Meningokokken?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Meningokokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-02 10:59

Ik hoorde van t weekend dat mensen van 18/19 jaar als eerste geënt zullen worden. Nu wil ik helemaal niet meedoen aan de hetze die er gecreëerd wordt, maar ik wil wel weten hoe of wat. Voor de zomer wordt begonnen met de grootscheepse vaccinatieactie. Ik val nog net in de doelgroep (bijna 20 tegen die tijd, klinkt al oud). Natuurlijk kunnen ze me niet dwingen. Maar ik wil er gewoon het fijne van weten en dan besluiten of ik het wel of niet laat doen.
Mijn vader is vroeger ernstig ziek geworden door de enting, het was dan wel een andere variant, maar toch. Hij is daardoor een tijd blind geweest (als kind), en heeft tot ver in zijn puberteit ernstige migraines gehad. Nog steeds heeft hij een oogafwijking (-2/-3), allemaal waarschijnlijk door die enting en de ziekte.

Goed, wat de ziekte inhoudt weet ik wel, maar ik vraag me af of zo'n massale entingsactie niet wat overdreven is. Door de enting kan de ziekte ook uitbreken. Op zich zou het, als ik geënt ben, dan geen gevaar meer zijn. Maar toch. Mijn ouders zijn pertinent tegen en mijn zusje en ik mogen zelf kiezen of we al dan niet geënt willen worden.
Een aantal jaren geleden kreeg ik ook al een oproep vanwege een aantal gemiste entingen (ik ben in de eerste paar jaar van mijn leven erg ziek geweest, en mijn ouders vonden enten onnodig), ik heb toen alleen de BMR prik gehaald omdat ik wel tegen rode hond ingeënt wilde zijn, die enting zou ik elke 10 jaar (totdat ik geen kinderen meer wil) moeten halen, of ja, als ik heel erg bang ben voor het een of ander... Nou ben ik niet snel van m'n stuk gebracht, en tsja, als het mijn tijd is, dan kan ik daar weinig aan veranderen. Voor mij allemaal tegens op die prik. Bovendien heb ik een nogal slechte weerstand, waardoor ik sneller ziek zou kunnen worden. Van zowel de prik, als van het virus. Ik vind het nogal een moeilijke keus, wat is dat prikje nou? Maar, de BMR prik kon ik hebben, als ik ziek was geworden was er niets aan de hand. Als ik hiervan ziek zou worden is het toch wel andere koek. Als je er op tijd bij bent is het ook wel te behandelen (goede vriendin van mij heeft jaren geleden in t ziekenhuis gelegen vanwege hersenvlies ontsteking).

Ik ben heel erg benieuwd wat leeftijdsgenoten gaan doen als.... dan... En hoe anderen erover denken. Het ziet er tot nog toe naar uit dat ik de prik niet ga halen. Als het in de zomer is is mijn weerstand beter, maar toch... is het middel niet erger dan de kwaal? Meer in de zin van of die hetze (mijn mening) en alles niet iets té overtrokken is...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 11:03

Ik val net buiten de leeftijdscatagorie. Ben 20 jaar.
Maar als ik 19 zou zijn, zou ik wel gaan.
Ja, wat je vader is overkomen is natuurlijk alles behalve prettig,
maar je wilt toch geen nekkramp ? Ik zou het zekere voor het onzekere nemen !

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 11:16

Ik heb zelf vroeger hersenvliesontsteking gehad, heb zelfs een aantal dagen in coma gelegen. Doktoren hadden de hoop al opgegeven maar wonder boven wonder ben ik er toch weer bovenop gekomen.

Nu sta ik voor de keus om mijn kinderen al dan niet te laten inenten.


Ik ben het met je eens dat er ongelooflijk veel aandacht aan besteed wordt op het moment terwijl er ieder jaar mensen overlijden aan hersenvliesontsteking. alleen dit jaar wat meer dan anders.

Toch laat ik mijn kinderen inenten. Ik zou het denk ik niet kunnen verwerken dat een van mijn kinderen overlijdt aan hersenvliesontsteking omdat ik niet wilde dat ze ingeent werden.

Als ik voor mij zelf een keus moest maken, weet ik niet of ik het zou doen.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 17:36

Ik zelf wil me niet laten inenten, allemaal troep. En je wordt er ook nog een dagje misselijkheid erbij. Nee dus. En de kans is zo klein zeker nu er veel kinderen wel woren ingeent

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 18:15

Ik denk wel dat ik het doe. Deze groep heeft namelijk de grootste kans op besmetting. Moet je eens nagaan dat je met nekkramp een discotheek binnenloopt!!! Liever niet dus, en ik ben liever een dag misselijk dan dat ik doodziek in bed lig!

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 18:42

ik ben al ingeent omdat het hier in de buurt al twee kinderen waren overleden.

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 18:43

nou sorry maar ik ben niet misselijk geweest hoor een beetje spierpijn that's it

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 19:57

ik heb die spuit gehad
je kent zevenbergen wel de plek waar het eerste een masale inenting was
nou ik woon daar vlakbij en ik heb die spuit ook gehad omdat er een paar kinderen hier in de buurt dood zijn gegaan
nou ik zou wel een inenting halen
ik was na de spuit ook niet ziek ofzzo
nergens geen last van
maar ik heb liever last van misselijkheidd dan dat ik doodga
wees sim en laat je inenten

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 20:13

het is voor mensen van 16 tot en met 19

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

divana

Berichten: 948
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 20:30

ik ben ongelooflijk bang voor naalden en word al helemaal panisch als ik naar n naald kijk k vind ut zow ongelooflijk eng dus ik zou mezelf zoiezo niet laten enten ik kan dr namelijk egt niet tegen! maar k ben 14, moet die leeftijd ook geent worden?

KUSZIES SASKIA HOEFJES DIVANA!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 21:17

ben 18 Haha! Haha! dus ik hoor bij die groep. Ga me wel in laten enten. Kijk gewoon heel stoer de andere kant op, dan prikken ze me voor mijn part helemaal lek zolang ik maar niet ziek word vind ik t goed! dan maar een beetje misselijk en wat spierpijn hoor

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 18:02

Ik ga me wel laten inenten (ben 14).
Ik heb nooit zoveel moeite gehad met prikken. Niet dat ik er zoveel gehad heb ofzo, maar ik ben niet bang ervoor ofzo.
Ben ook liever 1 dagje misselijk als dat ik hersenvliesontsteking krijg.

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.


Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 09:02

Die enting waar je vader zo ziek van is geworden is inderdaad wel een heel andere variant want een vaccinatie voor Meningokokken C bestaat nog maar net.
Mijn kinderen zijn een dag een beetje ziek geweest van de enting. Niet misselijk, alleen een beetje koortsig.

De discussie over wel of niet enten voor wat dan ook is nog altijd heel actueel. Ik laat wel enten omdat ik vind dat de voordelen vele malen groter zijn dan de nadelen.

Ziektes zoals mazelen sterven uit door de inentingen en dat is toch ook wat waard. Als er weer Polio uitbreekt in een bepaald deel van het land vraag ik me toch echt af waarom ze niet gewoon enten. Zij hebben er overigens ook baat bij dat de meesten dat wel doen want het is inmiddels een behoorlijk lange tijd geleden dat er Polio uitbrak.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 19:25

ik wil het graags zelfs, leiver een prikje dan dat ik misschien wel dood ga.
ik ken iemand die is daar aan doodgegaan

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-02 19:36

Van de prik krijg je ook een reactie. Misselijkheid etc.
Zo'n prikje kan ook dodelijk zijn, als je geen goede weerstand hebt oid loop je meer gevaar (sowieso al met griep of verkoudheid oid, met zo'n prik dus ook). Nu lijkt het alsof dat helemaal niet zo vaak gebeurt, maar kijk maar eens naar de griepprik, daar worden héél veel mensen ziek van, en niet zo'n klein beetje ook. Ik weet niet waarom, maar er wordt nou eenmaal weinig aandacht geschonken aan het feit dat zo'n prikje ook gevaar op kan leveren. Een prik bevat nl. de ziekte. Weliswaar afgezwakt, maar het is wel de ziekte, en die kun je dan dus ook krijgen. Hoe vaak het gebeurt etc. weet ik niet, en dat is voor mij ook geen reden om de prik niet te gaan halen (of ja, niet dé reden).
Ik haal immers ook de griepprik, en van griep kun je ook doodgaan. Je kunt nooit alle risico's uitsluiten, met of zonder vaccinatie. Dat is ook wat ik er zo moeilijk aan vind. Toen de polio heerste zijn mijn zusje en ik wel ingeënt, gewoon vanwege het feit dat polio echt een rotziekte is, die wil je koste wat kost voorkomen (als kinderziekte dan). Natuurlijk is hersenvliesontsteking dat ook, maar toch... de kans is zo klein dat ik het krijg, en als ik het krijg... tsja, bad luck. Aan de andere kant vraag ik me af of ik het risico, in beide gevallen, wil en kan nemen. Welk risico is het grootst. Kortom: ik ben er nog steeds niet uit. Net zo met mijn donorformulier, heb ik nog steeds niet ingevuld omdat ik het gewoon niet weet. Ik zou graag willen, maar alleen dit en dat, en zeker niet dat... En dát kun je niet invullen!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 21:54

Ik ga niet.
Dit is typisch iets zoals de slachtingen bij de MKZ: alleen om de paniek van de bevolking in te dammen. Ik wil geen troep in m'n lijf. Die kans dat je besmet wordt is nihil, helemaal als iedereen in je omgeving wel geënt is.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie