teentje knoflook

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

teentje knoflook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-02 16:38

sommige bij ons op stal voeren teentjes knoflook maar is dat nou goed of niet. zo ja hoeveel moet je er van geven en waarneer moet je ermee beginnen

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen


nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 16:53

'k heb geen idee, ik vertrouw het niet helemaal..
als ik jouwas zou ik gemalen knoflookpoeder bestellen

Groetjes Nicole

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 17:14

Het maakt niks uit of je knoflookpoeder, knoflookschilvers of een teentje knoflook voert. Hoeveel je er precies moet geven, je kijkt naar de grote van je paard en naar de grote van de knoflookteen. Dit geef ik: een pony krijgt er 1, grote pony/klein paard 1 a 2 en een paard tot groot paard 2 a 3. Ik denk dat je het beste rond deze tijd kan beginnen. knoflook kan je trouwens het hele jaar door voeren.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 18:07

Ja, maar daar gaat je paard ook van stinken, toch ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 18:10

Sando : Daar gaat je paard toch van stinken (oid), goh dat zou ik niet weten ik vind eigenlijk dat een paard altijd uit zijn mond stinkt (sorry hoor maar ik vond het zo'n leuke opmerking)

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 19:12

Een teentje knoflook is heel erg goed tegen de vliegen, poeder en snippers ook wel maar minder. Mijn paarden eten dus absoluut niet zomaar een teentje knoflook op (ook niet door het voer oid.), dus daarom voer ik nu gewoon knoflooksnippers. Erg makkelijk, en erg gezond!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 19:44

Verse knoflook en gedroogde knoflook zijn niet vergelijkbaar. Kijk aub uit met verse knoflook; dat is eigenlijk veel te scherp en kan dus echt vervelende bijwerkingen krijgen op je paard; bijvoorbeeld ontstoken kokers en bij merries onder de staart, langs de vagina.

Verder is het voeren van knoflook niet bedoeld om het paard uit z'n mond te laten stinken, maar om de zweetgeur van het paard te beinvloeden zodat vliegen 'm minder aantrekkelijk vinden. Dit effect bereik je ook met poeder of snippers. Snippers worden over het algemeen ook beter gegeten als poeder, omdat het minder scherp smaakt.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-02 19:48

ik dacht ook al dat het te scherp was, dus ga ik toch maar op knoflookpoeder of snippers.

Dan ruikt hij heel erg lekker uit zijn bekkie Kusje [/i]

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 19:49

Sonja schreef:
Verse knoflook en gedroogde knoflook zijn niet vergelijkbaar. Kijk aub uit met verse knoflook; dat is eigenlijk veel te scherp en kan dus echt vervelende bijwerkingen krijgen op je paard; bijvoorbeeld ontstoken kokers en bij merries onder de staart, langs de vagina.


Ik heb het dus beide gevoerd aan mijn paarden (1 merrie, 2 ruinen en een klophengst) en ik geef nu alleen nog maar verse knoflooktenen en ik heb dus ook nog nooit van iets last gehad. Behalve dat mijn eigen vingers stinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 20:09

Dan heb je mazzel, ik hoop voor je paarden dat je dat houdt.
Maar als je ook goed leest dan staat er "KAN bijwerkingen hebben", er staat niet dat dat altijd gebeurt. Ik heb het al best vaak gezien, dus vandaar dat ik er even voor waarschuw. Maar als jij daar niks mee wilt doen is dat ook goed hoor. Haha!

Barb

Berichten: 12080
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 20:13

Die van mij krijgen nu ook snippers in plaats van poeder, dat vinden ze veel lekkerder!! Alleen de stal stinkt een uur in de wind Haha!
Ik heb liever een stinkend paard (trouwens zo erg ruik je het helemaal niet) dan dat ze last hebben van vliegen.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou L1+4

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 20:13

[quote="chantal1"

Ik heb het dus beide gevoerd aan mijn paarden (1 merrie, 2 ruinen en een klophengst) en ik geef nu alleen nog maar verse knoflooktenen en ik heb dus ook nog nooit van iets last gehad. Behalve dat mijn eigen vingers stinken.

Zó heb ik het vorig jaar ook gevoerd en nergens last van gehad. Ik had er ook eerlijk gezegd nog nooit van gehoord dat verse knoflook niet goed zou zijn. Ze vonden het de eerste tijd niet lekker, maar dat was na zo´n 2 weken voorbij.

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 21:13

Kan dit verwijderd worden?
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 18-03-02 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 21:14

Nou dat gaat er niet om dat ik niks met een ander zijn advies wil doen maar ik ga nog altijd eerst op mijn eigen ervaringen af en ik noem het ook geen mazzel ik persoonlijk denk dat het een beetje over trokken is. Je moet natuurlijk ook geen hele knoflookknol voeren Haha!

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 21:21

Heb ook ruim anderhalf jaar iedere dag verse knoflook gevoerd.
Met de knoflookpers, 2 teentjes en hup zo door de slobber. Nooit problemen mee gehad, ze at het zo op.
Voer nu, uit gemak en prijsoverwegingen knoflookpoeder. Horeca grootverpakkingen. Ook door de slobber, ze eet het gewoon op. Over het voer lijkt me geen strak plan, daar stuift het teveel voor.

Als Gipsy flink zweet dan ruik je echt een knoflooklucht. En als je het opgedroogd zweet er af poetst dan ruikt het stof dat er af komt ook gigantisch naar knoflook. (en ik ook als ik klaar ben met poetsen Haha! )

Werkt absoluut goed tegen vliegen. En omdat het bloedzuiverend werkt, zeker i.c.m. appelazijn hebben ze er minder last van als ze toch gestoken worden door het een of andere steekbeest.

Nulla tenaci invia est via

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 21:34

Ik voer mijn paard nu ook bijna dagelijks 1 teentje knoflook en heb niet het idee dat hij het niet lekker vind en ook ruik ik geen knoflookgeur. Volgens mij is 1 teentje op een heel paard niet erg hoor, er zijn zat mensen die zoveel knoflook dagelijks gebruiken...
En knoflook schijnt super gezond te zijn...

Grtz Elise Party!!

Schitterend paarden-pensioen-oord in Frankrijk: http://www.equinepensions.com/

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 21:44

Die van mij krijgen knoflookolie, 1 druppeltje staat voor 8 tenen knoflook, ik bouw het in het voorjaar op met 1 druppel per week en dan langzaam naar iedere dag in de zomer.

Ik merk trouwens niet dat er minder vliegen zijn !!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 17:13

Knoflook is totale onzin....

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

lin_

Berichten: 1357
Geregistreerd: 02-06-01
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 19:58

Ik geef pendro elke dag knoflookpoeder.
Dit is tegen de vliegen.
Voor mensen is knoflook ook goed dus waarom voor dieren niet.
En dat paarden gwone knoflookteentjes niet eten is niet waar.
Die van mij vind het het super lekker.
Hij valt er altijd op aan, en hij eet het ook meteen op.
Je kan een paard elke dag knoflook geven maar je moet er wel ruim op tijd mee beginnen.
Op de knoflooksnippers staat hoeveel je precies mag geven en ik geef 1 teen per keer als het een gewone knoflookteen is

linda

susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 20:22

Het helpt heel erg goed hoor die knoflook! Ik gaf mijn pony eerst verse knoflook maar ze kunnen als je er teveel van voert van aan de diarree raken enzevoort dus daar moet je mee oppassen. Knoflookpoeder kun je zo geven zonder dat ze er last van kunnen krijgen als je het een keer teveel geeft.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 00:25

waar staat het dan dat het goed is? Volgens mij heeft het geen toegevoegde waarde; net als bij de mens (pas helpzaam bij meer dan 1 hele knoflook per dag)

~het komt uit de lengte of uit de breedte~


lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 01:08

Ik zie niet in waarom je knoflook zou willen voeren op dit moment. Het zal niet echt kwaad kunnen ... maar "omdat het gezond is ?" Er zijn wel meer dingen gezond. Bovendien gaat een paard ervan ruiken.

In de zomer tegen de vliegen kan ik me wel iets bij voorstellen als je de geur voor lief wilt nemen. Maar daar zijn ook andere middelen voor.

Ik heb het trouwens niet over de geur van knoflook zelf die het oplevert (aan eigen handen en paardenmond) maar over de geur die ze via transpiratie uit gaan scheiden. (ruikt naar gas)
Vandaar dat het waarschijnlijk ook helpt tegen bepaalde vliegen.

Bertus.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 08:22

De reden dat ik nu al met knoflook begin, is omdat het altijd een tijdje duurt voor dat ze naar knoflook gaan ruiken (tenminste, dat heb ik bij mijn paarden vastgesteld, het duurt even voordat ze "doordrongen" zijn Lachen )
Het is gewoon handig, dat iets dat gezond is, ook nog tegen steekbeesten KAN helpen! Ik zeg KAN, want ik ken toch ook een hele hoop mensen die zeggen dat het geen ene mallemoer helpt. Zelf ben ik er ook niet helemaal van overtuigd, maar ik verbeeld me graag dat het helpt Knipoog !!!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 10:18

verse knoflook is niet goed. Ik heb eens een homeopatische arts ontmoet en die zei dat de maag en darm waardes erg achteruit gaan. Je kunt dus beter poeder gebruiken das niet zo scherp.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 10:57

Heike schreef:
Ik heb eens een homeopatische arts ontmoet en die zei dat de maag en darm waardes erg achteruit gaan.


Had hij geneeskunde gestudeerd dan?

Ben ik eigenlijk wel benieuwd welke waardes dat dan zijn, allees 'waardes' zegt mij namelijk helemaal niets. Is daar achter te komen?

Nulla tenaci invia est via


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Danij, IASCrawler, Sintara en 60 bezoekers