BBQ tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

BBQ tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 14:48

haay,
volgende week zijn mijn buurman en ik jarig, we vieren onze verjaardagen dan door samen een BBQ te houden.
Ik zat wat te bedenken wat we zullen kopen, het is wel de bedoeling dat het een beetje low-budget is, en er komen zon 20 mensen.
Zelf gaan we vanavond ook BBQ-en, ik had wat varkenssatevlees bij de c1000 gehaald, erg lekker maar ook vrij prijzig.
Vorig jaar hadden we van die worsten van de aldi, waren ook wel lekker,
Drinken halen we vaak bij de LIDL

Hebben jullie nog tips voor mij?
Wat hebben jullie zelf bij de barbeque(vlees, drinken, salade, stokbrood, meloen ed), waar kopen jullie dat?

groetjes nynke

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 16:42

Nou .. er is zo veel BBQ vlees. maar ik zou er voor zorgen dat je voor bepaalde (vraag nie welke) soorten vlees een "aparte" BBQ heb.. de ene is sneller klaar dan de andere en dan kan je alles te gelijk klaar hebben. En ook lkk is om marsmellows na het BBQ voor de kids te maken ..

Romy13

Berichten: 17
Geregistreerd: 31-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 16:54

Een paard? Yihah. Nee geintje. Ga naar de AH, daar hebben ze wel lekkere dingen (héél véél voor de BBQ).
O en zeker die marsmellows, gisteren bij een vriendin wezen BBQ-en en die zak was binnen een paar minuten leeg.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:07

Hebben jullie in Nederland bij de Aldi ook de budgetslager? Daar is het vlees goedkoper (en lekkerder) dan bij de gewone supermarkt of slager...
En je kan ook altijd ipv brochettes te kopen ze zelf maken (rundvlees kopen en in stukjes snijden en op stokjes doen samen met paprika, ui, ... of kipfilet kopen en op stokjes doen met stukjes ananas).

Groenten,fruit en stokbrood haal ik op de markt... Drank uit de supermarkt.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 22:53

Je kunt er voor kiezen om het vlees zelf te marineren.
Is een stuk goedkoper en meestal ook nog veel lekkerder Knipoog
Voor sate neem je bijv. ongepaneerde snitzels of kipfilet en een zakje Conimex satemarinade (zelf nog ketjap en een beetje olijfolie toevoegen).
Je kunt zelf ook spiezen maken:
- Shaslicks: je neemt mals varkensvlees (snitzel, goed hamlapje, fricandeau oid.) en legt ze in shaslickkruiden. Zelf even stukjes paprika en uien toevoegen.
- Kipspiezen: neem kipkruiden (verkrijgbaar in verschillende smaken, bijv. Hawai) en doe deze op blokjes kipfilet. Heel lekker met ananas erbij !

Als je wat voordeliger boodschappen wilt doen, dan kun je naar de kiloslager gaan.
Zelf ben ik daar altijd te laks voor, maar het scheelt je een hoop geld.
Ook kun je op aanbiedingen letten en evt. naar een paar verschillende supermarkten gaan.
Je bent wel wat meer tijd kwijt maar het levert ook wat op.

Ik zal je ook nog een recept geven voor een lekkere salade *LOL*
De hoeveelheden zijn voor ca. 4 a 5 personen:
- 1 krop sla of een zak gemengde slamelange
- 1/2 komkommer
- 1 rode paprika
- 1 rode ui (ringen)
- 4 tomaten of een bakje cherrytomaatjes
- een zakje gemengde rauwkostsalade (is leuk voor de kleurtjes Knipoog)
- fetakaas (ca. 150 a 200 gram, vers of uit een pakje)
- 2 zakjes honing-mosterd dressing
Om het feest helemaal compleet te maken zou je eigenlijk de honing-mosterd dressing van Oil & Vinegar moeten hebben, die is zooooo lekker Vingers aflikken

Je kunt met de basis (sla, komkommer, paprika, ui, tomaten, rauwkost) ook verschillende varianten maken.
Bijv. een salade met de hierboven genoemde fetakaas en honing-mosterd dressing, maar je kunt ook kiezen voor bijv. tonijn of een "neutrale" salade met alleen dressing eroverheen.
Zo kun je met weinig moeite toch voor iedereen wat wils maken.

Alvast heel veel succes met de voorbereidingen !

PS: ik heb vandaag ook nog een lekker toetje gemaakt, roep maar als je het recept wilt hebben *LOL*

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 23:06

Oscar schreef:
Je kunt er voor kiezen om het vlees zelf te marineren.
Is een stuk goedkoper en meestal ook nog veel lekkerder Knipoog
Voor sate neem je bijv. ongepaneerde snitzels of kipfilet en een zakje Conimex satemarinade (zelf nog ketjap en een beetje olijfolie toevoegen).
Je kunt zelf ook spiezen maken:
- Shaslicks: je neemt mals varkensvlees (snitzel, goed hamlapje, fricandeau oid.) en legt ze in shaslickkruiden. Zelf even stukjes paprika en uien toevoegen.
- Kipspiezen: neem kipkruiden (verkrijgbaar in verschillende smaken, bijv. Hawai) en doe deze op blokjes kipfilet. Heel lekker met ananas erbij !

Als je wat voordeliger boodschappen wilt doen, dan kun je naar de kiloslager gaan.
Zelf ben ik daar altijd te laks voor, maar het scheelt je een hoop geld.
Ook kun je op aanbiedingen letten en evt. naar een paar verschillende supermarkten gaan.
Je bent wel wat meer tijd kwijt maar het levert ook wat op.

Ik zal je ook nog een recept geven voor een lekkere salade *LOL*
De hoeveelheden zijn voor ca. 4 a 5 personen:
- 1 krop sla of een zak gemengde slamelange
- 1/2 komkommer
- 1 rode paprika
- 1 rode ui (ringen)
- 4 tomaten of een bakje cherrytomaatjes
- een zakje gemengde rauwkostsalade (is leuk voor de kleurtjes Knipoog)
- fetakaas (ca. 150 a 200 gram, vers of uit een pakje)
- 2 zakjes honing-mosterd dressing
Om het feest helemaal compleet te maken zou je eigenlijk de honing-mosterd dressing van Oil & Vinegar moeten hebben, die is zooooo lekker Vingers aflikken

Je kunt met de basis (sla, komkommer, paprika, ui, tomaten, rauwkost) ook verschillende varianten maken.
Bijv. een salade met de hierboven genoemde fetakaas en honing-mosterd dressing, maar je kunt ook kiezen voor bijv. tonijn of een "neutrale" salade met alleen dressing eroverheen.
Zo kun je met weinig moeite toch voor iedereen wat wils maken.

Alvast heel veel succes met de voorbereidingen !

PS: ik heb vandaag ook nog een lekker toetje gemaakt, roep maar als je het recept wilt hebben *LOL*


bedankt voor je tips! super! OK dan!

FennekeR
Full-Time Bokker

Berichten: 6598
Geregistreerd: 09-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 08:45

roep, roep, om toetje! OK dan!

De salade ga ik ook uitproberen Oscar!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:20

Oke, dan krijgen jullie een lekker virtueel toetje van mij *LOL*

Voor het mooi heb je eigenlijk een doorschijnende schaal nodig, bijv. zo'n bowlkom oid.
Je kunt ook een dooschijnende ovenschaal gebruiken.

Dit heb je nodig:
- Melk
- Suiker
- Custard (voor de pudding)
- Slagroom
- pakje cakejes of ca. 4 plakken cake
- een beetje appelsap
- doosje aardbeien
- amandelschaafsel
- chocolade (puur, geraspt, zodat je mooie "krullen" krijgt).

Als eerste maak je de custardpudding.
Je brengt de melk aan de kook, voegt de suiker toe en daarna de custard.
Even door laten koken en dan af laten koelen, goed door blijven roeren zodat er geen vel ontstaat.

Je begint nu met de bodem van het toetje:
De cakejes fijn kruimelen en op de bodem van de kom leggen.
Je besprenkelt de cakejes met een beetje appelsap zodat ze "nattig" worden.
Daarop leg je een laagje met aardbeien(schijfjes).
Op de aardbeien doe je een beetje suiker en dit even in laten trekken.

Zodra de pudding afgekoeld is, doe je een laag pudding op de cake/aardbeien.

Op de pudding doe je een laag(je) slagroom.
Daarna het amandelschaafsel en de choco-krullen.
Voor het mooi kun je er nog een paar aardbeien op leggen.

Eet smakelijk !

FennekeR
Full-Time Bokker

Berichten: 6598
Geregistreerd: 09-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:08

"Klinkt" lekker, is het een soort triffle? (Engels toetje)
Ik ga het zeker proberen, zal meteen kijken welke ingrediënten ik al in huis heb want dan kan ik het vandaag al maken.
Bedankt! Haha!

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:24

Ik maak altijd zelf kipsate ( heb het niet zo op varkenssate vandaar). Het is maar net waar het kipfilet het goedkoopst is daar haal ik het: zelf snijden en marineren en op stokjes doen.

De galia meloenen zijn erg goedkoop en lekker bij de Lidl, wellicht kan je daar meer fruit halen, naast gewoon stokbrood zou je ook kunnen misschien van dat stokbrood met kruidenboter kunnen halen ( aldi, erg goedkoop en lekker).

Zelf kruidenboter maken? Pakje roomboter met zakje kruiden en je bent klaar.

Een lekkere bowl wellicht? Paar grote blikken fruit halen, beetje wijn er door heen, daar kunnen veel mensen van eten.

Plastic bordjes en messen/vorken even kijken waar ze goedkoop zijn, meestal ga ik daarvoor naar de action.

Succes!

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:26

Oh ja... een lekkere marinade voor je vlees trouwens
-->neem olijfolie, tomatenpuree, ui, knoflook, peper, zout.. de knoflook pers je en de ui snipper je fijn, mengen met de rest en je vlees daarin laten marineren... Hou je van pikant doe je er sambal en cayennepeper bij

En m'n kip marineer ik met een honigmengseltje van olijfolie en honing...

Hoeveelheden ken ik niet echt omdat ik het altijd op gevoel doe...

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 13:42

ik weet een superlekkere marinade voor de speklapjes:
Ketjap Manis met sambal (niet teveel sambal uiteraard, niet iedereen is hieraan gewend). Echt, lekkerder krijg je ze niet!!!! en lekker lang laten liggen in de marinade tot ze helemaal donker kleuren. Mmmmmm

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:03


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:30

De marinade voor speklapjes die Marshaha hierboven noemt is inderdaad erg lekker
Met een klein beetje geperste knoflook erbij zijn ze ook erg goed weg te krijgen Knipoog
Als alternatief kun je ook nog een kerriemarinade maken voor de speklapjes, die doen het ook altijd goed !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:36

O en vergeet de kant en klare spareribs van de Aldi niet! Niet duur, maar erg lekker! Verder een groot pak hamburgers erbij en dan ben je met wat zelfgemaakte saté en shasliks al een heel eind!

Salade: als het niet te duur moet worden, dan kun je een standaard goedkope huzarensalade uit zo'n grote bak gewoon opleuken met een gesnipperde appel en een gesnipperd uitje erdoor, dan smaakt het al meteen een stuk beter. Mooi opmaken op een schaal met slablaadjes. Gevulde eitjes maken voor erlangs en klaar!

Ik vind trouwens gepofte aardappels ook altijd erg lekker voor op de bbq; aardappel overdwars insnijden en alvast wat voorgaren in de magnetron. Plak kruidenboter ertussen, inpakken in folie en dat lekker een half uurtje tussen de kooltjes leggen. Lekkerrrrr!

O ja, meloenen koop je trouwens om deze tijd lekker voordelig op de markt. Lekker een verse ananas en wat mango erbij, superlekker!

Veel plezier alvast met je BBQ-feestje!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:55

Vergeet ook niet je bananen voor op de BBQ... in de schil op de BBQ mikken tot de schil goed zwart is en de bannaan lekekr zacht aan lijkt te voelen. Banaan op bordje, schil over de hele lengte insnijden en een beetje likeur (je kan gewoon een goedkope versie amaretto of bananenlikeur kopen) er over en opeten. Verder zijn worstjes/hamburgers/speklapjes lowbudget vlees... speklapjes kunnen er alleen voor zorgen dat de boel een beetje gaat 'fikken' maar ik heb gehoord dat een laagje zand (op aluminiumfolie) in de BBQ onder het rooster dat voorkomt. Verder is een shaslick ook makkelijk zelf te maken, gewoon even kijken welk vlees waar in de aanbieding is en je slag slaan. Desnoods vries je het een paar dagen in Knipoog .

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:16

wat ik heerlijk vind is stukjes banaan omwikkelen met katenspek. Mjammie!
Dat heb ik ooit eens op een bbq-demonstratie bij een kampeerwinkel mogen proeven.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 18:46

Ik vind speklapjes op de BBQ ook altijd errug lekker!
Al het vet loopt er zo lekker uit (pas op, dat fikt wel een beetje) en dan worden ze o zo knapperig, maar dan moet je wel geduld hebben en ze erg lang laten liggen (wel steeds draaien he) dan worden ze het lekkerst!

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:04

Ik maak altijd Champignon-Tomaten sticks Haha!

Het gaat als volgt (helemaal niet moeilijk maar goed)
Je neemt 2 champignons en 1 cherry tomaatje voor 1 stokje
en 1 plakje katenspek

Draai de katenspek om de champignons en rijg deze aan de sateprikker daar tussen doe je een tomaatje die overigens heerlijk zijn als ze op de bbq hebben gelegen

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 21:32

Ook superheerlijk...

Gedroogde pruimen en gewone ananasstukjes omwikkelen met gerookt spek, dat op een spiesje steken en bbq-en maar...

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 17:13

Oke voor de vegaas onder ons grote tomaten uithollen vullen met pinda's en pesto daarover geraspte kaas. In de alluminium folie en op de BBQ.

Ook lekker bananen inschijden pure chocolade in de allu-folie en op de bbq.(bananen wel in de schil laten) Tong uitsteken Tong uitsteken

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 21:55

mijn moeder gooit er wel eens iets van hamlappen op geloof ik, van die gemarineerde die heel vaak in de aanbieding zijn Haha!
Bij de Aldi kun je ook heerlijk gemarineerd of gekruig vlees kopen, ligt richting de boter en salade dan.. is gewoon helemaal zonder lucht evrpakt en érg lekekr voor op de bbq Lachen

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 17:00

Banaan bovenkant opensnijden stukjes chocola indoen zilverfolie omheen op de BBQ even wachten erafhalen slagroom erop en uitlepelen jummie!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 21:04

Flutterby schreef:
mijn moeder gooit er wel eens iets van hamlappen op geloof ik, van die gemarineerde die heel vaak in de aanbieding zijn Haha!
Bij de Aldi kun je ook heerlijk gemarineerd of gekruig vlees kopen, ligt richting de boter en salade dan.. is gewoon helemaal zonder lucht evrpakt en érg lekekr voor op de bbq Lachen


Als je tenminste hetzelfde bedoelt: We hebben laatst inderdaad zoiets gebruikt voor de bbq; was iets van varkenslapjes in paprikamarinade. Was op zich goed te eten, maar van die marinade gaat wel alles onderzitten; gigantisch smeerspul dus Lachen

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 23:38

Nog een lekkere marinade voor de speklapjes (ook goed voor sate, trouwens Knipoog ):
olijfolie, ketjap, fikse scheut kerriepoeder, knoflook (geperst), peper, zout, sweet-chili saus (of sambal en beetje suiker) en als je van pittig houdt chilipoeder.

Tip voor het marineren: vlees in een plastic zak doen (diepvrieszakje oid), marinade erbij, lucht eruit duwen, dicht knopen en eens in de zoveel tijd even kneden. Geen vieze vingers, daarna makkelijk in een schaal te stoppen. Gaat echt super!

Ik zou de gepofte aardappelen trouwens alleen voorgaren in de magnetron en dan zelf door mensen in laten pakken, scheelt een heleboel tijd en ik zelf vind het wel lekker om er naderhand creme fraiche overheen te doen ipv kruidenboter. Dus, kan ieder kiezen wat hij wil. Leg er eventueel een gebruiksaanwijzing bij Knipoog