rotstraal??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nijntjepluis
Berichten: 311
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: kampen

rotstraal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-04 14:01

de hoefsmid kom donderdag om te bekappen enzo. Maar nu zit mijn lieveling met zere voetjes van de rotstraal, kan ik er zelf nu op dit moment volkomen dat het erger word? Kan ik er teer of jodium op smeren, ik maak ze nu schoon met een schoone doek met lauw water en daarna droog ik ze weer af. Heeft iemand tips??

Sterker dan de dood is de liefde


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:04

Ik zou wachten tot de hoefsmid is geweest en de rotstraal heeft weggesneden. Je kunt er nu alleen voor zorgen dat hij droog staat, dus niet meer natmaken, vooral niet teren!

Je suis Charlie.

Depny

Berichten: 768
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 14:58

ga hier maar eens op kijken: www.hoofcare.nl

staat heel veel info op over hoefproblemen o.a. rotstraal Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 15:46

CoWgIrLtJuHh schreef:
ga hier maar eens op kijken: www.hoofcare.nl

staat heel veel info op over hoefproblemen o.a. rotstraal Lachen


gaat ook niet meer lukken om die spullen binnen te krijgen voor Donderdag, als de smid komt....
Je kunt daar hoogstens mee behandelen ter voorkoming van het uitbreiden van de rotstraal. In ieder geval niet gaan teren, dat sluit de bacterien alleen maar op.

Je suis Charlie.

Jacques

Berichten: 6
Geregistreerd: 16-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:19

Nijntje,
Dat met dat lauwe water en droogdeppen zou ik niet doen. Rotstraal heeft te maken met een bepaalde bacterie en die groeit juist lekker met koud water.
Het enige wat je doen kunt is hoeven droog houden en de hoefsmid het rotte weg laten snijden.
Kan de beste overkomen trouwens.

Jacques

Berichten: 6
Geregistreerd: 16-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 18:20

Ik zei koud, jij zei lauw. Beter is helemaal geen water

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 20:02

en niet teren ,als de bacterie er al in zit!!!!!!!!!
sluit de boel alleen maar af!

Serieus genomen worden, of serieus genomen worden, that's the question!

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-04 21:18

bij rotstraal de hoeven eerst goed uitborstelen met een hoevenkrabber kan je paard namelijk pijn krijgen dan goed schoonmaken met water dat laten drogen en dan betadine spray erop dat goed laten drogen en dat gewoon elke dag herhalen. Zodra je gaat teren teer je het rottingsproces helemaal dicht en word het alleen maar erger dus absoluut geen teer teer is om het te voorkomen niet om te genezen

Mama van Sem 31-07-2007 en Jessey 24-04-2012

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:22

ik moest van de hoefsmid juist de hoef helemaal laten uitdrogen en dan wel teren... Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:25

Hoe oud is jouw smid en wat voor school heeft hij gevolgd?
En het kan best dat een paard zonder rotstraal goed vaart bij het teren. Op het moment dat hij rotstraal heeft MAG je niet meer teren, omdat je de bacterie zo insluit. De bacterie die rotstraal veroorzaakt kan juist niet tegen lucht...je creeert de ideale leefomgeving voor de verkeerde bacterie...

Je suis Charlie.


A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:31

tudutuduuuu aanval op de hoefsmid Verward nee hoor hij is harstikke goed (al vinden jullie dat waarschijnlijk niet) hij is zelfs leraar hoefsmid dus hij weet er vast wel wat van... hij had het rotte stuk eruit gesneden en toen moest ik die hoef laten uitdrogen (ECHT uitdrogen) en teren zodat die bactieren er niet weer in konden...

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 17:20

sultan heeft al jaren rotsraal, als je niet uitkijkt prik je gaten in zn hoeven.. wij spuiten he telke da ggoed uit, zodat al het zand enz eruit is.. azal het eens hebben over rossebol's tips...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 17:31

rommie schreef:
tudutuduuuu aanval op de hoefsmid Verward nee hoor hij is harstikke goed (al vinden jullie dat waarschijnlijk niet) hij is zelfs leraar hoefsmid dus hij weet er vast wel wat van... hij had het rotte stuk eruit gesneden en toen moest ik die hoef laten uitdrogen (ECHT uitdrogen) en teren zodat die bactieren er niet weer in konden...


Dat je hoefsmid leraar hoefsmid is zegt nog helemaal niets. Hoefsmeden behoren zichzelf ook teverbeteren en bij te leren. Het feit dat hij leraar is zegt helemaal niets, misschien is hij wel vastgeroest in zijn methode ?

Nogmaals, een droge hoef is niet hetzelfde als een hoef zonder rotstraal....misschien bedoelt je smid dat wel en heb je hem verkeerd begrepen. Want als je goed leest kun je zien dat ik precies dat heb neergezet: hoef zonder rotstraal kan geteerd worden. Een hoef met rotstraal niet.

Je suis Charlie.

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 17:33

ik denk niet dat je binnen een jaar kan vastroesten in je methode maargoed dat kan aan mij liggen...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 17:40

Welja, sla me zijn levensloop even om de oren...dit is geen aanval tegen je hoefsmid, dit is een vaststelling dat het heel vaak wel zo gaat. En dat het wel of niet zijn van leraar helemaal niets wil zeggen. En dat er smeden zijn die dingen doen waar een ander niet aan zal beginnen.

Je suis Charlie.

A0000
Berichten: 3021
Geregistreerd: 15-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 17:48

Cassidy schreef:
Welja, sla me zijn levensloop even om de oren...dit is geen aanval tegen je hoefsmid, dit is een vaststelling dat het heel vaak wel zo gaat. En dat het wel of niet zijn van leraar helemaal niets wil zeggen. En dat er smeden zijn die dingen doen waar een ander niet aan zal beginnen.


het kan zijn dat ik het verkeerd begrijp maar mag ik vragen waar jij in godsnaam de levensloop van mijn hoefsmid kan vinden?

je vraagt om zijn leeftijd en waar hij gestudeerd heeft... naja dat weet ik niet maar toevallig weet k wel dat hij leraar is.. kan ik geen levensloop uithalen maargoed

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:34

Wij hadden een jaar geleden ofzo een paard met hele erge rotstraal (zo gekocht). Toen kregen wij de tip om er Egyptische zalf op te doen, wij hebben het volgens mij gewoon gekocht bij de ruitersportzaak (of de paardendrogist). Het werkte prima bij ons. Het is al donderdag, maar dan heb je iig een tip Lachen

Trots op mijn held Voltrack, 125 km!!
Wie ben ik
Keep up to date!

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:56

hm... oke ! Lachen

FaithMiroma

Berichten: 266
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 15:17

Je kan ook eerst de hoeven uitkrabben en dan egiptise zalf in die groeven die je heb uitgekrabt gieten en dan watjes erin doen dat helpt ook goed

Cookies
Berichten: 6566
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 21:36

Uitspoelen met water is juist wel goed. Je spoelt de urine en modder eruit en houd een schone hoef over. Die laat je goed drogen en dan betadine er op. In de gaten stop je een watje met betadine. Mijn pony had het heel erg aan 1 hoef en je kon je vinger 4 cm in de middelste straalgroef duwen. Met deze behandeling was het binnen 2 weken over en na 2 maanden was de straal helemaal dicht gegroeit. Lees de informatie op hoofcare maar eens goed door daar staat het precies in. Laat vooral je hoefsmid de rotte stukken eruit snijden en houd dit zelf ook bij met een scherp mesje. Ik wisselde de betadine wel eens af met egyptische zalf.

Come over to the dark side, we have cookies!

nijntjepluis
Berichten: 311
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-04 21:51

De hoesmid is geweest althans hij had een leerling van bij zich Lachen . Die het trouwens wel erg goed deed Pling . Hij kon niet te diep snijden, omdat hij dan in de lever zat. Nu smeren met een middel van de dierenkliniek. De hoefsmid had zelf niks mee genomen

Sterker dan de dood is de liefde

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 22:11

nijntjepluis schreef:
Hij kon niet te diep snijden, omdat hij dan in de lever zat.


Nou, dan had hij wel heel erg diep moeten snijden hoor ! Haha!
Ik denk dat je bedoelt "in het leven" , als ze daar in snijden gaat het bloeden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Equinight, Esther_r20, Mizsz_Kitty, nutmeg, Weenck, Zinzi_jewel en 20 bezoekers