Paroxetine Actavis medicijn. Ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Paroxetine Actavis medicijn. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-09 09:41

Ik heb van de huisarts het advies gekregen om het medicijn Paroxetine Actavis te nemen.
Tevens heb ik hierbij Oxazepam gekregen om de bijwerkingen van de Paroxetine af te zwakken.

Nu heb ik de bijsluiter gelezen en ben op internet gaan kijken naar ervaringen en ik schrok er best wel van. De ha gaf wel een aantal bijwerkingen aan, maar als ik dan zie wat voor gevolgen het kan hebben op je leven. (positief of negatief).

Ik twijfel erg of ik er aan moet beginnen. Het is toch een verslavend middel, gezien het feit dat je moet afkicken. Ik wil ook even navragen bij een homeopaat en acupuncturist wat zij voor me kunnen betekenen. Uiteraard wordt ik behandeld door ha en later een psycholoog om ook de problemen waardoor ik dit middel moet nemen op te lossen.

Wie heeft dit middel ook gebruikt of gebruikt dit en wat zijn je ervaringen.


Kiwipitje

Berichten: 10537
Geregistreerd: 18-02-05

Re: Paroxetine Actavis medicijn. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:07

Een vriendin van me gebruikt dit. De eerste tijd had ze er erge last van, maar nu gaat het helemaal super. Het middel helpt haar echt.

Anoniem

Re: Paroxetine Actavis medicijn. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:29

Paroxetine is de werkzame stofnaam toch,van onder andere Seroxat??
Daar heb ik ervaring mee(seroxat,cipramil,citalopram)

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paroxetine Actavis medicijn. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:36

Paroxitine is niet verslavend.
Oxazepam wel, daarom mag je die niet langer dan een aantal weken - enkele maanden te gebruiken.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Re: Paroxetine Actavis medicijn. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-09 14:40

Paroxetine staat op het doosje, dus zal de naam van het geneesmiddel wel zijn.
Brainless, in de bijsluiter van de paroxetine stond dat er nooit direct gestopt mag worden, maar dat je moet afbouwen, omdat dit ontwenningsverschijnselen veroorzaakt, lijkt me redelijk verslavend dan, iig voor je lichaam, misschien niet direct geestelijk verslavend.


Anoniem

Re: Paroxetine Actavis medicijn. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:43

ik heb dus bovengenoemde medicatie allemaal gebruikt en met alledrie in 1 klap gestopt.
Geen aanrader inderdaad.
Echt verslavend,nee,dat vond ik niet. Maar ik had fikse last van bijwerkingen..
fluoxetine bevalt me beter.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:49

Ontwenningsverschijnselen heeft te maken met de reden waarom je het gebruikt.
Zodat je niet direct weer in een depressie/angstaanvallen terecht komt.
Je lichaam moet weer leren zichzelf te "helpen".

Het is niet zo dat je zoals bv een heroïne junk trillend op de bank zit af te kikken.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Anoniem

Re: Paroxetine Actavis medicijn. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:00

nou,dat is niet helemaal waar Brainless.
Althans,ik heb het dus meerdere keren "cold turkey"gedaan en was er fiks ziek van.
En niet depressief of angstig,maar echt ziek,beroerd..

Charlie_P

Berichten: 3043
Geregistreerd: 08-04-06

Re: Paroxetine Actavis medicijn. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:03

Ik wil je alleen als advies geven om er alleen aan te beginnen als het echt niet zonder gaat. Je geeft zelf aan dat je in het alternatieve circuit nog wat kunt proberen. Het is echt niet niks wat je in je lichaam stopt, dus doe dat aub alleen als je echt niet anders kunt. Er wordt imo (ook door ha) veel te makkelijk over gedaan. sterkte!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Paroxetine Actavis medicijn. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:08

Als je het zonder kunt, probeer het dan echt zonder deze medicatie.

Sommige mensen zijn er erg bij geholpen, maar het beginnen geeft vrijwel altijd veel bijwerkingen.
En het stoppen is echt afkicken, zeker vergelijkbaar met het afkicken van een drugsverslaving..

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Re: Paroxetine Actavis medicijn. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-09 16:23

Dank jullie.
Ik heb net even met de acupuncturist gebeld. Die zei ook dat er bij hen mensen komen die zulke medicijnen gehad hebben, die uiteindelijk acupunctuur nodig hebben om weer fatsoenlijk te kunnen functioneren. En drukte me echt op het hart om het voorlopig echt nog niet te nemen, eerst alternatief proberen en als het dan echt niet gaat, kan het alsnog. Stiekem ben ik ook wel bang voor de bijwerkingen van dit middel, denk altijd ik alles wat op de bijsluiter staat, ook echt ga krijgen....
Ik denk dat ik dan mijn keuze heb gemaakt, en ik ga het morgen bij de dokter bespreken. En een afspraak maken met de acupuncturist en de homeopaat.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Re: Paroxetine Actavis medicijn. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:44

Ik slik nu 2 jaar Paroxetine (seroxat).
Was wat dizzy, in het begin sliep ik wat slechter en was wat misselijk (hooguit 1,5 week).
In oktober ga ik stoppen

22 Januari verwachten we ons kleintje

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-09 13:16

Nou, vanochtend weer een gesprek gehad. In eerste instantie wilden ze me naar een psycholoog sturen voor coginitieve therapie. Prima.

Toen ik vertelde dat ik de medicijnen liever niet innam, maar het op een andere manier wil proberen, veranderde de zaak.
Nu willen ze me naar een psychiater sturen. Ofwel, ze willen iemand die me probeert om te l*llen om toch de medicijnen te gebruiken.
Ik weet dat de reguliere geneeskunde en de alternatieve niet altijd hand in hand gaan, maar het is toch mijn keus....
Het vrijwillige karakter dat het eerst had, (ben zelf naar de dokter gestapt en kreeg de vraag of ik medicijnen wilde, hoefde niet, kon het ook eerst zonder proberen) veranderd nu ineens.

Oja, ik heb geen ernstige problemen in de zin van zwaar psychisch niet in orde. Ik ben waarschijnlijk depressief, maar imo niet zozeer dat ik er echt zware medicijnen voor nodig heb.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Re: Paroxetine Actavis medicijn. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:33

Wat vreemd dat ze zo pushen, de meeste artsen proberen juist zo lang mogelijk zonder medicatie door te gaan... Omdat het gewoon gevaarlijke medicatie is, Sommige mensen krijgen er namelijk zelfmoordneigingen van ...

Gewoon voet bij stuk houden hoor.

Waarschijnlijk depressief betekend denk ik dat je niet depressief bent, als je echt depressief bent dan voel je je heel anders en is er geen enkele twijfel over of je depressief bent...

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Re: Paroxetine Actavis medicijn. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-09 13:41

Nou, ik denk ook wel dat ik depressief ben, maar gelukkig nog niet in manische vorm of wat dan ook. Ik ben er nog op tijd bij.
Maar blijkbaar denken de "geleerden" er na onze gesprekken anders over.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:45

Meid, als je echt depressief bent, dan denk je dat niet, dan weet je dat zeker.

Echt depressief zijn dan word je smorgens wakker en dan wil je maar een ding.... die ogen weer dicht doen en nooit meer wakker worden.

Depressieve gevoelens is wat anders, dwz dat je teveel piekert en maalt en daardoor niet helemaal happy bent.
Maar echt depressief is een vreselijke kwaal, en mensen die er last van hebben willen het liefst dat de dag zo snel mogelijk weer voorbij is.

Manisch is weer een heel andere vorm van depressiviteit.

Hiermee wil ik zeggen, probeer het echt zonder medicatie, maak gebruik van de psychologie en probeer er zonder medicatie weer uit te komen.

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-09 13:48

crossmonster schreef:
Meid, als je echt depressief bent, dan denk je dat niet, dan weet je dat zeker.

Echt depressief zijn dan word je smorgens wakker en dan wil je maar een ding.... die ogen weer dicht doen en nooit meer wakker worden.

Depressieve gevoelens is wat anders, dwz dat je teveel piekert en maalt en daardoor niet helemaal happy bent.
Maar echt depressief is een vreselijke kwaal, en mensen die er last van hebben willen het liefst dat de dag zo snel mogelijk weer voorbij is.
Manisch is weer een heel andere vorm van depressiviteit.

Hiermee wil ik zeggen, probeer het echt zonder medicatie, maak gebruik van de psychologie en probeer er zonder medicatie weer uit te komen.


Ben bang dat dit ook op mij van toepassing is.
Maar ik probeer zo goed mogelijk door de dag te komen, voor zover dat gaat.
Ik wil het ook zonder medicatie proberen, maar met hulp van de alternatieve geneeswijzen.

_flo_

Berichten: 1269
Geregistreerd: 02-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:02

Ik heb dit middel enkele jaren geleden ook gebruikt vanwege een depressie... wilde er eerst ook niet aan !

Ik was niet depressief, ik toch niet, ben je gek... of misschien toch wel... een beetje... een klein beetje maar. :?
Ik ben destijds weggelopen tijdens het consult bij de huisarts, heb er twee weken over nagedacht en ben er toch aan begonnen.

Ik heb weinig last van bijwerkingen gehad, alleen een laag libido... kan vervelend zijn.
Het afbouwen en stoppen daarna gaven ook geen bijwerkingen.
Dit middel heeft mij wel "goed gedaan" voor zover je natuurlijk van "goed" kunt spreken.

Sterkte...

nobel1

Berichten: 980
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:40

Ik heb het ook een tijdje gebruikt omdat ik door mijn Astma verkeerd ging ademhalen en daardoor hyperventilatie aanvallen kreeg.
Alles geprobeerd: mensendieck,fysiotherapie,ademhalingstherapie niks hielp en de hyperventilatie werd alsmaar erger.
Uiteindelijk tegen mijn zin in paroxetine gaan gebruiken en dat hielp enorm!
Ik was de eerste week een beetje suffig, maar daarna nergens last meer van.
Het afbouwen ging ook super.

Het is in het begin een heftig idee dit soort middelen te gebruiken, maar het heeft mij indertijd enorm geholpen.

*\o/*Zowaar gediplomeerd ORUN instructrice *\o/*
ZIN IN EEN HEERLIJKE (KORTE) VAKANTIE IN NOORD-FRANKRIJK MET OF ZONDER JE PAARD ZIE MIJN SITE http://www.maisondesviolettes.iowners.net ;)
Laurens 7 wedstrijden resultaat tot nu toe L1 +2

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:20

Brainless schreef:
Het is niet zo dat je zoals bv een heroïne junk trillend op de bank zit af te kikken.


T is idd niet verslavend, alleen hebje last van ontwenninsgverschijnselen.

marijkedam schreef:
Nou, vanochtend weer een gesprek gehad. In eerste instantie wilden ze me naar een psycholoog sturen voor coginitieve therapie. Prima.


Als je dat soort medicijnen gaat slikken is dat idd wel handig, je zo naar huis sturen heeft niet veel zin.
Dmv een andere gedachetgang kan je je leven plezieriger en dragelijker maken, dat is beter dan een pilletje :)

Ik heb slechte ervaringen met paroxatine, extreem overgewichten, ernstig nachtzweten en nog een hele nare bijweking maar die is alleen opvraagbaar per PB.
Ik zou dr van afblijven, ik zelf ben 30 kilo aangekomen, mijn vriendin 50.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 19:31

Marijke laat je niet oml*ullen voor medicijnen, als jij 100% mee kan werken aan een therapie om inzicht in je probleem te krijgen en er mee aan de slag te gaan, kom je uiteindelijk veel verder. Medicijnen verbloemen iets en als er ook al bijwerkingen zijn, heb je dat ook weer. Beter worden moet je zelf doen, een medicijn zoals dit kan dat niet, die verandert je stemming en dan lijkt alles opgelost.

Succes met je zelf, zal even zoeken worden, maar je zult na je speurtocht zeer zeker sterker, nuchterder en meer duidelijkheid hebben.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: Paroxetine Actavis medicijn. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:13

Als je zonder kan probeer het dan zonder.

Ik kan helaas niet zonder. Was vorig jaar zo ernstig depressief, echt ernstig depressief dat ik zelfs ben opgenomen...

Dankzij de Paroxetine heb ik geen zelfmoordneigingen/gedachten meer en kan ik weer lachen en genieten van het leven.
Ik ben daarnaast in therapie gegaan en wil binnenkort nog in indivuele therapie.

Want ik ben mij er heel erg van bewust dat de medicijnen mij nu helpen me goed te voelen maar dat er echt nog wel iets van binnen zit wat er uit moet.

Echter zie ik het zo: een echte depressie is een ernstige ziekte, niet van je lichaam (al komt het wel voort uit chemische reacties in je hersenen). Voor een ernstige lichamelijke ziekte worden ook medicijnen voorgeschreven.

Mijn moeder moet bijv. elke maandag 3 pillen slikken voor haar reuma (niet een hele ernstige ziekte maar toch). Deze hebben ook bijwerkingen, maar ze heeft veel minder pijn.

Ik ben heel erg blij dat deze medicijnen mij weer uit mijn depressie hebben gehaald, echt na 4 weken begon ik al een beetje weer mij zelf te zijn en te lachen.

Had het er gister nog met een vriendin over (die ik dus heb ontmoet in die kliniek waar ik opgenomen was):

nooit en te nimmer ga ik van de paroxetine weer af (het ging bij mij dus volledig mis toen ik ging afbouwen van de paroxetine op aanraden van een psychiater. Ik slikte de paroxetine voor mijn angststoornis/verlatingsangst. Toen het helemaal fout ging bij mij en ik steeds dieper wegzakte kreeg ik een nieuw soort AD, Lexapro. En daar werd ik dus nog zieker van...nog apatischer en nog lustelozer. Toen ik werd opgenomen meteen over gegaan naar paroxetine en wat was ik daar blij om.)

Ik vind het niet leuk dat ik de medicijnen moet slikken maar ik leef tenminste weer...

Pollewoppy

Berichten: 7942
Geregistreerd: 07-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 20:05

russel schreef:
Marijke laat je niet oml*ullen voor medicijnen, als jij 100% mee kan werken aan een therapie om inzicht in je probleem te krijgen en er mee aan de slag te gaan, kom je uiteindelijk veel verder. Medicijnen verbloemen iets en als er ook al bijwerkingen zijn, heb je dat ook weer. Beter worden moet je zelf doen, een medicijn zoals dit kan dat niet, die verandert je stemming en dan lijkt alles opgelost.

Succes met je zelf, zal even zoeken worden, maar je zult na je speurtocht zeer zeker sterker, nuchterder en meer duidelijkheid hebben.



Ik ben het niet helemaal met je eens. Wanneer je het zonder niet meer trekt, kan een medicijn een mooi hulpmiddel zijn náást goede therapie uiteraard. Ben het wel met je eens dat je beter worden zelf moet doen, maar soms heb je net even dat extra steuntje nodig om die stap ook te kunnen nemen. Ik zit zelf ook aan de AD, heb er lang mee gewacht, want ik wilde er eigenlijk niet aan, maar ik zakte steeds dieper weg en het ging echt de verkeerde kant op.

Ben het wel met je eens dat het medicijn alleen je stemming beïnvloedt en je probleem niet oplost. Daarom blijft therapie inderdaad ontzettend belangrijk! Zo lang je het zonder medicijnen redt is dat natuurlijk het meest ideale.

Verder is sporten bij depressie erg goed. Niet te veel van jezelf willen, gewoon lekker bewegen.
Zo is er zelfs een speciale therapie die gebaseerd is op bewegen, namelijk runningtherapie. Een wetenschappelijk bewezen therapie die maar aan geeft hoe belangrijk het is om actief te blijven (of in ieder geval te proberen).

Sterkte in ieder geval.

We kunnen en hoeven niet altijd hoogvliegers te zijn. Een hoogvlieger aardt immers niet...

karijn

Berichten: 5399
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Paroxetine Actavis medicijn. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:49

Als je zo opziet tegen het gebruik van paroxetine ivm die ontwenningsverschijnselen, vraag je huisarts dan of je niet iets anders kan krijgen dat geen ontwenningsverschijnselen geeft? Er is een alternatief.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarjanB en 78 bezoekers