Weten schimmels dat ze schimmel zijn???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Suusje1986

Berichten: 1153
Geregistreerd: 31-08-03

Weten schimmels dat ze schimmel zijn???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 10:41

Ik zat gisteren dat programma te kijken met Anky van Grunsven (op Nederland 3) en toen had Anky het erover dat ze dacht dat schimmels weten dat ze schimmel zijn. Paarden schijnen ook anders te reageren op een schimmel dan op een donker paard.
In een kudde vallen schimmels natuurlijk veel meer op en daardoor gaan ze vaak in het zand rollen of in hun eigen mest liggen om minder op te vallen. Anky dacht dat schimmels dat nog steeds doen. Ik denk dat daar wel wat in zit, wat denken jullie???


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:42

Mij is ook wijs gemaakt dat schimmels zich extra vies maken om niet op te vallen.
En ik moet zeggen, kawa doet daar goed zijn best in Haha!

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:43

Ik ben het met Anky eens

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:44

Ik ben het er ook wel mee eens .

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:44

ja, heb een schimmel gehad, die probeerde t ook, maar ja op t land wordt je nou niet echt heel vies.. Haha!

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:45

Over dat anders reageren..
Laatst zat ik met een kennis te praten, zij had een schimmel, nog redelijk donker maar met een wit hoofd.
En het was nu al 2 x keer voorgekomen dat een ander paard toch redelijk daarvan in paniek raakte.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:46

Volgens mij weten schimmels wel dat ze schimmel zijn. Ik denk dat dit voor elk paard op gaat.

Kevin bijvoorbeeld kan het voornamelijk goed vinden met grote donkerbruine paarden (hij is dat natuurlijk zelf ook). Ook in weilanden zie je vaak dat paarden die qua uiterlijk op elkaar lijken elkaar op zoeken.

Vorig jaar stond plots de tinker van een stalgenoot in een ander weiland. Was ze wat sloten overgestoken om bij een andere tinker te kunnen gaan staan (haar weidemaatje in paniek achterlatend Haha!).

Sharlon
Berichten: 237
Geregistreerd: 23-07-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:52

Ja gezien! Was wel een leuk programma.

Schimmels weten het absoluut! Het is geen schutkleur en daarom maken ze zich bruin (liefst zwart) van de modder!!!

Tinkers hebben het ook. Ze hebben veel wit en zijn dus ook gek op smeer om dit minder te laten opvallen! Tinkers kunnen ook waanzinnig veel belangstelling tonen voor KOEIEN... en neej da's geen grapje....Kunnen ze zich mee indentificeren door het patroon net als paarden die op elkaar lijken ook naar elkaar toe trekken.................

Live Life

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:56

Ik denk wel dat Prisca het weet. Gelukkig heeft ze er dan wel wat meer vrede mee, dan veel andere schimmels, want ze houdt zich vrij netjes. Andere paarden reageren toch anders op ze, dan moeten ze dus meekrijgen.


shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:56

mijn paardje wil dan juist opvallen want die ligt amper in het zand te rollen ....hijs een beetje dominant dus ja .. t is gewoon een vette patser Tong uitsteken

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:02

Langs de ene kant wil ik die theorie best geloven, langs de andere kant...

Ik heb een schimmel, een D-pony, en die is zonder meer de baas over twee Engelse Volbloed merries (waarvan eentje enorm groot is voor een EV merrie, plus dat ze "gezegend" is met enorm dominant karakter) en twee shetjes (waarvan dat ene shetje in elke vorige koppel combinatie de absolute baas was over het andere paard).

En als een schimmel dan toch zou gezien moeten worden als de zwakke plek van de kudde, dan denk ik niet dat een schimmel zo maar leider wordt?

Langs de andere kant, ze rolt vaak genoeg en gaat steevast met een bil in haar mest liggen (die ze overigens netjes in een hoek van haar grote stal deponeert).

Ik heb trouwens ooit een paard gekend dat begon te steigeren van zodra ze een (bleke) schimmel in haar buurt zag.

Dus tja, het gaat een beetje beide kanten op, misschien zit dat "instinct" er bij het ene paard meer in dan bij het andere?

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:06

Mij is juist weer verteld dat ze dominant zijn, omdat ze juist niet geaccepteerd worden.
Kawa is ook dominant in de wei, maar of het door zijn schimmel zijn komt?
Dan wist hij als 3 jarige ook al dat hij zijn donkerbuine kleur in zou gaan ruilen Lachen

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:11

runningkawa schreef:
Mij is juist weer verteld dat ze dominant zijn, omdat ze juist niet geaccepteerd worden.
Kawa is ook dominant in de wei, maar of het door zijn schimmel zijn komt?
Dan wist hij als 3 jarige ook al dat hij zijn donkerbuine kleur in zou gaan ruilen Lachen


Hij is ook wel heeeel slim natuurlijk Knipoog

Die van mij is niet eens de baas, dat is een wit monster van 1.48
Die trouwens wel weer het onderspit moest delven tegen mijn vos van 1.75.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:12

Toen ik nog op mijn laatste bijrijdpaard reed, kwam ik met haar vaak op de manege waar ik toen les had en Pris uiteindelijk gestald heeft gestaan. Daar was ze altijd helemaal onder de indruk van de schimmel die ze daar hadden. Die is al ouder en dan ook helemaal wit. Als ik les had en die kwam ook in de les, dat liep Puriosa als ze de kans kreeg echt constant naar Denver te kijken. Erg irritant...
Mijn paard is volgens mij niet bepaald dominant. Ze wil met iedereen vriendjes zijn.


leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:13

Zou ook kunnen natuurlijk...

Zolang ik mijn pony heb is ze trouwens al vrij wit geweest (naja, de keren dat ze schoon is tenminste Haha! )

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:16

Schimmels weten dat ze schimmel zijn, en zijn in de natuur ook een gevaar voor de kudde (want extra zichtbaar) . Ze zijn in een kudde heel vaak het piespaaltje, moeten extra van zich afbijten, en komen daardoor ook weleens in hierarchie van de kudde bovenaan te staan.

Het overlevingsinstinct zit er door de miljoenen jaren ingebakken, dus ja, ik denk dat schimmels proberen een schutskleur aan te nemen en zich daarom extra vies maken.

Je suis Charlie.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:45

Hebben onze schimmels mazzel dat ze met z'n 3en zijn, tegen 1 zwarte Haha!

Kasmeria maakt zich neit vies door te rollen ofzo. Ze is vrij schoon.
Nou is zij een vliegenschimmel. Zou dat ook nog verschil maken??

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:48

Hmmm, ik weet het niet. Heb eens gereden op een bonte, die voornamelijk wit was. Als die zichzelf in de spiegelzag in de binnenmanege ging hij aan de kletter!! Tja, weet zo'n paard dan wel dat hij zo wit is? Er zijn genoeg andere donker gekleurde paarden die zich ook vreselijk vies maken, maar dat valt minder op.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:49

Klinkt heel logisch........... ik heb er nog nooit over nagedacht, maar ik vind het een hele logische redenering Haha! Haha! Haha!

Gelukkig maar dat blonde vrouwen er geen last van hebben Haha!

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:51

Vos heeft wel eens eenpaar minuten lang stomverbaasd naar een tinker in de bak staan kijken (hij had nog nooit een bonte gezien). Hij was echt even helemaal van zn apropos

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:59

Die van mij is ook schimmel, nu nog mooi bruin, maar hij moet weer niks hebben van alles met lang haar, denk aan Friezen en Tinkers..
(maar eigenlijk is dat toch heel begrijpelijk Bloos! Haha! )

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:02

gijsenkim schreef:
Klinkt heel logisch........... ik heb er nog nooit over nagedacht, maar ik vind het een hele logische redenering Haha! Haha! Haha!

Gelukkig maar dat blonde vrouwen er geen last van hebben Haha!




Van mij mogen blonde vrouwen lekker in de blubber rollen! Haha!

Mijn schimmel (lang geleden) was juist erg netjes en zindelijk....Wilde zeker graag blond zijn Knipoog

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:19

ik ben het ook wel eens met anky

So close,
no matter how far.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:24

Volgens een kennis van mij ruiken schimmels anders. Ik weet niet of het zo is, maar ze had een heel goed ontwikkeld reukvermogen, dus misschien heeft ze wel gelijk. Paarden hebben immers een beter reukvermogen dan een hond en dat is al legendarisch.
Bij paarden zoekt soort soort. Zet maar een groep paarden bij elkaar, gooi er IJslanders tussen en ik geef je schriftelijke garantie dat die IJsjes binnen een halve dag bij elkaar staan. De IJs/walker kruising van een vriendin laat er haar Arab weidemaatje voor in de steek.
Hoe een paard is opgegroeid maakt ook uit. Kennis van me had een arabier die dacht dat ie Fjord was. Als veulen is hij namelijk opgegroeid tussen Fjorden. Als we op weekend Fjorden erbij hadden, kon je er vergif op innemen dat ie ging proberen vriendjes te worden met de Fjorden, wat 'm vaak nog lukte ook *LOL*

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:25

ik weet niej hoor.
mijn hond is ooit is gebeten door een donkere hond en nu is ie bang voor alle donkere honden.
ze weten dus wel wat voor kleur wie heeft

Teamspirit... Je bent een toppertje!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Belker, monsera, YandexBot en 103 bezoekers