben we op een fokmerrie gereden. Deze merrie. Lixetta, was net begonnen met het aanleren van passage.

Afbeelding
Foto is van: www.centro-lusitano.nl

Terwijl wij er op zaten liet Gemma de merrie een Spaanse pas uitvoeren en later ging ze vanaf de grond de passage oefenen. Ik moest gewoon blijven zitten en tegen houden en met mijn zit en handen sponzen (soort overdreven meegaan in de beweging maar toch zo stil mogelijk en dan je handen open en sluiten maar wel zachtjes). Was wel leuk om te voelen natuurlijk.
Dit paard was trouwens helemaal niet zo makkelijk om te rijden (voordat we de Spaanse pas gingen doen mochten we eerst even voor ons zelf rijden). Ze wou flink marcheren maar ze had ook een stang in en daar had ik nog behoorlijk wat druk op. Daar stond ik wel van te kijken, ik had nog nooit met stang gereden en dacht dat dat wel sterker zou inwerken dan een gewoon bit maar bij dit paard moest ik behoorlijk met mijn hand werken. Maar goed dat paard voelt natuurlijk ook wel dat niet de gebruikelijke trainster op haar rug zit.

Heel de tijd maakte Arnd foto-s. Hij had giga flitsers langs de bak geplaatst en verschillende camera-s om zijn nek hangen. Dat is wel een grappige vent trouwens. Alleen af en toe wist ik niet waar ik moest kijken met al dat geflits terwijl we bijvoorbeeld met een zadel en poetskist naar het volgende paard gingen.

De journaliste van Bit was ook een gezellige jonge meid. Wel grappig vond ik dat ze dezelfde studie als ik had gevolgd alleen had zij na het HBO nog een universitaire vervolg studie gevolgd. Maar hoe leuk het ook is wat ze doet, ik zou haar baan niet willen overnemen want het is wel vreselijk druk en echt keihard werken.
Het artikel in Bit komt in Bit nummer 84, over ongeveer 5 weken komt dat nummer uit (dit weekend komt de nieuwe Bit dus dat zou wel erg kort dag zijn). Ik ben echt heel benieuwd hoe het artikel is geworden. En ook ben ik nieuwsgierig naar de foto-s. In Bit zullen wel vooral detailfoto-s van de paarden komen want die paarde zijn echt beeldschoon om te zien! Ik had verwacht dat ze minder temperamentvol zouden zijn, ze zijn wel keurig opgevoed maar er zit pit genoeg in. Het zijn echt geen beginnerspaardjes.

Over een week ofzo staan de foto-s in de database van Arnd dus dan kan ik de foto-s zien en dan zal ik er ook een paar op Bokt zitten uiteraard.
Na afloop was ik trouwens helemaal kapot en had ik koppijn want ik had mijn hoofd flink gestoten aan de bakrand toen ik mijn cap die daar onder lag opraapte. Ik had verwacht na afloop wel heel graag een Lusitano mee naar huis zou willen nemen. Vooral omdat ik zo mooi vind om te zien maar ik hou het toch maar mooi bij het type Pablo. Past gewoon toch beter bij mij.

Nog even dit; het Centro is prachtig om te zien! Alles is in Portugese stijl. echt geweldig mooi om te zien. En het ligt aan een natuurgebied dus je kan er ook geweldig uitrijden. En binnenkort wordt ook het ruiterhotel geopend dus het lijkt mij wel een geweldige vakantie tip.
Meer info op: www.centro-lusitano.nl
Het is ook een manege dus je kan er ook les nemen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-03-02 14:43, in het totaal 4 keer bewerkt

Ontario

Berichten: 1921
Geregistreerd: 25-01-01
Woonplaats: Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 10:26

Wow, echt suuuuupergaaf mahn!!!

Als ik dit zo allemaal lees, krijg ik er steeds meer zin in om daar eens te gaan kijken.

...eerst nog even sparen...

Ben superbenieuwd wat er voor foto's gemaakt zijn hoor!

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 22:34

Klinkt echt gaaf zeg, ik ben heel benieuwd naar de foto's .

Ik ben zelf 1x in het centro geweest (boek halen voor Sharons bruiloft)
zag er inderdaad schitterend uit.

groetjes Siggy

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 09:31

Super Katrien, klinkt echt super leuk! Heb je er nog wat van geleerd ook (rijtechnisch?) Was zeker wel raar om weer eens op een ander paard te zitten?
Had je je nette pak nog aangetrokken voor de foto's? }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 12:08

Ik heb met de zitles geleerd hoe ik mijn buik(je) beter kan houden omdat ik best een holle rug heb. Voor de rest heb ik niets geleerd. Daarvoor duurde het te kort. Voor de passage en Spaanse pas hoefde ik er alleen maar op te zitten want Gemma gaf vanaf de grond de bevelen aan het paard. Maar was wel leuk om te voelen natuurlijk!

Ik had natuurlijk wel een beetje nette kleren aan gedaan! Omdat ik een beetje blut ben was het niet echt super maar wel netjes vond ik,. Ik had een grijze rijbroek aan en een zwart truitje met lange mouwen. Eerst ook nog een zwart bodywarmertje maar na de zitles vond ik dat al te warm Knipoog. We moesten een cap op en ik heb alleen maar zo'n grote veiligheidshelm dus ik denk dat je op de foto's vooral veel cap ziet *LOL*.

Het was vooral maf hoe anders de draf was dan de paarden waar ik normaal op rijd (Pablo soms even een ander). Ze zijn niet zo groot dus de hoogte was precies wta ik gewend ben. En Pablo is vrij breed maar de Lusitano's waren toch nog wel wat breder. Ik denk dat als ik normaal op een smal arabiertje zou rijden, het verschil groter zou zijn.

En ik ben zoooooooo benieuwd naar de foto's!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 12:18

Ik zal de aflevering van de Bit met spanning tegenmoet zien...ben ik blij dat ik nog abonnee ben!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 15:11

leuk hoor *LOL* Ik zal naar je kijken Party!!

jen

Berichten: 3212
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Milheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 18:43

gillian en ik zijn zaterdag nog op centro lusitano geweest
wij gaan daar de laatste tijd best wel vaak heen
ze hebben echt supermooie stallen
en die paarden zijn echt super mooi
ik ben ook benieuwd naar de nieuwe bit
greetz jen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 20:07

jen schreef:
ik ben ook benieuwd naar de nieuwe bit
greetz jen

Die komt aankomend weekend maar het stuk over het centro komt in het nummer wat daarna komt. Over ongeveer 5 weken dus.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 13:26

Wat ontzettend leuk dat je zoiets mee kon maken! We gaan de weken aftellen!