kan iemand helpen?springt linkergalop verkeerd aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nikki_
Berichten: 1470
Geregistreerd: 01-02-04

kan iemand helpen?springt linkergalop verkeerd aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-04 18:03

zo als de titel al luid..
k heb heel lief paardje..
en is ook heel braaf met rijden..
Maar met wedstrijden heb ik vaak voor delinkergalop een 3 t/m 6 omdat hij verkeerd aan springt in de linkergalop..
Iemand tips...??
alvast bedankt! groetjes..
Voor een foto van eq.. moet je ff naar in te picture gaat en dan eq in te picture..!

loesjuhh

Berichten: 975
Geregistreerd: 20-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 18:23

goed je rechterbeen naar achter en anders iets linkerstelling, sommige paarden springen ook beter in de volte aan; dus oefenen!! en goed belonen als hij ut goed doet

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:05

Van UZ naar RT.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:06

Goed je been achter leggen, en je binnenbeen bij leggen,. heb het ook wel eens maar dan geef ik gewoon te weinig hulp en moet ik iets strenger en beter met mijn hulp zijn, dan gaat t gewoon goed..

Sjoerd
Berichten: 65
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: Puttershoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:12

Misschien helpt t om eens een drafbalkje neer te leggen bijv bij de A en dan als je met je paardje over dat balkje gaat proberen duidelijk de juiste hulpen te geven (dus linkerbeen op de singel, rechterbeen erachter en beetje stelling links) en dan aan te springen. Ik rijd nu even een haflinger die ook moeite heeft met de linkergalop en met t balkje gaat t nu al stukken beter en lukt het ook al behoorlijk om zonder balkje erbij aan te springen. Succes

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:50

om te oefenen wil lichtrijden op het verkeerde been ook wel eens helpen (maar da's eigenlijn een foute tip)
verder zorgen dat je hem in draf goed bijelkaar hebt en proberen ja paard in de galop te laten vallen en niet harder te laten draven.
Verder goed je binnenbeen erbij contact buitenteugel en belonen als hij het wel goed doet. Springt hij verkeerd dan weer rustig opvangen en weer opnieuw vanuit rust aangalloperen.

Succes!

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 20:00

Je kunt het beste net voor de hoek aanspringen en zorgen dat je zelf goed rechtop zit en de goede hulpen geeft. Ik had er ook moeite mee en kreeg deze tip en nu gaat het altijd goed.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 20:49

Sjoerd schreef:
Misschien helpt t om eens een drafbalkje neer te leggen bijv bij de A en dan als je met je paardje over dat balkje gaat proberen duidelijk de juiste hulpen te geven (dus linkerbeen op de singel, rechterbeen erachter en beetje stelling links) en dan aan te springen. Ik rijd nu even een haflinger die ook moeite heeft met de linkergalop en met t balkje gaat t nu al stukken beter en lukt het ook al behoorlijk om zonder balkje erbij aan te springen. Succes


Drafbalkje is een hele goede tip, alleen zou ik het in een hoek leggen. Daar springen paarden meestal nog makkelijker aan.

smiekes
Berichten: 29
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 22:51

heel goed en scherp door de hoeken heen rijden. dan kan hij/zij niet anders dan goed aanspringen!

Gebruiker1
Berichten: 382
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:02

en niet je binnenhand vastzetten Knipoog

beauhanke

Berichten: 107
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 23:38

probeer ervoor te zorgen dat je niet de binnenhand vastzet! Wanneer je dit doet kan je paard nooit in de goede galop aanspringen!
Heel veel succes ermee!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 10:14

Zorg dat je de beenhulpen duidelijk geeft en grootste boosdoener is inderdaad meestal de binnenhand: Zet die voor je gevoel heel ver naar voren bij het aanspringen. Wel je buitenhand goed in contact houden!
(Een te vaste binnenhand blokkeerd het binnenachterbeen, waardoor deze niet goed kan doorspringen zoals ie zou moeten voor de galop).

Nikki_
Berichten: 1470
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 12:02

ik zal dat met dat balkje eens proberen..!! *LOL*

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:04

Heb je wel les? Anders zou ik eerst maar eens les gaan nemen.
Het wil ook nog wel eens helpen stelling naar buiten te nemen, heel tegenstrijdig.
Doet ie het met longeren wel goed?

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:38

wat je kan doen is het volgende...

rij linksom...

rij je paard op een volte van 10-15 meter....
vraag overdreven veel stelling....
buitenbeen naar achter..
binnen op de singel een met je binnenbeen heel veel druk geven..

help dat niet dan een klein schopje...

zo krijg je bijna elk paard die moeite heeft met galop in de goede galop...

tip: veel geduld en heel veel oefenen...

succes OK dan!

Nikki_
Berichten: 1470
Geregistreerd: 01-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 13:45

jah ikheb les.. maar met de les zit ik daar altijd mee te klungelen..en de lesgever zegt dat ik op het linkerachterbeen ga zitten maar dan doet hij dat nog niet.. en met longeren springt hij ook verkeerd aan...!
maar alvast bedankt voor de tips!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:00

Promessa schreef:
wat je kan doen is het volgende...

rij linksom...

rij je paard op een volte van 10-15 meter....
vraag overdreven veel stelling....
buitenbeen naar achter..
binnen op de singel een met je binnenbeen heel veel druk geven..

help dat niet dan een klein schopje...

zo krijg je bijna elk paard die moeite heeft met galop in de goede galop...

tip: veel geduld en heel veel oefenen...

succes OK dan!


Doordat je hier juist veel stelling vraagt, belast jij zijn binnenkant meer, waardoor hij veel en veel meer moeite heeft met aanspringen. Je moet juist contrastelling vragen, waardoor hij ruimte heeft om met dat been weg te springen, want door deze stelling verlicht je de binnenkant en KAN hij wegspringen. Bij mijn jonge paard werkt dit geweldig, want hij vindt het nog heel erg moeilijk, en nu gaat t steeds beter.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:01

Hij moet ook echt aan je binnenbeen zijn, dus je kan ook een kleine volte openen, met contrastelling en dan aanspringen. Dan zet hij dat achterbeen er namelijk al onder.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:04

Tulandro schreef:
Doordat je hier juist veel stelling vraagt, belast jij zijn binnenkant meer, waardoor hij veel en veel meer moeite heeft met aanspringen. Je moet juist contrastelling vragen, waardoor hij ruimte heeft om met dat been weg te springen, want door deze stelling verlicht je de binnenkant en KAN hij wegspringen. Bij mijn jonge paard werkt dit geweldig, want hij vindt het nog heel erg moeilijk, en nu gaat t steeds beter.


Ben ik helemaal met je eens! Bij Fedde heb ik ook heel lang liggen klooien, maar door die contrastelling werd het opgelost.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:14

ik moest het zo doen met een pony die niet goed aansprong en het hielp heel goed....

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:16

Promessa schreef:
ik moest het zo doen met een pony die niet goed aansprong en het hielp heel goed....


Ik denk dat als je pony het zelf moeilijk vind, dat dit geen goede manier is, want je belast nu alleen maar het been wat weg moet springen. Bij jonge paarden is dit in ieder geval geen goede logische manier, maar bij paarden die het al wel kunnen, moeten ze op deze manier natuurlijk wel goed aangaloperen.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 15:08

hij was ook niet jong...

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:48

heb heel vluchtig de reacties gelezen, maar nergens wordt over de zit gepraat.
Zit je wel recht op jouw paard. Knik je jouw heup niet in? Eventueel is het een idee om jouw instructeur eens te vragen goed te kijken / letten op jouw zit. Als je maar een beetje scheef zit haal je jouw paard al uit balans, geheid dat hij dan verkeerd aanspringt.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 20:00

Wat ik zelf doe bij een jong paard en wat eigenlijk altijd heel goed werkt is de pas voor het aanspringen mijn gewicht naar buiten brengen, op die manier maak je het binnenvoorbeen vrij om naar voren te grijpen.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:07

astridh schreef:
Wat ik zelf doe bij een jong paard en wat eigenlijk altijd heel goed werkt is de pas voor het aanspringen mijn gewicht naar buiten brengen, op die manier maak je het binnenvoorbeen vrij om naar voren te grijpen.


Dit heeft dus het zelfde effect als de contrastelling, je kan idd ook iets naar buiten gaan zitten, of op het binnenvoorbeen gaan lichtrijden. Je moet zelf even kijken wat bij jouw paard het beste werkt.