waar tikken jullie met de zweep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

waar tikken jullie met de zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-02 21:48

Waar hebben jullie de zweep (als je met zweep rijdt) tijdens het rijden en waar tikken jullie?
En waar slaan jullie nooit, en waarom niet?

Kreeg namelijk commentaar dat ik altijd op de schouder tik (ik tik altyijd rustig, en als hij echt niet luisterd een flinke klap op zijn kont Haha! )...
Dus nou was mijn vraag, waar kun je het beste tikken?

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 21:50

Dat ligt aan de reden waarom je het paard een tik verkoopt. Ik heb altijd geleerd, dat wil je een paard meer voorwaarts rijden, achter de kuit tikken, en wil je het paard straffen op de schouder tikken. En bij stierlijk vervelende paarden, knal op hun reet Lachen

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 21:54

ik zou nooit op de schouder tikken je straft hem dan van voren en het paard kan als het ware geen kant op.
bovendien is de zweep een hulpmiddel en geen strafmiddel welke hulp wil je dan verduidelijken?

ik tik aan achter minn kuit idien ik meer reactie op mijn kuit wil op achter bij zijn been als ik meer achterbeen gebruik wil.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-02 21:57

Ik geef altijd eerst been, reageerd hij niet, dan een tikje... (nooit hard, dan mep ik op zijn kont!) Maar ook is jhet als hij bv bij afwenden naar links wil en ik naar rechts, dan is het een strafmiddel...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 21:58

Ik heb altijd geleerd dat je niet op de schouder moet slaan omdat alle energie van achteruit moet komen.
Ik gebruik de zweep meestal achter mijn been.


grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 22:20

alleen op de schouder als hij mijn afwendhulpen voor bv volte (buitenteugel tegen hals ed) negeert. dat kan meneer niet hebben , en dat is dan ook precies de bedoeling }>

verder altijd op zn kont, omdat hij van op zijn schouder niet echt voorwaardser gaat lopen en daar tik ik hem juist voor bij.

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 22:33

Gewoon een tik achter mijn kuit als hij niet reageert op mijn beenhulp.
Als hij vervelend is, gewoon een tik op de kont.
Ik geef nooit tikken op de schouder.

geartsje17

Berichten: 1456
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: stiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 22:53

Ik tik meestal op zijn kont, of bij mijn kuit!maar niet tehard want dan vliegt hij er vandoor!! Haha!
Maar zonder zweep kan ik niet rijden, want dan is hij heel sloom! Dromen

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 22:55

Ik tik bij m'n eigen meestal achter de kuit als ze mijn binnenbeen negeert of op de achterhand (zachte 'aaitjes') als ze van achter actiever moet. In galop ook nog weleens bovenop de kont als ze meer moet springen van achter. Op de schouder doe ik nooit.
Bij Lady krijg ik moeilijkheden als ik op haar achterhand kom met een zweepje, of ik krijg een best wel behoorlijke bok of ze changeert. Iemand zei laatst tegen mij dat je een merrie ook eigenlijk beter niet op de kont kunt tikken Verward , vond ik erg vaag, mijn eigen is ook een merrie......en had dat nog nooit gehoord.
Iemand nog een oplossing voor mijn moeilijkheden met zweepgebruik? Lady is trouwens ook drachtig, kan het daarmee te maken hebben?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Marije_jiplover

Berichten: 25241
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 07:50

Met buitenrijden of dressuur tik ik bij achter mijn kuit, of soms leg ik mijn zweep alleen maar tegen zijn achterhand om wat meer op zij te duwen als het ware. Met springen als ik bijtik voor de afzet altijd op de schouder.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 08:05

Ik tik achter mijn kuit als ik geen reactie op mijn been krijg, als hij een been "vergeet" tik ik een keer net boven dat (achter)been. En als is strontvervelend is krijgt íe een tik op zijn kont.

:evaw:

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 11:34

Ik tik gewoon helemaal niet!!! Heb al zes jaar niet meer met zweep gereden en mis ´m absoluut niet, zou denk ik nieteens meer weten hoe ik ´m het best vast kan houden haha..

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 11:38

als ik op een volte zit, en ik merk dat ze bv door mijn buitenbeen heen knalt, een klein tikje achter mijn kuit. Wil ik meer reactie op het been een klein tikje achter mij kuit, wil ik meer actie van achter een paar kleine tikjes op der kont iets er onder, op het boven achter been Lachen


groetjes Lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 13:08

Ergens achter me Haha! Hangt er een klein beetje vanaf waarom ik tik.
Is het een tik als straf, omdat ze niet luisterd/ reageert? Dan ram ik vol op haar achterste. Gewoon hard, luisteren is luisteren en anders niet.
(doet ze het vervolgens goed, beloon ik duidelijk met mijn stem, even als verduidelijking voor de mensen die gaan zeggen dat ik hard ben voor mijn paard)

Is het ter verduidelijking, dan krijgt ze een tikje achter de kuit.
Voor de wagen tik ik haar daar ook aan. Daarbij wil ik overigens ook nog wel eens een tikje op de bovenkant van het binnen-achterbeen geven, als ze die teveel laat "hangen".

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 14:28

Bij Mike: tikje op zijn kont
Fellow: veel tikken achter het been (hij is heel slecht aan het been, wordt wel beter) en als ie echt niet luistert een klap met de dressuurzweep op zijn kont! En dat vind ie meestal niet echt leuk, maar ja, anders ben ik na 10 minuten op... En dat kan nooit de bedoeling zijn geweest van het paardrijden }>

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 15:43

meer voorwaarts of reactie op mijn been: tikje achter mijn been
over de schouder vallen: tik op buitenschouder
bestraffend: flinke mep op zijn kont

Bij Pablo werkt het ook goed om mijn zweep gewoon op zjn schouder te leggen als hij wat te licht in de aanleuning wordt.

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 16:24

bij Fredje:rij ik zonder zweep wilt te schrikachtig
Alaska:tik achter het been of op de kont
lien:die moet nog ingereden worden ben ik ook mee bezig maar lukt niet echt!zie in mijn profiel
simon:zonder zweep.

-xxxx-mij

Profiel update!!
Nu met horoscoop,loesje,songteksen en nog véél meer! Party!!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

eigenlijk nooit op de schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 16:52

Ik heb nog nooit op de schouder getikt, eigenlijk omdat ik dat nooit geleerd is en bij ons op de manege ook nooit gedaan werd.

Meestal, (ik rijd eigenlijk bijna nooit met zweep) tik ik nét achter m'n been, zodat hij meer op m'n been reageert. en met wijken tik ik 'm wel eens op z'n kont, zodat hij zijn achterbenen meer meeneemt naar de zijkant.
Dit is allemaal puur om hem te helpen, wanneer hij iets niet begrijpt of niet voldoende doet 'met alleen m'n beenhulpen + teugelhulpen.

Als hij echt str*ntvervelend is tik ik 'm alleen op z'n kont, verder eigenlijk nergens.

thehorsefan

Berichten: 32
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Liedekerke(de plaats dat niemand weet liggen)

Re: eigenlijk nooit op de schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 22:47

Als een paard met zen schouders naar binnen gaat een tik op de schouder
Als het paard niet op de beenhulpen reageert een tik achter de hiel
En als je paard naar binnen springt of bokt een tik(klap) op zen kont ook al geeft hij nog een extra bokje door dat tikje van de zweep
Als je paard zijn achterbenen niet genoeg optilt bij het zweefmoment(springen) kan je net voor hij zijn benen extra moet optillen een tikje geven op de achterhand
Probeer wel (onnodige)tikjes op de schouder te vermijden,want de meeste paarden denken dan dat ze op hun voorhand moeten lopen !

I love horses and ice cream !

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 23:00

Rijden doe ik zonder zweep.

Met longeren gebruik ik m'n zweep echt als verlengstuk van m'n arm.
Ik wijs er mee, ik doe 'm omhoog, ik doe 'm omlaag, ik knal er mee, ik tik met de slag op het achterbeen, kont, plaats waar ik normaal m'n kuit heb, op de schouder etc. Net waar het uit komt. Niet hard, wel gericht. (kwestie van oefenen)

Nulla tenaci invia est via


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lui_, MarjanB en 31 bezoekers