Wat zijn de tekenen van aan naderende bevalling?help!:)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Wat zijn de tekenen van aan naderende bevalling?help!:)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-02 23:54

Vandaag kon ik echt duidelijk zien dat het uier van Mika aardig begint op te lopen nu, voor het eerst dat het echt op begint te vallen...
Wat houdt dit precies in? En hoe lang kan het dan nog duren??

Voor zover ik weet van Anke moet ze zo'n beetje 1e week april zijn uitgerekent, wat zijn de dingen waar je op moet letten??
Jammergenoeg wist Anke de precieze dekdatum niet, maar vanaf welk moment moet je 's nachts gaan kijken??

Graag veel info over dit onderwerp, eerste keer dat er een veulen wordt geboren en ik vind het allemaal reuze spannend!!!!
Laatst bijgewerkt door Mika op 17-03-02 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 18:05

volgens mij moet je ook kijken of je er een beetje melk uit kunt knijpen dan komt het er aan en i geloof ook dat als het zoet smaakt dat het er dan ook bijna aan komt

Mzzl, Lotte

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-02 18:18

hahhaha, leuk antwoord, Mika vermoord me al bijna als ik aan haar buik kom, laat staan dat ik aan haar uier kan komen......... Haha! Haha!
Ze is echt heel fel nu, zo klein als ze is...... Cool

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 18:23

ah gossie misschien komt het wel snel?
maar veel plezier en suc6 ermee
gelukkig mag ik er wel bij komen
Haha!
Mzzl, Lotte

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 21:10

Het is heel slecht om aan het uier te komen voor het veulen er is. Je kan er een uieronsteking mee krijgen. Je kan aan de banden naast de staart zien of ze gaat veulenen. Als de geboorte nadert lijkt het alsof de staart hoger ligt dan normaal. Ook kun je de staart vaak helemaal over de rug leggen.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

axeltje

Berichten: 2755
Geregistreerd: 16-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 21:55

Ja idd proberen hoe ver je de staart op de rug kunt leggen en of ze kegelt. Ja ik heb er verstand van gekregen, de fries van mijn vriendin is niet lang geleden bevallen, maar kegelen zegt niet alles!! 's ochtends was er nog niets aan de hand, en ongeveer half 2 was er een veulen!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 22:04

Enkele weken voor het veulenen beginnen de eerste tekenen van de naderende geboorte. Het uier begint te zwellen, de peesplaten aanweerszijden van het kruis zakken iets in waardoor de staarwortel wat hoger lijkt te liggen.
Een week voor het veulenen kan bij sommige merries tepelzwelling en het verschijnen van enkele druppels geel, ingedroogd vocht het zgn kegelen worden waargenomen.Bij andere merries is dit pas in de laatste 24 uur voor de geboorte zichtbaar.Tenslotte zal de merrie de biest laten lopen. Waakzaamheid is geboden tijdens de laatste dagen van de dracht, want sommige merries vertonen noch kegelen, noch het laten lopen van de biest, zodat de geboorte onverwacht kan plaatsvinden.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 00:23

Ik heb ook een merrie die 3 weken voor de bevalling begon met kegelen. De laatste week liet ze echt de melk lopen, op het laatst had ze echt melkvlekken op haar achterbenen.
Toch had ze genoeg biest, veulentje heeft er niets van te lijden gehad.

Een andere merrie veulende terwijl ze nog een heel droog uier had, pas na het veulenen werd haar uier vol en we waren eerst nog bang dat het veulen de biest niet op tijd binnen zou krijgen.

Dus... naar het kegelen kijk ik niet alleen bij nieuwe merrie's.
Meer een combinatie van het uier, de banden en het gedrag.
En verder regelmatig controleren, ook 's nachts. (ben nu heel blij met de birth alarm)

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-02 21:45

Hartstikke bedankt voor jullie uitleg, ik heb ook al wel een aantal boeken doorgekeken enzo, maar dat is toch anders dan de uitleg vanuit de praktijk om het zo te zeggen...

Voor zover ik na kan gaan moet Mika nu nog ongeveer 3 weken, vanaf welke tijd zou je echt vaker moeten gaan kijken?
Of is het heel verschillend, ik heb weleens gehoord dat paarden eigenlijk allemaal bijna altijd overdragen, is dat zo?

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 21:50

Onze Tammy moet ook rond die tijd bevallen, ik houd haar nu al scherp in de gaten. Haar banden zijn slap, en haar uier is bijna vol maar geeft geen melk ofzo. Vooral bij die kleintjes ben ik er extra voorzichtig mee.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 21:53

Maar die kleintje krijgen toch ook kleintjes?

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-02 22:37

Mika is ongeveer 95cm, ik heb gehoord dat het bij die maat nog meevalt met de moeilijkheden bij de bevallingen maar dat er bij de kleinere maten heel veel problemen schijnen te kunnen zijn.
Soms baal ik ook best wel dat ze nog maar zo jong is, als ik zelf had kunnen kiezen zou ze nu echt niet drachtig zijn geweest, maar ja, ze was gedekt toen ik haar kocht...
Maar ze komt nog zo onvolwassen over soms, ik hoop dat ze het allemaal aankan maar ik vertrouw er ook wel op dat "moedernatuur" het instinct wel zal laten werken en dat ze een goede moeder zal worden....

Het hengstje waardoor ze is gedekt was ook ongeveer 95cm, dus dan hoef ik denk ik niet bang te zijn voor een heel groot veulen, of wel??

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 bezoekers