Ezel dood door jakobskruiskruid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Ezel dood door jakobskruiskruid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 11:51

Ezel dood door jakobskruiskruid, zo luid de titel van een krantenartikel in het utrechts nieuwsblad.

Ik zelf pluk mezelf een ongeluk aan die krengen van plantjes. Mijn paarden staan dus alleen in de gedeeltes die ik al geplukt heb.
Mijn buurvrouw doet dat dus helemaal niet. Ik denk dat ze dat nog nooit gedaan heeft. Haar veld ziet ook echt helemaal geel en het paard staat er gewoon tussen in.
Dan denk je toch ergens, zou het dan misschien toch niet zo dramatisch zijn als aangegeven word?
Als ze geel zijn dan eten paarden het meestal niet, maar met hooi moet je uitkijken dat het er niet tussenzit omdat het droog giftiger zou zijn.
Nu is bij de buurvrouw in de wei de helft ook al uitgedroogd. Wat doet dat dan? Of zoals zij nu onder de draad het omgekapt hebben, wat doet dat dan weer?

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:20

Toch denk ik dat veel mensen het nog steeds niet weten !

Mijn DA heeft vorige week ook 2ponys niet kunnen redden, iemand had SJKK in de wei gegooid, dat droogde op natuurlijk en toen de eigenaresse het savonds zag was het al te laat, ze waren binnen 1 week dood.

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:23

Het is echt heel gevaarlijk hoor!
En je moet nu ook geen natuurhooi nemen omdat daar veel van dat kruid in KAN zitten! Gedroogt herkennen paarden het niet meer, en eten ze het gewoon op. Maar de planten zijn nog net zo gevaarlijk!!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:27

Bij ons op de manege in de wei staat het ook volop, het wordt niet weggehaald, omdat de paarden het niet aanraken, maar het blijft gevaarlijk.

xxNimboxx

Berichten: 83
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Ergens in Brabant...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:15

Ze kunnen er altijd per ongeluk een hapje van nemen.. Scheve mond
Of uit pure ergenis als de wei te kaal is..

Cleo_

Berichten: 5350
Geregistreerd: 14-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:23

blijft altijd gevaarlijk

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:36

ik heb wel een idee hoe het eruit ziet maar kan iemand een foto van die plant hier neerzetten?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:18

Als ik het goed begrijp , zal een paard er zelf niet aan beginnen op de wei , als er nog zat grasjes staan. Rena staat op een korte wei en heeft best een beetje honger nu , pas in de bak was ze de kanten aan het knippen zeg maar Haha! En ik zag dat ze richting een SJKK plantje ging , en besloot het even te bekijken wat ze daar nu mee deed , zo druk vretend !

Ze was flink gras aan het afscheuren , trok het SJKK af met een pluk gras , keek even vies en werkte het plantje er weer keurig vrijwel ongeschonden uit Lachen

Misschien dat ze ze inderdaad makkelijk opvreten als ze dood beginnen te gaan en de wei erg kaal is...ben ik ook wel benieuwd naar

Het verhaal van Mist hierboven vind ik wel heel erg raar Verward

Ik begrijp dat SJKK pas dodelijk is nadat er erg veel van is gegeten door het paard gedurende zijn hele leven.

Dan vind ik het een erg vreemd verhaal dat 2 pony's meteen dood gaan nadat iemand een bosje van dat spul in de wei gooit...
helemaal raar is het dat iemand het blijkbaar in de wei gooit , en nog voordat de eigenaresse 's avonds komt is het hele spul al uitgedroogd ...
volgens mij gaan daar toch wel wat dagen overheen hoor , dus dan moet het toch al langer hebben gelegen... en een flinke hoop zijn geweest (of de dieren hebben hiervoor al veel van de giftige stof binnengekregen...) EN moeten de paardjes behoorlijk hongerig zijn geweest...

Apart verhaal.
Zal wel wat ingewikkelder in elkaar zitten dan hier staat lijkt me ? Lachen


Mist schreef:
Toch denk ik dat veel mensen het nog steeds niet weten !

Mijn DA heeft vorige week ook 2ponys niet kunnen redden, iemand had SJKK in de wei gegooid, dat droogde op natuurlijk en toen de eigenaresse het savonds zag was het al te laat, ze waren binnen 1 week dood.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:19

gucci_girl schreef:
ik heb wel een idee hoe het eruit ziet maar kan iemand een foto van die plant hier neerzetten?


Op medisch zijn hier al een aantal topics over.
Voor foto's en informatie kun je ook kijken op www.paardnatuurlijk.nl hoofdstuk kennis.
Hier staat info, foto's en een blad met gegevens wat je kunt uitdraaien en op stal ophangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:47

Ik heb het uitgeprobeerd en de droogtijd is ongeveer 4 dagen, beetje afhankelijk van de grootte van de plant. Hoe dikker de stengel, hoe langer het duurt. De dikste planten maken wel het meeste zaad als het droogt.
Dit was wel drogen terwijl het binnenlag, omdat anders het zaad rond gaat vliegen. Of het in de zon sneller droogt weet ik niet, maar het lijkt mij van wel.
Mijn pony staat in een wei met veel gras en eet geen SJKK, ook de oude plantjes niet en ook niet het gras dat er vlak bij groeit. (anders had ik hem ook niet in die wei gezet natuurlijk)
Ik ben druk bezig om het plantje voor plantje uit te trekken...

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:25

@pmarena; dat is het verhaal zoals mijn DA het vertelde, ik weet geen hoeveelheid/details, maar wie zegt dat die paarden het ook al niet eerder in het hooi hebben opgegeten ? Mijn DA is nu 3 weken met vakantie, maar daarna spreek ik hem vast en zeker (is een vriend van mij)

Het kwam ter sprake omdat ik tegen hem zei dat ie in zijn paardennieuwsbrief beter iets over SJJKK zou kunnen zetten, omdat ik het overal in paardeweides nog zie staan.

Dit was trouwens wel in de warme periode (28graden etc) op dat soort dagen (omdat ze vanwege de dazen niet in de wei kunnen) "droog" ik mijn pakjes kuil ook in de zon, anders kun je ze na 1 dag weggooien, dit lukt makkelijk met 28graden ! en als die ponies weinig anders in de wei hadden staan...bovendien, wie zegt dat het niet eerder gebeurd is, en dat de eigenaresse dit NIET gezien heeft.
Zal het navragen na zijn vakantie en het verhaal op bokt zetten, goed ?

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:36

Wij hebben er gelukkig geen last van. (Nog niet tenminste)
Overal in de berm staat het wel, maar niet op het hooiland en in de wei.
En mocht ik er 1 vinden trek ik die er gelijk uit.
Je trekt wel makkelijk de wortel mee, dat is handig!! Haha!

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:05

hier staat het ook allemaal vol,heb me een paar dagen geleden bezig gehouden met de weide van de friezen helemaal SJKK-vrij te maken,nu die van milton nog *zucht*
als iemand een wondermiddel weet,laat het me dan alseblieft weten,want ik ben echt hopeloos Scheve mond
[edit]
zitten er bij jullie trouwens ook van die vieze geel/oranje-zwarte rupsen op? Ik vind ze echt zo vies Scheve mond [/edit]

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:22

guanacotje schreef:
zitten er bij jullie trouwens ook van die vieze geel/oranje-zwarte rupsen op? Ik vind ze echt zo vies


Wees maar blij! Dat is volgens mij een diertje (Jakobsvlinder ofzoiets Verward ) dat die rotzooi vreet! Er kunnen er dus niet genoeg van zijn!

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:37

in de paardenkrant van woensdag sond ook een stukje over een meneer die 2 van zijn goede fokmerries dooor dit st. jacobskruid is kwijtgeraakt .

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 19:38

Laatst bij Kim dr buren 1tje ook dood gegaan..Of het door het kruid kwam weten we niet maar de wei staat er iig vol mee .. Kim kan je iig voorbeelden geven van dat rare kruid..

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:18

Afgelopen dinsdag was er toevallig een ingezonden brief over Jacobskruiskruid in de Texelsche Courant.

Een paar punten eruit:

- Jacobskruiskruid is erg gevaarlijk (voor paarden, koeien, schapen..etc) omdat het tal van giftige stoffen bevat, o.a. strychnine, heroine, cocaine en morfine.

- Grazers laten ze over het algemeen staan omdat ze instinctief lijken te weten dat het niet goed voor ze is. Maar als het land waarop ze staan afgegraasd is en er verder niets te eten valt, beginnen ze aan deze plant. Als het verwerkt zit in hooi of kuil herkennen ze het niet meer en eten ze het ook.

- Ze raken er verslaafd aan en de gifstoffen die ze binnen krijgen, worden opgeslagen in de lever. Dit vergiftigingsproces verloopt vrij traag en je zult er als eigenaar weinig van merken. Totdat er levercirrose ontstaat en het dier ineens ziek wordt. Zodra dit stadium aangebroken is, is er al geen redden meer aan en sterft je geliefde pony of paard.

- Een boer in Drenthe verloor 2 jaar geleden 239 koeien, hij had hooi gekocht dat vol jacobskruiskruid zat.
- In Bergen op Zoom raakte een boer 130 melkkoeien kwijt.
- In Groot-Brittannie doodde het kruid naar schatting jaarlijks 6500 paarden!

Er zijn ook nog neefjes van het Jakobskruiskruid die allemaal even giftig zijn: klein kruiskruid, boskruiskruid, kleverig kruiskruid, duinkruiskruid.

Als je besluit je weiland te ontdoen van Jacobskruiskruid is het belangrijk dat je daarbij goede werkhandschoenen draagt, aangezien de gifstoffen via je huid je lichaam binnen dringen en je dus op die manier vergiftigd kan raken!

JumpingRider

Berichten: 2070
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:34

Als het goed is eet een paard het niet omdat hij weet dat het giftig is. als het geplukt is verliest de plant zijn geur en weet het paard niet meer dat het giftig is. dan eten ze het wel dus als het in hooi zit eet hij het gewoon.
ik hoorde dat er in engeland een paar duizend paarden dood waren gegaan Boos!

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 03:36

guanacotje schreef:
als iemand een wondermiddel weet,laat het me dan alseblieft weten,want ik ben echt hopeloos Scheve mond
[/edit]


http://www.kruiskruid.nl/

Hierop staat dat het met MCPP (groeistof) goed te behandelen is.
Het is wel chemisch, maarja als het helpt...

Enamorado

Berichten: 2026
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 08:25


Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 08:56

Aaah wat zielig zeg voor die Ezel, maar er komt toch mogelijk een anti gifstof ofzo voor Jakobskruiskruid?

Edit: Wat een naam eigenlijk

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 11:47

Gelukkig hebben wij nergens last van op de wei,
er staat zelfs helemaal geen onkruid !!
Alleen maar gras, gelukkig maar zou er toch niet
aan moeten denken dat ze daardoor dood kunnen gaan !!

xxNimboxx

Berichten: 83
Geregistreerd: 16-08-04
Woonplaats: Ergens in Brabant...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:02

Bij ons op de wei staan die %$# plantjes gelukkig ook niet
Maar ik ga toch nog maar ens voor de zekerheid kijken Scheve mond

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:38

pmarena schreef:
Ik begrijp dat SJKK pas dodelijk is nadat er erg veel van is gegeten door het paard gedurende zijn hele leven.


Ik weet niet wat jullie met SJKK bedoelen, maar de plant heet Jacobskruiskruid. Niet te verwarren met St Janskruid
Die laatste is nl niet giftig, de eerste wel.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 20-08-04 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:42

Kan iemand mij een foto sturen met dit kruid erop: