Drijvende zit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Drijvende zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-04 22:44

Hoe denken jullie over de drijvende zit?
Ik zelf ben onlangs begonnen Pjelk hiermee voorwaarts te laten gaan en dat werkt fantastich! Hij reageert er echt veel beter op dan op alleen been. Ook kan ik hem nu remmen op mijn zit.
Maar vandaag las ik dat een paard zijn rug juist wegdrukt en snel zijn hoofd omhoog doet bij deze druk. En wanneer dat niet gebeurt hij dan nog wel zijn rug vast zet.

Wat denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:57

Ik houd er zelf niet zo van. Gaan zitten duwen werkt in 9 vd 10 gevallen averechts omdat je niet meer mee zit met de beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 23:59

Als je het goed doet zit je niet te duwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 00:02

nee maar dat is het punt nou net Knipoog

Het komt een beetje vreemd over, want je geeft wel degelijk hulpen met je zit, maar niet zo expliciet. Drijven doe ik iig liever met mijn kuit.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 07:37

Ik zie het nut er niet zo van in,
ik gebruik mijn zit wel om ze op te vangen of echt te verruimen.
Het met je zit drijven is volgens mij vrijwel altijd een ondersteunende hulp en zo wil ik niet rijde, volgens mij komt het een onafhankelijke zit ook niet ten goede wat het wegdrukken van de rug wel zou kunnen verklaren.
Ik probeer sowieso niet tot nauwelijks te drijven, als ze niet in het tempo blijven waarin ik ze gezet heb geef ik 1 lichte beenhulp en als de gewenste reactie uitblijft een flinke schop. Ik zou niet weten hoe je het laatste met je zit moet doen, omstanders zouden er maar rare ideeën aan over kunnen houden Nagelbijten / Gniffelen

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 14:07

Sjuimpje schreef:
Ik zie het nut er niet zo van in,
ik gebruik mijn zit wel om ze op te vangen of echt te verruimen.
Het met je zit drijven is volgens mij vrijwel altijd een ondersteunende hulp en zo wil ik niet rijde, volgens mij komt het een onafhankelijke zit ook niet ten goede wat het wegdrukken van de rug wel zou kunnen verklaren.
Ik probeer sowieso niet tot nauwelijks te drijven, als ze niet in het tempo blijven waarin ik ze gezet heb geef ik 1 lichte beenhulp en als de gewenste reactie uitblijft een flinke schop. Ik zou niet weten hoe je het laatste met je zit moet doen, omstanders zouden er maar rare ideeën aan over kunnen houden Nagelbijten / Gniffelen



GEWELDIG!!! hier sluit ik me helemaal bij aan. (overbodig om hier nog aan toe te voegen dat rijden ook met de zit is, maar een drijvende zit als voorwaartse hulp ......)

Hahaha, goed verwoord Sjuimpje!

xxPatriciaxx

Berichten: 330
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 15:35

Mee eens met bovenstaande.

Ik denk dat mensen die continue kruishulpen geven te gespannen gaan zitten en zo er zorg toe dragen dat het paard zijn rug wegdrukt en op den duur vastzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:11

Sjuimpje schreef:
Het met je zit drijven is volgens mij vrijwel altijd een ondersteunende hulp en zo wil ik niet rijde, volgens mij komt het een onafhankelijke zit ook niet ten goede wat het wegdrukken van de rug wel zou kunnen verklaren.

Niks is zo erg voor een paard als een inactieve, ongevoelige zit. Daar veroorzaak je meer ellende mee dan met een drijvende, onafhankelijke zit. De inactieve ongevoelige zit lijkt soms heel onafhankelijk, maar is het niet. Het is een kwestie van gevoel. Meer rijden dan dat je paard beweegt hoeft ook weer niet.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:24

Een onafhankelijke zit is totaal wat anders dan een inactieve ongevoelige zit. Je moet wel mee gaan met de beweging natuurlijk. Bij een drijvende zit ga je eigenlijk overdreven mee in de beweging wat niet echt fijn is voor het paard, omdat het eigenlijk stoort in de beweging.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 17:53

Wat beschouwen jullie dan eigenlijk als een drijvende zit? Dat heeft i.m.o. niks met duwen te maken, als je je paard voor je uit probeert te duwen krijg je het zelf nog meer in je rug dan hij Haha! Je drijft met je zit niet door te duwen, ook niet een heel klein beetje, maar door subtiel te varieren met de kanteling van je bekken, en daarvoor hoef je als het goed is alleen je buikspieren licht aan te spannen, verder blijf je stil en ontspannen meezitten in de beweging. Dat vind ik persoonlijk een fijnere manier van rijden dan alleen met been en hand rijden, tenminste bij mijn paarden (geen KWPN'ers maar IJslanders, misschien ligt het daaraan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 19:05

Tessebes schreef:
Een onafhankelijke zit is totaal wat anders dan een inactieve ongevoelige zit.
Dat lijkt mij ook ja.
Citaat:
Bij een drijvende zit ga je eigenlijk overdreven mee in de beweging wat niet echt fijn is voor het paard, omdat het eigenlijk stoort in de beweging.

Wat een onzin. Een drijvende zit is echt heel iets anders.
Wie heeft er hier ooit gehoord van een paard 'aan je zit' hebben?

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:19

je ziet erg vaak mensen die proberen met hun heupen en zit hun paard voor zich uit te duwen en zeggen dan dat ze een actieve hulp geven, een drijvende zit hebben. Daar ben ik het niet mee eens, dat is niet goed. Verder klopt het wel wat Lovely en Askja zeggen, je rijdt met je hele lichaam, als het goed is meegaand, ontspannend en gevoelig. En niet allen met je handen en of benen.

Sall

Berichten: 6708
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:17

drijvende zit... Ik kan me daar niet echt iets bij voorstellen.
Als ik rij, probeer ik mooi in balans te zitten, ik kan haar mooi terug rijden op mijn zit, tot het moment dat ik wil, en hoeveel ik wil. Verder zit ik zo stil mogelijk en moet mevrouw naar voren als ik een kleine kuit hulp geef, reageert ze daar niet op, dat krijgt ze een 'skup' net als op het moment dat mevrouw terug gereden wordt en zelf uit de stap/draf/galop dondert.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:16

Ik gebruik het ook. In die zin dat ik het ritme aangeef met lichtrijden bv.

Als ik iets meer verzameling wil, kantel ik wat meer mijn bekken en ga zwaarder zitten (liezen rekken daarbij ook meer uit en ik sluit mijn billen/benen meer om het zadel). Bij het "drijven" ga ik juist wat meer verlicht zitten en druk met mijn billen onzichtbaar voorwaarts in het zadel (span de bilspieren aan).

Het komt er dus op neer dat je meer met je billen doet (aanspannen en ontspannen) dan de "voorkant". Indien je dat laatste doet, dan krijg je inderdaad dat douwerige idee.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:20

Grappig, ik span juist mijn billen aan als ik terug wil ipv voorwaarts.
De theorie hierachter: bij een versnelling lager wil ik graag dat mijn paard zijn rug gebruikt. Door de billetjes aan te spannen creeer ik die ruimte voor zijn rug om op te bollen. Als ik juist 'zwaarder' zou gaan zitten bij een overgang terug druk ik eerder die rug naar beneden dan dat ik die ruimte creeer. Bij aangespannen billetjes hoort dan wel weer een lang been etc etc.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:27

Ik heb het idee dat als ik mijn billen span, ik mijzelf lichter maak. Maar het is volgens mij toch een beetje hoe het geinterpreteerd wordt.

Ik vond het nml heel moeilijk om dit te verwoorden en zat zelf even op de bank te knijpen met mijn billen om te zien wat ik nou eigenlijk doe Lachen

dagmach
Berichten: 551
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:48

Tijdens het lessen (manegeles)werd steeds tegen me geroepen dat ik moest prberen stil te blijven zitten.Ik zat inderdaad wat te duwen in het zadel.
Ik heb wat geoefend maar dit was kei-moeilijk.Resultaat een paard onder me wat steeds moeilijker voorwaarts ging ,ik zat te stil.
Ben prive les gaan nemen en mijn instructrice begon een leuk verhaal over de zitbeenknobbels en het zogenaamde meelopen OK dan!
Je zitbeenknobbels moet je voorstellen als twee eendenvoetjes die heel rustig op het ritme van de paardenrug meelopen in het zadel.
Voor de ruiter is dit te voelen maar een omstander ziet dit niet want je loopt mee in het ritme dus je zit stil(pffff valt niet mee om dit uit te leggen)
Het gevolg na een lesje was dat mijn dier weer voorwaarts was en zo gauw mijn eendenvoetjes(zitbeenknobbels)niet meelopen hij stilstaat.
Ik heb dus ook begrepen dat dit de actieve,meegaande zit is van een goede ruiter,hij ondersteund het paard in zijn beweging.
Niets is zo vervelend dan een storende,niet meewerkend persoon te vervoeren of juist een tegenwerkend(niet meelopend of juist achter de beweging)persoon te dragen.
Door dit inzichtelijke verhaal van de eendevoetjes zit ik mooier in het zadel en kan met een kleine hulp mijn paard geweldig voorwaarts houden.
Groet dagmach

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:51

Ik zat ook al op mijn handen Lachen Dan voel je hoe die zitbeenknobbels weggetrokken worden als je je billen aanspant. Dit is iets wat ik bij mijn huidige instructrice geleerd heb en ik vond het verschil bij mijn paard zo groot. 'Ineens' kreeg ik hem heel makkelijk een versnelling lager op deze manier, en dan vooral ook op de juiste manier. Maar in de rest van mijn lijf maak ik mij dan wel weer lang en 'dwingend' dus in die zin is het wel een verzwaring. Maar dan terwijl je zit op zich weer lichter wordt.
Uhm, als iemand nog begrijpt wat ik bedoel Haha!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:53

Ja, die meelopende zitbeenknobbels ken ik Haha!
Eerste les bij instructrice: Voel je nu je zitbeenknobbels in het zadel? Houden zo Haha!

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:53

Een drijvende drijvende zit is naar mijn idee iets heel anders dan een duwende zit. Ik gebruik mijn zit tijdens het schakelen, aanspringen, etc.. Dit betekent nog niet dat ik mijn paard naar voren probeer te laten gaan door elke pas veel heen en weer te gaan in het zadel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:07

Dat doe ik ook paardje,
alleen noem ik dat geen drijvende zit, dat valt bij mij onder de gewone zithulpen.
Echt aandrijven doe ik niet met mijn zit.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:47

Sjuimpje schreef:
Dat doe ik ook paardje,
alleen noem ik dat geen drijvende zit, dat valt bij mij onder de gewone zithulpen.
Echt aandrijven doe ik niet met mijn zit.


Hier sluit ik me bij aan. Ik denk dat de drijvende zit een beetje over het paard getild is. Haha!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:49

ik vind het soms wel moeilijk om niet te duwen met mijn zit. Mijn eigen pony kon ik op een gegeven moment laten vertrekken (van stap naar draf of draf verruimen) door op een of andere manier (lukte me niet altijd) mijn spieren aan de achterkant te ontspannen en mijn bekken te kantelen. Dat voelde super goed, maar het lukte me niet altijd om dat gevoel terug te krijgen. Dat voelde als een "drijvende zit" terijl het niet actief drijven was, maar een manier van aanspannen en juist vooral ontspannen van bepaalde spieren zodat hij onder me door kon lopen.

Ik ben nog steeds zoekende, want dat gevoel ben ik helaas onderweg weer ergens kwijtgeraakt Haha! Knipoog Wel merk ik nog steeds: knijpen = remmen, ontspannen/loslaten = van de rem af... Hoe fel het paard daarop reageert hangt af van hoe graag het loopt (verschilt bij die van mij van dag tot dag) en hoe goed het aan de hulpen staat... Haha!

Bij mijn instructrice leer ik wel veel op mijn zit rijden. Zij wil bijvoorbeeld dat je om aan te draven of om te verruimen alleen maar je "buik naar voren" hoeft te doen met zo min mogelijk been (want die heb je straks voor andere oefeningen nodig) en voor de overgang terug een korte ophouding en "je hals lang maken"
Zij gebruikt tastbare, tot de verbeelding sprekende voorbeelden om die zithulpen duidelijk te maken.

Om weer terug te komen op die drijvende zithulp...
Als ik met spierspanning (billen en dijen aanknijpen) zou gaan zitten duwen (wat me helaas in galop nog wel eens overkomt omdat mijn rug wat moeilijk soepel meebeweegt) dan zou de pony eerder zijn rug wegdrukken of spannen, terwijl als ik mezelf licht maak (optil en de ruimte geef onder me door te lopen) wat veel passiever is richting paard, het paard beter en met bolle rug doorloopt...

Uums

Berichten: 6777
Geregistreerd: 07-07-03
Woonplaats: Het nuchtere noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:22

Het heeft mij juist ook heel erg geholpen om netjes achterwaarts te leren rijden. Dat lukte met mijn vorige pony nooit zo netjes (vroeger ging hij 'zitten', helemaal fout dus). Totdat ik hem dus naar achteren leerde 'knijpen' met mijn billen. Eureka!