jaarlijkse enting! vraagje!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

jaarlijkse enting! vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 12:43

Ik heb even een vraagje!
vorig jaar zijn onze paarden op 22 aug ingeeent op de manege (met z`n alle tegelijk is goedkoper)

Dit jaar is de inenting op de club 2 september (1,5 week later dus dan vorig jaar) Is dit erg?

Of is die ene week niet erg?

Bedankt

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:44

Die week is niet erg, het is ook niet dat een enting meteen uitgewerkt is maar de werking wordt minder. Als het maar ongeveer in de zelfde periode wordt gedaan.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 12:50

ja maar ik rijd ook wedstrijden en vaak controleren ze dan op entingen!
maakt die 1,5 week dan ook nie uit?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:52

als er verder geen wedstrijden mee wordt gereden is het niet erg, als je wel wedstrijden rijdt mag je geen DAG over de datum zitten omdat je dan niet mag starten. Alle entingen moeten dan kloppen inclusief de basisentingen. Als je entingen niet kloppen moet je opnieuw weer de basisenting laten uitvoeren en dan weer zorgen dat het blijft kloppen. Beter is om de 8 maanden te enten dan weet je zeker dat je goed zit.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:00

1x per jaar is eigenlijk te weinig. Een enting werkt maar 10 maanden, dat betekent dus dat je paard 2 maanden minder beschermd is.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:08

Als je wedstrijden rijdt, moet de enting binnen een jaar herhaald worden, zoals cissy ook al zegt.
Kortom, als hij vorig jaar in augustus is geënt, en dit jaar pas in september gaat, ben je dus te laat.
Mag je niet meer op wedstrijd komen na 22 augustus en pas weer wel als je de basisentingen opnieuw hebt (alletwee).
Verder mag je niet met je paard op wedstrijd tot 7 dagen na de laatste enting.

Zie KNHS- algemeen wedstrijdreglement:

Citaat:
Artikel 18 – Verplichtingen van de deelnemers
...
2. De deelnemer dient tijdens de wedstrijd op verzoek van de in functie zijnde official te tonen:
a. Een geldige startkaart
b. Het paardenpaspoort
In het paardenpaspoort dient:
1. het nummer van de ingebrachte transponder of de identificatievermelding conform
een andere door de KNHS goedgekeurde identificatiemethode te zijn vermeld;
2. indien het een (E)pony betreft een geldig overzicht van de meethistorie te zijn
opgenomen;
3. een geldig overzicht van aan het paard toegediende vaccinaties, inclusief de verplicht
gestelde vaccinaties tegen influenza, te zijn opgenomen. Vermeldingen van
vaccinaties zijn alleen geldig indien ze zijn voorzien van de handtekening en het
stempel van de dierenarts, die de vaccinatie toegediend heeft.
4. Een paard is startgerechtigd indien uit het vaccinatieoverzicht blijkt, dat het paard
als volgt tegen influenza is gevaccineerd:
a. Een basisvaccinatie, bestaande uit twee inentingen, die minimaal 21 en
maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn gegeven.
b. Vervolgens een jaarlijkse inenting, die niet later dan maximaal 12 maanden na de
vorige inenting en minimaal zeven dagen voor de wedstrijd moet zijn toegediend.

c. Indien van toepassing: een afschrift van een verkregen dispensatie als bedoeld in
artikel 21.
d. Indien van toepassing: een geldige tijdelijke ontheffingsverklaring identificatie en
registratie.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 13:25

en ik kan het nie een beetje aanpassen in me inentings boekje ? Knipoog
van de 8 (aug) een 9 maken (sep)

haha geintje!

dan bel ik ze wel of ik morgen langs kan komen!

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:35

Zou ik niet doen als ik jou was.
Als je een aardige dierenarts hebt, wil hij misschien de datum van dit jaar wel aanpassen, hoewel ik niet weet of ze dat voor 1,5 week nog wel doen (je dierenarts is zowieso eigenlijk strafbaar als hij dit doet).
Bij Jip heeft onze dierenarts dat 1 keer gedaan, maar toen ging het om 1 dag (6 januari ipv 7) en dat was omdat ik wel op tijd gebeld had, maar hij een aantal spoedgevallen had en die dag vergeten is langs te komen.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:39

de dierenarts schrijft gwn op dat ze 1.5 week terug waren geweest

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 14:13

ja ik ga er vanmiddag al naar toe

Want ik heb de 28e een wedstrijd en als ze dan zien dat ze te laat zijn mag ik al heel nie meerijden
dus alles is al geregeld!!
Bedankt!!

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:44

eigenljik moet je je paard twee keer per jaar enten, dus dan is het wel te laat jah.
maar dood gaan ze er zeker niet aan/

vraag gewoon de DA of hij het iets anders in het entingsboekje zet, wie weet helpt het?

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:47

klaasfeuth schreef:
eigenljik moet je je paard twee keer per jaar enten, dus dan is het wel te laat jah.
maar dood gaan ze er zeker niet aan/

vraag gewoon de DA of hij het iets anders in het entingsboekje zet, wie weet helpt het?


Moeten.. niets moet Je paard 1x per jaar enten is in principe voldoende. Ik zelf ent mijn paard wel 2x per jaar maar dat is echt niet verplicht.

En nee dat is niet erg als er een week of wat tussen zit... dat maakt niet uit.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:49

Chantal schreef:
ja maar ik rijd ook wedstrijden en vaak controleren ze dan op entingen!
maakt die 1,5 week dan ook nie uit?


Dat zou ik zo gauw niet weten.. denk dat je dan beter even het knhs kunt bellen Knipoog

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:55

Is wel verstandig, dat je er morgen zelf even heen gaat voor de enting.

Stalgenoot van mij had ooit, 10 jaar terug ofzo ook een keer een week of drie te laat geËnt, maar dat boeide niet echt, want hij reed toch nooit wedstrijden. Twee jaar geleden ging hij wel wedstrijden rijden en bij de eerste de beste controle kreeg hij een preek over dat hij 8 jaar geleden te laaat was met zijn enting. Omdat hij al die jaren op tijd geënt was, mocht hij van de jury bij gods gratie toch starten, maar hem werd wel aangeraden om ervoor te zorgen dat hij nog een keer de basisenting liet geven, om verder problemen te voorkomen.
Gelukkig moesten zijn entingen nog in het paspoort komen en heeft de dierenarts in het paspoort gewoon het zinnetje: "paard heeft alle basisentingen gehad", zodat hij niet opnieuw de basisenting nodig had.

Dus zelfs als je geen wedstrijden rijdt, kun je er maar beter voor zorgen dat je entingen op tijd gegeven worden (< 1 jaar), want anders kan het je in de toekomst nog tegen zitten.

Overigens, enten is helemaal niet verplicht, alleen als je wedstrijden rijdt is het wel verplicht (en sommige stallen vereisen het).

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 10:27

t is al gebeurt
BEdankt!!

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 12:01

AnneOmie schreef:
Moeten.. niets moet Je paard 1x per jaar enten is in principe voldoende. Ik zelf ent mijn paard wel 2x per jaar maar dat is echt niet verplicht.

En nee dat is niet erg als er een week of wat tussen zit... dat maakt niet uit.


moet idd niet, ik koos een verkeerd woord. maar wil je dat je paaden altijd beschermd zijn tegen influenza dan moet je toch zeker vaker dan 1 keer paar jaar enten. En nu gebruik ik wel moet.
tetanus is een ander verhaal, is je paard goed gevacineerd tegen tetanus, dan hoef je die enting niet te blijven herhalen.

bron: waaiboerhoeve