tegen de teugel......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

tegen de teugel......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 22:36

hoii hoii,

MIjn pony is erg tegen de teugels,
dus haar hoofd midden in de wind steken en niet meer zakken ....... Bloos!
Nu wil ik haar laten zakken met haar hoofd maar dan stribbelt ze erg tegen Verward
al 'trek' bij wijze van naar beneden dan verzin ze wel weer wat anders om haar hoofd naar beneden te krijgen
niet om te trekken ofzo maar op een normalen manier
Ik rij nu met een bustrens en zonder hulpmiddelen,
als ik wel eens de slof om deed dan was het wel zakken Scheve mond
maar dan echt puur en letterlijk tussen der voorbenen Bloos!
dus dat doen we voorlopig lekker niet Haha!
voorlopig heb ik ook even geen les omdat ik een veulentje heb Knipoog
maar hoe kan ik me paardje wat minder der hoofd omhoog laten
of dat ze wat aan de teugel gaat lopen Knipoog

wie heeft er tips?

groetjes susanne

Onderschriftloos


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:48

Vrij geven en met been naar voren rijden. Niet gaan trekken, je maakt haar dan enkel maar sterker in de hals en het probleem word dan nog groter.

Dus zeer licht contact houden met het bit en naar voren rijden en overgangen enz.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

pevoco

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 03:51

Slof in de kast laten! Als wat Josien hierboven zegt (want dat klopt!) moeizaam gaat kun je eventueel een halsverlengertje gebruiken. Wel belangrijk is dat je paard niet op de halsverlenger gaat rijden maar op JOUW teugel- en vooral ook beenhulpen.

cremello
Berichten: 98
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 07:57

Ik zou geen halsverlenger gebruiken, heeft geen zin. Daar moet je geen oorzaak of oplossing in zoeken. Of je paard loopt niet van achter naar voren, of er is iets met het zadel, waardoor het pijn heeft en dus de rug wegdrukt. Ik zou zachtjes net naast de ruggegraat de spieren met de nagels indrukken en als je heel felle reactie krijgt, dan is er iets niet goed! Of het is nooit goed geleerd om de achterhand eronder te rijden, want als je dat voor elkaar hebt, dan pas krijg je Aanleuning!
Heb je wel les?

Het is niet altijd goud wat er blinkt, want Stevie is niet van goud.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:04

Als ze tegen stribbelt als je haar wilt laten zakken klinkt het in mijn oren of je zelf erg grof bezig bent.

Slof niet gebruiken, dat heeft geen zin. Gewoon netjes en rustig blijven heeft uiteindelijk meer effect. Niet gaan trekken, zagen of andere trucjes proberen, daarmee verpest je het helemaal.

Geen les omdat je paard een veulen heeft? Wat een onzin! Dat veulen kan heus wel een half uurtje of een uurtje alleen blijven hoor.

Juist goede les kan je verder helpen, zelf aanmodderen en daarmee de dingen misschien wel erger maken lijkt mij niet de juiste oplossing.


xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 13:00

hoii hoii,

De slof heb ik niet Knipoog
maar had het een keertje geleent
het veulen is nog niet eens 2 maanden en de merrie laat haar ook heel moeilijk los.
Het zadel ligt in alle op zichte goed
ze heeft het zadel al 3 jaar
naar voren rijden en over gangen rijden lukt der wel maar haar hoofd blijft hoofd:?
zal ff een rij foto hier bij plaatsen als ik er 1 kan vinden Knipoog

hier zie je 1 fototje want de rest staat ergens anders Boos!
deze is uit draf genomen en zie je duidelijk dat haar hoofd niet aan het zakken is.
nu is het nog erger Boos!

gr susanne

Afbeelding

Onderschriftloos

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 14:52

Is ze niet gewoon opgewonden/vervelend omdat je d'r bij d'r kind vandaan haalt? In dat geval zou ik zeker les nemen, dressuren, dingen doen waarbij ze echt haar volle aandacht nodig heeft.
Ik heb het ook wel eens gehad met een veulenmerrie, dat ze echt niets meer wilde en alleen met de kop in de lucht liep te gillen naar het veulen. Er is dan maar een oplossing: hup, kop erbij en aan het werk! Gewoon gaan rijden! En pak haar anders een keer aan de longe.
Succes!

xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 15:21

jah dit heeft ze ook al voor haar veulentje gedaan dus daar ligt het niet aan.

Onderschriftloos

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:34

Dat je pony haar hoofd zo hoog houdt ligt dan toch echt aan slecht gebruik van de rug en achterhand.

Wat dus eerder gezegd is: gewoon de voorkant wat losser laten en goed op het been rijden. En verwacht geen wonderen in een half uurtje, je paard is gewend aan deze houding en dat krijg je er niet 1,2,3 uit.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:52

Sluit me aan bij wat hierboven is gezegd. Nog wel even een toevoeging: je moet ook niet denken dat het hoofd naar beneden het belangrijkste is, dat zal ze vanzelf meer gaan doen als ze wat meer op d'r eigen benen gaat lopen en d'r rug wat meer gebruikt. Fixeer je dus niet volledig op het hoofd, maar zorg ervoor dat ze - desnoods met een contactteugeltje, lekker voorwaarts loopt en aan je been is.

xSuusx
Berichten: 1299
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-04 22:34

hoi,
ik heb jullie raad opgevolt en het ging echt prima laaste 2 dagen
als ik me handen nu ook meer sluit dan gaat ze wat langzamer draven ook als ik me zwaar maak en als ik ze wat open draaft ze sneller der hoofd gaat ook al lekker zakken en zelf gaat ze an de teugel lopen hellaas te ver door buigen mar dat komt wel ben al blij met dit;)
bedankt alleaal

Onderschriftloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers