manen op wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

manen op wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-02 18:05

Hai Lachen Aan welke kant is het gebruikelijk dat de manen hangen op wedstrijden? Of maakt dit niet uit? Op Vraag Maar Raak zijn er nu een aantal manen-topics, en ik vroeg me dat ineens af. Ik heb er zelf nooit op gelet eigenlijk.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 19:02

Het maakt niet uit aan welke kant de manen hangen. Wel is het gebruikelijk om, vooral bij Halter en Pleasure, de manen heel kort te knippen/trekken en dan kleine plukjes maken met elastiekjes. In de Reining wil men juist graag lange manen die los 'gedragen' worden, zodat dat vooral bij de spin de snelheid accentueert. Wil je de manen persé lang laten, dan kun je ze voor de Halter of Pleasure het best invlechten in een hengstenvlecht, zodat de hals toch goed zichtbaar is.
In de andere onderdelen is het minder van belang, maar dan is het wel zo netjes om de manen ook in te vlechten of kort te maken.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 19:22

Grappig Haha!
Nu ik mee ga doen aan een wedstrijd (jaaa, een beginners-beginners pleasure) zei Marieke meteen; "manen eraf". Schrik, ik kocht hem mager, te klein en zonder manen en was nu net blij dattie een beetje stoere manenbos heeft hangen (toegegeven, het is niet veel maar tenminste iets Knipoog ) en nou zou ik ze er weer af moeten trekken terwijl ik eigenlijk een reiningquarter heb gekocht....
Maarja, of ik ooit in de reiningarena kom dat is nog een tweede. Toch heb ik maar besloten om ze voor deze eerste wedstrijd lekker te laten zitten en idd gewoon maar in te vlechten of leuke krulletjes te zetten Cool
Kiezen kan altijd nog, toch Verward

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 19:41

ik vind dat het ook een beetje afhangt van het ras waar je mee rijd. Ik ga toch echt niet z'n mooie lange manen kort wieken.
Ik vind losse manen net zo mooi als ze tenminsten goed verzorgd zijn. mijn mening doe waar je zelf van houd en niet wat een ander mooi vind.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-02 21:16

Aha, ja mijn vraag was meer of het ergens in de regels stond, zoals je dat in de dressuur wel schijnt te hebben. Daar moeten ze namelijk aan de rechterkant. Maar ik laat mijn manen (nja..mijn Haha! ) ook lekker lang. Vind ik veel mooier, en komt beter uit op wedstrijden (reining).

K@rin

Berichten: 415
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Maarheeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-02 00:02

Ik heb verschillende beginners pleasure wedstrijdjes achter de rug met mijn Boy, maar wel met lange manen. Na 20 jaar engelse wedstrijden ben ik veel te blij dat ik ze niet meer hoef te trekken.
En mijn tweejarige quarter heeft al zo'n mooie bos lange manen, die gaan er ook echt niet vanaf. Dan eventueel maar een paar puntjes minder.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

manen invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 00:52

ik moet hier iemand teleur stellen...
in het WRAN regelement staat dat het paard NIET ingevlochten mag worden jammer maar helaas.

persoonlijk, ik rijdt al een aantal jaar wedstrijden in allerlei diciplines en mijn paarden hebben de manen gewoon los. lang of niet lang, kort komt overigens bij mij niet voor.
ik rijd de pleasure ook gewoon met lange losse manen en het heeft mij nog nooit punten gekost. en dit jaar heb ik voor het eerst showmanship at halter gedaan en dan nog wel op het nk. met een paint met lange manen en die werd derde dus niet invlechten maar gewoon laten hangen. en het maakt niet uit of ze nu links of rechts hangen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: manen invlechten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-02 00:55

rina schreef:
ik moet hier iemand teleur stellen...
in het WRAN regelement staat dat het paard NIET ingevlochten mag worden jammer maar helaas.

persoonlijk, ik rijdt al een aantal jaar wedstrijden in allerlei diciplines en mijn paarden hebben de manen gewoon los. lang of niet lang, kort komt overigens bij mij niet voor.
ik rijd de pleasure ook gewoon met lange losse manen en het heeft mij nog nooit punten gekost. en dit jaar heb ik voor het eerst showmanship at halter gedaan en dan nog wel op het nk. met een paint met lange manen en die werd derde dus niet invlechten maar gewoon laten hangen. en het maakt niet uit of ze nu links of rechts hangen.


Ja, ik moet het regelement van de WRAN hier ook ergens hebben liggen...*zoek zoek* Lachen Mijn paardje heeft mooie lange (nja...kunnen nog ietsje langer) rastamanen. Met golfjes erin...dus ik wou ze lekker lang laten Lachen Vraag me overigens af of die golfjes blijven zitten Verward

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

regelement

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 19:09

he als je zoekt, zoek dan het laatste regelboekje die gele.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: regelement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-02 22:10

rina schreef:
he als je zoekt, zoek dan het laatste regelboekje die gele.


Ja die heb ik Lachen Geel regelboekje...maargoed...dan is het nog even zoeken, ben overigens nog steeds niet op zoek geweest, maar weet nu het antwoord al.