[AR]Schoftonderlegger (voor mennen dus)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

santalyd
Berichten: 83
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Lienden

[AR]Schoftonderlegger (voor mennen dus)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-04 08:50

Ik ga binnenkort mennen met een vrij onervaren paard en tijdens de training die ze een paar weken heeft gehad droeg ze altijd een schoftje met een onderlegger van bont. Het tuig wat we nu gaan gebruiken heeft echter geen bontje, dus ik vroeg me af of het voor het paard niet prettig was als we dat aan zouden schaffen. Zeker omdat ze nog niet vaak tuig heeft omgehad en het voor het voorkomen van drukplekken e.d. ook geen kwaad kan dacht ik.
Nu heb ik even op internet gekeken wat ik kon vinden en zie ik sowieso al dat ze de onderleggers ook van kunststof hebben.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat beter is of in ieder geval wat het (de) verschil(len) is (zijn) en waar ik zoiets kan aanschaffen voor een leuke prijs. Bij Divoza zag ik bv. een bontje voor iets meer dan 11 euro, dat is nog goed te doen (aangezien het niet ons eigen paard is wil ik als het even kan geen tientallen euro's uitgeven...).

Alvast bedankt voor jullie hulp!


Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:05

Wij gebruiken altijd onderleggers, niet alleen voor het schuren, ook voor het tuig. Zelfde idee als een zadeldekje eigenlijk, voorkomen dat al het zweet je leer intrekt. (Scheelt veel poetsen Tong uitsteken.) Wij hebben zelf kunstof onderleggers.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 09:06

Wij hadden voor het vorige tuig een borstbeschermer, omdat die borst erg smal was. Maar nu is het tuig lekker breed en stevig en gebruiken we geen beschermers meer.
Maar wij hadden ook een kunststof onderlegger.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:06

Ik verplaatst het even naar UZ Lachen.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:05

ik ga morgen voor mijn paardenkind van die onderleggers haleb bij divoza... niet speciaal voor t paard maar meer voor mijn tuig. gracia heeft geen last van het tuige en van eventuele drukkingen enzo...

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:53

Ik gebruik zelf geen onderleggers.
Als ik later een nieuw tuig koop, wil ik er wel een borstonderlegger bij, maar voor het schoft wil ik dat niet. Ze zijn vaak vrij dik en als je schoftje goed past, past ie met zo'n dik ding niet meer mooi.
Alhoewel er nu misschien ook wel dunnere in de handel zijn, dat weet ik dan dus niet Lachen

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 16:59

gewoon,een zadeldekje eronder leggen

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:16

Er zijn inderdaad wel dunnere. Wij hebben ze van Letty en die zijn heel mooi.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:20

dutske schreef:
gewoon,een zadeldekje eronder leggen


Het moet wel wat lijken he Knipoog

Duhelo

Berichten: 28506
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 17:21

dat valt nog mee hoor Haha!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:03

Smaken verschillen Knipoog

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:05

Ik heb ze van mijn tuig gegooid. Wij hadden die bonte onderleggers, zowel schoft als borst, van Letty. Duur, echt schapenbont, stond wel heel chique moet ik zeggen. Maar die dingen zweten echt enorm. Bovendien vind ik inderdaad het schoftje beter passen zonder zo'n ding en rijden we Janssen nooit door.

We hebben zowel een leren als een kunststof tuig, waarbij ik eerlijk moet zeggen dat we tegenwoordig gemakshalve bijna altijd voor het kunststof kiezen. Ook van Letty's, het nieuwste tuig, met binnenkanten van chroomleder. En aangezien ik nogal sopperig ben aangelegd gaat het hele spul iedere week wel even in het sop (met zadelzeep) en ziet het er super uit.

Maar voor een jong paard laat ik in elk geval de bonte schoft- en borstbeschermers liggen, want dan lijken ze me best nuttig. Kunststof onderleggers ken ik wel , maar ik heb er persoonlijk geen ervaring mee.

Webshop - digital art: MoTekent

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:27

Wij hebben kunststofonderleggers van BR, ik heb ze er voor de zekerheid onder omdat mijn paard nogal gevoelig is, maar ook voor het schoonmaakgemak van je tuig is het handig!
Wij hebben een leren tuig en die die onderleggers hoef je alleen even af te soppen...

Voor de singel heb ik wel een bonthoesje, omdat ze zich daar heel snel doorloopt, die gooi ik gewoon elke keer als ze erg gezweten heeft even in de was...

Off topic...
MoniqueT, mocht je ooit beslissen je bontonderleggers weg te doen...
(ik houd me aanbevolen... )

MoniqueT

Berichten: 8833
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 18:45

Citaat:
Off topic...
MoniqueT, mocht je ooit beslissen je bontonderleggers weg te doen...
(ik houd me aanbevolen... )


Dacht ik niet Tong uitsteken Ik verheug me nu namelijk al op het mennen met onze jaarling Whisper, die dingen komen best nog van pas, over een paar jaar.

Webshop - digital art: MoTekent

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 23:39

Wij hebben een twee spantuig. De tuiger gaf geen problemen, maar de volbloed reed zich door op de borst. later op de schoft en nog later op haar billen( broek), nu 4 borstbondjes besteld bij divoza( het eigenlijke schoftbondje is vrij kort bij divoza) en er dus twee om de borststukken gedaan en twee onder het schoffie. jDit gaat nu prima. De broek hebben we helaas maar afgschaft, daar is nog geen bondje voor.
We rijden er nu 2 maanden mee en het gaat vooralsnog prima. Lachen

het leven is goed met een engels volbloed

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 10:05

Santos, een beetje handigheid, wat fleece of zachte teddy, een naald en draad en tadaaaa! Knipoog
Isolda had vaak singeldrukkingen. Daar waren geen goede bontjes voor en die heb ik zelf gemaakt van wat zachte stof. Direct meerdere, zodat ze na elke rit in de was konden.

Udinde heeft gelukkig nergens last van.

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:05

als je eerst niets hebt kun je ook een lekker zachte handoek er voor gebruiken mijn verzorgpaard heeft ook geen dekje bij het mennen maar hij heeft wel een zachte handoek en dat werkt ook super

Bella
Beau ♥ 08-06-2008 - 18-05-2015 +

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:06

als je eerst niets hebt kun je ook een lekker zachte handoek er voor gebruiken mijn verzorgpaard heeft ook geen dekje bij het mennen maar hij heeft wel een zachte handoek en dat werkt ook super

Bella
Beau ♥ 08-06-2008 - 18-05-2015 +

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 21:29

ik heb nu een borstbeschermer onder mijn schoftje.. ik vond de schoftbeschermers allemaal te kort... en het bevalt prima!!!

Gracia & Zizora
Een tuigpaard is goud waard!

santalyd
Berichten: 83
Geregistreerd: 19-07-04
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-04 21:35

Bedankt voor alle reacties!
We hebben inmiddels een onderlegger gekocht van kunststof, met ventilerende gaatjes enzo, is veel sneller droog dan een bontje en makkelijk schoon te maken. Vanavond hebben we het tuig voor het eerst opgelegd, inclusief onderlegger, en het past prima en Leonie leek het allemaal prima te vinden Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, GoogleAdsense en 8 bezoekers