verzorgster;maar nu kwam mijn vader met wat punten

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

verzorgster;maar nu kwam mijn vader met wat punten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 20:21

hai,

ik heb binnenkort misschien een verzorgster voor mijn pony.
ze betaald maandelijks een kleine bijdrage ik heb met haar ge-emaild en wat afspraken gemaakt van wat als ze haar zou gaan verzorgen, ze wilde namelijk nog wat dingen weten.

nu zegt mijn vader dat het goed is dat ik iemand heb gevonden, maar nu kwam mijn vader plotseling met wat punten waar ik eigenlijk niet aan had gedacht, zoals:

- wat als ze aan het rijden is/ of iets anders en de pony word kreupel wie draait er dan op voor de dieerenartskosten.

- wat als blijkt dat ze al haar vriendinnetjes mee neemt naar mijn pony.

- wat als ze de maandelijkse kosten niet nakomt en er dus een probleem van maakt of gaat zeggen dat dat nooit is afgesproken..

een beetje van dit soort dingen zei hij en nog wat meer maar daar kan ik nu even niet op komen, dit blijft een beetje door mn hoofd heen spoken.

heeft iemand hier ervaring mee, of wat zou ik kunnen doen?! Verward

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 20:24

Hallo,
Je moet goeie afspraken maken met je verzorgster gewoon een paar met haar meegaan zeggen wat ze niet en wel mag enzo ik weet niet op wat voor een stal je staat maar bij mij wordt er meteen gezegt als ze mijn bijrijdster zien met een ander meisje die op mijn paard zit!
Dierenartskosten zijn altijd voor mij of er moet iets heel raars gebeuren!

Bokkende Fjordenrijder #2
Hobbelende Vosjes Pester #18
Vrijheidsdressuurprater #25

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 20:27

Cow_horse schreef:
hai,

ik heb binnenkort misschien een verzorgster voor mijn pony.
ze betaald maandelijks een kleine bijdrage ik heb met haar ge-emaild en wat afspraken gemaakt van wat als ze haar zou gaan verzorgen, ze wilde namelijk nog wat dingen weten.

nu zegt mijn vader dat het goed is dat ik iemand heb gevonden, maar nu kwam mijn vader plotseling met wat punten waar ik eigenlijk niet aan had gedacht, zoals:

- wat als ze aan het rijden is/ of iets anders en de pony word kreupel wie draait er dan op voor de dieerenartskosten.

Jij natuurlijk, ten eerste is het jouw pony, zou bij jou ook kreupel zijn geworden en wat heeft de kreupelheid veroorzaakt? kan wel ziekte of id zijn.
Je impliceert nu eigenlik dat de kreupelheid door de verzorgster veroorzaakt zou worden?
- wat als blijkt dat ze al haar vriendinnetjes mee neemt naar mijn pony.

Afspraken maken.......

- wat als ze de maandelijkse kosten niet nakomt en er dus een probleem van maakt of gaat zeggen dat dat nooit is afgesproken..

Afspraken noteren en meegeven (kopie).

een beetje van dit soort dingen zei hij en nog wat meer maar daar kan ik nu even niet op komen, dit blijft een beetje door mn hoofd heen spoken.

heeft iemand hier ervaring mee, of wat zou ik kunnen doen?! Verward



Gewoon goede afspraken samen op papier zetten, en een proeftijd afspreken...deze tijd ook evalueren, en haar ook even wat vertrouwen en wentijd gunnen!

xx_Irisje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 20:32

Gewoon afspraken ngo eens nagaan als ze is wezen kijken,
zo deed de eigenarsse van mijn bijrijddpaardje het.. en als ze dat sorrt dingen doet tewrwijl er afspraken zijn.. verpest ze het voor zichzelf toch!

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 20:33

Ik zou gewoon hele duidelijke afspraken maken, goed van te voren bedenken wat wel en niet mag.

Over de punten die jij noemt zou ik de volgende afspraken maken (ik heb geen verzorgster, maar ik zou dit afspreken)

- Dierenartskosten voor mijn rekening, tenzij de verzorgster ernstig nalatig (bijvoorbeeld vlak na het voeren rijden) is of onvoorzichtig is (omtrekken in een wending). Alhoewel dit natuurlijk niet altijd aan te tonen is.

- Ik zou zelf afspreken dat als ze een vriendinnetje mee wil ze dat (iedere keer) moet vragen. Een keertje zou ik namelijk geen moeite mee hebben, maar wil het wel weten. Als ze zich niet aan deze regel zou ze van mij meteen mogen stoppen.

- Gewoon vooraf laten betalen, dus de kosten van september vóór 1 september, etc.

Voor de rest moet je ook goed opletten met de verzekering. Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik dacht dat als de verzorgster minderjarig is en ze breekt bijvoorbeeld wat doordat ze van jouw pony valt, de verzekering jou aansprakelijk stelt. Dit weet ik niet helemaal zeker, maar het is iig iets om rekening mee te houden.

Ik zou als ik jou was de afspraken op papier zetten (dan kan er achteraf ook geen discussie over ontstaan) en als ze zich niet aan die afspraken houdt/wil houden dan moet ze maar weer stoppen.

Je kan ook een schriftje nemen, waarin jullie aan elkaar kunnen schrijven hoe het ging en wat er met je pony gedaan is enzo.

Dit is hoe ik het zou doen.

War does not determine who is right - only who is left.

http://www.rvamelisweerd.nl

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 20:36

Schriftje is heel handig! Als jullie elke keer erin schrijven, dan weet je wat er gebeurt is en waar je eventueel op moet letten!

Daphna

Berichten: 3691
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 20:37

Ik had ook een stalgenote (mazzeltje) die hield mijn bijrijdsters in de gaten, of ze wel deden wat echt moest, eten klaar zetten etc, en of ze geen rare dingen uitspookten, ewr zijn nooit dierenartskosten door hen gekomen maar die zouden voor mij zijn, tenzij inderdaad zij iets raars zouden hebben gedaan. Een van de meisjes heeft wel mijn hoofdstel gemold en weigerde een nieuwe te kopen.... ik heb het laten zitten omdat ik mijn pony weg moest doen, maar was er wel kwaad over, ze hoefden mij namelijk helemaal niet te betalen en mochten alles met haar doen!

xx_Irisje

Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 20:38

LuvdaTossa schreef:
Schriftje is heel handig! Als jullie elke keer erin schrijven, dan weet je wat er gebeurt is en waar je eventueel op moet letten!


Idd,
vooral handig als pony ff niet lekker in zn vel zit of dat er iets ofut is gegaan!
hebben wij ook wert heel goed,

zet dr ook je adres en nummer van de dieranbrts in!

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:29

je moet haar vertrouwen, en zei moet vertrouwen uitstalen.
dan komt alles goed.
zei moet zich aan jouwn regels houden, omdat het jouwn paard is, en alle kosten voor jouw zijn.

en wat betreft de maandelijkse bijdrage.... tsja, je moet er gewoon op vertrouwen dat ze je betaald...

De vogeltjes doen het......... de bijtjes doen het...... zullen wij het ook doen?!
nee joh gekkie, wij kunnen toch niet vliegen!! Bloos

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 21:35

okee bedankt allemaal, ik heb al deze berichten net uitgeprint om het rustig nog eens over te lezen en even aan mn pa te laten lezen.

daphnezz, dat van dat hoofdstel vind ik dan wel heel raar van dat meisje, ik zou ook zeggen dat ze een nieuwe moest gaan kopen...

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

More

Berichten: 3120
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-04 21:36

Saskia008 schreef:
je moet haar vertrouwen, en zei moet vertrouwen uitstalen.
dan komt alles goed.
zei moet zich aan jouwn regels houden, omdat het jouwn paard is, en alle kosten voor jouw zijn.

en wat betreft de maandelijkse bijdrage.... tsja, je moet er gewoon op vertrouwen dat ze je betaald...

mee eens gewoon goede afspraken maken, dan komt het wel goed.

Utah is mijn topper!!!

kimmie261

Berichten: 19192
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:08

Goede afspraken maken, en zwart op wit zetten....dan kan ze nooit zeggen dat ze iets niet wist...

Verder zal de tijd het leren ,toch??ze is al accoord gegaan met het te betalen bedrag,dus dat zal ze wel betalen, en laat haar aan het begin van een maand betalen,niet betaald is niet rijden.....

En zo'n schriftje is wel een goed idee,laat haar er maar inschrijven wat ze met het paard heeft gedaan....

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 11:48

de dierenarts kosten zijn voor jou...
het blijft jou paard...

tenzij je verzorgster wel iets heel raars uitvreet...
bovendien zou ik het op papier zetten als ik jou was...
en daar moet ze maar mee akoord gaan...
zo kan er niet veel misgaan lijkt mij Lachen

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 12:11

Volgens mij blijf jij aansprakelijk, ook voor schade aan derden veroorzaakt door haar met jouw paard.
Verder zou ik geen vriendinnen toelaten, bij is dat wel gebeurd en dan gaat de aandacht niet meer uit aar je pony maar naar de omgeving. Zeker niet in het begin!

Betalen vooruit, dus voor de komende maand en niet achteraf.

En idd een contractje opstellen en een proeftijd afspreken, dat als het van een van de twee kanten neit bevalt, het over is.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:14

als ze na 2x de regels is overtreden, zou ik haar niet meer terug hoeven zien......

zo, en dan nu tijd voor een wijntje..

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:29

ik vind een "contract" wel een tikkeltje overdreven...
als ik bij iemand ging "bijrijden" en zij zou met een "contract" aan komen zetten, zou ik terug krabbelen.
je moet gewoon vertrouwen in elkaar hebben, het kan best zonder "contract"

De vogeltjes doen het......... de bijtjes doen het...... zullen wij het ook doen?!
nee joh gekkie, wij kunnen toch niet vliegen!! Bloos


MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:36

Ik heb ook zoiets van wat nou "wat als...". Als het niet goed gaat, dan probeer je het dan op te lossen door te praten. Lukt dat niet, dan zoek je een nieuwe bijrijdster. Je kunt veel van dit soort dingen toch niet van te voren ondervangen door het allemaal op papier te zetten.

Het is wel goed om gewoon een gesprekje met haar te hebben van wat je van haar verwacht en wat echt absoluut niet mag. Maar ik vind dat je niet expliciet ieder klein dingetje hoeft te noemen, dan haal je de lol er ook een beetje vanaf. Idd ook laten merken dat je vertrouwen in haar hebt.

Nadir

Berichten: 12692
Geregistreerd: 12-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:58

Saskia008 schreef:
ik vind een "contract" wel een tikkeltje overdreven...
als ik bij iemand ging "bijrijden" en zij zou met een "contract" aan komen zetten, zou ik terug krabbelen.
je moet gewoon vertrouwen in elkaar hebben, het kan best zonder "contract"

Waarom zou je met een contract terug krabbelen?
Dat is toch juist duidelijk voor beide partijen, mocht er iets gebeuren?

~ The world is a book and those who do not travel read only one page ~

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 15:31

xtwisterx schreef:
Waarom zou je met een contract terug krabbelen?
Dat is toch juist duidelijk voor beide partijen, mocht er iets gebeuren?

lijkt mij ook
bovendien iemand die terug krabbelt
daarbij krijg je al gauw een niet fijn gevoel als paardeneigenaar...
lijkt mij Rolleyes

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

mhazyr

Berichten: 61
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:21

Ik heb er zelf geen goede ervaringen mee. Ik heb een jaar een bijrijdster gehad die ik helemaal vertrouwde. Ze mocht mijn paardje zelfs met de trailer meenemen naar het strand voor een buitenrit. Toen hoorde ik via stalgenootjes dat ze 2x met mijn paard over de kop is geslagen en mij niks heeft verteld. Toen was het dus meteen over....
Ik heb wel een goede vriendin die mijn paard nu af en toe doet maar met iemand die je niet kent zou ik er niet aan beginnen. Als je toch iemand zoekt zou ik iig iemand nemen die wat ouder is, bijvoorbeeld boven de 18 ofzo, die hebben toch wat meer verantwoordelijkheidsbesef.
Succes!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-04 16:38

de leeftijd is inderdaad wel zo.

ik kreeg een e-mail van een meisje van 14 jaar en die wilde het heel graag doen. betalen vond ze geen probleem lessen ook niet. en ze wilde heel graag komen kijken. maar ze vertelde wel eerlijk dat ze niet veel ervaring had met eigen paarden, dus heb ik haar aangeboden om haa eventueel te helpen met alles. tot het zeg maar goed gaat. haar moeder staat er ook achter...
opzich wil ik dit meisje wel een kans geven (maar zat ook een beetje met de leeftijd)

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 16:45

CH:
je kan het meisje wel een kans geven...
je kan opzich al wel aan haar merken of ze het serieuze of het lol type is...
ik ken ook iemand van die leeftijd die veel verantwoording voor paarden heeft
en er het beste mee voort wil en erg lief voor ze is
terwijl ik er genoeg ken die dat verantwoordelijksheids gevoel absoluut niet hebben

waar ik zelf ervaring mee heb...

mijn pony is nu vooraltijd verpest met spuiten
omdat iemand die ik er op liet rijden toen ik met krukken liep
gezorgt heeft voor een flinke singel wond (GEEN KLEINTJE OOK)
en toen moest ik dus met zon spuitbus dat schoon houden...


dit is dus een voorbeeld van een 14-jarig meisje die dus geen verantwoording had

Maar ik denk dat je haar de kans wel kunt geven
je kan altijd afhaken Lachen

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 17:00

die leeftijd.. daar kan je het niet op laten afhangen vind ik.. ik ken kinderen van 14 die echt nog niet veelk unne en onverantwoordelijk zijn, maar mn zusje is net 15 geworden en die kon vorig jaar al super met paarden omgaan en is heel verantwoordelijk en zelfstandig bezig.. dus dat is ffies aankijken denk ik..
verder gewoon duidelijk op papier zetten wanneer kosten voor haar zijn enz. en alle regels.. even in overleg ook denk ik.. Lachen

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 18:13

Gewoon even aankijken hoe zelfstandig en verantwoordelijk ze is..... tsja en als je toch zeker wilt weten dat ze dat geld iedere maand betaald, zou ik het toch zwart op wit zetten....het klinkt misschien erg raar maar er is dan wel duidelijk voor beide partijen wat er gewoon wel en niet kan....

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Selena87

Berichten: 1635
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 18:53

Hoi,

Nou ik dacht dat ik met 2 meisjes ook goeie afspraken had gemaakt wat totaal niet bleek.
Elke zaterdag zouden hun mijn paardje rijden en verzorgen maar niet te lang en ze zouden de boel netjes achterlaten.
Toen ik hun voor het eerst ontmoete prima leuke meisjes en het leek dol op mijn paard.
Dus een aantal afspraken gemaakt :
Als er wat kapot gaat word het vergoed.
Als jullie geweest zijn ontvang ik graag een mailtje hoe lang jullie gereden hebben of wat jullie gedaan hebben(voor korte tijd als alles goed verliep)
Jullie krijgen volledige vrijheid tenzij er afspraken niet nagekomen worden.
Ook als er niet gereden KAN worden moet hij wel gewoon verzorgt worden.
Geen tijd even op tijd melden dat je niet komt.

Na mijn idee prima afspraken en ze mochten het nog gratis doen ook.
Elke zaterdag kreeg ik netjes een mailtje van bv we hebben een uurtje gereden en het rustig aan gedaan.
Marja toen begonnen de problemen:
Waterbakken trof ik leeg aan.
Stal slecht afgemest.
ik ontving opeens geen mailtjes meer
De volgende dag liep me paard stijf en toonde niks van zin enzo.
Dus ik hun aangesproken op het feit of ze hem wel goed uit hebben gestapt of wat ze nou echt met hem deden.
nou volgens hun was het allemaal koek en ei dus vooruit.
Nou geluk geluk mijn paard ging verhuizen naar een weiland dichter bij huis.
En ja hoor daar kwam de broodnodige stress bij kijken en meneertje viel kilo`s af weer (stresskipje heb ik)
Met de afspraak dat hij minimaal 2 weken met rust gelaten word zodat hij weer kon aansterken dus kon er niet gereden worden.
Maar de verzorging wel gewoon
Maar nee ze wouden wel rijden dus zeiden ze is het goed dat we over 2 weken weer terug komen.
Toen dacht ik nou zeg het gaat ze helemaal niet om het verzorgen en heb ze dus weggestuurd.
Dus afspraken worden niet altijd nagekomen.
Maar ik heb nu een verzorger die dat wel doet dus het kan ook goed gaan OK dan!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook en 35 bezoekers