aankoop van paard (haflinger), tips gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pokke
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Leuven (Belgïe)

aankoop van paard (haflinger), tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 13:36

Ik denk al een tijdje eraan om zelf een paard te kopen. Weet enkel niet goed wat voor paard. Dacht aan een haflinger of zo. Kan iemand mij daar advies over geven. Zoals verzorging, kostprijs, voer, leeftijd etc.
Ook i.v.m met zadel en ander materiaal graag informatie a.u.b. Heeft hier iemand zelf een haflinger? Hoeveel tijd steek je in de verzorging en hoeveel geld spendeer je gemiddeld per maand aan verzorging?
Is een haflinger sterk genoeg om een volwassen persoon te dragen? Er werd mij steeds verteld van wel. Andere leden van mijn familie (mannen tot 90 kg) willen ook wel eens op mijn paard rijden, is het dier hier sterk genoeg voor.
Heeft een haflinger gezelschap nodig van een ander paard op de wei?
Heb een weide van 20are ter mijn beschikking, maar moet wel nog omgeploegd en omheind worden, heeft iemand hier tips voor. Is een schuilstal met drie muren en een dak genoeg voor de winter of heeft een haflinger een echte stal nodig?

bedankt alleszins voor het lezen van mijn vragen!
hopelijk laten jullie iets weten
Groeten!!!!!!!!!!


Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:43

je weet nog heel veel vragen niet zelf te beantwoorden die je wel moet weten voordat je een eigen paard aaschaft.. kan je niet beter een verzorgpaard nemen eerst, of heb je die al?


Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:46

Zowieso, als je naar paarden gaat kijken: neem een deskundig iemand (instructeur oid) mee. En laat het dier keuren voordat je het koopt.
Verder zijn haflingers er sterke dieren, ze kunnen volwassen mensen over het algemeen goed dragen.
Over de tijd die je in de verzorging steekt, kan ik weinig zeggen, dat hangt er van af hoe je hem gaat huisvesten. Zet je hem bij huis, of huur je een eigen stukje grond waar alleen jouw paardje staat, dan moet je dus alles zelf doen, voeren, uitmesten, etc.
Zet je hem op een pensionstal, hoef je vaak niet zelf te voeren, uitmesten etc wisselt per stal.
Als je alles zelf moet doen, ben je er uiteraard meer tijd aan kwijt.
In principe kan een haflinger prima het hele jaar door op de wei, mits hij een plek heeft om te schuilen. Persoonlijk vind ik dat ieder paard een weidemaatje nodig heeft, alleen is ook maar alleen.
Wat je kwijt bent aan voerkosten etc ligt er aan hoe intensief je met je haflinger gaat rijden. Rijd je iedere dag intensief, heb je meer krachtvoer nodig dan wanneer je enkele keren per week een rustige buitenrit wilt maken.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Pokke
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Leuven (Belgïe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 13:54

Quarterh0rse schreef:
je weet nog heel veel vragen niet zelf te beantwoorden die je wel moet weten voordat je een eigen paard aaschaft.. kan je niet beter een verzorgpaard nemen eerst, of heb je die al?

Pokke
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-08-04
Woonplaats: Leuven (Belgïe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 13:55

heb inderdaad nog veel vragen. Ik ga ook niet direkt een paard kopen hoor. Daarom dat ik overal zo een beetje informatie aan het verzamelen ben.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 146 bezoekers