Basis enting verplicht bij wedstrijden??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
steinstein

Berichten: 4085
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: In een zeer bosrijke omgeving in Brabant

Basis enting verplicht bij wedstrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 12:34

Doordat mijn paard in beslag is genomen door de dierenbescherming heb ik niet al zijn papieren. Na dat hij in beslag is genomen is hij gekocht door een vrouw op mijn oude stal en die heeft hem daarna weer verkocht aan de eigenaar en daar heb ik hem weer van gekocht.Toen Gentle verkocht was aan de eigenaar van mijn oude stal, is zij nooit meer langs geweest en heeft dus geen boekjes achtergelaten.. Nu hoorde ik van iemand dat er in het paspoort ook de basis enting moet staan anders mag je niet deelnemen aan wedstrijden. Klopt dit???
Als het zo is, is het gewoon een kwestie van de basis entingen te laten geven,maar ik wil zeker weten of het zo is. Hij wordt nu wel 2x per jaar geent.

Dag lieve Viviville 17-07-2002 - 11-10-2012


Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:38

Nee je hebt inderdaad echt een basisenting nodig! Gewoon DA bellen en alles aan laten tekenen in je paspoort.

...

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:06

het paard moet op correcte wijze inderdaad geent zijn en de entingen moeten opgeschreven worden in het paspoort door de DA...

De basis inenting moet correct zijn dwz dat het paard 2 x geent moet worden met 2 maand verschil er tussen. (ik vind dit moeilijk te verwoorden, misschien dat er bokkers zijn die dit even beter kunnen Haha! ??? )

:){

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:15

Het handigste is om gewoon weer even opnieuw te beginnen met enten, dus eerst weer de basisentingen geven, die dan uiteraard geregistreerd moeten worden in het paspoort en dan weer verder gaan met de gewone entingen die ook geregistreerd moeten worden in het paspoort.

steinstein

Berichten: 4085
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: In een zeer bosrijke omgeving in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 13:18

kimmy schreef:
het paard moet op correcte wijze inderdaad geent zijn en de entingen moeten opgeschreven worden in het paspoort door de DA...

De basis inenting moet correct zijn dwz dat het paard 2 x geent moet worden met 2 maand verschil er tussen. (ik vind dit moeilijk te verwoorden, misschien dat er bokkers zijn die dit even beter kunnen Haha! ??? )


Je hebt het goed verwoord hoor. Dit wist ik al. Tussen de eerste prik en de 2de moeten 6 weken zitten.

Dag lieve Viviville 17-07-2002 - 11-10-2012

steinstein

Berichten: 4085
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: In een zeer bosrijke omgeving in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 13:18

maar het is dus verplicht.

Dag lieve Viviville 17-07-2002 - 11-10-2012


Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:19

Ja het is verplicht dat de basisentingen geregistreerd staan.

joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:22

Als je het oude ent-boekje kunt krijgen en je paard is steeds op tijd geënt, met stempel en datum, dan kan de dierenarts de ent-data en het middel ook gewoon overnemen in het paspoort als hij zijn handtekening en stempel erbij zet. zo heeft de dierenarts het bij Andrew gedaan. Het is onnodig om een paard dat netjes zijn basisenting heeft gehad en alle jaren op tijd geënt is (KNHS is er heel strikt op dat het op de dag nauwkeurig binnen het jaar gebeurd, dierenartsen zijn wat minder streng omdat ze weten dat het niet zo nauw komt Schijnheilig ) een nieuwe enting te geven. Een enting is nodig, maar te veel/overbodig enten is ook niet goed...

Als je niet aan het (oude) boekje kunt komen met daarin alle entgegevens, dan zul je opnieuw de basisenting moeten laten geven.

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:24

steinstein schreef:
Je hebt het goed verwoord hoor. Dit wist ik al. Tussen de eerste prik en de 2de moeten 6 weken zitten.



Nee hoor, die termijn is variabel en kan vanaf 21 dagen tot maximaal 92 dagen. Zie het wedstrijdreglement van de KNHS.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Marije_jiplover

Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 13:27

Citaat:
Artikel 18 – Verplichtingen van de deelnemers
1. De jury kan deelnemers, die zich niet houden aan de kledingvoorschriften zoals deze
opgenomen zijn in de van toepassing zijnde disciplinereglementen, het recht tot starten
ontzeggen. De Federatievertegenwoordiger maakt daarvan rapport op.
2. De deelnemer dient tijdens de wedstrijd op verzoek van de in functie zijnde official te tonen:
a. Een geldige startkaart
b. Het paardenpaspoort
In het paardenpaspoort dient:
1. het nummer van de ingebrachte transponder of de identificatievermelding conform
een andere door de KNHS goedgekeurde identificatiemethode te zijn vermeld;
2. indien het een (E)pony betreft een geldig overzicht van de meethistorie te zijn
opgenomen;
3. een geldig overzicht van aan het paard toegediende vaccinaties, inclusief de verplicht
gestelde vaccinaties tegen influenza, te zijn opgenomen. Vermeldingen van
vaccinaties zijn alleen geldig indien ze zijn voorzien van de handtekening en het
stempel van de dierenarts, die de vaccinatie toegediend heeft.
4. Een paard is startgerechtigd indien uit het vaccinatieoverzicht blijkt, dat het paard
als volgt tegen influenza is gevaccineerd:
a. Een basisvaccinatie, bestaande uit twee inentingen, die minimaal 21 en
maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn gegeven.
b. Vervolgens een jaarlijkse inenting, die niet later dan maximaal 12 maanden na de
vorige inenting en minimaal zeven dagen voor de wedstrijd moet zijn toegediend.

c. Indien van toepassing: een afschrift van een verkregen dispensatie als bedoeld in
artikel 21.
d. Indien van toepassing: een geldige tijdelijke ontheffingsverklaring identificatie en
registratie.


Dit is wat er in het wedstrijdreglement van de KNHS staat.
Als je de entgegevens niet weet, kun je het beste opnieuw de basisenting laten geven door je DA. Weet je ook meteen zeker dat je goed zit.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:31

jep het is het zelfde als een paard later dan een jaar weer voor het eerst geent wordt, dan moet deze ook weer de basis hebben!
ossi had dit ook nodig, die is vorige week geent en over 2 weken(dus min 3 weken) mag ze weer! dit wordt gewoon in het paspoort vermeld. maar het moet wel gedaan worden. ze krijgt er geheid rpoblemen mee als je dit niet doet!

btw ik heb wel eens ene paard gehad die binnen 7 dagen voor de wedstrijd was geent, daar had ik geen problemen mee

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

steinstein

Berichten: 4085
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: In een zeer bosrijke omgeving in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 17:03

Ik ga morgen eens bellen met de dierenarts. Ik wil pas volgend jaar gaan starten, maar je kan beter op tijd zijn met alles.

Dag lieve Viviville 17-07-2002 - 11-10-2012

Namaika

Berichten: 36
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 13:54

Ik heb trouwens de entingen niet in het paspoort bijgeschreven staan (de basisentingen) omdat toen het paspoort er nog niet was. Deze staan in een entboekje die ik bij mijn paspoort bewaar. Zodra de DA er weer is laten we ze wel allemaal bijschrijven in het paspoort, maar dit is toch geen probleem, m.a.w. ik mag toch starten?

We imitate our masters only because we are not yet masters ourselves, and only because in doing so we learn the truth about what cannot be imitated--K. Beittel

Bitwise

Berichten: 754
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:16

Minimaal 7 dagen voor de wedstrijd enten, die is nieuw voor me.

Nu we het er toch over hebben. Ik kom kring Midden-Limburg. Als ik buiten de regio start, bijv. in Brabant, zie ik altijd diverse mensen bij de dresuur met paspoorten in de weer. Is het in bepaalde regio's gebruikelijk dat je bij de jury je entboekje of paspoort moet tonen? Ik rij al meer dan 20 jaar en behalve op kampioenschappen heb ik nog nooit op een wedstrijd iets hoeven te laten zien.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 14:38

Bitwise schreef:
Minimaal 7 dagen voor de wedstrijd enten, die is nieuw voor me.

Nu we het er toch over hebben. Ik kom kring Midden-Limburg. Als ik buiten de regio start, bijv. in Brabant, zie ik altijd diverse mensen bij de dresuur met paspoorten in de weer. Is het in bepaalde regio's gebruikelijk dat je bij de jury je entboekje of paspoort moet tonen? Ik rij al meer dan 20 jaar en behalve op kampioenschappen heb ik nog nooit op een wedstrijd iets hoeven te laten zien.


niks? nou hier wel hoor! soms bekijkt het secretariaat het(als je inschrijfgeld betaald) maar veelal bekijkt de jury het paspoort, vaak het combinatienummer of de inentingen!!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 15:20

Dan gebruik ik dit topic maar even om mijn vraag te stellen.
Bij mijn paard staan alle entingen in zijn vaccinatieboekje en niet in paspoort, is dat erg? Hij heeft namelijk pas sinds kort een paspoort. En is de basisenting een andere soort enting als de andere entingen? Hij heeft op 11-02-03 zijn 1e enting gehad en op 10-04-03 zijn 2de, allebei tetanus en influenza, dat is dan toch gewoon goed (daarna natuurlijk nog meer entingen gehad)?

Gamble

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 17:14

_Michelle_ schreef:
Dan gebruik ik dit topic maar even om mijn vraag te stellen.
Bij mijn paard staan alle entingen in zijn vaccinatieboekje en niet in paspoort, is dat erg? Hij heeft namelijk pas sinds kort een paspoort. En is de basisenting een andere soort enting als de andere entingen? Hij heeft op 11-02-03 zijn 1e enting gehad en op 10-04-03 zijn 2de, allebei tetanus en influenza, dat is dan toch gewoon goed (daarna natuurlijk nog meer entingen gehad)?


Nee dit is niet erg, je dierenarts voor voordat hij de entingen in het paspoort gaat bijhouden een zinnetje zetten: The vaccination history of this horse is correct, last vaccination date (en dan de laatste datum uit je vaccinatieboekje).

De meeste jury's nemen hier genoegen mee, maar sommige willen dan alsnog het oude boekje zien! Zorg dus altijd dat je die goed bewaart!!

steinstein

Berichten: 4085
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: In een zeer bosrijke omgeving in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 17:29

Vandaag even bij de DA langs geweest. Afgelopen 2 augustus is hij geent en wordt hij 14 sept geent dus dan heeft hij ook zijn basis enting gehad.
Mijn vaccinatie`s zijn ook niet allemaal overgenomen toen ik een paspoort kreeg. Ik zal gelijk dit ook aan de DA vermelden als hij komt spuiten. Het oude boekje heb ik ook bij mijn paspoort zitten.

Dag lieve Viviville 17-07-2002 - 11-10-2012


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers