mijn instructeur beult mijn paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

mijn instructeur beult mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-02 22:04

vrijdag kwam mijn instructeur weer om mijn paard te trainen. ze wilde niet stil blijven staan en kreeg dan gelijk de sporen er recht in en snokken in haar mond.
toen ben ik me er natuurlijk al mee gaan bemoeien want mijn paard ging helemaal over de rooie en kreeg dan nog meer op haar flikker.

ook bij het achterwaarts gaan ging ze bijna door de omheining.hij zei dat ze uit moest kijken, ik gelijk er bovenop dat hij de stuurman is, niet mijn paard.

ik heb gisteren zelf op mijn paard wat gereden, voor het eerst dit jaar (ben gehandicapt) en dus ook dat halthouden geoefent.
ik zie alleen geen probleem?
ze blijft braaf staan, ok ze zet soms stiekem een voet naar voren of begint te lopen voordat je een teken geeft maar daarvoor heb je haar toch niet zo te straffen?
ze is heel gevoelig op je stem enzo dus ik heb heel de tijd tegen haar zitten banketstaaf over vanalles en nog wat en natuurlijk als ze stil bleef staan verschrikkelijk belonen.
ook bij het bijzetten van haar achterbeen reageerde ze eerst niet dus mijn instructeur die sporen en vol in.
toen heb ik een zweepje genomen en aangetikt, nou dat ging dus 100% beter dan met de sporen he.
ik heb trouwens zonder zweep en sporen gereden, helemaal niet nodig. ik kon zelf ook voelen welk been er niet goed stond (in de meeste gevallen) mijn instructeur voelt dat dus niet?
ook het achterwaarts gaan ging best goed, eerst natuurlijk paniekerig maar ik haar geruststellen en toen ging het veel beter, en wel recht.

wat moet ik hier nou mee.
mijn paard loopt door mijn instructeur super, is heel braaf maar ik kan dus niet tegen die woede aanvallen he.
ik heb het al meer met hem besproken maar helpt blijkbaar niet.
in april wordt mijn paard gedekt en dan sta ik zulk gedrag uiteraard helemaal niet toe.
ik stuur ze ook heel vroeg met zwangerschaps verlof he en sukkel er dan zelf wel een beetje op:-)


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 22:15

Ik zou lekker een andere instructeur gaan zoeken! Dit slaat toch helemaal nergens op!!! Je mag een paard best een keer op zijn donder geven, maar je kan ter ver gaan!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 22:22

Ik vind dat dus echt niet kunnen jij vertrouwd jou paard aan diegene toe en dan doet diegene zoiets. Het kan dan wel zijn dat hij jou paard door hem super loopt maar dat soort dingenmoet je niet tollereren. Ik bedoel hoe zou het er dan wel niet aan toe gaan als je er niet bij bent!? Zoiemand moet eerst leren tot 10 te tellen en ja als je het er met hem over gehad hebt en het helpt niet.. dan maar op de andere manier en dat is (wat ik dan zou hebben gedaan) iemand anders zoeken.. en al helemaal een andere instructeur. ik bedoel je hebt een band met je paard en dat word dan wel verziekt door zoiemand! Koe ik zou echt eerst goed nadenken.. of het nog te tollereren is.. ( het is jou paard als hij bij jou wel mag"smokkelen"met een paar stapjes zetten dan moet jou instructeur dat er niet uit proberen te rammen.. Boos! of zie ik het nou verkeerd? Frusty Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-02 22:53

[***] schreef:
( het is jou paard als hij bij jou wel mag"smokkelen"met een paar stapjes zetten dan moet jou instructeur dat er niet uit proberen te rammen.. Boos! of zie ik het nou verkeerd? Frusty Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed


Nee bij mij mag ze dat ook absoluut niet hoor en ik blijf dan net zo lang doorgaan tot ze wel blijft staan maar ik sla of schop dan dus echt niet omdat ze iets niet wil.
ze is zo gevoelig voor straf dat ze gewoon van de kaart gaat zeg maar.
ik heb dit paard zelf gefokt dus ken haar van haver tot gort:-)
helaas is ze wat te sterk voor mij en mijn instructeur heft haar dus verder aangereden en brengt haar ook, met succes, op concours uit.
maar ik zit nu echt te denken van is er voor mijn paard zo nog lol aan?
ik heb al vaker gezien als ik binnen zat dat ze opeens door de bak vloog!
deed ze vast niet voor niets?

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Re: mijn instructeur beult mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 23:24

breyer club nederland schreef:
ze wilde niet stil blijven staan en kreeg dan gelijk de sporen er recht in en snokken in haar mond.

nee daar gaat een paard stil van staan Boos! Zoek iemand anders zou ik zeggen, dit mag je gewoon niet tolleren. Een paard aanpakken is goed maar doe het dan op de juiste manier. zeker als ze al zo gevoelig is. En dan mag het verder wel goed gaan met hem, maar neem hem desnoods alleen als instructeur om les te geven en laat hem er nooit meer op. Dan zou ik gewoon iemand anders zoeken.
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 00:19

Je mag een paard best duidelijk uitleggen dat stilstaan ook stilstaan betekent, dat betekent dat je m moet leren wachten op jouw hulp en reageren zodra die komt. Vaak is het al genoeg om tijdens de overgang nog een ophouding te maken (die met been gedaan hoort te worden) of vlak na de overgang, de meeste paarden zetten een achtergebleven beentje dan prompt bij, als je het snel genoeg doet, zie je het niet eens.

Over die instructeur: was 'GEDULD' niet een van de pijlers van africhting? Volgens mij wel en misschien moet deze instructeur daar even aan herinnert worden. Anders kun je hem eens vragen of hij soms een slecht humeur krijgt van jouw paard, als hij 'ja' zegt, dan zou ik een andere zoeken.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 08:46

Die zou bij dus nooit meer in de buurt komen van mijn paard. Als mijn paard zonder sporen gereden kan worden, dan komt er dus niemand met sporen op (die ze ook gebruikt). Mijn paardje kan op een fluister van de broekspijp voorwaarts gaan (vaak is verlichten van de zit al genoeg), dus onnodig voorwaarts schoppen is ook niet nodig.
Zulke mensen mogen van mij gaan wandelen.

gewoon iemand anders zoeken doe je paardje wel met respect wil behandelen, want als deze persoon niet eens open staat voor jouw "kritiek" dan is het hek van de dam.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Re: mijn instructeur beult mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 09:41

breyer club nederland schreef:
ze blijft braaf staan, ok ze zet soms stiekem een voet naar voren of begint te lopen voordat je een teken geeft maar daarvoor heb je haar toch niet zo te straffen?


Dat is dus niet braaf stilstaan. Overigens vind ik niet (op basis van jouw verhaal) dat jouw instructeur de juiste oplossing kiest, maar stilstaan is stilstaan en niet wat drentelen. Ik zou eens met je instructeur praten, en als hij niet geen goede argumentatie he3eft voor zijn aanpak zou ik op zoek gaan naar een ander. Maar consequent zijn en een keer aanpakken als het nodig is is voor ieder paard noodzakelijk als je het geen verwend kreng wil maken.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Re: mijn instructeur beult mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-02 11:41

Lielle"]
[quote="breyer club nederland schreef:
ze blijft braaf staan, ok ze zet soms stiekem een voet naar voren of begint te lopen voordat je een teken geeft maar daarvoor heb je haar toch niet zo te straffen?


Dat is dus niet braaf stilstaan. Overigens vind ik niet (op basis van jouw verhaal) dat jouw instructeur de juiste oplossing kiest, maar stilstaan is stilstaan en niet wat drentelen. Ik zou eens met je instructeur praten, en als hij niet geen goede argumentatie he3eft voor zijn aanpak zou ik op zoek gaan naar een ander. Maar consequent zijn en een keer aanpakken als het nodig is is voor ieder paard noodzakelijk als je het geen verwend kreng wil maken.
[/quote]
Nou mijn paard mag uiteraard best aangepakt worden op het moment dat het nodig is, maar als je iedere keer in zijn bek zit te snokken en hem zowat de bak doortrapt dan heeft dat dus ook weinig nut en brengt het volgens mij meer shcade dan iets goeds?
als ze dus bij mij uit zichzelf gaat lopen enzo dan blijf ik gewoon 5 minuten langer staan he. maar ik ga hem dan geen rotschop geven want dan staat hij dus nooit van zijn lang zal ze leven meer stil.
de vellen hingen nu langs de zijkant van haar mond, nou dat vind ik dus niet normaal.
als ze niet goed wijkt dan wordt ze zeg maar gelijk naar rechts gesnokt bijna tegen de palen aan, nou zo doet ze het nooit hoor.
er is een verschil tussen straffen en straffen en dit is zeker geen eerlijk spel wat hij met mijn paard speelt.
als ze niet reageerd op een beenhulp wat ze dus nu met halthouden moet leren om een been bij te zetten j dan krijgt ze de echt de sporen er in. hup tenen naar buiten en stompen. wat doet mijn paard, die zet een stap opzei of naar voren (lijkt me logisch) dan weer een trek in die bek want ze moet stilstaan en een schop van de andere kant want ze ging opzei!
ja waar ben je dan mee bezig he?

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 11:55

Wat ik zou doen: ander persoon erop laten rijden.
Eentje met meer geduld en rust, die qua karakter meer op JOU lijkt, want jouw paard zal uiteindelijk over een tijdje toch met jou gaan rijden, dus moeten wennen aan iemand zoals jij is wel fijn.
Daarbij vind ik dat ongeduldige van je instructeur en die woede aanvallen dus niet bepaald bevordelijk!
Soms is het wel eens nodig om een paard 'zijn plaats te wijzen', maar als je het idee hebt dat het aan de persoon ligt en niet aan het paard, dan meteen stoppen.
Heel veel sterkte!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 12:02

bcn, ik zeg toch ook dat zijn aanpak me niet de juiste lijkt! Jouw opmerking over stilstaan viel me alleen op, vandaar. Maar zoals Dorine al zegt, laat iemand anders een je paard rijden. Ik zou iig niet graag jouw instructeur op mijn paard hebben, hij zou er trouwens snel genoeg weer naast liggen.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 12:04

bcn, ik zeg toch ook dat zijn aanpak me niet de juiste lijkt! Jouw opmerking over stilstaan viel me alleen op, vandaar. Maar zoals Dorine al zegt, laat iemand anders een je paard rijden. Ik zou iig niet graag jouw instructeur op mijn paard hebben, hij zou er trouwens snel genoeg weer naast liggen.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-02 13:14

Lielle schreef:
bcn, ik zeg toch ook dat zijn aanpak me niet de juiste lijkt! Jouw opmerking over stilstaan viel me alleen op, vandaar. Maar zoals Dorine al zegt, laat iemand anders een je paard rijden. Ik zou iig niet graag jouw instructeur op mijn paard hebben, hij zou er trouwens snel genoeg weer naast liggen.

Ja ik zit nu ook met grote twijfels wat ik er mee aanmoet hoor.
woensdag komt hij weer en zodra er dus weer een driftbui komt dan zeg ik er gelijk wat van. eerst durfde ik het ook niet want hij heeft al meerdere paarden aangereden, is 7 keer z2 geweest enzo en ik maar l2 dus ja dan ga niet opeens staan schreeuwen van he doe eens normaal?
maar ja als ik op mijn paard ga kan ik dus wel voelen wat er fout is enzo.
ik baal er gewoon verschrikkelijk van dat ik er zelf niet elke dag op kan rijden. heb het zaterdag dus gedaan en kan nu mijn arm weer wat gebruiken, laat staan hoe het is als ik dagelijks rij. balen dus.
het is jammer dat mijn paard wat dat betreft ook braaf is, als je het bij haar moeder zou doen zou hij er ook zo naast liggen:-) Haha!

GAB
Berichten: 105
Geregistreerd: 11-06-01
Woonplaats: in Peru

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 17:26

Jaa, ik herken dit verhaal ook. Mijn instructrice pakt Jason ook flink aan als ze d'r op zit (stuk of twintig tikken achter elkaar). Hij loopt dan ook fantastisch (niet gelet op dat boze hoofd van hem). En dan denk ik van ja, is het niet zielig hem op zo'n manier dwingen zich te gymnasticeren, maar aan de andere kant (wat mijn instructrice dan weer zegt) hij is gewoon lui, en de knopjes zitten er wel op, je moet hem alleen maar aan zetten. En net als jou, denk ik ook van, jaah, zij is veel hoger in de dressuur en ik rijd maar L.
Het enige wat ik dus niet meer ga doen is haar erop laten rijden. Dan maar niet zo fantastisch lopen. Wij komen er vanzelf wel, ik hoef morgen nog geen Z-wedstrijd te rijden. Veel succes bij je beslissing!

De geest is geen vat die gevuld moet worden, maar een vuur dat je moet ontsteken.
-Plutarchus-

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-02 18:13

weet je hoe mijn instructeur ook altijd rijd, met slof. niet slap nee goed aangetrokken zeg maar.
nou mijn paardje is een fries en die lopen van zichzelf al aan de teugel.
maar als ze het dus echt beu is gaat ze er gewoon vandaar en dan kan hij haar dus niet houden Haha! Haha!
maar gezond is het dus niet.
ik vond zelf al dat ze behoorlijk begon te hangen en dat moet ik dus zeker niet hebben voor mijn arm.
ik ga daar ook wat van zeggen.
en lui is mijn paardje ook niet gelukkig dus ik snap er eigenlijk niets van dat hij haar zo aanpakt?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 19:28

Ik denk ook dat je beter een andere instructeur kan zoeken, die meer respect voor jou en het paard heeft.
Want hoe hij met jullie omgaat is niet normaal Boos! .
Misschien heeft paard al weerstand opgebouwd voor die instructeur, dat ze daarom zo reageert.
Op jou reageert ze goed!
Het zal heel moeilijk worden, maar ik hoop dat je er wel over nadenkt en het ons laat weten wat je beslissing wordt!

Gr. Adriana

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 21:42

breyer club nederland schreef:
is 7 keer z2 geweest enzo en ik maar l2

Weet je, het kan juist wel eens een 'probleem' zijn als iemand al een aantal keren zo hoog is geweest in de sport. Omdat men dan het gevoel 'kent' van een paard waar alle knopjes opzitten wil men nogal eens met een wat groener paard alles doordrukken om het zo maar eens te noemen. Waarschijnlijk uit dit bij jouw instructeur zich dus wat agressiever. Maar het blijft jouw paard!!! Dus als jij het niet eens bent met de manier van omgang dan moet je daar dus iets aan veranderen Haha!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 11:23

Ik zou het niet accepteren. Gewoon beleefd maar heel duidelijk zeggen wat jij ervan vind en overleggen of het niet anders kan. Kan dat niet, jammer dan, dan zijn er meer instructeurs *LOL*

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 14:45

Dit is idd een heel moeilijk probleem. Mijn paard is overgevoelig, kan gedachtenlezen lijkt het soms wel. Maar denk maar niet dat hij er makkelijk vanaf komt als hij ook maar een millimeter te ver gaat. Dan krijgt hij het gewoon voor zijn kiezen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, en ook hij krijgt wel eens een flinke por met spoortje, een knal met mijn zweep. Het is een eigenwijs gedrocht.
Ik kan er zelf heel slecht tegen als iemand MIJN paard afranselt (zo lijkt het nl al snel). Dan flip ik gewoon. Misschien (weet t niet zeker) komt het omdat ik dan niet voel wat ik voel als ik het zelf doe. Ik zie zijn angstige oogjes en zijn trillende beentjes, maar dat heeft hij ongetwijfeld ook als ik hem flink de waarheid zeg. Mijn huidige instructeur weet dat haarfijn aan te voelen, die zal mijn paard niet in mijn bijzijn een schop onder z'n hol verkopen, al doe ik het de hele dag door. Hij weet nl wat er gebeurt is met mijn vorige instructeur.
Die heeft mijn paard de trailer in gemept, het knopje achteruit er hardhandig opgemonteerd (wat ik er door het niet te gebruiken weer afgesloopt heb alvorens het er zelf weer te installeren), schreeuwde etc. Ik had er op de manegepony's nooit zo'n last van, maar met mijn eigen paard merkte ik gewoon dat hij nóg onzekerder werd. Hij liep toen hij 6 was nog te zwalken over de hoefslag, mede daardoor. Ik heb toen uit protest gewoon niets met het paardje gedaan. Beetje rondjes gehobbeld, beetje bosritten gemaakt maar niks moeilijks. Ondertussen heb ik wat anti-bok lessen genomen bij mijn huidige instructeur. Toen die bij de manege wegging is hij bij ons aan huis gekomen en is het allemaal helemaal goed gekomen.
De aanpak van mijn vorige instructeur stond me gewoon totaal niet aan. Ik werd onpasselijk als hij met zijn zweep aan kwam zetten. Echt, ik kon hem niet uitstaan op een gegeven moment. Misschien was het best goed gekomen, want Joop is wel zo'n eikel die op een heel duidelijke manier laat blijken dat dát niet zijn manier is. De trailer bijv. Hij wilde er best in, maar niet zo snel als wij dat wilden. Toen stopte hij dus al op de klep. Dahag! Toen ze dus met longeerzwepen, kluisters, pramen etc aankwamen zetten werd hij gek. Hij heeft de trailer van de buitenkant in elkaar getrapt, levensgevaarlijk uitgehaald etc. En ik zei altijd al: zo werkt het niet. Daarna mocht ik het dan doen. Veel gezeik gehad, maar in 3 maanden (elke dag oefenen, 3x per dag eten erin, niet erin? geen eten!) deed hij het wél. Ijzig kalm liep hij erin, alsof hij nooit anders gedaan had. Iedereen helemaal verbaasd, maar ik wist het gewoon. Toen mijn vader hem een keertje erin poogde te duwen (hij had al een kop van, vandaag even niet), toen ben ik weer helemaal terug bij af geweest. Maar nu loopt hij er zo op, al vindt hij het doodeng. Hij dóet het gewoon. Geen gezeur etc.

Het is echt niet zo'n kleinzielig knolletje als ik altijd dacht (en nog steeds denk af en toe), maar hij is wel overgevoelig. Ik weet nu wel ongeveer wat ik wel en niet kan maken, als hij loopt te etteren krijgt hij de wind van voren. Heeft hij er echt last van, dan doen we een dagje rustig. Vaak duurt het voor mij ook nog een dagje om uit te vinden of hij nukkig was, of dat hem iets dwars zat. Soms is hij na een dag juist helemaal op zijn teentjes getrapt, dan kan ik m maar beter een week lang het bos laten zien, want de bak... da's voor ons allebei niet zo prettig.

Het is alleen zo verrekte moeilijk om een instructeur te vinden die dát snapt. Dat je een knol met hersens hebt, of juist niet... Mijn huidige instructeur ziet dat het werkt hoe ik hem aanpak, en dat ik daarmee op een redelijk niveau kom in de training. Dat hij zich helemaal geeft en alles doet af en toe. En dat het dan niet allemaal volgens het boekje gaat, soit. Sommige instructeurs hebben alleen de stellige overtuiging dat het paard in 5 sec iets moet snappen en na 3x iets perfect uit moeten voeren, en nooit meer iets anders doen. En dat zal ongetwijfeld vaak zo zijn, tenzij je die van mij treft, daar is alles net een beetje anders! Tsja, hij zal het best geod bedoelen (je instructeur), maar het werkt niet. En als ik je verhaal zo lees denk ik niet dat dat ooit tot hem doordringt. Daar tegen over staat dat je nooit weet wat voor instructeur je nu weer treft.... Zoals ik al zei: moeilijk probleem.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Cer

Berichten: 30140
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 17:42

Hm, volgens mij is paardrijden nog altijd iets wat je voor je plezier doet, en als jij er dus geen plezier in hebt dat je instructeur je paard afrost, lijkt mij dat je daar niet mee door moet gaan.
Buiten dat je hem betaald voor zn diensten, dus daar mag je zelf dan best wel iets over zeggen. En als jij niet wilt dat hij je paard afranselt, dan hoort hij dat niet te doen, vind ik. En als zijn methodes nu eenmaal zo zijn, dan misschien toch een ander zoeken?

Je zegt dat je zelf gehandicapt bent, is het dan wel handig om je paard te laten trainen door iemand die fysiek meer kan dan jij? Als je dan zelf gaat rijden is je paard toch een andere rijstijl gewend, en kan je er misschien zelf niet zoveel mee. Misschien moet je instructeur gewoon lesgeven aan jou terwijl je er zelf op rijd, dan leert je paard de commando's op jouw manier...

Is maar een idee hoor, verder weet ik natuurlijk niets van de situatie.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-02 18:20

Cer schreef:
Je zegt dat je zelf gehandicapt bent, is het dan wel handig om je paard te laten trainen door iemand die fysiek meer kan dan jij? Als je dan zelf gaat rijden is je paard toch een andere rijstijl gewend, en kan je er misschien zelf niet zoveel mee. Misschien moet je instructeur gewoon lesgeven aan jou terwijl je er zelf op rijd, dan leert je paard de commando's op jouw manier...

Is maar een idee hoor, verder weet ik natuurlijk niets van de situatie.

Nou het was in eerste instantie dus zo dat hij mijn paard verder aan zou rijden, ik heb haar zelf gefokt en zelf nooit paarden aangereden dus dat leek me het verstandigs.
is overigens ook netjes gebeurd, het is een lief paard wat goed luisterd enzo, geen bokker ofzoiets.
alleen als ze het dus in haar kop heeft, dan vliegt ze dus de bak wel eens door, nu eigenlijk niet meer maar in het begin dan. nou als ik er dan op zou zitten dan kan ik het wel schudden met 1 goede arm.
Ik vind het wel leuk dat mijn paard iets presteerd in de sport, zeker omdat we met haar gaan fokken dus dat is wel interessant voor de veulens enzo.
zelf vind ze rijden ook leuk, tot de laatste tijd dus heb ik het idee.
als ik er op ga is ze hartstikke braaf en kan ik wel doen wat ik wil met haar. hoewel de galop stel ik altijd uit omdat ze moeilijk galopeerd (fries)
ik heb dan ook voor mezelf een western zadel zodat ik steviger zit, maar soms dan rij ik met mijn engelse zadel en dat gaat ook goed maar dan kan ik 3 dagen verder niets meer met mijn arm doen dus ja dat schiet ook niet op:-)
vandaar dus dat er iemand anders op rijd. (2 x per week)


Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 18:23

Yep, heel moeilijk van een afstand in te schatten, ik vind namelijk dat je nooit driftig mag worden maar wel streng. Ik heb wel eens commentaar gehad van meiden als ik mijn paard hard aanpak: hij kan een flinke klap krijgen als hij loopt te etteren. Ik vind dat niet zielig: hij heeft gewoon te luisteren. En stilstaan is stilstaan. Het is natuurlijk ook lastig als jullie verschillende dingen van je paard verwacht: als hij van jou wel een stapje mag doen en van je instructeur niet….

Vraag is dus wat jij wilt: dat hij 100% luistert of wel eens mag smokkelen. + driftig is fout, streng is goed. Afranselen is fout, eens een klap als hij die verdient is niks mis mee.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-02 19:08

Gail schreef:
Het is natuurlijk ook lastig als jullie verschillende dingen van je paard verwacht: als hij van jou wel een stapje mag doen en van je instructeur niet….

Vraag is dus wat jij wilt: dat hij 100% luistert of wel eens mag smokkelen. + driftig is fout, streng is goed. Afranselen is fout, eens een klap als hij die verdient is niks mis mee.


Ze mag van mij ook niet smokkelen hoor. maar als hij het doet dna stamp ik hem vervolgens niet de bak door maar probeer het dus opnieuw en opnieuw tot ze wel blijft staan zolang als ik het zeg.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 19:09

Zet het eens op video als hij rijdt.
Grote kans dat hij inbindt als hij weet dat het vastgelegd wordt.

En als hij het dan toch doet dan kun je er samen naar kijken en dan kun je precies de punten aanwijzen waar jij het niet mee eens bent en dan kan hij het moeilijk ontkennen of smoezen verzinnen.

Nulla tenaci invia est via

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-02 20:34

Ik heb het vandaag weer bestproken en hij vond het zelf ook niet zo leuk dat hij het had gedaan?
ik hem dus verteld hoe ik het had gedaan en hij heeft het ook zo gedaan, ging dus gelijk veel beter.
ik ben alleen benieuwd hoe lang het goed zal gaan, maar iedere keer is er dan toch een he Haha!
Laatst bijgewerkt door Horse Pleasure op 20-03-02 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers