Goed gereden met de wedstrijd maar de jury.....

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Goed gereden met de wedstrijd maar de jury.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-02 09:56

Die dacht er blijkbaar heel anders over. Ja ik weet dat dit een heel omstreden onderwerp is maar toch wil ik het graag even kwijt. Ik was ontzettend zenuwachtig voor de wedstrijd maar tijdens het inrijden waren ze zo goed als weg. Barbiano liep lekker. De eerste proef liep niet helemaal lekker maar ik was niet super ontevreden. De tweede proef ging het eigenlijk een stuk beter heel beheerst. Mijn instructrice is niet snel tevreden maar zij vond het hardstikke netjes en ze zei al dat het tussen mij en een andere vrouw om de 1e plaats zou gaan. Voor mijn eerste proef was ik laatste met 133 punten. Pffffffff dat was echt weinig. En voor mijn 2e proef was ik 3e met 147 punten en degene die 1e was geworden had 173 punten. Mijn middendraf die in de 2e proef zelfs super was volgens de kijkers had ik een 5 voor met commentaar verzet! Mmm het bleek naderhand dat de jury en de vrouw die 1e was geworden hele goede vriendinnen waren. Mijn instructrice zei dat ik de proef maar snel moest vergeten. Ik baalde best wel aangezien ik een stuk beter reed dan de laatste keer en daar wel een winstpunt mee haalde. Maar goed ik weet dat het een jurysport is en dat ik dat maar moet accepteren. Doe ik ook maar leuk is anders. Volgende maand jureert ze de B weer dus ik ben heel benieuwd. En ik weet dat het een heel omstreden onderwerp is maar toch mijn verhaal.


Marja

Berichten: 1692
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 10:00

Ik zou graag de video van je proef zien, want nu is het jouw woord (en van je toeschouwers, maar die zijn natuurlijk ook niet objectief) tegen dat van de jury.

Volgende keer beter in ieder geval, gewoon zo goed rijden dat ze niet om je heen kunnen Knipoog !

Ezel trektochten in de Spaanse pyreneeen! Kom langs bij ons: 'Top of the Pyrenees' https://www.topofthepyrenees.com/Products/details/Spaanse_Pyreneeen/Trekkings/Meerdaagse-wandeltocht-ezeltrekking


Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-02 10:08

Normaal heb ik altijd wel iemand die filmt maar ja ik heb al gehoord dat het niet zo'n goed idee is om met een film naar de jury te gaan een meisje dat ik ken heeft hierdoor enorme ruzie gehad met de jury.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 10:20

Zou het er niet ook mee te maken hebben dat de jury niet echt van jouw type paard houdt? Dat heb je ook vaak met Andalusiers en andere barokke paarden. Dan kan je bijvoorbeeld voor jouw idee de beste middendraf rijden, die je ooit met je paard gereden hebt, maar die is volgens de jury toch niet ruim genoeg in vergelijking met de KWPN-er die daarvoor in de bak was.

Tja dat is niet leuk en ook eigenlijk erg frustrerend. Maar hopelijk tref je binnenkort een jury die jouw type paard wel kan waarderen. Succes!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 10:26

Balen zoiets, maar ja, je zult het vast nog wel vaker meemaken in de dressuursport. Het feit dat je een "ander" ras paard hebt, schijnt inderdaad ook wel eens een rol te spelen. Rottig... maar wat doe je eraan? Lips are sealed

Kan Barbiano toevallig niet springen? Haha! Een balk is een balk....! Kun je niet echt meningsverschillen over krijgen! *LOL*

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 10:43

En dan heb je ook nog van die jury's die de B jureren alsof het de Z-rubriek is. Frusty Hoe kun je het beste een zenuwachtige ruiter demotiveren...

Laatst moest ik schrijven bij zo'n mens. M'n tenen kromden constant in m'n schoenen, ze had werkelijk op alles een enorme bult commentaar. (Kreeg bijna een muisarm van het vele schrijven! Haha! )

Ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig welke jury je had. Maar ja, er zitten wel meer van zulke tussen. Gelukkig zijn er ook een hoop goeie.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-02 10:50

De jury was mevr. van Eekert.

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 11:28

de volgende keer na afloop naar de jury gaan en om uitleg vragen }> gewoon doen hoor! de jury moet toch kunnen uitleggen waarom ze je zo weinig punten heeft gegeven! als ze dat niet kan uitleggen........ Verward jij kunt dan de volgende keer 'aangepast' rijden en misschien ineens wel goed genoeg rijden!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 12:54

Hopelijk had ze bij de wat lagere cijfers wel iets neergezet waar je nog wat mee kon?
Dus wat uitleg bij 'wat er precies beter moest'. Want dat is vaak nog wel eens onduidelijk... sommige juryleden zetten er alleen maar een cijfer bij de galop met het woord 'verzet', maar als ze er ook nog bijzetten dat dit 'met aanspringen' was... is al een stuk beter.
Ik kreeg met de volte in galop in de B-proef eens een 5 met de opmerking 'loopt over buitenschouder weg', en daar kon ik dan wel wat mee!
Was ook inderdaad waar, paard was vrij opgewonden in de galop en daarom werd de volte een beetje een paasei. Haha!

Tja als je een jury hebt die aan vriendjespolitiek doet (of dat bij jou zo was weet ik niet hoor), dan begin je weinig.
Gewoon bij jezelf denken dat het een goede ervaring was voor jou en je paard, en dat je nu weet dat je in staat bent om bij een redelijke jury een winstpunt te rijden als het weer zo goed gaat!
Want dat lukt je vast wel hoor, zo te lezen.
De aanhouder wint! Knipoog

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 13:18

Elke keer als ik dit soort verhalen weer hoor ben ik blij dat ik geen dressuurwedstrijden meer rijd, zou het al haast niet meer willen. Kijk ik kan het voor jou moeilijk beoordelen bij wie het nou beter ging, maar ik weet nog heel goed dat ook ik regelmatig in de clinch lag met juryleden, en ik was niet de enige. Het gaat gewoon soms niet eerlijk en daarvoor zouden ze zich diep moeten schamen. Sommige juryleden zijn gewoonweg niet geschikt om een zo objectief mogelijke beoordeling te geven. Als participant moet je daar mee om kunnen gaan. Ik kan dat dus heel slecht helaas. Maar gelukkig zijn er ook nog goede juryleden Haha! dus gewoon op naar de volgende proef! Uit ervaring kan ik zeggen dat je uiteindelijk altijd wel krijgt wat je waard bent, frustraties en geduld horen daar nou eenmaal bij.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 14:12

Mag ik vragen waar dat concours was?

Inderdaad heel erg irritant als je zoiets hebt. Ik heb het heel vaak met Robin gehad.. Zelfs als iemand anders haar pony de ring doorsloeg, de pony steigerde en bokte.. wie was er 4e? Zij.. en wie was er weer eens laatstes? IK!
Huilen

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-02 14:16

Nathalie schreef:
Mag ik vragen waar dat concours was?


Het was op manege de Kempen in Eersel. Iemand van het bestuur van de rijjachtvereniging reed ook mee en die was ook zwaar ontevreden. Zij had wel een video gemaakt en de vorige wedstrijd had ze 155 punten en nu reed ze beter en had ze ook iets van 145 punten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 18:40

Wij hadden afgelopen weekend precies hetzelfde, ik had ook veel minder punten dan ik had verwacht (menwedstrijd).
Mijn vriendin won de L met 147 punten Verward
Van de 25 rijders hadden er maar 5 een winstpunt.
Er zijn zelfs een paar rijders naar huis gegaan zonder te starten toen ze zagen wie er jureerde en de eerste punten zagen.
Nu vind ik dat niet erg netjes tegen over de organisatie en ik zou het zelf nooit doen, maar ergens begreep ik het wel.
Het is gewoon niet leuk als je je best doet en je paard loopt netjes en het word extreem laag gejureerd.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 19:10

Suzan schreef:
Zou het er niet ook mee te maken hebben dat de jury niet echt van jouw type paard houdt? Dat heb je ook vaak met Andalusiers en andere barokke paarden. Dan kan je bijvoorbeeld voor jouw idee de beste middendraf rijden, die je ooit met je paard gereden hebt, maar die is volgens de jury toch niet ruim genoeg in vergelijking met de KWPN-er die daarvoor in de bak was.

Tja dat is niet leuk en ook eigenlijk erg frustrerend. Maar hopelijk tref je binnenkort een jury die jouw type paard wel kan waarderen. Succes!


Het mag natuurlijk absoluut niet met het type paard te maken hebben, maar dan bedoel ik dus zowel in negatieve als positieve zin.
Een middendraf moet een middendraf zijn ongeacht of het een ezel, Haf, Fjord, Andalusier, KWPN of whatever is.

Ik vind het absoluut fout om af te gaan op een ras of type. Het paard moet rijtechnisch correct gereden zijn en niet beoordeeld worden op zijn afstamming. Dus ook hoge punten geven omdat het een Fries of Andalusier is vind ik af te keuren.

En idd wat Marja al zegt, ik zou ook benieuwd zijn naar de video. Toeschouwers kunnen zoveel zeggen, maar zien het ook niet door de ogen van de jury.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 19:51

Tuurlijk moet een middendraf een middendraf zijn, maar dat is toch afhankelijk van hoe een paard verruimt vanuit de arbeidsdraf? Een klein paard kan toch nooit zulke grote passen maken als een groot paard?
Verruimen en uitstrekken moet bij elk paard te zien zijn!Of niet?

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 20:01

Ik bedoel daarmee te zeggen, dat sommige mensen zich achter hun ras verschuilen. Zo van, hij kan niet meer, het is een ......(noem het ras maar op)
Tja, dat weet je van te voren als je wedstrijden gaat rijden met een paard dat niet een geweldige middendraf in huis heeft.
Dat zul je dus op andere onderdelen goed moeten maken, en er zijn er genoeg!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

wel filmen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 20:57

Volgens mijn instructrice, die is ook jury, is het juist wel verstandig om j proef te laten filmen! Dan wordt er vaak een stuk eerlijker gejureerd omdat de jury weet dat ze opgenomen worden!
Het mag natuurlijk niet maar als je straks wwer wedstrijd bij die jury hebt laat je proefje gewoon filmen. Het is niet verboden en de jury kan je daarom niets maken!
Veel succes!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-02 21:06

Ik wil zeker niet zeggen dat je je moet verschuilen achter een ras. En de middendraf is maar een voorbeeld. Maar het gebeurt wel, dat sommige jury's naar het type paard kijken.
Zo heb ik wel eens bij een jury geschreven die een paard in de ring zag komen van een afstammeling waar de jury nogal weg van was. Die combinatie werd zeker een stuk soepeler beoordeeld. En zo gebeurd het ook omgekeerd. Het gebeurt dus zowel in positieve als negatieve zin en het is beide niet zoals het hoort.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-02 08:46

Fitzroy schreef:
Ik bedoel daarmee te zeggen, dat sommige mensen zich achter hun ras verschuilen. Zo van, hij kan niet meer, het is een ......(noem het ras maar op)
Tja, dat weet je van te voren als je wedstrijden gaat rijden met een paard dat niet een geweldige middendraf in huis heeft.
Dat zul je dus op andere onderdelen goed moeten maken, en er zijn er genoeg!


Ik weet dat Barb zijn stap poedersuiker is en accepteer dan zeker een slecht punt voor een onderdeel met dit erin. Maar daar werken we aan. Maar hij kan super een middendraf uitvoeren en mijn instructrice is nogal streng en niet snel tevreden en die vond zelfs dat de middendraf er heel goed uitzag. Tja volgende keer toch maar een video?? Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Appelien, BleikjA, GrapeshotBot, ikkedus, Knuffeldier, Vagabondo en 42 bezoekers