Paard met lange dunne manen, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Paard met lange dunne manen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-02 13:40

Mijn pony is een arabier. Hij heeft vrij lange ( ongeveer 3 handbreedtes lang) manen, maar ze zijn heel erg dun. Is het nu verstandig om ze te trekken tot ze kort zijn?, ik ben zo bang dat dat er dan niet uit gaat zien!!
Misschien iemand een andere tip!!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne


jesdepes
Berichten: 246
Geregistreerd: 17-01-02
Woonplaats: wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 13:44

de meeste arabiertjes hebben van die dunne maantjes..
trekken zou ik dan niet doen, ik zou ze gewoon knippen en dan die kniprand met een uitdunschaar weg werken, dan lijkt het toch nog getrokken Knipoog

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 13:44

Tja, dat heeft mijn Arab ook... Tot overmaat van ramp is m'n merrie ook nog kapster gaan spelen in zijn manen Bloos !
Ik knip heeeeel voorzichtig met de schaar de onderste dooie puntjes eraf, maar dat zijn echt maar een paar haartjes. Verder doe ik er niets aan. Ik kam het niet te vaak door, en als ik het doorkam, dan doe ik dat met zo'n grove mensen borstel.

De lange dunne manen, dat hoort gewoon bij het ras. Alle Arabjes hebben dat zowat. Ik denk dat het echt geen gezicht is als je de manen eraf gaat halen. Misschien helpt het wel iets, maar ikzelf zou het nooit doen. Het hoort gewoon niet bij het ras om korte, dikke manen te hebben.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 13:45

Ik wacht ook op de tip. Barley heeft lange manen maar ze zijn wel dun. Trekken zie ik dus niet zo zitten. Dacht er aan om zo'n uitdunmesje te gebruiken maar daarvan is het resultaat niet je van het.

Dus tips kom maar op......

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 14:11

Bij Arabieren horen die manen toch juist lang te zijn en mag je niet trekken of knippen oid???

Of heb ik het nou fout, maar volgens mij hoor je dat dus juist bij Arabieren niet te doen bij mijn weten.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 14:27

Chrystal-gek schreef:
Bij Arabieren horen die manen toch juist lang te zijn en mag je niet trekken of knippen oid???

Of heb ik het nou fout, maar volgens mij hoor je dat dus juist bij Arabieren niet te doen bij mijn weten.



maar het mag natuurlijk wel..

bij haflingers hoort het ook niet, maar toch liep nicky een jaar met keurig getrokken maantjes. als je in wilt vlechten in knotjes voor wedstrijden moeten ze wel kort zijn.

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-02 14:28

ja, ik weet dat de manen lang moeten zijn, nou ja het hoeft niet, maar ze zien het liever wel. Maar ze zijn zo gigantisch dun! dat is het probleem

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 14:38

Ik zou er een stukje afhalen zodat je niet alleen een paar puntjes aan de onderkant hebt. Dan lijkt het gelijk een stuk voller.
Omar had ook best lange dunne manen maar omdat het toch maar een oerssaaie KWPN-er is Knipoog heb ik ze getrokken tot een handbreedte. Ze waren toen gelijk een stuk dikker. Ze groeien nu gelijk matig lang en ik haal er wel regelmatig de ongelijkste pieken af. Ze blijven ook heel dik vergeleken bij eerst. Het is wel een gok om er een flink stuk af te halen. Dalijk helpt het niks, dan baal je.. Succes!
Laatst bijgewerkt door Sjimmy op 19-03-02 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

:evaw:

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 14:39

Als je ze korter, maar niet dunner wilt dan is een efileerschaar ideaal.
Werkt veel makkelijker dan een mesje, het is makkelijker recht te krijgen en ziet er veel mooier uit dan met een gewone schaar omdat je een beetje 'rafelig' knipt.

Nulla tenaci invia est via

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 16:38

Joy heeft ook echt van die zijde achtige manen
pff he was een hele klus om haar in te vlechten voor de keuring
(ps: ik zoek nog een vrijwilliger voor 2 juli dit jaar in Houten Knipoog )
Ik doe een keer per jaar die dooie punten met een uitdunschaar knippen
maar korte manen staat gewoon niet

¡!Ellen!¡
Berichten: 2797
Geregistreerd: 12-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 17:32

Niet trekken iig, daar worden ze nog dunner van. Met een schaar, die je dan verticaal en een heeeeel klein beetje naar links of rechts houdt kun je ze knippen, zonder dat ze echt recht worden. Zo ziet het eruit alsof je ze getrokken hebt, maar zijn ze niet dunner geworden! Pling

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 17:43

Elke dag met een harde borstel uit borstelen en 1 keer per week equistar er in spuiten als je pony dat eng vind op een doekje of spons doen.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-02 18:59

sunshine schreef:
Elke dag met een harde borstel uit borstelen en 1 keer per week equistar er in spuiten als je pony dat eng vind op een doekje of spons doen.


ik borstel ze elke week uit met zo'n brede mensenborstel. En dan spuit ik ze al in met equishine.
Dat helpt niet om manen dikker te maken!

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 20:18

Bij mijn pony snijd ik alleen de dode puntjes eraf en laat ze dan weer een hele poos groeien. Ze worden nu wel iets dikker.

guidolover

Berichten: 1642
Geregistreerd: 26-09-01
Woonplaats: St. Maartensdijk (zeeland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 21:48

ik vind het juist mooi Kwijl
mijn paardje heeft ook redelijk lange manen en niet echt dik, maar dat vind ik juist mooier dan zo'n volle bos. maar ja, ieder zn eigen smaak he!

guido heeft er alleen een stuk uit geschuurd van de week dus dat is wel balen want het duurt zeker een jaar tot het weer net zo lang is Huilen

Guido is mijn Black Beauty...!!

**ik heb weer foto's in mn profiel**


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 22:12

Riona had ook lange manen, en ook super dun! Echt heel erg dun!
Ik heb ze gewoon geknipt, verder niets. Het viel doordat ze zo dun waren niet op dat het geknipt was. Lachen

Noek

Berichten: 156
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Leusden

punk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 17:56

Mijn arabier Noek schuurt z'n manen in de zomer tot bloedens toe Huilen af, zodat er hele grote delen maanloos zijn: mijn oplossing: na de zomer knip ik alles op een lengte, coupe punk Huilen Lips are sealed .
Echt heeeel erg balen, maar om nu 30 cm breed wel manen te hebben en 30 cm breed geen manen is ook geen pannekoek.
Wel helpt voor zijn staart goed schoon houden. sinds ik Noek heb, is zijn staart door goede verzorging best al wel dik geworden. Haha! .


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 bezoekers