Zenuwen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veronakeuh

Berichten: 53
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: België

Zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 03:02

Op wedstrijden heb ik al vaak te kampen gehad met zenuwen.
Men eerste wedstrijd(das normaal) haddik er redelek veel

ik heb vorig jaar in september 2 proefjes op 1 dag gereden.
De 1e was buiten, op vertrouwd domein warmrijden, maar ik had zoveel last van zenuwen dattik me merrie ni in galop kreeg
en eenmaal in galop ni meer gestopt
ik was niej gewend in zon klein pistje te rijden
en de jury maakte het er ook niet gemakkelijekr op toen ik ze zag, ze leken heel erg streng strenger dannik gewend was
wonder dattik me merrie galop in kreeg tijdens de proef Tong uitsteken

de 2e proef was in de binnebak, de eigenaar van de manege was daar jury Tong uitsteken
ik voelde me toen helemaal op me gemak en werd 2e(half procentje versgil met 1e)


Nog een geval van zenuwen is toen ik oefende voor mijn A-brevet
Dressuur oefenen ging niet goed, en bij het oefenen voor het springen kreeg ik me paardje over geen enkele hindernis
enige pluspuntje was dattik me theorie van achteren naar voren kende:P
op de dag zelf had ik eerst theorie, 8 uur smorgens, is helemaal goed gegaan, ze stelden de vragen waar ik net hard op gestudeerd had Tong uitsteken
Dan hadden de praktijkoefeningen wat vertraging en konden we rondstappen in de binnepist met onze paarden, tot de eerste proef begon
die dressuurproef liep heel erg goed, ik was de beste van het groepje dat toen reed
daarna moesten we springen, ik had memerrie voor een manegepony omgeruilt, ik had er ngo niej op gereden maar hij was een vriendelijk ruintje dat goed kon springen dus koos ik hem maar.
Hij galoppeerde steeds rustig op de hindernissen af en wat ik npo niet eerder had voorgehad(het paard waarop ik me 3 springlessen die ik daarvoor gehad heb reed steeds al aan supertempo)versnelde hij(nouwies ging eg snel Tong uitsteken)
Naja op een les die ik er nadien is op heb gereden begon ie een heuse rodeo te doen Tong uitsteken


naja dat waren mijn ervaringen tot nu toe met zenuwen
wat hebben jullie er al zoal met meegemaakt?

Methodiek
Berichten: 1827
Geregistreerd: 06-07-04
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:55

Ik was bij me eerste 3 wedstrijden niet zenuwachtig en kwam ik elke keer op de bijna laatste plaatsten...
En de laaste keer was ik wel zenuwachtig en was ik eerste geworden..
Maar ben je nog steeds zenuwachtig..?
Ikke nu wel want ik ben eindelijk naar de volgende proef en me pony is nog net ingereden door me dus ik weet nou niet of het wat word dus ben ik nu weer zenuwachtig..
En alvast dikke vette suc6.. met je volgende wedstrijden..
Ojah nog even een vraagje in wat voor niveau rijd jij..?

Xx×xX jamie

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:46

Ik denk dat ik mijn zenuwen soort verdring, want ik heb er totaal geen last van (op een klein beetje gezonde spanning na dan). Van te voren ben ik zo met mijn paard bezig, die moet er tiptop uitzien, ik presteer het gerust om een knotje 4 keer overnieuw te doen! Ik ben dan dus niet met de wedstrijd bezig, maar met alles perfect in orde krijgen. Zadel en hoofdstel zijn de dag van te voren al gepoetst, maar ook daar gaat nog een keer een doekje over, net als over mn laarzen.

Ik wil ruim op tijd aanwezig zijn, van het idee dat we te laat zijn kan ik dus wel de zenuwen krijgen. Wil op het terrein even rustig een rondje lopen, naar de ringmeester, nog even wat drinken. Daarna rustig opzadelen, tijdje op ons gemakje met een lang teugeltje stappen en dan aan de gang. Ik ga ook echt met plezier de ring in, zie de jury niet als boemannen en vrouwen maar ik wil ze laten zien wat we kunnen (absoluut niet in de arrogante zin van het woord, maar waar train je anders voor?)...

Maar bij de prijsuitreiking krijg ik de kriebels! Best raar, maar ik heb soort het idee dat ik op dat moment beoordeeld wordt. 'Ik krijg NU mijn punten' (en dat je daar dan NET voor gereden hebt schijn ik soort te vergeten Haha! ).

Als je merkt dat je zenuwachtig wordt, gewoon rustig ademhalen, rondje langer ontspannen rondstappen en toch gewoon een beetje trots zijn op jezelf Knipoog . En ook gewoon in je achterhoofd houden dat die jury daar echt niet zit om je af te kraken, maar dat je met het commentaar dat je krijgt (positief én negatief) alleen maar kunt verbeteren!

Veronakeuh

Berichten: 53
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 14:49

xxjamiexx schreef:
Ojah nog even een vraagje in wat voor niveau rijd jij..?


Ik rijd B-niveau, maar ik denk dat ik ondertussen al L1 kan gaan starten.
Op de manege waar nu men verzorgpony staat rijden zoveel ebginners dat het hoogste niveau dat gereden word op wedstrijden daar B is.