Telkens overkruist... Hoe krijg ik dit goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Telkens overkruist... Hoe krijg ik dit goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 22:09

Ik rij een al wat ouder KWPN paardje, ongeveer 23, 24 jaar... Rij hem 1x per week. Hij heeft ZZ dressuur gelopen en sinds een paar maanden, zit ik te tobben met de galop....

Telkens zit hij overkruist, probeer hem telkens terug te halen, op de volte te zetten en weer aan te springen, maar dit gebeurt op beide handen, overkruist.... ik snap dat het al een wat ouder paard is, maar in galop zitten we helemaal uit balans natuurlijk, het zit van geen kanten!

Hoe krijg ik dit weer goed?! Verward

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:11

Heb het laatst gehad voor het 1st.
Maar ik zat te veel aan mijn binnen teugel.
Misschien is dat het probleem?

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 22:14

parouscha schreef:
Heb het laatst gehad voor het 1st.
Maar ik zat te veel aan mijn binnen teugel.
Misschien is dat het probleem?


Tijdens het aanspringen, geef ik gewoon veel binnen been en gooi de teugels (tsja natuurlijk niet helemaal) maar geef dus veel binnenteugel zodat ie goed aan kan springen, maar ook dit helpt niet...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 22:46

Een foute hulp van jouw kan. Ik denk nog meer aan het stijf zijn van het paard. Misschien zelfs last van zijn rug.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 00:03

"Gooi" niet beide teugels weg, geef duidelijk aanleuning aan je buitenteugel (zoek dit evt voor het aanspringen op door bijv een stapje te wijken), houd die aanleuning aan de buitenteugel en geef duidelijk met je binnenteugel.
Scheef zitten of gedraaid in je heupen kan ook een oorzaak zijn. Probeer eens aanspringen vanuit verlichte zit.
Succes!

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 18:51

josien schreef:
Een foute hulp van jouw kan. Ik denk nog meer aan het stijf zijn van het paard. Misschien zelfs last van zijn rug.


Stijfheid zou heel goed kunnen, want hij is in het begin met rijden ook altijd heel erg stijf, dus ik denk dat dat een oorzaak zou kunnen zijn..

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 20:47

De oplossing is dan goed los werken voordat je galop werk gaat doen.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 20:52

josien schreef:
De oplossing is dan goed los werken voordat je galop werk gaat doen.


Tsja dat doe ik dus altijd al, omdat ie erg stijf is...

maar hoelang ik ook los werk, dat schijnt niet veel te helpen!

maikellover

Berichten: 54
Geregistreerd: 25-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:04

je moet hem anders op een hele kleine volte zetten en dan zorgen dat de achterhand niet uitzwaait en dan hem extra in buigen. die van mij deed het in het begin ook, maar nu doet hij het niet meer.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:15

Is hij helemaal na gekeken.

Als het niet helpt om goed los te werken met wendingen met de juiste stelling enz. Zet hem dan op een gemideld kleine volte in galop en maak deze steeds kleiner totdat hij wel over moet springen en beloon hem dan uitgebreid en doe dit nog een keer. Blijft hij overkruist rij dan scherpe wendingen alle kanten op. Goed voorwaarts houden in de wendingen en zo min mogelijk buiten teugel gebruiken.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 21:22

josien schreef:
Is hij helemaal na gekeken.

Als het niet helpt om goed los te werken met wendingen met de juiste stelling enz. Zet hem dan op een gemideld kleine volte in galop en maak deze steeds kleiner totdat hij wel over moet springen en beloon hem dan uitgebreid en doe dit nog een keer. Blijft hij overkruist rij dan scherpe wendingen alle kanten op. Goed voorwaarts houden in de wendingen en zo min mogelijk buiten teugel gebruiken.


over 'helemaal nagekeken' twijfel ik niet over, want deze mensen waar hij van is, zullen dat vast en zeker hebben gedaan!

Bedankt voor de info! Lachen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:52

Rijden die er ook op? Zo ja hebben ze het zelfde probleem.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 22:23

josien schreef:
Rijden die er ook op? Zo ja hebben ze het zelfde probleem.


Nee hun rijden niet op hem

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 22:25

maikellover schreef:
je moet hem anders op een hele kleine volte zetten en dan zorgen dat de achterhand niet uitzwaait en dan hem extra in buigen. die van mij deed het in het begin ook, maar nu doet hij het niet meer.


hmm, hoe kleiner de volte, hoe groter de kans dat hij uit balans raakt, over de schouder weg loopt, of uitzwaait van achter en vervolgens dus overkruist gaat...
Die achterhand ondersteunen hielp bij de pony die ik rijd wel. Je kunt beter het paard rechter houden, dus niet te veel het hoofd naar binnen vragen...

Wat vragen:
Hoe gaat het als je vanuit de hoek aanspringt en dan rechtuit galoppeert?
Springt hij wel goed aan, maar springt hij over?
Zit je recht in je zadel, met "gelijke" teugels en beweeg je losjes mee in je lijf?
Doet hij het aan de longe of los in een longeercirkel ook?

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-04 22:37

joyce B schreef:
Wat vragen:
Hoe gaat het als je vanuit de hoek aanspringt en dan rechtuit galoppeert?
Springt hij wel goed aan, maar springt hij over?
Zit je recht in je zadel, met "gelijke" teugels en beweeg je losjes mee in je lijf?
Doet hij het aan de longe of los in een longeercirkel ook?


Hij springt volgens mij gelijk al 'overkruist' aan zeg maar...

Tsja of ik recht in het zadel zit met gelijke teugels of ik losjes meebeweeg, dat kan ik niet zeggen van mezelf, maar hij doet bij meiden die ik wel is mee neem, doet ie het ook

Ik longeer hem eigenlijk nooit, dus dat weet ik niet...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-04 22:15

en doet hij het op beide handen of alleen op 1 kant?
misschien zit er iets in zijn rug scheef, of probeert hij 1 kant te ontlasten...

DAt soort dingen moet je echt kunnen zien, en dat lukt niet vanaf de pc... Helaas Knipoog

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 23:04

Op de beide handen, maakt niet uit waar je op rijdt...

Pharlap
Berichten: 1665
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: spijkenisse

overkruist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 01:21

Hoi,
Ik heb dit ook gehad met mijn paard.
Hij had altijd een super galop en ineens ging hij iedere keer rechtsom overkruist aanspringen.
Ik dacht dat het echt aan mij lag, en legde geen link tussen verkeerd aanspringen en zijn stijfheid. Omdat hij op een gegeven moment rechtsom helemaal niet meer lekker liep en spierbevangen is geweest heb ik de fysio laten komen, En ja hoor het was zijn rug.
Na 6 weken zag je verbetering, maar ik moest daar wel elke dag voor masseren en buigoefeningen op stal doen en veel aan de bijzet ( lang en laag ) doen.
Ook met rijden ( ook met prive les ) moest ik veel stap oefeningen doen en veel zijwaarts gaan ( wijken voor het rechter been, slangevoltes ).
De rechter galop heb ik ook eerst op gebouwd aan de bijzet ( want daar sprong hij ook verkeerd aan ) en daarna steeds vanuit een volte aangesprongen.
Hij springt nu weer goed aan en is zo soepel als wat ( tijdens buigoefeningen e.d ).